Göra efterforskningar i arkiv är det svårt?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot på ett arkiv och är lite orolig för att jag lägger en del pengar på resa och boende och sen antingen kommer in i helt fel källor eller inte förstår hur jag ska använda källorna.

Eftersom jag inte är student så kan jag inte gå på deras introduktion för studenter. För allmänhet verkar det inte finnas något motsvarande och att få en privat timme med visning är en rätt saftig kostnad.

Jag undrar om det är svårt att forska i arkiv och hitta rätt källor och sen förstå dem? Borde jag öva lite i ett arkiv först innan jag åker dit. Bor i princip granne med ett av Riksarkivets ställen så skulle kunna gå dit och titta på källor om något spännande. Eller är det helt bortkastad tid?

Någon som har erfarenhet av att forska i arkiv och vill berätta lite hur ni kom igång och om ni tycker det var svårt att förstå källorna?
 
Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot på ett arkiv och är lite orolig för att jag lägger en del pengar på resa och boende och sen antingen kommer in i helt fel källor eller inte förstår hur jag ska använda källorna.

Eftersom jag inte är student så kan jag inte gå på deras introduktion för studenter. För allmänhet verkar det inte finnas något motsvarande och att få en privat timme med visning är en rätt saftig kostnad.

Jag undrar om det är svårt att forska i arkiv och hitta rätt källor och sen förstå dem? Borde jag öva lite i ett arkiv först innan jag åker dit. Bor i princip granne med ett av Riksarkivets ställen så skulle kunna gå dit och titta på källor om något spännande. Eller är det helt bortkastad tid?

Någon som har erfarenhet av att forska i arkiv och vill berätta lite hur ni kom igång och om ni tycker det var svårt att förstå källorna?
Det beror en hel del på vad det är för källor, jag satt en hel del på Krigsarkivet när det låg på "gamla" stället för att skriva en uppsats, jag läste framförallt gamla tidningar från skyttesporten och diverse brevkonvetsationer mellan föreningar och huvudstyrelse.
Kolla upp vad som gäller för just det du vill titta på, gjorde missen någon v de första gångerna att inte beställa fram material innan och då fick jag vänta till nästa besök. 🙄

Gamla kyrkböcker kan vara ett elände att läsa om man måste försöka tyda handstilar. Om du kan säga lite mer vad det gäller så kanske jag kan hjälpa till eller @bettysmatte som jag vet har sökt en hel del och den finns fler som har jobbat med arkivmaterial.
 
Jag gjorde sju veckors praktik på ett arkiv när jag studerade vid programmet för muséer och kulturarv på universitetet, samt hade vissa studieuppgifter kopplade till arkivsök. En stor del av just mina uppgifter var att eftersöka vissa personer i ett personarkiv bestående av handskrivna brev och vykort från 1800-början av 1900-talet för arkivets föreläsningar samt att bistå med att plocka fram arkivmaterial utifrån forskningsförfrågningar, vilket var så himla roligt och givande! Jag knöt verkligen an till vissa personer och lät mina känslor följa med dem. Handskrivet är ofta en utmaning såklart, men jag tycker ändå att det blev lättare att skanna materialet med blicken med tiden.

Jag tänker att ju mer du kan konkretisera vad du är ute efter, desto enklare blir det för personalen att plocka fram material som är relevant. Det är alltid tacksamt att kunna avgränsa, både för dig som ska eftersöka och den som skall plocka fram om det rör sig om en acession på flera hyllmeter. Tidsepoker, geografiska avgränsningar, vilka individer med mera är till stor hjälp. Jag var på ett så kallat folkrörelserkiv, så där var det främst ämnesord kopplade till specifika föreningar, organisationer, personer och församlingar som vi försökte ta till vara på när vi plockade fram material. Åh, jag trivdes så bland hyllorna. :love:
 
Säger som ovan, det beror på vilket material det handlar om.
Det kan vara hur lätt som helst, eller hur svårt som helst, att hitta rätt eller att förstå. Och ett element av tur i om någon haft en lättläst eller svårläst handstil etc. Är det något som många använt tidigare eller något ovanligare? Något som kan behöva sekretessprövas?

Hur tydligt vet du vilket material du ska titta på eller vilken information du vill få fram?
Leta på måfå är sällan produktivt. Då kan det vara läge att läsa på lite först för att fokusera arkivsökningen bättre. Räkna med att det tar tid och att förberedelser gör att du kan nyttja tiden på plats effektivare. Kolla på förhand vad som finns och förbeställ så mycket du kan.
 
Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot på ett arkiv och är lite orolig för att jag lägger en del pengar på resa och boende och sen antingen kommer in i helt fel källor eller inte förstår hur jag ska använda källorna.

Eftersom jag inte är student så kan jag inte gå på deras introduktion för studenter. För allmänhet verkar det inte finnas något motsvarande och att få en privat timme med visning är en rätt saftig kostnad.

Jag undrar om det är svårt att forska i arkiv och hitta rätt källor och sen förstå dem? Borde jag öva lite i ett arkiv först innan jag åker dit. Bor i princip granne med ett av Riksarkivets ställen så skulle kunna gå dit och titta på källor om något spännande. Eller är det helt bortkastad tid?

Någon som har erfarenhet av att forska i arkiv och vill berätta lite hur ni kom igång och om ni tycker det var svårt att förstå källorna?
Oftast tar det TID att hitta något. Jag har åkt upp till Stockholm över dagen några gånger och nästan alltid varit jättestressad. Den allra enklaste frågeställning kan ta timmar att besvara!! Sedan tror jag också att man måste ställa in sig på att man - även om man letar hur mycket som helst - ibland faktiskt inte hittar någonting... :( Ja, jag tycker absolut att du ska ta dig till ditt lokala arkiv först och i alla fall bekanta dig lite med hur materialet ser ut. Håller du på med släktforskning? Vilken tid rör det sig om? Du kan söka källor i NAD https://sok.riksarkivet.se/nad , men det visste du kanske redan?
 
Tack så hemskt mycket för era svar @Snurrfian @Monimaker @Snurrfian :)

Jag har gjort en del research kring detta redan och vill ha information om armens rid- och körskola samt Röda stjärnan som blev Blå stjärnan 1941. Det var inte så svårt att hitta poster om detta på arkivets hemsida på sökfunktionen däremot har jag svårt att förstå hur jag ska veta exakt vad de olika posterna innehåller.

Men när jag tittar på exempelvis den här posten:

https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=...522C-8DB0-417F-80BD-05A7C1BA5198&tab=post#tab

Hur vet jag då vad det innehåller? Som till exempel brev eller något annat?

Eller den här posten

https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=...C4198721-4AB0-491A-B9B3-3F993D04F344&tab=post

Hur vet jag vad det är för skrivelser?

Sen tror jag det stod på arkivets hemsida att man max får beställa 10 volymer åt gången. Hur vet jag hur omfattande en volym är? Hur mycket arkivmaterial är realistiskt att hinna titta på en dag? Jag tänker att allt kanske inte är relevant för mitt syfte men det lär jag ju inte veta förrän jag sitter och tittar på materialet.
 
Skrev samtidigt med dig @bettysmatte har hittat till Nad men tack ändå för tipset 🙂 skulle nog säga att jag är lite hjälpt av att jag har ett väldigt specifikt område jag vill göra efterforskningar om iallafall och relativt avgränsat i tid.
 
Jag har nog iallafall lite hjälp av att jag har en utbildning till bibliotekarie även om den inte blev helt slutförd så har viss erfarenhet av att söka i källor metodiskt men känns ändå som en förvirrande värld med arkiv.
 
Tack så hemskt mycket för era svar @Snurrfian @Monimaker @Snurrfian :)

Jag har gjort en del research kring detta redan och vill ha information om armens rid- och körskola samt Röda stjärnan som blev Blå stjärnan 1941. Det var inte så svårt att hitta poster om detta på arkivets hemsida på sökfunktionen däremot har jag svårt att förstå hur jag ska veta exakt vad de olika posterna innehåller.

Men när jag tittar på exempelvis den här posten:

https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=...522C-8DB0-417F-80BD-05A7C1BA5198&tab=post#tab

Hur vet jag då vad det innehåller? Som till exempel brev eller något annat?

Eller den här posten

https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=...C4198721-4AB0-491A-B9B3-3F993D04F344&tab=post

Hur vet jag vad det är för skrivelser?

Sen tror jag det stod på arkivets hemsida att man max får beställa 10 volymer åt gången. Hur vet jag hur omfattande en volym är? Hur mycket arkivmaterial är realistiskt att hinna titta på en dag? Jag tänker att allt kanske inte är relevant för mitt syfte men det lär jag ju inte veta förrän jag sitter och tittar på materialet.
Jag tror att svaret på i princip alla dina frågor är att det är omöjligt att veta innan man har sett det! Ibland får man in en låda med lösblad, som ev ligger i kronologisk ordning - eller inte. Mycket material är inbundet. Ibland i så stora tjocka böcker att man måste låna en kudde för att stötta den så den inte går sönder när man öppnar den.
 
Tack så hemskt mycket för era svar @Snurrfian @Monimaker @Snurrfian :)

Jag har gjort en del research kring detta redan och vill ha information om armens rid- och körskola samt Röda stjärnan som blev Blå stjärnan 1941. Det var inte så svårt att hitta poster om detta på arkivets hemsida på sökfunktionen däremot har jag svårt att förstå hur jag ska veta exakt vad de olika posterna innehåller.

Men när jag tittar på exempelvis den här posten:

https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=...522C-8DB0-417F-80BD-05A7C1BA5198&tab=post#tab

Hur vet jag då vad det innehåller? Som till exempel brev eller något annat?

Eller den här posten

https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=...C4198721-4AB0-491A-B9B3-3F993D04F344&tab=post

Hur vet jag vad det är för skrivelser?

Sen tror jag det stod på arkivets hemsida att man max får beställa 10 volymer åt gången. Hur vet jag hur omfattande en volym är? Hur mycket arkivmaterial är realistiskt att hinna titta på en dag? Jag tänker att allt kanske inte är relevant för mitt syfte men det lär jag ju inte veta förrän jag sitter och tittar på materialet.
Just skrivelser kan vara otroligt blandat, allt från kvitton till förfrågningar till brev. Så nej man vet inte vad det är för skrivelser tyvärr. Ibland är de guldgruvor ibland helt ointressant.

Vad är det du vill veta mer om när det gäller ditt område, är det hur det förändras, hur det fungerade i praktiken, vilka hästar och människor osv. Försök smalna av och fundera på vad det är du vill få fram. Speciellt om du har ont om tid, när man har mer tid och kan åka flera gånger kan man beställa fram lite blandat för att se vad det ger.
 
Just skrivelser kan vara otroligt blandat, allt från kvitton till förfrågningar till brev. Så nej man vet inte vad det är för skrivelser tyvärr. Ibland är de guldgruvor ibland helt ointressant.

Vad är det du vill veta mer om när det gäller ditt område, är det hur det förändras, hur det fungerade i praktiken, vilka hästar och människor osv. Försök smalna av och fundera på vad det är du vill få fram. Speciellt om du har ont om tid, när man har mer tid och kan åka flera gånger kan man beställa fram lite blandat för att se vad det ger.


Det är mycket hur det fungerade i praktiken som är fokus för de efterforskningar jag vill göra. Jag tänker att jag kan åka tre dagar första vändan och sen ytterligare någon gång eller två om det behövs. Jag ska också ta kontakt med traditionskommiten på Strömsholm som har i uppgift att vårda arvet efter arméns rid- och körskola och åka dit med.
 
Det är mycket hur det fungerade i praktiken som är fokus för de efterforskningar jag vill göra. Jag tänker att jag kan åka tre dagar första vändan och sen ytterligare någon gång eller två om det behövs. Jag ska också ta kontakt med traditionskommiten på Strömsholm som har i uppgift att vårda arvet efter arméns rid- och körskola och åka dit med.
På tre dagar borde du hinna en hel del. :) Exempelvis en sån här volym kan vara intressant https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=...53e0-4be5-9ec3-af0f5571ccb2&tab=post&s=Balder när det handlar om straff och förhör. Men den kan också vara helt ointressant :)

Men ju mer du kan ta reda på innan desto bättre. Titta gärna på tidigare forskning vad de har använt för material. Jag ska kika, jag tror att jag har en bok som angränsar till det du vill undersöka. Återkommer:)
 
På tre dagar borde du hinna en hel del. :) Exempelvis en sån här volym kan vara intressant https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=armens+rid-+och+körskola+&EndastDigitaliserat=false&AvanceradSok=False&page=3&postid=Arkis+eb9ea4c2-53e0-4be5-9ec3-af0f5571ccb2&tab=post&s=Balder när det handlar om straff och förhör. Men den kan också vara helt ointressant :)

Men ju mer du kan ta reda på innan desto bättre. Titta gärna på tidigare forskning vad de har använt för material. Jag ska kika, jag tror att jag har en bok som angränsar till det du vill undersöka. Återkommer:)


Tack vad snällt. Bra idé att kolla på tidigare forskning ! Har också beställt några böcker på fjärrlån på biblioteket som jag bedömde kunde vara intressanta.,
 
Tack vad snällt. Bra idé att kolla på tidigare forskning ! Har också beställt några böcker på fjärrlån på biblioteket som jag bedömde kunde vara intressanta.,
Hästkarlar, hästtjejer, hästälskare, 100 år med svenska ridsportförbundet av Susanna Hedenborg, hon har forskat en del om hästar och tjejer så det finns mer att läsa av henne. Intressant att läsa om man är intresserad av de senaste 100 åren och fina bilder. :)
 
Hästkarlar, hästtjejer, hästälskare, 100 år med svenska ridsportförbundet av Susanna Hedenborg, hon har forskat en del om hästar och tjejer så det finns mer att läsa av henne. Intressant att läsa om man är intresserad av de senaste 100 åren och fina bilder. :)


Tack den verkar finnas på universitetsbiblioteket här utlånad men får ställa mig i kö.
 
Funderar på hur det funkar om man sitter på ett arkiv en heldag. Har man sin läsplats hela dagen så att man kan gå ut och äta lunch, fika m.m. Och då lämna sin plats med materialet framme? Högst troligt att jag kommer att gå ut och äta lunch såg att det gick att ta med sig mat också.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 037
Senast: cassiopeja
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 643
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 470
Senast: lil-sis
·
Småbarn Det här kommer bli ett långt inlägg men jag hoppas och ber er att orka igenom allt och skriva om era erfarenheter och åsikter. I...
2
Svar
31
· Visningar
6 541
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fastna i stigbygel med tåkappa?
  • Hingstval 2024
  • OS Hoppning 2024

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp