Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Vår gosse är 16 dagar idag och 109 cm hög! :)

mm60w3.jpg

9tfqjl.jpg

1z2g93a.jpg

29wlfvc.jpg

kl

Igår kl 23.30 kom en hingstunge e.Careme-Akribori-Zero WattXX-Hertigen-Urbino på dygn 342.

Stod efter 1 h 30 min.Bajsade efter 2 h.Diade själv efter 3 h (nappad med 3 dl råmjölk första timmen).Kisseriet missade jag nog det första,men det funkar också nu har jag sett.

Tänk vad underbara de är fölen!

Skulle gärna lägga upp bilder om jag begrep hur man gjorde :)

Igår kväll bestämde han sig äntligen för att komma ut! Fortfarande namnlös, men det kommer.
Smidig förlossning, lyckades ta sig upp själv på ca 30min och hittade spenar rätt så omgående varefter han bajsade. Väldigt mycket energi i den här, och helt orädd. Dansade runt mig och skottkärran i morse när jag (försökte) mocka ur fölboxen. Dippy var inte alltför imponerad...

Dippymedbebisred.jpg

*kl*

Gissa om jag satte hjärtat i halsgropen igår...

Hade släppt ut hästarna. Stoet och fölet i en hage och valacken i en. Har gjort så i alla år när jag har haft föl. Håller koll på dem med jämna mellanrum och allt har varit lugnt tills nu. Stoet helt hyserisk och fölis inne hos valacken :eek:

Jag har varit sjuk nästan hela veckan men nu trollade jag fram reservkrafter och flög ut i hagen i enbart strumpor. Där sprang min häst med ett föl vid sin sida och han fattade inte varför denna lilla häst följde efter honom i full galopp och varje gång han stannade så försökte fölis dia honom... mindre lyckat för det tog ju han som en invit till maktmätning.... Som tur är så är denna häst extremt lyhörd så han lyssnade när jag prooade honom. Så jag fick tag på honom och kunde hålla fast honom medans jag släppte in stoet så hon kunde ta tillbaka sitt föl.

Har ingen aning om HUR han tog sig in i den hagen men nu har jag satt breda plastband runt hela staketet så att han ska se tråden och nu håller han sig på behörigt avständ från prasselbanden.

KL

Den 17 maj föddes lilla Pluie! E:Warsteiner.
Jag vet inte om ni har läst i dräktighetstråden men det blev en del rabalder i början och tripp till helsingborg djursjukhus mitt i natten. Vätskebrist visade det sig att det var! Men nu är alla hemma och fölis är piggare än någonsin!
Han har lite senkontraktur fram och han fick framhovarna förlängda med plast men dom har redan trillat av.
Dock tycker jag att det har blivit mycket bättre dom sista dagarna ändå!

Har mätt honom igår och 4 dagar gammal är han 108cm!!

248939_10150183708688727_741848726_6911413_3976297_n.jpg

248604_10150183709108727_741848726_6911416_7481725_n.jpg

228264_10150183709553727_741848726_6911419_4552386_n.jpg

KL

Här har tre av fyra föl kommit. Nu väntar jag bara på den sista e.Zuidenwind-Good Future-Chagall som ska komma inom 2 veckor om hon följer mina planer.

Först ut var Jacuzzi hingst f.2/5 e.Zuidenwind-Kennedy-Martini.
030_148888776.jpg

007_148888415.jpg

sedan kom Jodie 15/5, sto e.Cohiba-Quite Easy-Flamingo
022_148889037.jpg

001_148912182.jpg

och ett dygn efter henne kom denna odöpta hingst e.Florencio I-Martini-Flamingo
069_148354245.jpg

009_148538292.jpg

Fina föl alla har!!

Kl
Nu har jag äääntligen varit o hälsat på Grandezza och hennes stoföl efter Cashmir! Född den 6 april, stor som ett hus, och med björnpäls:D

Dahlia

28vzhy0.jpg

24vi1pw.jpg

ynozp.jpg

24q1g1z.jpg

O lilla mamma häst!!
2empnr4.jpg

Alla mina som hittills har fötts är ur samma möderne. Mödrarna till de två sista, Jarrah (elit) e.Martini och Joline e.QE är systrar u. elitstoet Jill e.Flamingo-Unikum och Jacuzzi är u. en dotter till Jarrah. Den fjärde som väntas är ur Spindafamiljen F2.

Oj vad tunn Grandezza var, hon brukar väl inte vara tunn när hon har föl eller minns jag fel ?

Hur gick det förresten med hennes ben ? Kom på att jag missat hur det gick sen, kommer bara ihåg att hon var rejält halt.

Nja, man får passa henne då hon faller ur väldigt fort, detta är resultatet av 2v på seminstationen:crazy:

Hon är nästan frisk från sin skada, nu syns det bara på hasen som är lite tjockare än den andra, men annars inget:laugh: Var ju en skada på yttre böjsenan...

KL

Två dagar gammal och ute för första gången, vilket var jättespännande. Speciellt de breda, vita plastbanden som inhängnar hagen, dem klättrade herren rakt igen. Bara för att sedan klättra rätt in till mamma igen. (Ingen ström på just där han valde att klättra, den avdelningen ska tas bort). Så han får hålla sig i rasthagen i någon dag tills vi fixat detta, vill inte att han klättrar in till några andra hästar.

Hyperred.jpg

Vi tror att vi hittat ett namn med, Hyperions Charm som showname och bara Hyper som stallnamn... Inte riktigt hundra ännu, vi får se om det fastnar eller ej.

Tråkiga rasthagen utan gräs...
HyperionsCharmred.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 254
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka