Statiska flugtäcken, vad kan jag göra?

Fibusen

Trådstartare
Har klarat mig i alla är utan flugtäcken, men nu när värmen exploderat och med ljus häst så blir hon biten på.

Kruxet är att hon är LIVRÄDD för stötar. Hon råkade få en av mig i våras när hon luktade på min hand och det dröjde ett par veckor innan jag kunde röra hennes huvud och hon var avslappnad med det igen. Jag vet att dessa flugtäcken blir rejält statiska då jag hanterat stallkompisarnas, så hur löser jag detta smidigast? 🙈
 
Jag tycker det funkar någorlunda att rulla av det bakåt och spreja glansspray lite under täcket och ffa på rumpan o svansen precis när jag drar av det. :)
 
Jag har aldrig varit med om att flugtäcken blivit statiska faktiskt och då har jag ändå hanterat väldigt många olika märken och modeller. :) Så förhoppningsvis slipper du det.
 
Jag har också en känslighetsminister som är LIVRÄDD för stötar.
Antistat-spray hjälper lite i alla fall, har sett den på flera ridsportsbutiker.
 
Jag gör egen min egen antistat-spray. Blandar en liten del parfymfritt och allergivänligt sköljmedel med ljummet vatten i en sprayflaska och sprayar ett tunnt lager direkt på hästarna när det behövs. Fungerar utmärkt och blir väldigt mycket billigare än att köpa färdig spray i en ridsportaffär.

Jag brukar blanda en hel flaska i taget och den räcker normalt sett i flera månader då man varken behöver använda mycket eller varje dag

Om jag inte minns fel tror jag att jag började med det efter att någon tipsade om det just här på Buke för många år sedan och det är nog ett av de bästa tips jag fått härifrån.
 
Hos mig blir täckena statiska, både mitt Rambo hoody och ett vanligt i nät från hööks, hoodyn inte lika mycket som det i nät. Även vanliga utetäcken. Så jag tänker att det har mer med omgivningen att göra?
De är dock inte statiska när de är blöta så det borde funka att vara spraya på lite vatten?
 
Fick av täcket idag utan större konstigheter, men det var väldigt klibbigt i luften och regnet var på ingång. Jag HOPPAS det håller sig så även vid finväder, annars så kommer jag tycka så synd om henne. 🙁

Täcket jag fick tag på kommer från Hööks, så jag hoppas att det inte är ett som blixtrar bara för att det är lite billigare. Får prova något annat annars, men blev akut igår när bromsarna var helt sinnessjuka, och detta fanns till salu hos en kollega. 👍🏼

Ska också ställa dit en sprayflaska med vatten och någon droppe sköljmedel i också att ha för säkerhetsskull, tack för tipset! 🙏🏻
 

Bifogade filer

  • IMG_4879.jpeg
    IMG_4879.jpeg
    518,8 KB · Visningar: 21

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 235
Senast: Acto
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 064
Senast: Görel
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 822
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 621
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ponny med kolik
  • Födda 2022
  • Flugtäcke till grov shettis?

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp