10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Haha, så i februari blir det stalloari istället för vabruari? :D Kul att du börjat lite igen!

Zkold: Så fin hon är! :love: Känns som vi är ljusår från att flytta för skänkel. :p

Kl
Idag har både jag och pålle tänt lampor och fått aha-feeling! Det blev longering istället för tömkörning, på med gjorden och sen började jag fundera... Han har ju lite historik i att lägga tungan fel och gå emot bettet, så mitt mål för dagen var att han skulle gå avslappnat i båda varven, that's it. Jag började med att byta bett till ett tredelat med parrerstänger. Tidigare har han gått på ett 9,5 tvådelat med fasta ringar (ja han har pytteliten mun) men detta var 10,5. Tidigare har jag haft bettet lite för högt då jag fått tips om det från flera håll vad gäller problemet med tungan, började även så idag.

Ut på lägdan och börja lite försiktigt utan inspänningar. Han traskade på helt lojt och trixade lite med munnen, inget särskilt. Så fort han började trava blev han dock orolig och gick emot och ruskade på huvudet och gapade. Provade i båda varven med samma utgång. Provade sätta fast bara den yttre tygeln löst, tja lite bättre blev det ju men inte mycket. Hakade på båda och i skriften gick han mest lite spänt, men så fort det var trav körde han upp näsan och var så himla missnöjd.
Pausade och tänkte om. Flyttade ner bettet till normalläge och provade igen... Wow, den skillnaden... :eek: Plötsligt var han heeelt till freds! Tuggade och skummade så det dreglade åt alla håll, sög på bettet och sökte sig genast framåt neråt och blev så himla mjuk och följsam! Jag provade korta tyglarna till mera normallängd också och ja. Jag fick en ny häst. Han var så NÖJD. Frustade och klev på så galet avslappnat och mjukt! Han fick fram det där härliga gunget i traven och jag stod mest bara och skrek "braaaaa, duuuuktiiiig" hela tiden. :D

Så ja. Nu har jag ÄNTLIGEN hittat vad som felat! Han har ju haft bettet för högt upp stackaren... Nog har jag tänkt tanken många gånger, men det är så pass många runt mig som sagt att det är så man ska göra om unghästarna inte accepterat bettet riktigt, så jag har bara följt råd... Dumt. Dumt. Dumt.

Idag blev han så pass avslappnad att jag till och med kunde ta kort med mobilen samtidigt...
IMG_20130910_174800_zpsc29794f4.jpg

Jag är så himla kär i min älskade röding, stackars killen som får stå ut med mina knäppa saker. Nu är vi på rätt väg! :love:

Grattis :)
Vad fina bilder ni lägger in. Det är så många vackra hästar som dyker upp här i tråden.

Liten Alliaria gick återigen på lektion igår. Vi jobbade med bommar och min lilla tös som aldrig blivit riden över bommar glänste igen. Visst var hon tveksam första gången men jag lät henne bara stå och fundera och så helt plötsligt gick hon över. Efter det klonkade hon fötterna i bommarna utan att blinka och på slutet travade vi en kavalettiserie som om hon aldrig gjort annat.
Stolt matte

*kl*
Jaha, om en vecka åker min grabb upp till Östersund/Frösön dit han har blivit såld. Underbart, då får jag en anledning att åka upp och hälsa på honom och njuta av att vara nära skutan igen :)

Fotade honom lite i går och den lille skrutten har satt igång med att växa igen. Tur de ville ha en bamsehäst för han blir nog kring 180 cm :crazy:

Vad härligt med Ahaa upplevelse, det var ju bra om du hittade var skon eller bettet klämde :)
Jag tror nog vi alla som hästägare har missat oss ibland, då kan man känna sig ganska dum när man kommer på vad som varit fel :)

Ja jag kände mig verkligen dum när jag insåg vad som felat. :banghead: Men skönt att jag ändå hittade det till slut!

KL

IMG_20130913_100009_zpsec168ad8.jpg

:D :D :D

Världens bästa Kapten idag! Ledde honom kanske tio minuter, sen satt jag upp och red vidare längs en liten knappt trafikerad grusväg, inga som helst problem! I början var han lite tveksam, men det lossnade mer och mer! Travade lite bortåt också och i början fattade han inte riktigt vad jag menade, men så snart polletten trillat ner bjöd han riktigt fint och travade på med spetsade öron!
På hemvägen tog vi en liten galopp, samma där att han inte riktigt förstod så jag fick smacka ganska mycket, men han var så duktig! :love: Sista biten går förbi lite gårdar och genom skogen. Där var det läskigt med stora rundbalar, nät över bärbuskar, transport och släpvagn... Han hoppade högt och for åt sidan när han fick syn på näten över bärbuskarna (de dyker upp ganska snabbt bakom en husvagn), tackar mig själv för att jag ridit så mycket barbacka. :angel:
Allra sista biten upp genom skogen bjöd han så fint och busade till och med lite i traven så jag sa "galopp" och vips galopperade vi uppför backen med härligt driv och lycklig pålle! :D Satt av och ledde honom sista biten hem, hemma blev det morot och massa pussar - såklart. ;) Han kom verkligen igång sista biten, jag hade kunnat fortsätta hur länge som helst! :D

Som en parentes, bettet var det INGA problem med idag, och den där svullnaden i bakbenet går ner så fort han rör på sig! :)

Happyyyy!! :banana:

Jag är också Happyyy! :D
För idag har jag suttit upp på min fina lilla häst igen! Underbar är hon!

1239981_10151738948558113_282697290_n.jpg

Inga konstigheter alls, mycket avslappnad och fin. Vilan har gjort henne gott :)

Ååh fina flickan! Vad kul att det gick bra! :) :)

KL
Här har jag äntligen fått klart mina vinterhagar! Nu är det grusat runt öppningarna och tråd och stolpar är på plats! Självklart fick hästarna genast flytta upp dit, det blev lite i sista minuten för from igår kväll ska det vara skitväder så långt man kan se på prognosen. :crazy: Vill inte ha dem i sommarhagarna när det regnar en massa, det blir bara lera. Så himla skönt att ha grusat kring öppningarna nu, fast underlag oavsett väder - wiho!

Nu går Kaptenen och Balder med bara en tråd mellan sin och ponnystoets hage, och det är inte klokt vad STOR Kaptenen blev bredvid henne! :eek: :D Han är så kär i henne så han går mest bara och trånar och pratar på sin sida, igår hade han lite bråttom och körde näsan i tråden - AJ skrek han och sen höll han sig på bättre avstånd. ;)

Så igår blev det första innenatten, det blåste som satan och regnade på kvällen så det kändes bra i mattehjärtat. :angel: Kaptenen är ett kontrollfreak (ärvt av kära mamman) så när jag plockade in ponnystoet först kom han farandes och stod och skrek och höll nästan på att krypa under tråden. :meh: På med grimma och jag riktigt kände hur han tog sats, så när jag öppnade grinden ryade jag i ordentligt och vips blev han ett litet lamm igen. :p Knäpphäst... Imorse fick han täcke på sig och sen gå ut först, ute tvärvände han innanför tråden och stod och vrålade efter kompisarna. :meh: Det lär väl ge sig om några dagar.

Nu idag har jag fixat slussen också så de kan gå in och ut själva, bara det gör väl att det blir lugnare. Ikväll jobbar jag så vi får väl se hur min käre sambo gör, jag har lämnat hästarna med grimma på så det är lätt att få tag i dom iaf.

Igår hade grabben för övrigt trampat av sig en framsko, yeeey. :wtf: Blir till att jaga hovis IGEN nu då...

Senast ändrad:

Visst är det lite mysigt att stalla in dom igen? :) Orvar har ju blivit installad,men den 29: onde blir han utstallad igen! ;):D

Bara hoppas att det kommer funka lika bra där som det gör i nuvarande stall,men det känns då lovande iallafall.

Ja jättemysigt! Är man knäpp eller!? :D Bara att spåna upp, dra ur sista dammet ur krubborna, fylla vattenhinkar, mäta upp hö... Haha, och till våren är man så less att man vill spy på det igen. :laugh: Det var tillochmed mysigt att mocka i morse, gå där i godan ro och lyssna på radio. :D

Vad härligt att det känns bra inför flytten, den där första magkänslan är himla viktig. :)

Finns ingen bättre terapi än att mocka en box! :love::)

Det kommer jag faktist att sakna! :p

Ja,kommer ta ca 15-20 min på cykel dit,kanske max 10 på moppen,och 3-4 med bil! :) Kommer bli såååå skönt! Då kan man åka ut bara för att man vill mysa lite,trots att man redan varit där på förmiddagen,det har jag saknat nu,att inte bara kunna åka ut och klappa,det är inte värt det när bara bensinen kostar typ 50:- fram och tillbaka... :meh:

Jag tror det är mycket bättre för Orvar att gå på lösdrift också,han trivdes ju så himla bra på det innan! Nu kommer dom få rena drömhagarna,lite ängar,en djup dal,lite skog,4 hektar att gå och skrota i! :love: Det är vi verkligen inte bortskämda med så det kommer bli himmelrike för honom. Ju närmare vi kommer,desto mer längtar jag! :) Ridvägarna på nya stället går inte att beskriva ens,mjuka,breda,fina,milslånga sandvägar, på en timme hinner man rida ner och bada och tillbaka,galoppera på stranden! Och 20 min genom skogen så kommer vi till ridklubben. :bump::banana: Var även ett travstall där tidigare i närheten så ska finnas några rejäla rakor ute i skogen där man kan busa lite! ;) Ett grus/sandtag finns i närheten,superbra att klättra i. Ryktas även om att det ska finnas en stor ovalbana där någonstanns där det tränades travhästar förr. Ska bli så kul sen att upptäcka alla ridvägar. En som stog där nu red fortfarande vilse ibland,trots att hon stått där i 4 år! :D

Hoppas bara att allt funkar,att han kommer in i flocken,och att han trivs. Folket där verkar iallafall supertrevliga. Och jag får som sagt med mig en tjej i stallet nu,och vi trivs otroligt bra med varandra.

Så nu räknar jag ner dagarna här,i går var det precis 2 veckor kvar innan flytt.

Men shit! Nu vill ju nästan jag också flytta dit! :p Haha! Låter helt underbart på alla punkter! Här finns många långa ridvägar, jag hittar också nya lite nu och då, bara idag tog jag och svängde in på en liten avstickare som ser ut att vara typ 100 meter lång, men som visade sig vara en riktigt lång väg in till en vändplan. Galopperade på i säkert fem minuter innan vägen var slut. :) Men tyvärr är här mest bara grusvägar överallt, på sommaren blir det därför stenhårt. :( De få ridbara stigar jag hittat är antingen korta eller så tar det stopp vid nån myr... Om vintrarna däremot kan man rida hur långt som helst! :love: Längtar riktigt tills i vinter när man slipper fundera på underlag här och där. :p
Men en jättepositiv sak är att en granne ca 2 km bort har en travbana som han håller efter hur bra som helst som jag får rida på hur mycket jag vill! :) Där är det både rundbana, rakbana och en massa småvägar åt alla möjliga håll och kanter. Jättefin att rida på! Men man kan ju inte sitta och rida dit varje dag liksom, hade varit underbart med fler mjuka vägar att välja på. :)

Men så härligt det låter med nya lösdriften, blir nästan avundsjuk på det korta avståndet att ta sig dit. Tiden det tar att köra till stallet är mitt största problem i hästägandet. Som tur var flyttar hagkompisens ägare till ett hus bredvid lösdriften så förhoppningsvis får jag bra hjälp därifrån.

Ibland vänder lyckan snabbt..
Nixi blev igår sämre då benet svällde och tempen låg på 38.0 ( det högsta sen hon var på kliniken för 5 veckor sen ) Och idag åkte vi in med henne och det kunde konstateras på ultraljud att leden är åter igen infekterad och det fanns inget att göra och hon hade rejält ont i benet. Så jag fick ta beslutet att ta bort henne direkt.
Dräktig var hon också på ultraljudet med en liten Megapixel.
Ibland suger livet som hästägare/ uppfödare. Krama om era små 10:or en extra gång idag! Jag har pussat på mitt fina dräktiga diplomsto för sista gången :(

31196_387691053459_1035215_n.jpg

39510_411237043459_3279222_n.jpg

969458_10151465629948460_2147207191_n.jpg

920956_10151499977988460_1480820933_o.jpg
[/IMG]

fyfan.. :cry:
jävla helvetes mööög och alla andra svordomar!

Livet är förbannat orättvist.

Många kramar!

Neeeej!!!!!! :(

Hon hörde verkligen till favoriterna för mig,såååå himla fin!

Tragiskt,mycket tragiskt! Beklagar verkligen förlusten...:(

Delvis kl

Har följt den här tråden sedan drygt 2 veckor då jag köpte en 10a och tänkte att det är dax att presentera oss lite. Men vill först börja med att beklaga att du var tvungen att ta ett sådant fruktansvärt beslut!!! Jag vet hur det känns då jag i fredags avlivade min andra häst efter att kämpat med hältor i många år!! :cry::cry::cry::cry:

Min nya är en valack född 10 e: Skovens Rafael - Sunny Boy - Akzent II.
Han är visad som föl med siffrorna 987789, 48p. Han är insutten förra hösten men har därefter inte gjort ngt så han ligger lite efter men det tar han nog snart igen. ;) Hoppas jag.. Min plan är att sitta in honom nu igen och sedan låta honom vila 1-2 mån. Han har dragit iväg i rumpan lite så växer nog just nu och är sjukt obalanserad i galoppen men jag hoppas det reder sig så småningom.. Han har ju uppenbarligen kunnat galoppera förrut..:nailbiting:

Hur mkt gör ni med era 3-åringar och vad har ni för planer med vila osv till vintern? Har era oxå problem i galoppen el likn?

Här kommer iaf lite bilder. :)

GoumlsslundasRakas1_zps92b77516.png

GoumlsslundasRakas3_zps6a94773e.png

Ja,det var ju avståndet som var mitt problem också,kostade alldeles för mycket att sitta och åka dagligen,och tog dessutom en väldigt massa tid...

Men neeeejje! Ååååh, fans helvetes jävla........ Fina fina fina Nixi! :cry: Hon var en av mina favoriter här också... Jag vet alltför väl hur det känns när man tror att det ska gå vägen och det plötsligt inte går alls. Tycker så fruktansvärt synd om dig. <3 Skickar största styrkekramen jag kan uppbåda!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar