Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Om de e fint väder så första dagarna går dom bara ute 20 min åt gången ett antal ggr/dag.. sen efter 1 vecka brukar dom få vara ute hela dagen ev komma in å nana mitt på dagen. Sen brukar jag ej släppa mina förrens dom e 1 månad ca. Som sagt e de kalas fint väder, fölis vet att trådarna e ajabaja så kan man säkert släppa innan men jag vill ha dom hanteringsbara mm innan jag släpper mina. =)
Våran kille är nu 3 veckor och 2 dagar, vi är otroligt nöjda över honom utan att låta för partisk Han har coolat ner sig betydligt i huvudet men är fortfarande reaktionsnabb och känslig.. egenskaper han gärna får behålla!
Härligt! Han blir allt fina i kroppen ! Hur rör han sig?
*kl*
Här kommer en liten filmsnutt med Flora Linnéa (brun e.Bellagio - Topaasch) och Fjärilsviol (svartbrun e.Connaisseur - Tip Top) ihop ute i hagen! http://www.youtube.com/watch?v=rXHnt63NC2c
välkommen till världen vårat lilla föl. Strax före midnatt föddes ett brunt stoföl med stjärn och snopp, lite vitt på ena frambenet och en vit halvstrumpa ena bak. Vi köpte stoet i november och visste inte att hon var dräktig. Såg sparkar i mars och vet Konstaterade att hon var ganska högdräktig. Visade sig sen att hon gått med en unghingst i hagen. Mamma häst är ett sto sto på 175 cm okänd stam och pappa är ca 155 cm och e: Cartier.
Kul att få flytta in i denna tråd. Nu är min fölis kollad av vetrinär med Foalcheck och den var bra. Skönt. Hon gick igenom UA Idag första gången i hage ca 36 timmar gammal.
Brunettens hingstföl "Bärsen" har jag lett i grimma och grimskaft första dagen. Dock med ett grimskaft bakom rumpan som hjälp första 2 dagarna. Lättare så när man är ensam att leda sto och föl.
Så ägnade jag mig åt litet ledträning första veckan i rundkorallen. Allt för att han skulle bli så lätt som möjligt att hantera längre fram.
Förut har jag alltid låtit mina ston föla ute i en lämlig hage och då har de ju varit utomhus från första stund. Men numera har det flyttat hit en massa jäkla vargar så då vågar jag inte låta dem föla ute längre.
Den senaste fölungen fick gå ut med mamma i rundkorallen dag 1 från klockan 8 på morgonen till 7 på kvällen. Så fick de ha de tiderna och stå på stall på nätterna tills han var en vecka gammal. Efter det har de gått ute dygnet runt och släppts med resten av flocken där jag kallt räknar med att alla ston skyddar fölet från ev rovdjur.
De har en lösdrift de kan gå in i om det är äckelväder och regnkallt.
Hade det varit ösregn i dagarna ända och hagen varit en lervälling hade jag nog fått problem i min hjärna för då hade det inte varit så kul att ha fölet ute. Det bör ju kunna ligga och vila under många tillfällen på dagen.
Kl.
Fick en frågan igår av en holländska om stammen på mammahäst
-Sack-flamingo svarade jag
- men oj då måste hon vara väldigt ung? Är inte sack runt 6 år??
eehhh där någonstanns börjar jag förstå felet. Visade sig iaf att hon pratade om BH ZACK
Haha det var första gången det blev knasigt där annars brukar det vara just Flamingo som folk undrar VILKEN av dom? Men heter inte hopphästen Flamingo Z? Finns det fler kända kanske?
Hopphästen heter tom Camiell-Flamingo Z. Den gamla svenska Flamingo tror jag har verkat i Holland, har för mig att han var i stammen på den förstfödda Toto-ungen.
Tack allihopa !! Ja jag bara älskar "Viols" trav - den ser ut till att kunna komma vara alldeles underbar att rida i !!
Maja_Kandi: Haha, och då är det ändå Linnéa som är mest självständig av dom två
Charlottee: Bellagion Linnéa är imorgon 1 månad gammal och mätte henne idag till 122cm hög (föddes 110cm hög). Har inte mätt Viol ännu . Haha ja hon är en liten linslus hon! Alltid öronen framåt
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.