10:orna del 7

Tömkörde över bommar idag. Först i skritt och trav vilket gick fint, sen vidare i galopp. Vilket var betydligt jobbigare :p
I vänstergalopp som är hans bästa gick det ändå helt ok. Höger däremot vart svårare. Jobbigt att inte bara få rusa runt så fort benen bär lixom O_o
Jag gav honom utrymme att tänka själv över hur han skulle lösa det och det gjorde han genom att hoppa två galoppbommar som ett längdhinder för att sen studsa över resterande...:banghead:
Med lite mer hjälp så klarade han det, men det är något vi ska göra oftare tror jag :)

Rejält trött i både kropp och knopp efter iaf :D
Plaskar lite i en pöl
11081326_10152603906112504_8598765696058481489_n.jpg

10253846_10152603906202504_6109964854761293079_n.jpg
 
@KrullTroll
Så söt han är alltså =D

Trist när dom lär sig öppna grindar, det man då kan göra är ju att dra åt rejält alt (i värsta fall) ta bort handtagen och kör knytning men då lär man ju verkligen inte ha ström på när man ska öppna :p haha

KL.

Här har det inte hänt något med mina sen vi tog en skrittur i förrgår. Jag har jobbat extra och sovit dåligt, såklart..
Idag regnar det, kanske inte just nu men det har öst ner hela natten och morgonen så vill nog inte ens se lr ta på mina flickor idag :o Men ska väl svänga förbi och se så dom lever och försöka skölja rent såret på Sakura, bara hon står tillgängligt!

Imorgon blir det fint, men då har jag en del annat för mig (Clash of nation) men hoppas få ihop båda delarna.

Vad händer för er i helgen?

Jag har börjat fundera på om jag verkligen har orken till två hästar just nu, det är på tok för mycket som händer omkring mig nu och jag mår som ni vet piss :(
Men vet inte vad jag ska göra heller, vill inte lämna iväg någon, vill gärna helst inte dela på dom och medis, tja om man lyckas hitta en sådan så är ju det bra men jag vet inte.

Men skulle jag lämna iväg någon så tror jag Sakura är valet, hon är ju en riktigt trevlig ridhäst med stor kapaciteten för hoppning främst men är riktigt fin i dressyren med och väldigt arbetsvillig även om hon kan protestera vid trötthet osv, men aldrig varit dum i ridningen. Problemet är väl lite hennes humör men det har faktiskt blivit tusen ggr bättre sen flytten ut till lösdriften! :banana:

Blä!! Eller så låter jag det ta lite tid en tid till, dom dör ju inte av att få lite vila som sagt.
Sen om tjejen nu vill börja rida Miraz så får ju iaf hon komma ut lite mer.

Jag vill verkligen komma igång men jag är inte helt stabil..
 
@Molin det är tur han är söt i vissa lägen ;)

Trist att du mår som du gör :(
Men som du säger så dör de inte av att vila. Speciellt inte nu när de går på lösdrift.
Helgen för mig består av en lite längre ridtur imorn morgon. Äntligen!! :D
På söndag blir det Grevagården och hingstpremiering. Tyvärr visas nordisarna idag och imorn då jag inte har möjlighet att åka. På söndag är det bara ardenners, men de är ju inte fy skam de heller :)
 
=D

Ja, det är inget vidare alls men jag hoppas allt ska bli bra så småningom.
Det är inte bara en sak som gör att jag mår skit utan fler saker, såklart.

Precis det jag funderat på men samtidigt ser jag hur glada dom båda blir när dom får aktivera sig.
Miraz hittar för tillfället på lite fula olater just nu när hon inte gör mycket, tex så har hon börjat tigga tusen ggr mer med frambenen när hon inte är nöjd med uppmärksamheten bland annat.

Halvdryg och tränsa, kan inte se lr känna något knas med munnen heller (dom ska kollas i sommar). Sadeln har hon börjat gå undan för också fast dom är kollade.
Sen hennes otroliga pigghet och myror i brallan...

Nu finns möjligheten att löshoppa dom, men vet ej om det bara är att bygga upp hinder och köra på eller något så lär kika lite på det.
Kanske kolla med fler som kanske vill vara med, det är ju givetvis roligare.
Ska väl ta tag i longeringen lite igen, för där har hon inte varit samarbetsvillig sen senaste snöovädret då hon hade damp och till och med vände rumpen mot mig och kickade :mad: Vilket hon aldrig gjort!!

Hur kan man lägga upp ett bra schema egentligen? Man kanske skulle försöka sig på det.
Eller bara försöka skritta/trava ut lite nu och/eller mycket promenader.
Gå upp till banan och köra lite ledövningar, gå över bommar kanske något hinder.

Vad mer kan få igång hjärnan?

Jag lär lära henne att acceptera bettet lite bättre, som jag sa till er sist så har jag först innan jul börjat ta mer i tyglarna så det blir ett stöd och samband mellan oss och detta är lite obehagligt lr om hon bara tycker det känns konstigt när hon är van med att det bara känns då man bromsat henne i gångarterna, fast oftast har hon lyssnat på rösten vid allt så har sällan behövt göra så mycket med munnen.

Så tips mottages gärna, hon som provat rida Miraz tycker jag ska köra betlöst istället men jag vet inte. Visst hade jag henne bettlöst som yngre men har sedan ridit stabilt på bettet vilket gått bra när man varit igång. Men minsta lilla längre vila så blir hon lite osäker på bettet.

Ska jag testa gummibett med äppelsmak kanske?

Alltid något :p

Vilken trevlig helg du verkar ha planerat ut =D
Jag vill med, jag blir avis på och läsa om alla där det går så bra i ridningen och allt.
 
@Molin jag vet att det låter som en klyscha men försök att släppa kraven. Du måste inte hålla igång, speciellt inte om inte skallen är med. Försök njuta av de gånger du rider, grejar, promenerar, utan att känna dåligt samvete för de gånger du inte gör nått. Annars kommer du nog bara må sämre och ha ännu mindre energi.

Just ledarskapsövningar är något som är supernyttigt för min gangster. När jag inte hunnit, kunnat rida eller han har haft viloperioder så har de varit guld värda för att rasta skallen på honom. Även att bygga upp lite vad jag kallar "bruksridningsbanor" kan vara kul och går att göra från marken.
Om du ska göra ett schema så gör ett enkelt, överdriv så att du klarar av det. Ett misslyckande när man redan mår som du gör är inge bra.

Och att hitta en bra medis kan vara ett bra dragplåster för dig. Det är ju oftast roligare att göra saker tillsammans :)
 
@Molin jag vet att det låter som en klyscha men försök att släppa kraven. Du måste inte hålla igång, speciellt inte om inte skallen är med. Försök njuta av de gånger du rider, grejar, promenerar, utan att känna dåligt samvete för de gånger du inte gör nått. Annars kommer du nog bara må sämre och ha ännu mindre energi.

Just ledarskapsövningar är något som är supernyttigt för min gangster. När jag inte hunnit, kunnat rida eller han har haft viloperioder så har de varit guld värda för att rasta skallen på honom. Även att bygga upp lite vad jag kallar "bruksridningsbanor" kan vara kul och går att göra från marken.
Om du ska göra ett schema så gör ett enkelt, överdriv så att du klarar av det. Ett misslyckande när man redan mår som du gör är inge bra.

Och att hitta en bra medis kan vara ett bra dragplåster för dig. Det är ju oftast roligare att göra saker tillsammans :)


Tack :)
Jag tror man behöver höra detta ibland att man inte måste ha kraven hela tiden, men jag får verkligen en sådan ångest över mina flickor speciellt när jag vet att dom älskar att vara igång och får lite sideffecter när dom inte är det ;) Haha

Nej men, Sakura tex hon blir lugnare i temperamentet/humöret när hon är helt igång tex. Miraz, tja hon blir vild och testar med olika saker.
Dom båda skulle behöva galoppera av sig på maratonlopp skulle jag tro, vet inte ens om det skulle räcka för Miraz som det är nu :p Hon kan knappt bara skritta nu utan ska hela tiden bråka med och trippa fram i trav *grr*

Sakura verkar iaf ha vuxit till sig senaste året på det sättet, hon kunde ju bli lite hoppitossa förut när hon var pigg med men hon är betydligt lugnare, som sagt. Red henne barbacka i helgen och då hade hon stått 3v? lr hur lång tid det hade gått då.
Men Miraz och VÅRA är 5, blir. Och där kommer också även lite trotsande hos dom flesta och Miraz verkar vara lite där speciellt nu när hon hanteras mindre också... Hon blir väldigt uttråkad.

Ledarskapsövningar är super som du säger, hm.. Ska kika upp på banan någon dag och se vad det finns för kul där =D
Tack!
Ska även ta fram ryktstenen och försöka få av så mycket som möjligt av all päls med, hon kommer ÄLSKA det!
 
@Molin ang bett. Sedan jag bytte till tredelat gummibett med äpplesmak och ett Micklemträns så är min häst väldigt förtjust i sitt träns. Tidigare var han svårtränsad. Men jag bytte som sagt och har äv gett honom en godbit i samband med tränsningen och nu är det inga problem längre.

Idag var vi med på löshoppning. Det gick mycket bättre än förra gången då han blev tveksam när han kom in fel på andra hindret. Idag hoppade han med ett helt annat förtroende. Skälet var att vi fick vara med i gruppen med storgalopperade hästar och att avståndet mellan hindren var längre. Det stämde mycket bättre för honom. Han var glad och tog sig lätt över 1,10 :)
 
@Wembley kul med löshoppning och att det gick bra :)
Vi löshoppade ikväll oxå, Våd var riktigt sansad denna gången. För att vara honom iaf :p
Började med lite studs vilket är bra för honom som gärna rusar på. Sen byggde jag om till en kombination med ett språng emellan innan oxer. La oxern på 80-85 och det klippte han lätt som en plätt med fullt självförtroende :)
Han älskar verkligen att hoppa den där hästen :love:

Efteråt så passade jag på att öva uppsittnigar med olika folk. Våd har ju vart kinkig med att inte släppa upp andra än mig på ryggen.
Så två stycken fick jag upp. Han var tveksam först, men efter ett par ggr stod han lika lugnt som med mig :D
Den ena tjejen fick dessutom testa sin "magic" på honom med att rida endast med sits. Och han är så lättlärd min prins!! :love:

Har filmer på allt, men kan inte länka från Facebook med mobilen. Får fixa via datorn imorn :)
 
Jag har ju satt igång min. Skritt och faktiskt liiiiite trav. Vet dock inte om veterinären är imponerad av traven men med tanke på den gråas huvud och temperament så tror jag att det är bättre med lite trav än de andra konsterna hon gör...
Man kan ju tro att energin minskar ju fler gånger man rider. Det kan jag berätta att så är inte fallet. Man kan också ha en otittig häst till att bli väldigt tittig. Så tittig att när det kommer en människa med hund (gud bevare!!!) så vänder man på en millisekund och ska springa hem. 4 gånger. Jag har inte haft mycket sadeltid de senaste åren men min balans är det inget fel på!

Snart dags för vetcheck igen.
 
Ska se om jag lyckas få in länken till en av löshoppningsfilmerna :)

http://s1252.photobucket.com/user/C...3-4E6C-88AD-A6EFCFB46D88_zps09adqnxu.mp4.html


Vilken duktig kille =D Ser ju väldigt fint ut måste jag säga!

@Hippocampus
Håller med KrullTroll där, hoppas hon sansar ner sig. Vet hur det är med en överpigg häst, nu verkar min inte fullt lika lätt i baken som din men ja ;) Dom är bra roliga dom små!

@Wembley
Jag har faktiskt tänkt köpa äppelbett igen, haft det emellanåt till båda (varierar med stålbett och gummi). Och kör antingen rakt eller 3-delat, dock föredrar Miraz rakt bett. Iof Sakura med faktiskt.

Får köpa hem igen, måste ha slängt mina (dom blir ju lite ofräscha till slut)
Tack för tipset =D
 
Jag ska kolla med folket i lösdriften idag om hur det funkar i paddocken där uppe vid stallet. Jag är riktigt sugen på och låta mina löshoppas också, extra sugen blir man ju efter alla er som löshoppar era och jag vet iaf en av mina som skulle bli superglad (Sakura). Miraz har ju verkat tycka det var lite kul och hoppa stock i vintras så det kanske blir kul även för henne =D

Men idag ska jag iaf upp tillsammans med L, hon ska nog rida Miraz på banan idag.
Sist var hon inte fullt så fokuserad när vi stannade där efter skritturen i skogen, hon ville hellre hålla sig nära Sakura osv.

Så jag sa att hon kan få testa henne själv på banan, då borde det gå bra. Miraz är inte riden många ggr på bana eller ridhus (ridhus 1gång) men hon har alltid gjort det jag bett henne om. Sist jag red på banan så galopperade vi till och med!
Så hon måste bara ha varit ofokuserad på allt nytt och alla andra hästar (vi var ändå 4 st i paddocken) vilket också var första gången för henne med fler på banan.

Hur som, vi får se hur det går idag =D
Vi börjar i skritt, volter och lite snett igenom och känns hon framåt och lyssnar på L så kanske det blir trav med.

Håll tummarna, jag vill verkligen ha denna tjejen som hjälp till Miraz, hoppas bara Miraz kan visa lite intresse med :p
Bilder kommer att tas :p
 
Håller tummen @Molin :)

Våd älskar verkligen att löshoppas, behöver varken smackningar eller nån gottehink på andra sidan. Han kutar så fort jag säger varsågod :p

Haha vad kul =D
Det är så det ska vara, då vet man att dom tycker om det.

Tack, det är så himla fint väder här hos oss så det är kul. Efter allt regnande nu igen så är solen välkommen lite extra!

Jag blev dock väldigt sugen på att ta en ridtur också, men nu har jag lovat henne att rida själv och jag tror inte jag hinner upp före henne och
ut på en tur. Får se om jag kanske har tid över efteråt =D
Ska som sagt packa in alla saker i ladan idag så jag får det gjort!

Sen rensa ur alla saker som skall säljas, täcken bland annat och något träns!
 
@Molin visst är det härligt med vädret?! Vi har haft två fina veckor (visserligen regn förra veckan) men ändå. Det gör så gott med både ork och humör :)

Idag skackeltränade vi i ridhuset. Våd har fått panik vid tidigare försök och jag vill ju gärna att han ska gå att köra en dag. Så tog hjälp av att ha fyra väggar runt och en medhjälpare som hade honom i lina medan jag hade tömmar. Sen satte vi en snöpinne i selen. Tillräckligt för att han skulle se och känna den, men klen nog att gå sönder om det gick åt pipsvängen.
Och som tidigare så kastade han sig iväg så fort pinnen kom åt benen på honom. Men lät honom ligga på en volt och relativt snart så sansade han sig. När han skrittade tog vi bort den, lät honom gå utan ett tag och satte den sen på andra sidan. En liten reaktion igen men mindre än innan och snart skrittade han relativt lugnt. Tog av och bytte sida igen och han reagerade inte alls :love:

Nästa gång börjar vi som idag med målet att sätta en på var sida :)
Kanske kan det bli körhäst av honom en dag :D
 
Gud vad kul att det gick så pass bra för er idag, måste säga att det gick riktigt bra!
Tror absolut att han kan bli körhäst med lugn och trevlig inlärning så lär han sig att det är ok i sin takt :) Skynda långsamt som man brukar säga.

Duktiga ni båda är =D

KL.

Här har det också gått väldigt bra idag, otroligt härligt väder idag. Varmt och skönt till och med, känns som det var ett tag sedan tyvärr.
Åkte upp lite tidigare än L så jag hann borsta igenom Sakura också och herre min gud, tog nästan en hel jävla timme (ursäkta ordvalet).. Hon hade gnuggat in sig väl må jag lova och efter allt regn igår så kan jag nog ana det.

Lite nya sår också, insidan av bakbenen bland annat så det såg fan ut som dom stått arsle mot arsle. Lite tjock i ena bakbenet men inte direkt mycket, ingen värme lr feber pigg och allert. Bara fortsätta med sårvätska och blåspray på henne!
Ojdå, förlåt här pratar jag vidare även om henne och det var inte meningen, förlåt!

Miraz fick sig en rejäl omgång också, inga sår på henne tack och lov! Men hon håller sig undan vid maten om det blir så, hon är inte den som skulle försöka gå emot lr försöka ta för sig när en annan jagar bort utan då sticker hon direkt :p Min lilla fegis men det känns bra ibland måste jag erkänna!

L fick rida henne i paddocken idag som vi hade planerat, blev på en volt i övre delen av paddocken då resten var så himla blöt men Miraz är liten så volten blev ganska stor ändå.
Hon red mesta delen skritt runt, byte varv och red i små volter osv. Mycket lyssna på mig övningar och det gick ruskigt bra för dom.

Miraz är dock stel i ena sidan eller har iaf svårare för ena sidan och den började hon protestera lite i (lr så var hon sjukt uttråkad) hon är ju van med och rida ut. Men hon gick fram direkt trots test med att stanna och backa två steg och titta åt hemåt typ.

Dom travade även idag utan större problem, lite mer smackning i dåliga sidan men det gick bra. L var riktigt glad och Miraz verkade väldigt nöjd också på slutet.

Vi avslutade med att dom red ut på ängen och skrittade först runt där sedan tog dom lite trav och vilken skillnad på häst. Paddock är inte roligt enligt Miraz tror jag, men hon har å andra sidan inte blivit riden i paddock mer än 3-4ggr? Tja, innan vi flyttade hit till lösdriften nu då.
Den har hon invigt två ggr nu och det går bra.

På ängen blev det som sagt en annan häst och ett annat tänk framåt, i traven blev hon taggad och ville hellre springa fort i galopp och busa runt om hon fick bestämma men hon höll sig på mattan och lyssnade, sen skulle dom ta en kort galopp och då var blev hon lite het så när L bromsade in henne så blev det något släng med huvudet och lite slängigt/hoppigt med frambenen men sen tog dom sig en fin liten galopp rakt emot oss.

WOW vad Miraz lyste av glädje alltså, så underbart och se. Efter den korta galoppen ville hon mer ;) Haha
Men där avslutade vi och gick istället hemåt. Där fick hon lite mat innan hon fick gå ut till skrikiga Sakura.
 
Shit så duktig han är på det där, lyssnar ju kalas. Jobbar ni mycket med sitsridning på honom?

Det är första gången och han lärde sig skitfort. Det första så gick jag med bredvid då han stannar när jag stannar. Men min kompis är lite av en kamikaze och ville testa själv. Använde sig av rösten ihop med sitsen de första gångerna, sen utan och då gick det såhär. :D
Nästa steg är att träna in sväng oxå. Med tanke på hur lättlärd han är och hur lugn han blir när han får jobba med huvudet så är detta något vi ska göra mer :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 088
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 570
Senast: zarmino
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
67 874
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 894
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Amma till valpar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp