10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Jag funderade på nät innan just för att förlänga tuggtiden,tror nämligen att det skulle vara bra för magen att tugga så många timmar som möjligt,men nu flyttar vi som sagt på Söndag till en lösdrift så det är inte längre aktuellt. ;) Dock så får han ju så han har i princip dygnet runt. Dom kommer ut vid 7,i dag var jag i stallet mellan 11-12,och då stog han och plockade dom sista stråna från frukosten,sen får dom lunch igen vid 13-tiden. Oftast så är jag där mellan 16-17,då brukar han stå och plocka dom sista stråna efter lunchen,sen kommer dom in kl 19 och då har han hö hela naten eftersom han inte orkar äta upp precis allt.

Dom kommer få fri tillgång med finmaskigt nät över balen nu så jag tror det kommer bli kanonbra. Sen frammåt våren när gräset börjar komma så inte höet är lika intressant längre så läggs det ut några kilon bara och då blir det sånna där matgrindar som öppnar sig till dom högarna vissa tider.

Ja,han har ju jättetråkigt nu i hagen stackaren....:( Ser verkligen hur det sprätter i han,så är väll tur att han står på vila nu då annars så hade det nog inte varit så kul att rida! Eller det kanske är det det hade varit?! :p

Men det finns ju tyvär inga andra alternativ,vill ju inte släppa ihop han med nån ny nu när det bara handlar om några dagar heller... Vi ska ju åka innan Lunch på Söndag så är ju bara Fre och Lör kvar,och på Lör ska ju jag mocka hagen så då får han ju lite sällskap iallafall. ;)

Hur man än vrider och vänder på sig så sitter arslet bak... :meh:

Har du provat munkpeppar mot hingstbetendet än del säger det hjälper...

Jag ger dangröns lusern är melass fri och han gillar det

Haha, det gör ju det. ;) Apropå nät för att förlänga tuggtid för att magen ska bli bra. Min Balder har typ alltid varit lös i magen... I början tyckte jag inte det var så konstigt, helt ny mat, nytt ställe, full av mask osv osv. Då fick han mag- tarmbalans vilket hjälpte lite. Men han har aldrig haft sådär fasta fina bollar, förrän nu när de precis flyttade till vinterhagen och bara fick hö som frukost, middag, kväll. Då plötsligt blev han bättre i magen! Igår fick de större giva av hösilaget för jag tänkte börja introducera mer och mer tills det blir fri tillgång, och imorse var det återigen lösa högar (de fick 2,5 kakor ca kl 18, de åt upp ca 2 på drygt tre timmar, varje kaka väger ca 5-10 kg, så alltså smällde de i sig ca 15 kg på tre timmar)... Jag undrar om det i hans fall beror på att han mular i sig för mycket för fort? Har funderat på ett sånt där rundbalsnät, men mina grabbar är hälften grävskopor så de skulle bara fastna i det och göra sönder både det och sig själva och varandra... :meh:

Senast ändrad:

Tanken har slagit mig. Men i sommar nät han gått på bete har han inte heller varit helt bra i magen, inte så att det rinner ur honom men inte sådär fina högar heller. Nu i höst har jag börjat introducera hösilage i samband med att de flyttade till vinterhagarna, de fick då dela på 8 kg hösilage på morgonen, 8 kg på eftermiddagen och 2 kg torrhö vardera inne på natten, började ge av hösilaget i fredags. Då höll han sig bra i magen. Tanken är ju att de ska ha fri tillgång i vinter men jag ville inte ställa ut en hel bal direkt utan invänjning. Så igår provade jag köra ut mer, och genast blev magen i olag... Nu imorse körde jag ut 1,5 kakor till, dvs ca 12 kg och de hade kanske 4 kg kvar sen igår kväll. När min sambo kommer hem i em kör han ut två kakor (ca 15 kg) så får vi se hur det ser ut i boxen imorrn...

Vill bara tillägga att både ponnyn och Kaptenen är bra i magen, både höet och hösilaget är av mycket god kvalitet. Hösilaget är av det torrare slaget, skulle tippa på ca 75% ts, har inte fått analysen än.

Oj förlåt, har missat att det är en lösdrift du flyttar till.
Dumma jag hänger tydligen inte med helt längre i denna tråden :(

Lycka till med flytt och allt nu iaf!

kl.

Kan väl köra en uppdatering om min lilla bebis, inte mycket att säga mer än att hon mår väldigt bra, dom går fortfarande ute men ska i dagarna få flytta in i nybyggda stallet, har ej hört om det blivit klart ännu men det är ju senast 1 oktober så jag gissar att dom fortfarande går ute.

Tydligen har hon testat lite nu också men inget farligt sa hon.

Hade tänkt åka förbi nu i helgen eftersom jag inte varit där sen i juli? Men natten drog på sig en förkylning så jag vet inte hur det blir på den punkten. Men jag känner mig som en dum ägare att jag aldrig tar mig ut :(
Men å andra sidan måste sambon köra mig också vilket han aldrig riktigt är så sugen på :o

Till er alla andra!
Ni gör ett fint jobb med era fina, så himla kul och följa er :)

Ge honom en kur med bakjäst. Om det är för grovt hösilage (där menar jag själva "trådigheten", för tjocka strån) kan det göra dem dåliga. Lite betfor där du häller ut sockervattnet är också bra för tarmfloran.

*kl*

Hos oss har det spöregnat i två dagar utan uppehåll. Adrielle har fått täcke på och hennes hagkamrat blev väldigt upprörd och sparkade åt henne två gången!:mad:
Vi har stängt av betet och nu får de hö (och halm i lösdriften). Förhoppningsvis går de ner lite i hull tills det är dags att lägga in en hösilagebal.

Hon har tyvärr kommit på att dra till sig benet efter ett tag när hon verkas. Jag har därför försökt träna själv men det verkar inte riktigt som att det går in. Någon som har ett tips?

Vår ponny har gjort det en del, på bakbenen. Hon har varit så svår att verka med rasp eller klinga/klubba så hovisen har bara hållt lite försiktigt och knipsat av med tång. Men nu har jag tränat (trots stor mage) och det har gått bra.

Jag gjorde så att jag lyfte benet och när hon drog benet till sig pratade jag lugnt med henne och kliade lite på rumpan, försökte få henne att slappna av och inte dra i benet. Så fort jag märkte att hon slappnade av, släppte jag ner benet och gav henne en sockerbit.

Har upprepat det här några gånger och hon är mycket lugnare nu. Felet jag gjorde från början var att första gången hon ryckte till sig benet så blev jag arg på henne och hon blev lite orolig. Det är en welsh mountain och hon är känslig för tillrättavisning.

Jaså! Det där med trådigheten hade jag inte hört förut. Hösilaget är dock alldeles lagom, däremot är det lite grövre strån i höbalarna de får av inne nu. Än så länge äter de av ett parti fjolårshö, årshöet är finare. Ang bakjäst, vilken sort och hur mycket? Blandar man ut den med typ betfor (det får alla tre på kvällen som lite krubb"skrammel")? Brukar hästarna äta det eller vara skeptiska? Balder är jättekräsen på kraftfoder... Först dög inte betfor men han lärde sig efter några dagar. Sen började han få pulver för magen och vägrade återigen att äta, tog flera dagar det med. I höstas tog det också flera dar innan det dög med lusern. Nu ÄLSKAR han både lusern och betfor, men jag vet ju hur han blir när det är nåt nytt. :meh: Knepig nordsvensk, brukar inte de äta allt? :p

Ang benen så brukar Kaptenen också ha lite perioder då han drar åt sig framför allt bakbenen långt upp mot magen. Jag bara håller handen runt i ett mjukt grepp tills han släpper efter och sen fortsätter jag som om ingenting har hänt. Nån gång när jag fått tillbaka foten har han bestämt ställt ner den i backen, då brukar det räcka att jag morrar lite så är han snäll igen. ;) Träningssak, lite test kanske.

Och apropå täcken så är det nästan omöjligt att täcka Kaptenen... Han och Balder drar och sliter från varsitt håll så fort man vänt ryggen till. :mad: Har fått höra att hans storebror är likadan och tydligen rymmer ur vilka täcken som helst. Tydligen ett släktdrag. :p

Delvis kl

Ang bakjäst så den vanliga gulblåa bakjästen är den man ger. Jag har gett jäst till Mysen nu när han har fått Hippotrim då han blev lite lös av det. Vetekli brukar oxå hjälpa lite, dock är det fosforrikt så man inte får problem med ca/p balansen. Vi har väldigt kalkrik mark så jag ger dels för magen och dels för att öka fosforn i foderstaten.

Mysens sår börjar äntligen se bättre ut och febern är borta, dock känner jag mig som en djurplågare då jag måste tvätta bort skorpan och spruta in koksaltlösning som jag sedan masserar ut. Fick ut en redig mängd var :wtf: i förrgår men igår och idag kom det mest bara lösning och lit blod. Men mysig som han är så står han ut med behandlingen och kommer glatt till mig i hagen varje dag, det skulle inte jag göra om jag fick den behandlingen kan jag säga..

Har hållt igång med promenader och sadelhängning ändå på vets inrådan då det var bra för såret att han rörde på sig. Så idag så provade jag för första ggn att sitta på honom.:nailbiting: Och trots att han var piggare och sprättigare än på länge så skötte han sig utmärkt!! Min gulle prins:love::love::love:

Här är det frambenen hon gärna vill dra till sig.

För några år sedan blev alla hästarna dåliga då vi fick ett parti hösilage med väldigt grova strån, bara att kasta. Vanlig färsk bakjäst för osötade degar är vad du använder, ca 20 gr per dag men jag vet de som ger en hel också. Blanda i småsmulor i betforen. Mina har alltid varit lite tveksamma först men efter ett tag kan de äta ur handen. Jag ger det vid foderbyten, vid betessläpp etc.

Jo han är verkligen jätte snäll men det går åt mkt morötter i mutor vid sårtvätten för att han inte ska känna sig alltför misshandlad.;)

Vad fin din guling är!! Jag har alltid drömt om att ngn gång äga en isabell. :love: Jag ringde t o m på två fölisar men den ena hann bli såld och den andra var inte till salu.:( Vad är det för stam på din?

Tack allihopa för tipsen om jäst! Åkte nyss till affären för att köra det, och kom med en massa annat, men självklart inte jäst... Hur länge brukar ni ge en sån här kur?

Sar: Ja frambenen har Kaptenen också ryckt lite i, men inte så mycket som med bakbenen. Fram drar han åt sig och ställer ner illa kvickt. Är man inte beredd hinner man inte med alls. Men jag bara följer med med handen när han rycker och när han slutar får han ställa ner.

KL
Idag är min häst SVINDYR! :love:

Först när jag plockat in honom och skulle borsta och fixa så hittade jag en sko lös, han har antagligen klivit på sig själv på insidan för en söm hängde på ett hår och två sömmar till satt löst, så jag ryckte alla tre och slog dit nya. Duktig kille stod som ett ljus.

Sen skulle vi lasta och åka till ridanläggningen igen! Vi gjorde precis lika som sist. Sambon ledde in ponnyn och sen gav jag honom grimskaftet och skulle putta på hästen, men jag hann bara flytta på mig så gick han in helt själv! :banana:

Resan gick smärtfritt, framme lastade vi ur och jag klädde på dem utanför bilen. Tog Kaptenen först och tömkörde i paddocken, helt underbart väder hade vi, strålande solsken och vindstilla - wonderful! Började springa i långärmad tröja och mössa, men det åkte av ganska fort. :p
I början gick vi runt och kikade på vattenpölar och lite bommar och koner som stod framme, sen började vi jobba lite mer. Han blev bara finare och finare ju längre vi höll på, han gick så gaaalet bra på slutet! I början släpade han benen efter sig och struttade mest runt, men ju längre vi höll på ju mer kom han igång och sista minuterna gick han klockrent! Han gick inte emot bettet en enda gång, han formade sig och ställde sig jättefint även åt vänster vilket ju varit svårt förut, åååååh han var bara min miljon idag! :love:

Vid staketet satt sambon och filmade nån snutt, men han höll i ponnyn och pratade med min bror som följde med och blev lite hästskötare och är dessutom lite svårövertalad på filma-och-ta-kort-fronten. Men jag är så glad att han ens följer med mig! Såklart missade han att filma på slutet när det gick som allra bäst, men här kommer en liten film! :D (Ljudet håller på att ändras, om det inte är musik så kan ni ju alltid stänga av ljudet om ni inte vill höra en massa datasnack. :p)

http://www.youtube.com/watch?v=qaQdCOyqTmA

Jag höll på att svettas ihjäl och var heeeelt slut efteråt, då skulle jag bara rida ponnyn också. ;) Haha! När jag red stod Kaptenen helt lugnt och tittade på, hoppas han lärde sig nåt!

När jag ridit klart stod hästarna och väntade medan jag sprang runt och mockade och fixade nytt hö i transporten och så. Sen skulle vi lasta. Börjada lika som hemma, sambon ledde in ponnyn, jag stängde bakom henne, lade sen grimskaftet på halsen också knallade Kaptenen in heeeelt själv! :love: :bump: :banana: Snacka om framsteg mot vinterns tvåtimmars uppdrag i -20. :p Jag är så stolt över min fina kille! :love:

Senast ändrad:

Jisses vad han ser trevlig ut! :love:

Nu har vi flyttat! Gick kanonbra,Korven lastade sig själv,bara att skicka in och stänga,sen när vi kom fram så glodde han lite men sen ställde han sig och käkade. Han fick stå i rundcorallen medans vi hämtade häst nr två,och där såg han ingen annan häst heller i början då dom var långt nere i dalen,men det bekom honom inte det minsta. Sååååå stolt över honom! Helt nytt ställe,inga kompisar (som han kunde se),bara att lasta ur,och släppa ut han och han går och glor ett varv sen ställer sig och äter! :D

Så nöjd över lastningen som jag kan bli också! Duktiga killen! :)

På nya stället vart han lite mobbad,vart lite småskador bara,nån liten reva som blödde lite,men inga större grejer,mest päls som försvann. Hoppas det inte blir något mer nu under natten. Innan vi åkte hem så skrek dom mest.

För övrigt så trivs jag redan kanonbra,vilket ställe,och vilka härliga människor! :)

Tack! :) Men visst är det väl alltid så att det bästa hamnar utanför film!? Man tycker att nuuuuuu går han sååååå bra, också finns det självklart inte med. :p Men jag är så glad att ha nånting alls i filmväg!

Vad skönt att flytten och allt gick bra! Han kommer säkert stormtrivas. :) Härligt att även lastningen gick bra, det är nog den delen jag är allra gladast åt från igår också. :p På filmen du visade tycker jag han börjar se lite rundare ut i formerna din fina gula. :) Man börjar ana svanen där bakom! Han kommer bli kalasfin när han är färdig. :love:

Endå har han tappat mycket sen han vart så dålig i magen igen,men nu hoppas vi väll att vi ska slippa sånt mer,och bara fortsätta lägga på sig igen! :) Jag tycker mig själv kunna ana att han för första gången börjat bygga upp lite rumpa! :D

Idag öppnade vi upp till dalen,dom fick hålla sig i hagen uppe vid huset i natt ifall det skulle bli något bråk,men det var lugnare i hagen idag så då fick dom tillgång till hela dalen. Orvar stog mest som ett frågetecken,han fattade verkligen inte att det var sant,att det var så mycket yta! :p Han stog mest och glodde och pillade i sig lite gräs i kanten.

1381457_10201154465717968_672271203_n.jpg

Haha, söt-Orvar! :p Men vad härligt med så stora ytor! Bara vårt jäkla kalhygge (skogen var precis avverkad när vi köpte gården :() växer på sig lite grann kommer mina hagar också bli betydligt större! Men måste väl vänta tills de nya träden åtminstone syns. :angel:

Kl
Har funderat lite kring detta med vintervilan... Hade ju tänkt att jag skulle hålla igång honom hela november och sen vila ca sex-åtta veckor dec-jan, men här är det som allra finast att rida när det är vinter, och snön lägger sig ju i december och stannar tills april. Kanske han skulle få två lite längre vilor istället i november och sen en gång till i typ april? Då slipper jag rida på det värsta underlaget, i november blir det ju mest stenhårt och mörkt och halt och knepigt väder. I april blir det också halt men geggigt och slaskigt istället. För på vintern har vi huuuuur mycket vägar att rida på som helst och underlaget brukar vara fantastiskt fint mest överallt! Så det känns nästan lite bortkastat att rida på när det är dåligt väglag för att sen inte nyttja det när det blir bra... Gaah!

Hur hade ni gjort? Tidigare år när vi bott här har snön lagt sig första veckan i december och har legat kvar en bit in i april, borta helt i slutet av april. Sen är det såklart olika från år till år och det kan bli enorm skillnad, men det har varit väldigt lika senaste två vintrarna... Sen kommer det alltid en eller två veckor i jan-feb när det är sviiiinkallt med 25-30 minus, och då tror jag bestämt att herr röd får en mellanvila oavsett. ;) Men är det dumt att dela upp på 2x4-5v istället för 1x6-8v? Det skulle innebära ca fyra månaders aktivitet över vintern (med någon kortare mellanvila såklart). Sen aktivera igen maj-juni för sommarlov juli augusti. Om vi är redo för det hade jag gärna visat honom på kvalitén nästa år och isf lägger jag upp vila och träning efter det, men det är ju långt dit.

Senast ändrad:

Jag kan nog se fördelar med fler vilor än en enda jättelång. Lär dem något nytt - vila, lär dem något nytt- vila.

Adrielle har ju haft en liten minivila på 2 veckor då jag åkt på en mängd tjänsteresor utomlands. Så igår longerade jag först en sväng och sedan red vi ut på en skrittur i skogen med en kompis.
Vädret var underbart, Adrielle stod blickstilla vid uppsittning, vi mötte 2 bilar med skramliga släpar utan att hon lyfte ett ögonbryn och hon var helt avslappnad hela turen! Så himla roligt! Längtar till i morgon då det blir ett pass i manegen.
Har också kontaktat en dokumenterat duktig tjej för att få lite råd om att hon ibland inte vill att man håller framhovarna i "hovslagargreppet". Blir spännande att höra vad hon säger.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar