Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Jag har fått en riktig tuffing till föl. Oj vad pigg hon var i kväll i boxen, helvild. Idag och i går har hon bara gått ute 2 gånger 1 timme pga regnet. I dag när jag skulle ta in dem så gnäggar lilla hjärtat åt mig för första gången och sedan kommer hon fram och pussar mig.

Nu e mitt andra å sista föl fött.. blev ett super sött sto med MASSA energi.. hon e döpt till Masaii Marah M..

e: Lindenhofs Apache - u: Maj Vanniqueur

32402095.jpg

Vilken söting:)

Mitt sto är väldigt social gosig, men också tuff. När hon kommer fram och ska gosa har hon nästan alltid öronen bakåt. Mitt sto har bara öronen bakåt när hon är sur. Jag vet ju från uppvisningar i frihetsdressyr att speciellt ston kan komma mot sin ägare med slickade bakåtstrukna öron men att det typ bara betyder att de är tillgivna. Jag blir lite osäker på hur jag ska tolka min fölis. Hur gör era fölisar?

Mitt sto är väldigt social gosig, men också tuff. När hon kommer fram och ska gosa har hon nästan alltid öronen bakåt. Mitt sto har bara öronen bakåt när hon är sur. Jag vet ju från uppvisningar i frihetsdressyr att speciellt ston kan komma mot sin ägare med slickade bakåtstrukna öron men att det typ bara betyder att de är tillgivna. Jag blir lite osäker på hur jag ska tolka min fölis. Hur gör era fölisar?

Min lilla tuffing har för tillfället lugnat ner sig betydligt och är just nu inne i en väldigt gosig period. Dock lite försiktig till en början, man får inte ha för bråttom när man närmar sig honom (men det tror jag beror på ett sto som är ordentligt överbeskyddande). När han väl kommit fram är han inte det minsta skygg utan väldigt med. Har slutat gå på så mycket som han gjorde ett tag (när han bara bet och klättrade...) vilket är skönt. Oavsett vilken approach han har haft så har han aldrig lagt öronen bakåt. Nu är han ju just en han så det kanske inte går att jämföra med din om det bara är ston som lägger bak dem vid tillgivenhet?

Vad många fina fölisar det kommer i tråden! Man blir ju helt fölsjuk! Längtar ut till min egen bara jag går in i tråden.

Idag har han fått plastad fot då han inte rätat sig fullt ut i vänster framknä. Hoppas att det gör susen. Ska dessutom promeneras på asfalt så ofta det går. Annars går de ute långa dagar i stor gräshage nu, släpptes ihop med stallets 2 veckor äldre hingstföl och mamma för en vecka sedan. Mitt sto är ju väldigt mammig och låter inte de andra komma för nära vår fölis, men det är helt ok att stå i hög så länge hon har koll full på lilleman. Han är således ganska mammig medan det andra fölet är betydligt modigare och mer nyfiken på den framtida lekkamraten. Hur lång tid tar det inne de börjar leka ihop?

Min fölis har varit väldigt tuff och lite osäker och hade ofta öronen bakåt när han blev rädd vilket var hans försvar.
Nu i efterhand förstår jag att det berodde på hans tuffa start i livet (Ultuna) och att han blev skrämd helt enkelt, för idag är han så go och kommer själv fram och vill bli kliad samt gnäggar åt oss!:love::D Visst är han en liten tuffing fortfarande men nu betydligt mer avslappnad.

Med din fölis så låter det inte som om hon är skrämd dock.

Zolero en månad gammal nu och börja se ut som en häst!;):love:
226540_10150176478491344_563156343_6997138_3805691_n.jpg

I går när jag skulle hämta mina i hagen så gnäggade hon åt mig på ca 5 meters håll och kom fram och gav mig en puss:) Hon är framme hos mig väldigt mycket om jag är i hagen och vill pussas, äta på mina kläder, bli klappad men även klättra och annat hon inte får. Hon är lätt både fram och bak:D Hon har fått ett gäng fästingar och hatar när jag tar loss dem. Hon ska få en lekkamrat när de börjar gå på sommarbete, men det känns nästan som om hon skulle behöva en nu. Mamman är ju med lite grann och springer och busar men lillan vlll ju ha full fart och leka kasta sig undan och tafatt:)

Kom på att jag kanske ska skriva i den här tråden istället....

HJÄLP igen!

Den lille killen mår bra. Och allt är frid och fröjd och han får dia utan problem...i boxen!

Hade ute dem 2 timmar igår och dem är ute även idag.
Men däremot låter hon honom inte dia utomhus.
Hon går sin väg eller tjuter och drar öronen bakåt.

Varför gör hon på detta viset?

Vill ju kunna ha dem utomhus och veta att allt är bra.

Nu är jag orolig igen, och blir både ledsen och mår dåligt och äter inget.

Vill kunna glädjas över mina hästar, men nu mår jag bara dåligt när jag ser dem. :(

Stackars dig. Kram! Jag förstår hur du känner, jag har också nära till oron och man vill ju njuta. Men har hon släppt till inne borde hon ju snart göra det ute också. Jag hoppas verkligen det släpper helt.

Slänger in ett par bilder på en bekants föl här!

Stoföl född 30/4
e. Don Romantic - Briar - Bellini

32403780.jpg

32403777.jpg

Hingstföl född 17/5
e. Sir Oldenburg - Don Primero - Gigolo

32403792.jpg

32403800.jpg

Hingsten är jättestor! Lika stor som stofölet som ändå är 2,5 vecka äldre!

Ja jag e super nöjd med mina fölisar i år =) kunde inte blivit bättre.. Sto fölet e mer eller mindre redan tingat =) å hingsten hoppas jag kunna behålla ett tag i alla fall =)

San Camiro M (Calle) född 14 maj

32403963.jpg

32397939.jpg

Masaii marah M (Mara) född 16 maj

32403946.jpg

32403931.jpg

Oh va spännande med en Connaisseur till! Perfekt namn :). Läcker stam bakåt på mödernet :d. Ser fram emot bilder när den står upp senare! Kul att se att din också fått en del vitt :bump:

Grattis till alla nya fina föl!!!

Nu kanske jag kommit på ett namn till fölis! Vad tror ni om Nitro?? Mamman heter ju Ånita och han är ett riktigt litet energiknippe så jag tror det namnet passar honom bra!!!
Idag har hovslagaren vart här och kollat på hans benställningar och hovar för första gången och hon sa att han såg jättefin ut i ben och hela han! Fick beröm för att jag tränat på att lyfta hovar och att han var duktig och stod stilla! Min fina lilla kille :love:
DSC_0007.jpg

Kul att få beröm utav hovis!:laugh:

Har haft manikyr och pedikyr på mamma Heze idag, hon var så svår att lyfta hovarna på sista tiden så nu var det verkligen dags (nu när ungen faktiskt kan gå 2 m bort utan att hon blir galen). Då passade vi på att vänja fölingen med raspen oxå, lyfte o bara tog ett par drag.

Här funderar jag inte på OM jag ska betäck om, utan med VEM?!:confused: Tips? Då stoet passerat 21 så vågar jag inte lägga ut jätte mkt på språngavgiften.

Fölets namn är ju oxå svårt! Funderar lite på Hiba, betyder present på arabiska. Men vi får se.
Ska bli kul att få åka på fölvisning i höst!

Nämen fick du en fux?? Haha, vad kul det kan bli ibland! Trodde du skulle få en mörk stilig en, men denna lär också vara urtjusig och namnet är superfint:)! Stort grattis och nu tycker jag att du ska låta ditt fina sto visa upp sig på tävlingsbanan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 246
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Utbilda själv