10:orna del 7

Vet ni vad jag fick höra, nu minns inte jag vem det var som frågade om näten över balarna, var det @sassiball ?
Hur som helst, fick höra att en av hästarna som går där inte får i sig tillräckligt tydligen och har därför tappat lite i vikt och jag blev genast orolig i och med att Sakura redan rasat i vikt sen förra stället.

Men har stått och kikat när mina äter och Sakura framförallt är riktigt duktig på och käka genom näten så jag tror inte det är någon fara så länge hon får stå och käka och jag ser henne alltid vid en bal när jag är där så :p
Miraz kan däremot stå vid sidan ibland, gissar att hon blir bortjagad och sen står hon och inväntar att få chansen, fattar bara inte varför hon inte går till Sakura och Victor isåfall, där får hon äta iaf.

Hur som helst, jag kommer ha stenkoll kan jag säga, ifall Miraz tex skulle börja tappa och sen fick jag även veta att det inte finns analys heller och nu är det väl ingen ide och ta en heller så nära inpå betet.

Men tänkte att sen efter betet när det är dags igen och det inte finns analys så tänker jag nog ta själv isåfall (det är ändå höbalar) så ingen plast som man lär göra hål på, med andra ord bara och ta någon tuss. Dock tror inte jag dom har hela skörden hemma då den platsen inte finns så jag hoppas bara det är samma på allt så jag slipper ta fler analyser..

Men nu ger jag lite extra protein till mina just för fällningen och sedan för och hjälpa Sakura att få upp hullet igen.
Sele E får dom.

Idag blev det bara borstning av töserna, gick bra och ta ut var och en av dem, den andra plus Victor stod givetvis och väntade vid grinden.
Gick iväg en liiiten vända med Miraz och Sakura började givetvis och skrika efter henne. Hon har Victor ståendes bredvid sig samt andra runt om men ändå skriker hon när hon ser sin "bebis" och bästa vän försvinna. Sötmule!

Sakura har fått sig några smällar efter att jag var där igår, bak på benet, framme vid bringan/bogen samt på ett framknä, där kändes hon lite varm också men ingenting annat. Inga direkta sår förutom det på knät annars bortskavt med hår men lite större märken.
 
@Molin tack det gick bra med mitt huvud. Härligt att du verkar ha hittat en bra potentiell medryttare, nu verkar pusselbitarna trilla på plats för er! :)

Idag var vi ute tillsammans med stallkompisarna en härlig tur i bokskogen. Bra klättring och träning att ta sig över vattenfyllda diken. Denar var riktigt trevlig och matade på fint över dikena fast det var första gången.

Ikväll fick jag ett infall och anmälde oss till en startfälttävlan i början av maj. Nu har vi ett mål att träna för som känns lagom, 60 cm banhoppning. 60 cm terränghoppning och ett lättare dressyrprogram. Vi kommer träna terräng några tillfällen i april så det känns som om vi kommer kunna vara bra förberedda inför uppgiften.
 
@Molin tack det gick bra med mitt huvud. Härligt att du verkar ha hittat en bra potentiell medryttare, nu verkar pusselbitarna trilla på plats för er! :)

Idag var vi ute tillsammans med stallkompisarna en härlig tur i bokskogen. Bra klättring och träning att ta sig över vattenfyllda diken. Denar var riktigt trevlig och matade på fint över dikena fast det var första gången.

Ikväll fick jag ett infall och anmälde oss till en startfälttävlan i början av maj. Nu har vi ett mål att träna för som känns lagom, 60 cm banhoppning. 60 cm terränghoppning och ett lättare dressyrprogram. Vi kommer träna terräng några tillfällen i april så det känns som om vi kommer kunna vara bra förberedda inför uppgiften.
Men åhh va kul det låter! Var tränar du terräng?
 
Varit lite inaktiv och nu läst ikapp. Kul att det ändå överlag går bra för er alla :D

Våd tycker själv att han är bra nu då han visade upp skolor ovan mark i sjukhagen igår :wtf:
Tog ner honom i lina till ridhuset så att han skulle få rasa av sig på mjukt underlag, hann knappt in förrän han fräste iväg vilt pipande :p Helt tossig häst. Lät honom rasta sig iaf och han ser mycket mycket bättre ut. Ska ta ut honom på hårt underlag idag tänkte jag och se hur det ser ut då. Annars får hovis komma med tången igen och klämma lite.


Btw...nån mer som sett smiley tillskotten.... :heartturd:
 
@sassiball jag är arrangör för ett par fälttävlans-/terränghelger så jag hakar på träningen där lite grann på egna hästryggen. Första två tillfällena är på Falkenbergs terrängbana, men vi kommer även att träna på Hajjerna i Vårgårda under våren och försommaren.
 
@Wembley vill oxå testa lite terräng nån gång. Har en kompis som är på hajjerna ibland och det ser så jäkla kul ut :)

Våd vart haltfri igår på både hårt underlag och grus :banana:
Så idag kommer hovis och plockar bort sulan. Sen är det bara att sätta igång och trimma igång inför P&J :D
 
Jag skrittade min kära häst för första gången på ett halvår förra onsdagen, torsdag kväll hade hon dragit av en sko för jag vet inte vilken gång i ordningen… *suck* :( Men för tillfället har hon iaf fyra skor på sig och vi övade lite tömkörning idag. Vi är nybörjare båda två men i skritt fungerar det hyfsat och hon blir bättre för varje gång. Fortfarande inte helt rengående men hoppet lever fortfarande…
Bjuder på en liten bild från idag.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153953900323475&l=48a5cfe597
(Kan inte få in bilden i inlägget….)
 
@MalanMjöl
Jättefin häst, trist för skon men skönt att ni är igång igen.

Delvis kl.

Hade tänkt borsta av mina fröknar idag men det blev inte alls så, fy tusan vad äcklig hagen är nu :( Hade inga gummistövlar för jag trodde faktiskt det skulle vara OK men traktorn hade varit in med mat bland annat så jag fick skylla mig själv.

Tog mig iaf till hästarna, Miraz såg förjävlig ut men blev glad av och se mig och mötte upp mig som vanligt, fast hon stod och käkade (dom andra ggr har hon inte gjort det sen vi flyttade dit) :p Men nu så =D

Kliade henne en massa vilken var såååå skönt, sen stod hon och väntade snällt på mig medans jag försökte nå min andra tant, ville kolla ifall hon fått mer märken på sig och sen ville jag kika på framknät som jag nojat mig för, lervälling AB kan jag tala om.
Tog mig knappt fram till Sakura och jag var påväg och åka omkull två ggr då jag sögs fast i lervällingen, kom inte helt fram men kunde iaf med hjälp och hålla mig i hästen känna på knät som var mer svullet och fortfarande varmt.

Nu kunde jag inte få med mig hästjäkeln in vilket kändes sådär, hon är inte den som kommer när man ropar när hon har mat framför sig :p Hade jag haft gummistövlar hade jag kommit fram till henne helt så att jag hade kunnat sätta grimma på henne men hade bara vanliga korta och jag var pissblöt i skorna efter mitt försök att närma mig henne på bästa sätt. Suck..

Detta är ju nackdelen med vår och höst iaf! *mutter mutter*

Så imorgon blir det rengöring och sen får vi se, är hon inte halt och verkar pigg i övrigt får hon följa med på en ridtur men det blir ju isåfall inte långt.

Miraz hängde med mig tillbaka, halvväggs tills hon fick syn på traktorerna och släpet med massor av hö på, då ställde hon sig och kikade på dom och ville inte följa med mig mer, så det blev inte mycket till borstning av henne heller.

Imorgon blir det stövlar med!!
 
Jag skrittade min kära häst för första gången på ett halvår förra onsdagen, torsdag kväll hade hon dragit av en sko för jag vet inte vilken gång i ordningen… *suck* :( Men för tillfället har hon iaf fyra skor på sig och vi övade lite tömkörning idag. Vi är nybörjare båda två men i skritt fungerar det hyfsat och hon blir bättre för varje gång. Fortfarande inte helt rengående men hoppet lever fortfarande…
Bjuder på en liten bild från idag.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153953900323475&l=48a5cfe597
(Kan inte få in bilden i inlägget….)
Så fin hon är :) Hoppas hon blir bra.
 
Ja, denna lera :wtf:
Vi har ju haft torrt och fint väder nu i typ 1,5 vecka men med tanke på hur blött det varit innan så är hagarna ännu under all kritik.
Och när nu Våd stått i sjukhage som är bra dränerad och grusad så vart jag lite bortskämd med att fån in en ren häst varje dag. Vart inte beredd på chocken när hovskägget åter består av lervälling och svansen inte är svart längre :meh::down:
Men han är hel och haltfri igen!! :up::D

Igår gav vi oss ut i skogen och tömkörde ihop med min kompis och hennes åring (Våds kusse). Bytte hästar efter en bit och var riktigt kul att se honom få tänka och jobba med någon annan i tömmarna. Han vart tom lite varm efter 40 min mestadels skritt. Jobbigt att använda skallen :p

Idag funderar jag på att låta honom jobba i töm i ridhuset. Kanske med lite bommar för att återgå till att jobba med takten och även styrkan i galoppen. :)
 
Ja och det är otroligt mycket lera i dessa hagar nu, det är ändå en del hästar som rör sig samt traktorn som åker in och fyller på med hö till 3 olika häckar som står utspritt i hagen.

Idag har det gått bra iaf, tror tjejen ville komma och rida i helgen.
Hoppas det blir så, jag tror jag behöver denna push också och ridsällskap gör väldigt mycket när man inte riktigt har suget.

Miraz har skött sig, lite små dryg att sadla och tränsa då hon inte riktigt ville stå still eller bli tränsad, suck..
Ridningen gick bra, pigg och lite halvslänging med huvudet samt trippig. Men lyssnade bra och tjejen var lugn och sansad och drog ingen större irritation liksom utan var mer normal och lugn till allt.

Vi avslutade med och rida något varv på banan och Miraz var inte helt "yeeey" med det faktiskt, där kom bromsen första gången, hon protesterade lite mot tjejen med och testade henne. Men hon fick till slut fram henne och berömde massor och Miraz ÄLSKAR ju beröm och klapp så då blev hon glad ;)

Så dom fick till några travsteg också.
Men Miraz blev mer NEJ när jag och Sakura stod och kikade på än när även vi red runt så tror hon behöver lära sig att hon kan sköta sig själv på banan fast Sakura är där med.

Mycket saker och ge sig in på.

Känslig i munnen och är inte helt invand med den här kontakten i munnen ännu, jag började ta mer i tyglarna för och hitta balansen och stödet för henne innan julen i princip, innan har det varit mycket slapp tygel och mer tänka framåt.
Så det är lite jobb insåg jag idag och är rädd för att tjejen kanske tycker det är för mycket.

Men hon gillar Miraz och hon gillar utmaning så vi får se hur det tar sig helt enkelt.
Hittills känns det bra!
 
Jag skrittade min kära häst för första gången på ett halvår förra onsdagen, torsdag kväll hade hon dragit av en sko för jag vet inte vilken gång i ordningen… *suck* :( Men för tillfället har hon iaf fyra skor på sig och vi övade lite tömkörning idag. Vi är nybörjare båda två men i skritt fungerar det hyfsat och hon blir bättre för varje gång. Fortfarande inte helt rengående men hoppet lever fortfarande…
Bjuder på en liten bild från idag.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153953900323475&l=48a5cfe597
(Kan inte få in bilden i inlägget….)

Vacker häst du har! :love: Håller tummarna för att hon är bra snart!
 
Vi börjar komma igång ordentligt nu. I måndags red vi lektion som stundtals kändes riktigt bra. Red över upphöjda bommar och jäklar vad han tar i, så tröttheten kommer fort. Nu lägger jag på lite extra mat i form av havre och linfröolja, en slurk B-vitamin också för pälsfällningens skull. Igår blev han tömkörd av proffs och jag stod och log för mig själv för han jobbade på så bra med sidvärts på töm och trav med härlig frambensaktion över bommar. Kul att se! :)
 
Alltså min häst...:banghead:
Kom till stallet igår och när jag körde förbi hans hage ser jag att han plockat av översta grindtråden.
Det var insläpp-dags så jag vart rädd att de skull kliva rätt över undertråden, alternativt gå rätt igenom.
Så jag parkerar snabbt som fan och hämtar grimskaft. Småspringer ner till hagen för att upptäcka att även undertråden var avplockad. Men både Våd och kusin Mistel stod som två ljus innanför och såg mycket oskyldiga ut.
Väntade lugnt på att jag plockade upp trådarna och hängde upp dem. Strömmen slås av 30 min innan insläpp så det var inte nått tickande som avskräckte att promenera rätt ut.
Jag tror mer och mer att jag fått den där hästen för mina synder :rofl:

Bidde ingen tömkörning, istället jobbade jag honom lös från marken. Gjorde det mycke förr men har blivit mindre det sista. Vilket märks i den dagliga hanteringen.
Och jäklar vad han protestera igår, han tyckte jag var skitjobbig och kände inte alls för att följa mina direktiv. I höger varv så gick det snabbt att övertala honom men i vänster så såg jag på honom att han förstod men totalt sket i mig. Krävdes lite mera och tuffare tänk från min sida. Men sen gick det bra och han blev riktigt följsam och mjuk.
Han är så jäkla snabb i skallen så denna sortens träning är så nyttig för honom :bow:
 
Alltså min häst...:banghead:
Kom till stallet igår och när jag körde förbi hans hage ser jag att han plockat av översta grindtråden.
Det var insläpp-dags så jag vart rädd att de skull kliva rätt över undertråden, alternativt gå rätt igenom.
Så jag parkerar snabbt som fan och hämtar grimskaft. Småspringer ner till hagen för att upptäcka att även undertråden var avplockad. Men både Våd och kusin Mistel stod som två ljus innanför och såg mycket oskyldiga ut.
Väntade lugnt på att jag plockade upp trådarna och hängde upp dem. Strömmen slås av 30 min innan insläpp så det var inte nått tickande som avskräckte att promenera rätt ut.
Jag tror mer och mer att jag fått den där hästen för mina synder :rofl:

Åh det där med att öppna grindar. Det hände mer än en gång att Calle stod utan övertråd... Han lärde sig det när han var 3 år, då stod han och tittade hur man gjorde när man öppnade, sen gjorde han likadant + att det var en sån där elastisk grind så det var ganska enkelt.... Var man inte tillräckligt snabb på eftermiddagen när han ville in så öppnade han helt enkelt själv :meh:
 
Åh det där med att öppna grindar. Det hände mer än en gång att Calle stod utan övertråd... Han lärde sig det när han var 3 år, då stod han och tittade hur man gjorde när man öppnade, sen gjorde han likadant + att det var en sån där elastisk grind så det var ganska enkelt.... Var man inte tillräckligt snabb på eftermiddagen när han ville in så öppnade han helt enkelt själv :meh:

Jäkla hästar... :p
Han har lyckats pilla upp övertråden en gång innan. Då tänkte jag att det bara var en slump efter att han ska pilla med allt han kan komma åt.
Men igår vete fan om det inte var medvetet O_o
Har inga elastiska utan vanlig tråd så spände upp den bättre så blir det iaf en större utmaning för Houdini :wtf:
 
Jäkla hästar... :p
Han har lyckats pilla upp övertråden en gång innan. Då tänkte jag att det bara var en slump efter att han ska pilla med allt han kan komma åt.
Men igår vete fan om det inte var medvetet O_o
Har inga elastiska utan vanlig tråd så spände upp den bättre så blir det iaf en större utmaning för Houdini :wtf:

Kan ju tillägga att min stora odjur på 170+ inte bara hakade av grindar utan kunde gå runt och titta efter hagens "svaga punkt" -sen gick han ut.
På ett stall vi stod uppstallade rymde han 4ggr på en vecka och spatserade runt på gården. Jäkla skitdjur!
 
Kan ju tillägga att min stora odjur på 170+ inte bara hakade av grindar utan kunde gå runt och titta efter hagens "svaga punkt" -sen gick han ut.
På ett stall vi stod uppstallade rymde han 4ggr på en vecka och spatserade runt på gården. Jäkla skitdjur!

Haha!!! Sötnöt :p
Våd har aldrig gått igenom tråden, uppvuxen bland köttdjur på lösdrift med ström därefter, så lärdomen genom smärta gissar jag kom tidigt ;)
Fast inget förvånar mig snart med denna grabb :meh:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 297
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 833
Senast: zarmino
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 337
Senast: Sasse
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 104
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Skal/regnjacka för vandring.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp