11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Lånar knapp :)

Idag har vi mätt Nessi och hon var ca 128 i mankhöjd och 132 på rumpan. Vi provade lasta henne idag när vi kom hem med min 3 åring för släpet var kopplat. Så vi hämtade busan från mamma och de andra stona och gick till släpet. Hon tittade och funderade lite men sen gick hon in så duktigt. Vi stängde bakom och hon stod och tittade. Sen öppnade vi och lastade ut. Ingen stress eller bråttom ut alls :) Så duktig!

Hon växer snyggt! Hur gammal är Dahlia nu?

Maja_Kandi: Haha, 2 siamesiska tvillingar på samma ställe :D. Vill också ha snö...!

Elle12: Häärliga busbilder!!

Vimsan: Så söt han är :)!

Farao: Vilket vackert huvud han har på fölbilden

Yttik: Va duktig liten tös :)

Bilder på Flora Linnéa och Fjärilsviol från 2011's sista dag
(Tränade med mitt nya teleobjektiv, den gillade Linnéas öron ^^)
396334_10150443220965951_717330950_8933209_646260171_n.jpg

380036_10150443049430951_717330950_8932082_16032882_n.jpg

392170_10150443049845951_717330950_8932086_941301513_n.jpg

392000_10150443052295951_717330950_8932099_1160034933_n.jpg

387418_10150443043925951_717330950_8932046_178665052_n.jpg

396049_10150443043545951_717330950_8932045_765976348_n.jpg

*KL*

Oooh vad jag längtar efter min skrutt när jag ser bilder på alla era fina fölisar!

Min har ju flyttat hemifrån sedan lite mer än en månad tillbaka och går numer med andra småkillar i gruppbox på nätterna och hage på dagarna. Han har ju haft en tuff start i livet och var ju lite smal och ranglig men började lägga på sig hull i höstas. Godmodig och snäll så det förslog.

Pratade med stället han står på nu och de sa att han började bli riktigt fin, han hade lagt på sig ordentligt och tuffat till sig lite. "En liten kaxpelle med glimten i ögat och attityd på ett positivt sätt" var deras ord. Ska bli kul att se! På torsdag åker jag upp för att klappa lite på lillkillen. Längtar!

Vad brudarna har vuxit!!:love:

kl.
I nyårshelgen kom kylan till oss en snabbis (för att fort försvinna igen) och marken blev hård och knöglig. Min lillkille reagerade oerhört mkt och blev öm i alla fyra fötter.. jag såg på långt håll vid insläpp hur han stod och balansera konstigt och höll ut ett ben i luften!:eek: Shit nu har han brutit benet också hann jag tänka men när jag kom fram var han helt hel men som sagt väldigt öm i hovarna. Så fort plusgraderna kom igen och marken blev mjuk ser han normal ut.
Är det normalt att föl/åringar reagerar så kraftigt eller är han extremt känslig?

En annan fråga till, hur rör sig era hästar idag jämfört med när dom var föl?

Tycker att min som liten hade en bra trav och en jättebra galopp.. sedan en jättebra trav och bra galopp och så har det växlat lite i växtfaserna. Undar var det ska landa i slutändan? Något som har följt en jämn kurva hos han hela tiden är en jättebra skritt och en bra balans.

Hoppas ni förstår hur jag menar trots min formulering:angel:

härligt att han har lagt på sig och att han mår bra!

Glöm inte ta med kameran när du åker och hälsar på... så du kan visa upp nya bilder på din fina lilleman!;)

Min visade ju inte så mycket som lilliten iom hans ben. Men senare har han visat upp en helt fantastisk galopp (med massor av balans och bärighet i uppförsbacke med väl undersatta bakben) och därtill en mycket bra trav och bra skritt. Helt enkelt jämn med mycket bättre gångarter än vad jag kunde ha anat!
Galoppen har han kvar, om än inte riktigt lika bra som innan, men för tillfället har han tappat traven som är struttig och tråkig, och skritten är också lite stel. Antar att han växer ganska duktigt! Dock har ju vi det bästa underlaget nu, packad snö under med lös snö i ett lager ovanpå! :love:

Victovie: KUL med nya bilder på dina! :love: Vilken *host* härlig vinter de flesta verkar ha... :angel: :D

Ja en hel del :love:

Ajdå, stackars liten. Ömhet brukar nog inte vara så ovanligt att se hos fölisar när knöglig mark fryser till, men kanske inte riktigt så mkt?

Vid denna åldern rör de sig oftast inte så mkt pga växten. Våra rör sig inte som de gjorde vid 3 veckor och 3 månaders ålder, men det blänker till ibland fortfarande. Förväntar mig inte se de stora gångarterna igen förrän om ett par-tre år (eller längre beroende på växttempo), men att det blänker till stundvis/periodvis fram tills dess.

Maja_Kandi: Tack :love:
*Host* så härlig vinter :angel:.

..och svarar även Maja_Kandi här.

Det låter som min. Vet ju att ungarna ofta kan vara lite ojämna beroende på växtfaserna men intressant att höra hur ni upplever det. Detta är ju min första egna fölunge och nu följer jag utvecklingen på ett helt annat sätt än innan..

Ska bli spännande till våren när all björnpäls faller av och man faktiskt skymtar en häst där under!:D

Haha, har du tur så växer han fint, annars brukar de inte vara mkt till skönheter förrän de passerat 2 ;). Generellt brukar man undvika att titta allt för noga under den tiden tills de börjar likna häst ^^.

Alltid extra spännande med egen fölunge! :)

Var ute hos mina idag, stora delar av deras hage är avstängd för det har varit sånt fruktansvärt oväder här de senaste dagarna att 3/4 delar av hagen är en vattenpöl.. Så den har varit avstängd sedan i söndags, så lösdriften är nu inte alls lika stor. Vilket gett med sej hyperaktiva hästar som inte har plats att springa av sej som innan! När jag kom idag så sprang de tre runt i en av ligghallarna som är kanske ca 25 kvm, i galopp... Helt komplett galna! Så vart inget pysslande med dom idag, gick inte ta ut dom från boxen utan att dom stegrade och bockade. Så jag stod utanför och tittade på dom bara. Jösses, tom fullblodsfölen jag tidigare haft hand om var mindre vilda än de här tre kallbloden.. Hoppas de kan torka upp snart så att dom får sin hage tillbaka! Hade först tänk släppa ut dom i paddocken för att springa av sej lite, men där är staketet 50cm högt ungefär, så det var nog bäst att låta bli..

Mitt föl rör sig ungefär likadant som förut, men hon har aldrig velat trava och nu gör hon det sällan men traven ser något mer elastisk ut än det lilla jag sett tidigare. Hon har hela tiden haft en bra balans och en bra galopp och det har hon fortfarande. Det är nog en liten galoppör jag har avlat fram och inte en dressyrhäst:) Idag sprang hon som en tok när hon var med på ridbanan, jag trodde verkligen hon skulle gå omkull i en tvärvändning, men icke då. Men blev lite för hårt verkad förra gången och har varit öm på när vi gått på grusvägen.

Får mig att tänka på Ferdinand när han sätter sig på humlan i filmen :) Söt!

Haha;)

Hon har tre äldre syskon som alla varit livliga men ingen skuttar som hon, det var tänkt att hon skulle bli dressyrhäst men det får nog bli rodeo istället:D

Min kan inte skutta :o Försökt få roliga klipp på henne men hur vi än gör så dansar hon bara runt och visar upp sig *suck* tur att hon ska bli dressyrhäst ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?