11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

He he, din och min skulle nog ha kul ihop:) Jag la ju ut en film för några dagar sen på min. Idag var hon säkert dubbelt så vild och var nog nästan en meter högre i sina skutt än på filmen. Man hoppas dom lugnar sig till inridning. Min har förnärvarande tråkigt sällskap i hagen som är lerig så det är klart det är kul att rejsa på ridbanan med bra underlag. Hon är som tur var intelligent nog att inte galoppera på den långsida där jag har lagt ut travcavaletti åt morsan.

Måste visa bilder från lastträningen med (matte glömde dock fota när Nessi var i släpet men jag kan inte minnas allt ;))

"Menar husse allvar, matte?"
imag0198_182766461.jpg

"Men tänk om rampen äter upp mig"
imag0199_182766286.jpg

Min ska få flytta hemifrån i slutet av månaden och flytta till en kompis som har ett jämnårigt sto. Jag hoppas att hon får sina behov av att leka tillgodosedda då. Mamma är 22 år och inte så lekfull som Celia skulle önska;)

Celia är lastad med mamma fyra gånger, två av dem har hon lagt sig ner:crazy: jag fasar lite för hur det ska bli när hon ska flytta, det är flera omständigheter som gör att jag inte vill träna henne, främst att hennes mamma som har ett komplicerat förhållande till lastning har stått och skrikit till de äldre avkommorna när de lastats. Trots det har 10-an blivit en okomplicerad häst att lasta trots krångel som föl.

Jag har lite nya bilder på min Roxina =) Dock är dom inte så fina då jag håller på att lära mig kameran.

Roxi med storasyster F10 e. Nintender :)

Hihi det syns att dom är syskon sista bilden! Fina!:p

kl.
Själv tycker jag tiden har gått fort.. känns inte länge sedan man hade en söt liten föling och nu står där en raggig åring istället:angel:

Men vad jobbigt :( Jag har väl haft tur. Min tjej har inte lagt sig nån gång hon åkt med mamma till station fram o tillbaka.
Däremot när hon var som minst gick hon runt pinnen där fram under bommen runt runt för hon var väl uttråkad ;)

*kl*

Måste ju ha med min lille skit här också. Han är nu 8 månader och världens hyggligaste kille (vi får väl se hur det blir när hormonerna vaknar...). Med på allt, väldigt bra självförtroende, känslig och lyhörd. Har fött upp tre hingstföl innan och alla har varit trevliga men den här tar priset, riktigt bra temperament. Lastas ua, är ute och promenerar i skogen, både själv och med sällskap. Har sin morfar att leka med i hagen som är en riktigt bra unghästuppfostrare.

Escania's Vangelios, morganhingst f. 1/5-11. Fick testa löshoppning för första gången i fredags, vilket han tyckte var kul.
390632_274784469248139_135064879886766_767005_1733516473_n.jpg

408805_10150565195566648_653951647_11493029_1917224146_n.jpg

407100_10150565195066648_653951647_11493021_684459215_n.jpg

Vilken snygging!

På tal om hormonerna.. när brukar det väckas hos hingstföl?

Min 8½ månaders började visa ett visst intresse för stallets ston i höstas men klingade av och nu märker jag inget av det. Hans kulor har dessutom inte trillat ner.. jag har endast sett skymten av EN ibland så han verkar vara klapphingst tyvärr!:grin: Men hormonell kan de ju vara ändå.

Dessutom har han blivit mycket lugnare sedan han fick en egen box! Vilken skillnad!

Min förra stallägares unge började visa intresse när han var 6-7 månader. :p
Vet inte hur det är nu dock!

delvis KL

I torsdags var vi och hälsade på min lilla Abbe (Sir Oldenburg - Warsteiner) och det var en mycket lycklig matte som åkte hem. Abbe har tagit sig rejält! Har fyllt ut rumpa och rygg, tom fått en liten mage! Det var dessutom en kille med mycket mer attityd nu - han hade tagit över och bossade i boxen/hagen. Ögonen var pigga och hela hästen utstrålade friskhet och glädje!

Abbe tappade ju aldrig sin fölpäls i somras (antar att det var för att han var dålig) men har lagt en rejäl vinterpäls och fäller dessutom en hel del för tillfället. Pälsen som tittar fram under ser kolsvart ut - ska bli så spännande att se vad det är för något som tittar fram under allt lurv till våren. Glömde mäta honom, men han har vuxit en hel del, även om den största skillnaden var att han fyllt ut sin lilla kropp. Ponnygrimmorna jag skickade med är snart för små...

Bilder kommer så snart jag tankat över från kamera till dator.

Min hade båda kulorna nere redan som 4 månader gammal.

Där han står nu gissar de att han kommer bli lite hingstig så snart våren närmar sig eftersom han redan nu visar lite genom att ha stenkoll på alla hästarna på gården genom kontrollrundor och spanande i hagen.

Inte behöver du oroa dig än för att han ska vara klapphingst inte?
de kommer nog, var glad så länge de inte låter ;)

Ja sålde en av mina hingstungar när han var 18 månader. Då hade ena kulan inte kommit ner ordentligt men veterinären som besiktigade honom sa att den var halvvägs nere och att det inte skulle bli några problem med att skära honom. Det stämde och ett par månader senare var han valack.

KL

Funderar lite på hur ni som har sto + föl på lösdrift gör med avvänjningen? Jag har mina inackorderade och tyvärr inte möjlighet att ta in dem på box för avvänjning och det verkar inte som att stallägaren har någon större plan (bara en ligghall tex). Funderade inte så mycket på det innan eftersom jag tänkte behålla fölet, så det var liksom inte prioriterat, men nu är planen ändrad.

Iaf, fölis är 6 månader nu och han och mamma är fortfarande ganska tajta, framförallt är mamma fortfarande väldigt mammig stundvis. Jag har så smått börjat ta in dem och sätta dem i separata boxar (vilket får göras dagtid, dvs helger..) och försökte häromdagen ta ut lillen på en liten promenad på stallplan själv, men mamma gick bananas och då ville inte fölis samarbeta längre.

De går med 3 andra ston med 2 föl som är födda i samma veva som min, sent, och en hingst född i april. Känner att jag har lite panik över att de som äger de andra hästarna inte verkar ha någon plan så att säga...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård