10:orna del 7

Hovis var hos Våd ikväll. Tror inte på böld utan mer på ett tramp som gett en blödning i sulan. Hittade en ställe där han ömmade lätt och var tunn.
Han fick en fräck sula och ska ta det fortsatt lugnt ett par dagar. Han var mycke mindre halt nu oxå. Dock har tempen gått upp lite. Ska kolla med vet imorn vad hon säger.

Står man i sjukhage och har tråkigt kan man göra miner
42698440-6FD6-4A7C-9CCF-A9BE74D931E4_zpsvlmla305.jpg


Eller se oskyldig ut ;)
1117D9EA-370A-42FE-8519-8878B5458CA5_zpseegjf0kr.jpg
 

Länkar från mobilen så vet inte om det funkar? Men här har ni katastrofen.
Det var väl ingen katastrof direkt :) Får du fram honom ordentligt för skänkeln? jag har en känsla av att lite av problemet sitter där. Får du honom mer i ramen så är det kanske lättare för honom att komma i form?

Här har de två yngsta barnen magsjuka, sitter bara o väntar på att jag också ska få det... tvättmaskinen går för fullt, de hela sängen blev nerspydd nu ikväll.
 
Det var väl ingen katastrof direkt :) Får du fram honom ordentligt för skänkeln? jag har en känsla av att lite av problemet sitter där. Får du honom mer i ramen så är det kanske lättare för honom att komma i form?

Här har de två yngsta barnen magsjuka, sitter bara o väntar på att jag också ska få det... tvättmaskinen går för fullt, de hela sängen blev nerspydd nu ikväll.

Nej,det fick jag inte i dag,inte alls,därav huvudet i vädret och lite överallt och ingenstans. Som jag sa,handbroms med en bomb under magen. Därför jag faller omkring (nästan stolsits) också och flaxar med skänkeln för jag orkade inte rida fram han i dag så mycket som behövdes. Synns i lättridningen att jag försöker rida på mer,men blir bara ostadigt och vi blir helt felstämda.

När han gör rycket är för att jag petar med spöt för att få han att gå fram mer,och faktiskt lyssna på MIG,och inte på sågen, men då sätter han sig på tvären direkt,så fort det inte passsar så gör han så,fast det brukar faktiskt vara värre då han reser sig en bit.

Jag har som sagt skogslufsat dom senaste 15 åren,så jag har tappat asmycket.
 
Nej,det fick jag inte i dag,inte alls,därav huvudet i vädret och lite överallt och ingenstans. Som jag sa,handbroms med en bomb under magen. Därför jag faller omkring (nästan stolsits) också och flaxar med skänkeln för jag orkade inte rida fram han i dag så mycket som behövdes. Synns i lättridningen att jag försöker rida på mer,men blir bara ostadigt och vi blir helt felstämda.

När han gör rycket är för att jag petar med spöt för att få han att gå fram mer,och faktiskt lyssna på MIG,och inte på sågen, men då sätter han sig på tvären direkt,så fort det inte passsar så gör han så,fast det brukar faktiskt vara värre då han reser sig en bit.

Jag har som sagt skogslufsat dom senaste 15 åren,så jag har tappat asmycket.
Jag tycker du är duktig, bra gjort att försöka få fram honom.
 
Själv har jag varit upp till mina flickor och hälsat på dom.
Tagit av grimmorna som vi lät sitta kvar över natten för säkerhetsskäl.

Sedan kollade jag bara igenom dom så inga skador uppkommit! Det är väl det som kommer bli av nu dessa första dagar, kanske försöka borsta av lite i hagen om jag får sådant tillfälle. Miraz såg förjävlig ut! Nackdelen med våren är all lera verkligen.

Hur som helst, dom har tagit sig upp till maten och ardennern var med dom fortfarande. Lugn grupp som stod utdelade vid matställerna. Mina har kommit in bra i gruppen verkar det som faktiskt. Känns superskönt!

Någon bild från idag :p

11072608_10153142915007177_1614118690_n_zps55nj5ki9.jpg

11075720_10153142921417177_401636059_n_zpsdvggrcbc.jpg

11063286_10153142915052177_1631135233_n_zpsmqhzyqbs.jpg

10984895_10153142914932177_1516063469_n_zpshvvugrmn.jpg


Underbart :love:
Ser ju ut att vara en jättefin lösdrift. Men jag måste fråga, får de verkligen i sig tillräckligt genom de där näten? jag antar att de får det eftersom hästarna ser fina ut, men jag tänker mig att det blir väldigt lång ätttid och inte så mycket tid till lek o bus? Fast det är kanske det som är bra egentligen ? :) Hur gammal är Sakura nu? jag funderar på om hon var med i 05 tråden förut?
 
Jag funderar på om jag till nästa vinter ska skaffa sådant nät... mina är lättfödda men jag ger dem 3 ggr per dag och halm upptill så de har alltid att tugga på.
 
Idag tog vi en 30 min klättertur i skogen ensamma. Höll på att sluta riktigt illa.. I en brant, smal och mycket stenig nedförsbacke går Denar delvis omkull men lyckas till sist kravla sig upp igen. Vi undkommer med två sår på benen plus att jag drar huvudet i en trädstam :crazy: Stackarn var helt skakig efteråt och jag med. Nästa gång vänder vi på rundan och tar den steniga backen uppför istället.
 
Här är en liten filmsnutt från tömkörningen i söndags. Det är alldeles i slutet så hon är lite trött, men så fin så!
Jag tömkörde henne själv idag och även om det inte gick lika bra för mig som för tränaren så gick hon himla trevligt. För första gången hade jag dessutom lite problem med att hon faktiskt krullade ihop sig lite, men hellre det än en stel giraff för tillfället! Nu taggar vi för dressyrträning i morgon!
 
Ser ju ut att vara en jättefin lösdrift. Men jag måste fråga, får de verkligen i sig tillräckligt genom de där näten? jag antar att de får det eftersom hästarna ser fina ut, men jag tänker mig att det blir väldigt lång ätttid och inte så mycket tid till lek o bus? Fast det är kanske det som är bra egentligen ? :)

Mina hästar har haft sånt nät över vintern för att just förlänga ät-tiden lite, och det gjorde det väl en stund men ganska så snart så lärde de sig tekniken och åt upp lika fort som tidigare... Så nu skippar vi nät, de får ändå mat fyra ggr per dag och snart åker de ut ur lerhagen till hage med lite att pilla i!
 
Ser ju ut att vara en jättefin lösdrift. Men jag måste fråga, får de verkligen i sig tillräckligt genom de där näten? jag antar att de får det eftersom hästarna ser fina ut, men jag tänker mig att det blir väldigt lång ätttid och inte så mycket tid till lek o bus? Fast det är kanske det som är bra egentligen ? :) Hur gammal är Sakura nu? jag funderar på om hon var med i 05 tråden förut?

Det är en väldigt fin lösdrift och jag fattar inte varför jag inte flyttat dit dom tidigare, jag menar. Jag var där förra våren (då jag skulle få hem Miraz igen) och sen det året då Miraz flyttade till familjen som sällskapshäst under hennes viloår. Men båda gångerna har jag tackat nej. Och jag ångrar det, verkligen!

Dom får i sig väldigt bra genom näten, maten sjunker fort och hästarna står inte bara vid maten utan dom går runt/leker osv också. Jag tycker detta är bra dels eftersom Miraz lägger på sig alldeles för lätt och blir fort överviktig, Sakura är lättfödd med MEN hon blir aldrig överviktig så pass mycket så risken för fång finns och/eller risk för fetma.
Det finns det hos Miraz, hon satte ju vätska i juvret första året då hon blev överviktig och därefter sa vet åt mig att vara försiktig därmed munkorg på sommaren till en början iaf osv.

Sakura blir 7, så hon är 08 ;) Hon leker väl inte mer än nödvändigt men hon och Miraz kan få sina tokryck och det är väl bra tycker jag. Men nu har dom en hel drös med fler och busa med om dom vill.
Dock är två av stona i flocken dräktiga så dom tas ur en tid för och få stå inne och käka lite extra varje dag.

Mina är dessutom vana med slowfeedingnät sen innan, just för att minska tuggtiden, mina vräker i sig allt på engång, finns inget stopp så tycker nät funkar bra så länge dom inte sitter för högt upp och/eller gör det tungt för dom och få i sig maten (ryck i nacken osv).
 
Mina hästar har haft sånt nät över vintern för att just förlänga ät-tiden lite, och det gjorde det väl en stund men ganska så snart så lärde de sig tekniken och åt upp lika fort som tidigare... Så nu skippar vi nät, de får ändå mat fyra ggr per dag och snart åker de ut ur lerhagen till hage med lite att pilla i!


Haha det gjorde min ena med, Sakura hon lärde sig knepet fort, även att äta uppifrån genom hålen så man fick knyta mer band än dom som finns :p
Miraz har alltid varit segare men äter givetvis fortare utan nät.
 
Idag tog vi en 30 min klättertur i skogen ensamma. Höll på att sluta riktigt illa.. I en brant, smal och mycket stenig nedförsbacke går Denar delvis omkull men lyckas till sist kravla sig upp igen. Vi undkommer med två sår på benen plus att jag drar huvudet i en trädstam :crazy: Stackarn var helt skakig efteråt och jag med. Nästa gång vänder vi på rundan och tar den steniga backen uppför istället.

Men fy, usch så otäckt :(
Skönt att det gick så bra som det gjorde, kunde ha gått mer illa som du skrev.
 
Idag tog vi en 30 min klättertur i skogen ensamma. Höll på att sluta riktigt illa.. I en brant, smal och mycket stenig nedförsbacke går Denar delvis omkull men lyckas till sist kravla sig upp igen. Vi undkommer med två sår på benen plus att jag drar huvudet i en trädstam :crazy: Stackarn var helt skakig efteråt och jag med. Nästa gång vänder vi på rundan och tar den steniga backen uppför istället.
Ush så obehagligt. Tur att det ändå gick ganska bra, vad det verkar som.
 
@Molin och @sassiball ja det var tur :) Några få sår bara. Gick upp till fots för att kolla backen dagen efter och man får ju ett annat perspektiv på underlaget när man själv promenerar. Jag förstår att han hade problem att ta sig ner där, vilka stora stenar och vilken smal väg. Tror att han hakat fast emellan två stenar och halkat. Kunde inte upptäcka något hål i marken som jag först var rädd för. Nyttigt att gå där själv!
 
@KrullTroll
Så tjusig han var med lindorna ;) hihi

@Wembley
Ja ibland är det nyttigt och gå på vissa ställen själv för att se, det ser oftast inte så farligt ut när man sitter där uppe på ryggen.

Verkligen skönt att det gick bra för er, alltså att inget allvarligt hände.
Hur gick det med ditt huvud då?
 
KL.

Idag har jag haft en tjej med mig till mina flickor, en äldre tjej =D
Min kompis, nybliven kompis skrev för en vecka sedan att hennes kompis skulle vilja ha en häst och rida på ibland och även träna
från marken och lära känna hästen på rätt sätt.

Så idag kom den tjejen och jag kände att hon verkar lovande, otroligt trevlig och lätt att prata med. Lyssnade väldigt bra och var noggrann!

Hon fick borsta av en veckas skitig häst dock, men måste säga att dom var inte så rejält skitiga, tror vädret igår sköljde bort det mesta kanske :p Miraz njöt rejält och dom verkade trivas ihop, Miraz trivs iof med alla som ger henne lite klapp och uppmärkssamhet ;) Söthästen!

Sedan gick vi på en promenad, första gången på nya stället och det gick väldigt bra. Lika lugna och trevliga som alltid, Sakura mer nyfiken än Miraz som bara går med i lugn takt. Hon är verkligen en häst för ALLA förutom när hon blir sådär hoppig/busig ovan marken *host* men det har som sagt kommit nu under vintern och jag hoppas det "bara" är trots eller överskottsenergi för det är inget jag vill ha kvar hos henne.

Hur som helst, allt gick väldigt bra idag och jag är nöjd. Tjejen vill komma igen så vi funderar på att dra ut och rida på onsdag em, min kompis rider en ponny på samma ställe som mina står på nu så vi alla 3 tänkte då sällskapa vilket kan vara en bra början kanske.
 
Mycket att läsa ikapp, som vanligt :)

Här händer inte mycket, Empa har haft lite vila sen förra fredagen. Dels var hon lite öm i en hov efter att snösulorna plockades bort. Empa är så fruktansvärt känslig i hovarna. Men det börjar bli bättre.
Men sen åkte jag på en tåoperation i torsdags, så får inte på mig några ridskor för tillfället, hoppas dock kunna rida en sväng efter jobbet i dag.
Red i onsdags dock, och ja, Empa är en riktig klippa. Trots mängder av överskotts energi höll hon sig relativt bra på mattan, några luftsprång och helst bara en gångart i huvudet som då var galopp. Men efter att hon fått frusta igenom kroppen i galopp så var hon SÅÅÅ fin! Red kanske 20-30 minuter, det kändes lagom.

Nu taggar vi dock båda två för att komma igång ordentligt igen och kunna åka på tävling 4 april :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 076
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 565
Senast: zarmino
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
67 732
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 891
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp