11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Varför panik och måste skilja fölet nu när den är 6 mån ? Det optimala är väll att kunna låta den gå kvar ett par månader till så är fölismagen helt uvecklad vi avänjningen ?

Mia

Tanken är att de ska få gå ihop till iaf mars/april. Min panik ligger mer i själva ordet vänja, att de ska vänja sig att vara ifrån varandra.

Det är väl så att det sker naturligt, det jag har känt är oro över att de fortfarande är så passa fästa vid varandra så kanske måste jag jobba mer på att ha dem tillfälligt frånskiljda så att det går lugnt till? Då menar jag inte för gott, utan stundvis eftersom jag inte kan skilja dem nattetid.

Ja sålde en av mina hingstungar när han var 18 månader. Då hade ena kulan inte kommit ner ordentligt men veterinären som besiktigade honom sa att den var halvvägs nere och att det inte skulle bli några problem med att skära honom. Det stämde och ett par månader senare var han valack.

Ok men då finns det kanske hopp! Jag har inte bråttom med att skära honom så vi har tid att vänta :)

Varit hos mina "små" och fotat idag! Vi har så fint vårväder idag så fick passa på. Unghingstarna busade och mitt lilla sto gick mest runt och var söt. Fråga, rullar sej era mycket? Mina är aldrig leriga annat än på benen, medans alla andra hästar här alltid är leriga :P
Jaja, här kommer lite bilder iaf, inte världens bästa med tanke på ljuset och så, men får väl gå ändå!
De två bruna är mina, fuxen funderar jag på om jag ev ska köpa, ägarna är där en gång i månaden för att betala hyran, så är jag som borstar och gosar med honom iaf. Så go häst!
De är förövrigt alla 3 samma ras, och skiljer en vecka på de 3 bara..Skillnad i byggnad?! Jaaa..
GroteFoto-47EHPC73.jpg

GroteFoto-D4AABFRS.jpg

GroteFoto-ZQA6MUUR.jpg

GroteFoto-YN6UVWIL.jpg

GroteFoto-ZSPEWEYH.jpg

GroteFoto-K4BND8DP.jpg

GroteFoto-IRUDHSSA.jpg

Vilka härliga bilder!!

Min rullar sig inte ofta tror jag, åtminstonde är han sällan smutsig.

kl.
Nytagen bild på min kille som snart blir hela 9 månader!

Zolero (Zuidenwind-Sack-Flamingo)
402322_10150470873966344_563156343_8764960_497784793_n.jpg

Visst har han vuxit?:D

Å så härliga!! Din ser ju gigantisk ut i jämförelse med fuxen :o

Min gråe rullar sig aldrig! trots att hans läromästare och mentor ALLTID är lerig.

385317_143301092439785_100002796869229_130376_2037560465_n.jpg

Måste bara visa denna :love:

Eftersom mina går på lösdrift så binder jag upp dem på logen varje dag när jag ger dom kraftfodret.

Stor valack till vänster, liten fölsing till höger :D (bilden togs den 12/12)

379984_150211375082090_100002796869229_144365_1700169068_n.jpg

Tack :)

Ja han är gigantisk!! Han är både 10cm högre, och han väger åtminstone 50 kg mer än de andra två (var ett tag sen jag mätte dom, men han har lagt på sej mycket mer på bredden än de andra två så antar att han väger ännu mer än dom nu...) Undrar var han ska sluta, då han nu är 143 cm vid 9månaders ålder, och rasen sällan blir högre än 155cm...

Trodde bara det var mina som var fisförnäma nog att inte vilja rulla sej i leran :P haha..

Vad har ni för planer för 2012 med era nyblivna åringar?

Min åring ska flytta hemifrån i slutet av januari då hon blir åtta månader. Sen ska hon få leka och skrota, växa till sig och mogna mentalt. Hon kan ledas, stå uppbunden, borstas och lyfta fötterna. Mer än så anser jag inte att hon behöver kunna nu.
När jag kommer och hälsar på henne kommer jag att ta någon promenad med henne och kanske löshoppa någon gång om det finns möjlighet.

Jag har inga direkta planer för min.
Den vardagliga träningen som att bli ledd, bli uppbunden och borstad kommer fortsätta.

Jag är ju nybliven mamma och har en även en 4 årig shettis som ska köras in så det blir inte så mycket tid över :p

En sak är i alla fall säker, både fölsing och shettis ska kastreras efter sommarbetet :D

länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

Min lilla åring kommer introduceras till tömkörning i sommar och tanken är att vi ska påbörja inkörning nästa vinter. I övrigt ska han åka till vår Riksutställning och ställas ut och gå på sommarbete och ha lajbans. Vi får se hur mkt vi hinner, han får 3 hästbebisar att slåss med om uppmärksamheten samt en bebis som också kommer i vår.

Min får skrota på hela våren och bara pysslas med i dagliga hanteringen. Dvs kanske borsta, lyfta fötter osv. I sommar blir det bete här hemma med storebror, bara långledigt! Under sommaren kommer jag som max försöka duscha honom och lastträna nån gång.
Hösten får han följa med storebror på löshoppning för miljöträningens skull, prova träns och kanske ha på sig tömkörningsgjorden. Sen blir det inte mycket mer!

Vad stor han ser ut! :d Och fiiiiin! :laugh:

KUL med alla bilder i tråden! :bump:

Tack:laugh: Han har verkligen börjat knaka iväg nu.. har inte mätt honom på ett tag så jag undrar jag.

KL.
Angåenden målen inför 2012..

Jag har inte bråttom och lilleman ska få vara unge och leka med jämnåringen här hemma och eventuellt lösdrift efter betet för de två. Annars unghingstbete/lösdrift längre bort. Isåfall åker han redan i vår.

Hanteringsmässigt övar vi vardagslydnad;):rofl:

Hmm är det för tidigt att köra in nästa höst? Måste kolla med de som vet bättre. Jag har ju skämtsamt redan bokat inkörning hos Anders E när lillan precis var född. Tömkörning blir det i alla fall under 2012. Hon är van att vara fastbunden i tömkörningsgjorden när jag tömkör stoet till och från ridbanan så lillan kan nog redan de vanliga kommandona och är helt van vid tömmar mot bakbenen och långpisken. Nån löshoppning lär det väl bli också, men det har hon redan testat 2 ggr. Jag ska nog lägga in lite träning med "läskiga saker" typ gå över pressening och sånt. Jag har haft med henne på prommis en gång i skogen och hoppat ett vattenfyllt dike med mamman som draghjälp.

Det är väl ganska vanligt att köra in hösten som ettåring? Iaf vad jag har fått för mig... :) Vad härligt att kunna skicka hästen till AE! Det hade inte gjort ett dugg ont... :p

KL
En liten bild på bröderna bus!

029.jpg

Koronn växer så det knakar! Han har för tillfället giraffhals och giraffbakben, och typ flodhästframben... :D Väääääldigt snygg kombo! :D

Jag har inte tänkt skicka dit henne själv utan åka med henne några dagar i stöten. Jag hoppas att jag kan förbereda henne bra och att vi kan gå vidare när jag åker till honom. Han är ju så grymt bokad så jag får nog ta förnyad kontakt nu och konkretisera planerna. Jag har tidigare varit några gånger på läger hos honom med mitt sto och då har han kört henne. Nu var det mång år sen jag körde mitt sto, har ju tänkt köra henne lite hyfsat snart bara för att lillan ska få se morsan framför vagn, learning by seeing:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård