Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Yeey!:D
Han är jättefin! Har du mätt honom? Tänkte försöka kolla hur hög våran filur är när tillfälle ges.. nyfiken för jag tror min kille är ganska liten?

Har inte mätt honom på riktigt utan bara måttat mot mig själv och mest för att se hur mycket han växer. Ska försöka mäta honom med måttstock ikväll! När man jämför mot stallets 2 veckor äldre hingstföl (som fö har har en mamma som jag gissar på är undan samma sto som ditt sto är) så ser de ganska jämnhöga ut. Helt olika typer dock så det är kanske lite vanskligt att jämföra.

Vad svullen han ser ut i vänster framknä.
Min varningsklocka säger fölsjuka, så jag kunde faktiskt inte låta bli att skriva detta inlägg.
Hoppas det är nåt annat.

Vad svullen han ser ut i vänster framknä.
Min varningsklocka säger fölsjuka, så jag kunde faktiskt inte låta bli att skriva detta inlägg.
Hoppas det är nåt annat.

Oj! Nu gör du mig orolig...:crazy: Han hade ju en tuff start (felläge, red bag, plasma) så jag känner hela tiden att han ligger i riskzonen för att åka dit på något annat också...

Han ser mer svullen ut på de bilderna än vad han är eftersom han står i konstig vinkel med benet (har ställt ut det för att vända sig och ångrade sig). Han är dock stor i alla leder, dock inte svullen som i mjuk och svullen utan stor som i storväxt i jämförelse med stallets andra föl som är nättare. Han håller dessutom på och korrigeras för carpus valgus på ffa vänster knä.

Han är pigg och har god aptit. Magen fungerar som den ska. Vad ska jag hålla utkik efter som kan vara tecken på fölsjuka?

Så här ser han fö ut rakt framifrån i knäna:
606369c2.jpg

*kl*

Här kommer lite bilder på vårt lilla föl e: Dirco - Anart

set

226993_10150180193763443_746368442_6963889_5908544_s.jpg

photo.php

248000_10150180150793443_746368442_6963765_7534770_s.jpg

Bäst man motionera morsan lite..

250955_10150180150143443_746368442_6963762_8228304_s.jpg

226363_10150180150568443_746368442_6963764_2788547_s.jpg

Har legat lite illa i mammas mage så han kotar över vänster bak men hovis har kollat på detta (speciallist på hov och ben sjukvård på föl) och troligtvis kommer detta att rätta till sig av sig själv. Och de var ute ca en timme nu på fm och redan efter det så såg det bättre ut.

Senast ändrad:

Oj vilka små bilder det blev... hmm tar den direkt från FB och så här små brukar de inte bli. Vad gör jag för fel?

idag har conny varit ute med bamora flera timmar. Hon ville dock aldrig stå still så jag var tvungen o ta in dem trots de fina vädret för han var så trött att han knappt kunde stå på benen! Men han är superduper pigg o glad nu, känns som att faran är över.

Grannen fick häromnatten också en Bellagio-avkomma (danskt möderne) som är liknande - storlek ngt över genomsnittet, massa ben, mkt vackert huvud och ädel med god resning (= flott uttryck). Inte så mkt vitt dock, tror där skulle vara ngt litet på ett bakben eller två. Det är roligt att se likheterna mellan våra föl där de går på varsin sida om vägen ^^!

Kul att de ger resning, vackra huvuden och ett ädelt uttryck! Det är därför jag valde Bellagio till mitt DP sto i år ;) Dock bävar jag lite för storleken:crazy: - det är hans enda minus enligt mig. Verkligen spännande att se årets Bellagio bebisar:love:!

Tack ekedal!:) Vi är väldigt nöjda med killen!
Dock ser han ganska liten ut men mamma häst är 1,70 cm så jag kanske inte behöver oroa mig. Dessutom var syftet att försöka få fram en mindre avkomma.. men helst ingen liten dvärghäst nu då:rofl:

Idag övad han på att hoppa när jag vände ryggen till en sekund, studs studs herrå så var han över skottkärran och ut ifrån boxen, sin mor och även stallet!!:eek: Jag efter såklart och fann han stå och snacka med farbror fux utanför hans utebox:crazy::D hmm..

222371_10150177250861344_563156343_7003050_6960782_n.jpg

Har inte mätt honom på riktigt utan bara måttat mot mig själv och mest för att se hur mycket han växer. Ska försöka mäta honom med måttstock ikväll! När man jämför mot stallets 2 veckor äldre hingstföl (som fö har har en mamma som jag gissar på är undan samma sto som ditt sto är) så ser de ganska jämnhöga ut. Helt olika typer dock så det är kanske lite vanskligt att jämföra.

Nu blev jag väääldigt nyfiken?:)Ett av syskonen till mitt sto som är mamma?PM:a gärna mig om vilken av dom om du inte vill skriva här?:bump::bump:

Visar lite bilder på en kompis lilla bebis som föddes den 5/5 (delar födelsedag med min 10a! ;))

Modesty Blaize, sto e. Zorro - Mowgli - Utrillo

32409425.jpg

32409424.jpg

32409426.jpg

32409427.jpg

32409428.jpg

Har inte haft möjlighet att hälsa på lillan ännu, så vet ej om hon kommer skimla av eller ej. Vet dock att min kompis förmodligen önskar sig en vit springare så småningom! ;)

Här kommer mitt föl som föddes igår (19 maj) 6 veckor över tiden så hon var verkligen väntad!

Ett brunt litet stoföl är det iaf. Inga tecken förutom några vita strån i pannan. Jag som sa att jag ville ha stoföl, brunt eller svart och med lite tecken:) ibland har man tur!

Hon är u: Idhults Cadi Ddu och e: Armanis Shooting Star, Welsh Cob.

Igår kväll (natt)

21116_1305853554.jpg

82966_1305853675.jpg

Idag på morgonen

89811_1305882206.jpg

27128_1305882337.jpg

27052_1305882384.jpg

69235_1305882514.jpg

Jag funderar lite på namn förresten. Jag tycker hon ser ut som en liten Kate, men vill ju ha ett namn som betyder ngt och som har anknytning till henne. Hon är väldigt framåt och orädd så funderar på Terrwyn (modig) också. Men hur blir det då. Terrwyn Kate eller Kate Terrwyn, ngn som har koll på Walesiska.. Eller blir det konstigt, Kate modig, modig kate... Hmm..

Tycker att Terrwyn Kate var fint! Passar ju bra i år med nya prinsessan Kate dessutom:). Hon är hur söt dom helst!

Kan någon hjälpa mej????

Min lilla kille e nu 6 dagar gammal å allt har vatt frid å fröjd.. men i dag när han va ute å busade i hagen gick han omkull å gled på magen vilket resulterade i att han "slet" bort navel strumpen som va kvar där.. De blödde lite lite men slutade sedan.. jag har kollat så de e helt rent å tatt lite jodopax på för å va säker.. Nu i kväll när jag kollade såg de torrt å fint ut... han e ej irriterad eller nått där.. vad hade ni gjort.. avvaktat eller kontaktat vet.. han e ju pigg å glad som vanligt..

en fråga till... hur offta kissar era hingst föl?????
Mitt sto föl kissa väldigt sällan men Calle kissar VÄLDIGT offta....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 251
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar