10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Hej alla! Vilken trevlig tråd! Har så klart inte läst igenom hela, skulle ju ta flera dagar :)

Jag har en 10:a efter Figaro R - Eighty eight keys
Hon visades på treårs sedan var hon på bete i 3mån innan hon kom till mig. Då var hon barfota och jag skodde henne fram innan jag började rida. Då var hon fet och slö ;)
Jag har motionerat henne 3/v, korta uteritter med sällskap, promenader ensam (har inte provat rida ut själv)

Nu är hon installad och i fint hull, ska få nya skor nästa v och då blir det runt om.

Har lite frågor :)
Hur mycket rider ni era?
Har ni börjar hoppa?
Rider ni ut själva?

Min pålla är 160 nu, hur mycket växer dom nu?

Bilder:

Vilken snygging:)
Kl
Oanki: Trist med din fina Nixi:( Vet att jag tyckte att hon va så fin och välutvecklad när jag kikade in på den här tråden i början av sommaren. Hoppas din andra blir bra den med.

Kl

Min sparris är också skodd fram. Säljaren ville få honnom skodd innan hon sålde för att se att det gick bra första gången. Han är barfota bak vilket verkar funka även om vi är ute på promenad på grusvägar. Får se om jag skor även bak innan vintern bara för halkan.

Vad har ni för mål med era 3 åringar? Både långsiktiga och kortsiktiga.

Mina mål med min är att få honom inriden och rida lite innan längre vila i vinter. Sedan är tanken att rida igång i vinter för att senare lämna honom till någon (ej bestämt ännu vem:)) duktig dressyrinriktad unghäst ryttare för fortsatt utbildning.
Längre vila till sommaren och om allt går enligt planen försöka kvala till 4års, med hjälp av den duktiga unghäst ryttaren då.;)

Era planer?

Hon var ju helt bedårande som föl och ser jätte fin ut nu med!!:d
Jisses vilka hoppbetyg!!!:D

Fislisa:
Vilken tjusig donna!!

Min förra häst var 158 på hösten som 3-åring och på hösten som 4-åring 161 och hans slutgiltiga mankhöjd blev ca 163.

TBT:
Mitt kortsiktiga mål är att komma igång med träningar till våren. Får se om vi kan komma ut på ngn enstaka start men det är inte prio. Mitt långsiktiga mål är en hållbar häst som jag förhoppningsvis kommer kunna utbilda hela vägen i dressyr samt ha kul med. Jag hade även tänkt att han skulle gå barfota så länge det bara går men idag på promenaden så blev jag lite tveksam då han ömmade en del på grusväg med lite större stenar.:meh: Vi kan ju inte bara hålla till i ridhuset.:cautious:

Visade Mysen för vet idag som var ut och vaccinerade och då kunde han helt plötsligt galoppera.. ;) Tyvärr så har Mysen lyckats dra på sig lite lymfangit i ett sår på vf, vet trodde dock inte det var ngn fara utan sa bara att jag skulle försöka hålla det öppet så det läker innifrån sam hålla koll på tempen. Han var iaf inte halt utan sprätte runt och försökte blända vet med sin finaste trav och galopp, i hans tycke då..;) Fast han lyckades faktiskt blända vet lite med traven iaf..:p

Vad roligt med så många nya i tråden! Hon ser jättefin ut din tjej! :) Ang mankhöjd har jag bara Kaptenens storebror att jämföra med, han var 159 i maj som treåring och är idag ca 165, f. -08. Det är ju väldigt individuellt hur länge de växer.

Jag rider Kaptenen 1-2 gånger/veckan. Han aktiveras ca varannan dag och vartannat pass är då ridning. Däremellan tömkörning, promenader, longering. Jag tänkte även försöka fortsätta lite med inkörningen samt ta mig iväg till ridhus för att löshoppa. Men som sagt är det aktivering varannan dag ungefär, däremellan skrotar han i hagen. Bara han kan behålla sina tofflor på så vi kan komma igång ordentligt nu...

Jag har inte hoppat honom. Det hade jag planerat att leja bort till våren. Har flera duktiga hoppryttare som erbjudit sig att skutta med honom och jag överlåter det gladeligen åt nån annan. ;) Han skulle gärna få gå nån P&J nästa år om nån pilot är frivillig. Till sommaren/hösten ska han få gå lite terräng också, även då med nån annan i sadeln.

Jag har hittills ridit ut en gång själv, vilket gick jättebra. Det kommer blir många turer utan sällskap så det är bara att börja. :p Han är dock van att jobba själv ute i tömkörning och på promenader sen innan.

TBT: Mina kortsiktiga mål är som ovan. Han ska ridas igång bara skorna får sitta kvar och mest tuffa på ute nu första perioden. När jag åker till ridanläggning tänkte jag utnyttja underlag och bommar till löshoppning eller markarbete i töm. Förhoppningsvis tar vi oss iväg på nån träning redan i höst, då ska tränaren få tömköra honom. Till våren satsar jag på att även rida nån träning.
Långsiktigt får vi först och främst se om han blir kvar. Men blir han det hoppas jag på en kompis att träna och ha kul med och kanske ta mig ut på nån dressyrtävling. Han kommer få träna och tävla hoppning i första hand med någon annan ryttare, samt gå terräng och gärna starta nån fälttävlan, och där kommer jag aldrig sitta på, jag är på tok för feg. :p Han ska få bli min lilla allroundkompis helt enkelt. :)

aida: :love: Hon är så fantastiskt fin! Så roligt att det går bra!

Hippocampus: Kul att ni också kommit igång igen! Vill ju se bilder på finingen. ;) Hur blev det nu, betäcktes hon?

KL
Igår kväll fick Kaptenen på sig skon igen så idag tog jag och syrran en ridtur. Kaptenens tredje tur för hösten, rödingen skötte sig bra. Han var seg som sirap emellanåt men tar både röst och skänkel jättebra. :) Vi trallade runt i alla gångarter, men det är hårt på grusvägarna så man får passa på vissa bitar. När jag gick med honom var jag noga att jaga på honom så han skrittade på ordentligt framåt, han är snabb att lägga i handbromsen och lulla på i sin egen lilla värld. ;)

IMG_20130921_130348_zps64979d50.jpg

Vi var ute totalt 35-40 min varav jag red kanske 15-20. :)

Ibland vänder lyckan snabbt..
Nixi blev igår sämre då benet svällde och tempen låg på 38.0 ( det högsta sen hon var på kliniken för 5 veckor sen ) Och idag åkte vi in med henne och det kunde konstateras på ultraljud att leden är åter igen infekterad och det fanns inget att göra och hon hade rejält ont i benet. Så jag fick ta beslutet att ta bort henne direkt.
Dräktig var hon också på ultraljudet med en liten Megapixel.
Ibland suger livet som hästägare/ uppfödare. Krama om era små 10:or en extra gång idag! Jag har pussat på mitt fina dräktiga diplomsto för sista gången :(

31196_387691053459_1035215_n.jpg

39510_411237043459_3279222_n.jpg

969458_10151465629948460_2147207191_n.jpg

920956_10151499977988460_1480820933_o.jpg
[/IMG]

Nej vad tråkigt:cry::cry: vet precis hur du känner dig... En skickar en styrks kram:love:

Hoppas du slipper mer otur nu

1243248_10151875135139771_332426842_o.jpg

Här provar min tränare honom
1274346_10151875207379771_1246259863_o.jpg

Jag håller igång han 3 g v... Löshoppar även lite och hade tänkt att ta ett pyteskutt innan hans höst/vinter vila...

Han vi sodd runt om i somras när jag köpte han pga ömfot.. Hos mig är nästan alla ridvägar grusade med stort singel sten :( men när han ska. Vilka drar jag av skorna.

Jag känner igen mig i de där förbaskade grusvägarna... Vart jag än ska är det grusvägar. :( Men Kaptenen ömmar som satan utan skor så det är inget att välja på. Han har varit skodd runt om sen förra hösten med paus nu i sommar. Beroende på hur vintern blir kommer han få vara barfota under sin vintervila. :)

KL
Ja, jag brukar inte aktivera min grabb mer än varannan dag, men idag bestämde vi oss för att åka till ridhuset med ponnyn så då fick Kaptenen följa med bara för åkandets skull. Jag packade dock med longeringsutrustning.

Kaptenen är jättekär i Queenie (som är helt underbar på alla sätt att åka iväg med) och följer hennes minsta blinkning. Så när syrran ledde in Q i släpet så följde Kaptenen näääästan efter av sig själv. :p I sista stund stannade han. Syrran tog grimskaftet och stod framför bommen och lockade med havrehink medan jag klappade på rumpan och knuffade lite. Det verkar vara ett vinnande koncept, för han funderade bara typ 30 sekunder innan han var helt inne! :banana: När han väl är på plats står han jättesnällt. Jag hade förberett med lusern i krubban och fullt hönät, vilket visst var poppis för när vi kom fram (tar ca 40 min att åka) var allt hö slut. :p

På plats fick pållarna stå och vänta en stund då jag gick in och löste ridhuskort. De var så duktiga! Kaptenen stod still tills han fick godkänt och backade ut jättesnällt, lugnt och försiktigt. Sen klädde vi på dem bara utanför transporten innan vi gick in i ridhuset. Han bara snackade lite men stod snällt stilla.

I ridhuset fick han syn på en snygging i spegeln och blev stormförtjust, men höll sig på mattan. Syrran ledde runt Q och plockade fram hindermaterial och då trodde nog Kaptenen att de var på väg att gå upp i rök för han for runt som en galning när jag försökte skritta honom på lina. När han väl insåg att de inte försvann nånstans blev han lugn och mjuk och lyssnade bra. I början var det lite stressat, huvudet rätt upp och svansen som en flagga. Hängde på inspänningar och då gick han först och drog lite, men det gick ändå fort innan han slappnade av och kom till arbete. :) När han väl slappnar av och lyssnar blir han så gaaalet fin min älskling! :love: Vi fick till alla gångarter i båda varv och på slutet joggade han så fint runt på helt jämn volt.

Sambon filmade några varv på slutet: http://www.youtube.com/watch?v=qOgkpzRg-FQ

Longerade kanske 10-15 minuter. Sen gick jag runt med honom i ridhuset när syrran red medan jag höll lite lektion för henne. Vi passade på att kliva över lite bommar och han var jätteduktig. Det gick nog runt i huvudet på lillen då. :p

När vi var klara gick jag runt med honom och stoppade undan bommar, sen ut och av med grejerna och in i transporten. Då slog vi nog rekord i lastning EVER, typ tio sekunder så var han inne! :bump: :love: Som sagt har vi nog hittat ett vinnande koncept! :D

Idag är mannelito dyyyyyyyyyyyyr! :love:

Senast ändrad:

Vad duktig han är! :)

På Söndag går flytten för oss,så får se hur herr gul sköter sig med lastning och allt. Idag blåste det in halv storm från ingenstans när jag kom till stallet,hinkar for världens väg,tunnor flyttade sig,säckar blåsten,så hästen i hagen brevid Orvar gasade upp sig rejält,gissa vem som hakade på direkt?! :p

Han har nog en hel del överskottsenergi nu kan jag tänka mig,är dessutom så kallt nu på nätterna/förmidagarna,så det gör väll sitt det också! Längtar så till flytten nu,att få släppa han i den där underbara hagen!

Ridvägarna är inte fy skam heller på nya stället! (Stallkompisen som ska flytta med var ute och rekade i dag med hennes hund,denna väg tog aldrig slut!):
15389_10151688275473403_1283651012_n.jpg

1186326_10151688275428403_1222057378_n.jpg

Finns dessutom en raksträcka på 4 km,samt en oval där dom tränade travhästar förr. Ett extra plus i kanten är att en superduktig dressyrtränare har köpt gården kanske 100 m bort! :D :D Mao så har man inte så långt till framtida träningar!

Senast ändrad:

Åh så fint det såg ut!

*kl*
Det var meningen att jag bara skulle rida Adrielle på kursen idag men hon fick hoppa in i fredags också då hästen jag utbildar plötsligt fick feber.
Hon har skött sig fantastiskt bra så jag känner mig så stolt att jag liksom sväller på alla bredder:love:
Vi gör ju inget avancerat, bara rider på fyrkantsspåret i skritt och trav men nu går hon riktiga hörnpasseringar och hon kan hålla ett stabilt tempo (istället för att sega på kortsidorna och gasa på långsidorna). Jag begär ingen specifik form men hon väljer själv att lägga sig rätt.
Det som var negativt var att hon skrek åt ett annat sto på fredagen, d.v.s. körde ner bakhovarna och vrålade... Det gör mig lite nervös inför framtida framridningsarenor men jag får väl vara glad att hon inte slog (hon har slagit två gånger tidigare då hon blivit påsprungen bakifrån). Men annars har hon skött sig toppen.
Tränaren vill att jag väntar med galoppen en månad till och bara finslipar traven så det tror jag att jag kommer att köra på. Jag hoppas få till lite uteridningar och börja löshoppa.
Hon är fortfarande lite tjock (vi har öppet till betet än och stödfodrar) men har gått ner i vikt och vi planerar att stänga till veckan och så får de banta tills vi börjar med bal.

Vilka underbara ridvägar!!!! :d Nu blev man lite avis..;)

Kl

Mysens lymfangit blev tyvärr värre med feber och rejäl svullnad så nu skrev vet ut Hippotrim som jag fick roa mig att åka och hämta på ett nattöppet apotek i går kväll och nej det var inte nästgårds.. Börjar bra..:( Har bara ägt honom i 4 veckor..

Senast ändrad:

Nej men fy så tråkigt! :( Hoppas han blir bättre snabbt så ni kan komma igång!

Sar: Men vad kul att det gått så bra! :) Hur länge rider du på kurserna? :)

Fibusen: Alltså shit vilket ställe det låter som! Hur har du kunnat missa det innan? :p Den där vägen ser ju heeelt underbar ut! :love:

Sar: Men vad kul att det gått så bra! :) Hur länge rider du på kurserna? :)

Mellan 30-40 min men då är framridning inkluderat och en stor del av passet är skritt. Rider jag själv ligger jag på ca 20 min ridning efter framskrittningen, mer än så tycker jag inte är befogat på så unga hästar.

Håller med. Jag skrittar fram och av för hand, på ryggen prioriterar jag trav och galopp. Passen blir 30-40 min och då rider jag ung hälften. :)

Fantastiska ridvägar! Sådana skulle alla ha! :)

Oanki: Fyy vad tråkigt att höra! :( Fina lilla hästen! Varför verkar det som att vissa alltid har mer otur än andra?

kl.
Jag fick min första flygtur häromdagen! Jädrar vilka krumbukter min lille kille gjorde! Fanns inte en suck att jag skulle lyckas hålla mig kvar! :o
Allt har gått super bra, han var skitfin i longeringen innan sen när jag hade suttit upp fick han en liten knäpp när skänkeln nuddade sidorna! :o visserligen har jag inte suttit upp efter longering nu i höst, men han borde ju ha blivit lugnare av det inte explosiv kan jag tycka! :p
Jaja, hoppade upp igen för att inte göra någon grej av det och det gick bra. :) longerade och hängde på honom i förrgår också utan större problem, så får se hur han reagerar idag. Jag som tyckte vi var redo för att börja rida utan ledare xD tjii fick jag :p + några blåmärken :p

Här har jag inte varit in på nästan 1 vecka.. Men tack till alla som skrivit om min fina Nixi!
Jag ska försöka göra ett Diplomsto till av Nixis syster och betäcka henne till sommaren! =)
Jag har också fått en 2 åring utan en vän till mig, så jag kommer ha fullt upp med att rida in 3st 2 åringar nu till hösten! =)
Här är en bild på min nya häst Tummen =) en 2 årig knabstrup =)
1040066_10151702045393460_1015400306_o.jpg

*kl*
Länge sedan jag uppdaterade här. Ove har satt full vinterpäls så är rädd att om den fortsätter växa kommer han se ut som ett marsvin när vintern väl kommer XD Men söt är han min lilla köttbulle :love: Han körs för stunden lite nu och då, med den pälsen vågar jag inte anstränga honom för mycket de dagar vi har det varm här :p

dsc_4278_5240552e9606ee3489562f82.jpg

dsc_4201_5240551eddf2b326803036dc.jpg

dsc_4224_524055259606ee44ee6d67f1.jpg

*kl*
Länge sedan jag uppdaterade här. Ove har satt full vinterpäls så är rädd att om den fortsätter växa kommer han se ut som ett marsvin när vintern väl kommer XD Men söt är han min lilla köttbulle :love: Han körs för stunden lite nu och då, med den pälsen vågar jag inte anstränga honom för mycket de dagar vi har det varm här :p

dsc_4278_5240552e9606ee3489562f82.jpg

Han är sannerligen söt som socker!:love: Men vilken jättekula han har, bantning nästa!;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V