10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Ja men det ser ju bra ut för att vara första gången! Med lite framåtbjudning till det så blir det kanon :)
Om han accepterar att du petar med spöet på bakbenet så rekommenderar jag dressyrpisk, så slipper du släppa handen från tygeln.. om du får en större reaktion än beräknat ;)

Rozalie hade inte mycket till eget driv i ridhuset i våras, men efter vilan nu i sommar så har den polletten trillat ner och hon ett härligt sug nu!

Vilken mysig bild!
Jag saknar att vara ute och köra, gjorde det mycket förr. Men känner inte att tiden riktigt räcker till just nu för att köra in Rozalie, men hon hade säkert varit en ypperlig körhäst med. I framtiden kanske! :)

aida: Ja jag tycker det var klart godkänt! :) Han har ju inte varit på en ridplan så värst många gånger och det var ju allra första ridningen, så jag är jättenöjd. :) Hade som mål att galoppera ett varv i båda galopperna och det klarade han ju galant! :D

Tack för tips om dressyrspö! Han är cool vad gäller det, så det ska jag testa! :) När jag går med honom och värmer upp så kan han vara lite såsig ibland, då brukar jag smacka och smälla spöet hårt i säkerhetsvästen - då vaknar han! ;) När jag rider slår jag mig själv på ridstöveln, det brukar räcka det också. Så kommer han liksom på vad det betyder tror jag. :p Men i paddock eller ridhus har han inte riktigt hittat nån bjudning än, det kommer! Bara jag får en sadel som jag kan rida vettigt i så lär det ju gå lite bättre också. :)

Efterlyser mer uppdateringar och BILDER från dig och alla andra, känns som om jag är alldeles själv och bombar här. :p

Ja det där med sadel är rätt svårt. Jag har hoppsadel nu, vill ha en dressyrsadel sen. Men det känns bättre än så länge att rida i en lättare sits, vilket jag får i nuvarande sadel. Samtidigt gynnar den egentligen inte min sits alls, jag har tappat rätt så mycket ridstyrsel i kroppen efter några års riduppehåll. Men jag kör på i den här så länge, den ligger helt ok som det är nu. Sen vill jag ju att hon ska börja hoppas lite med, så jag behöver nog två sadlar så småningom. Jag hoppas att min egen kropp kommer ikapp igen med, allt eftersom vi kommer igång.

Bomba på du! Jag är inne och läser nästan varje dag, är så dålig bara på att ta mig tid skriva. Läser oftast via mobilen och det är så drygt att skriva med den! Nu har jag skrivit massor på den, så ev stavfel får ni ha överseende med ;)

Rozalie har gått super nu, hon är en stjärna! Har inga nya bilder, får försöka fixa det nån dag :)

Två bilder av dålig kvalitet.. Håll till godo ;)

Ponnyn... vi har höga väggar i stallet ;)
image_zps051970a8.jpg

image_zpsbc4e47df.jpg

Så fin! Hon ser verkligen färdig ut i kroppen! :)

Jag är bra sugen på att ta med kameran ut nån dag,men nu ser han ut som jag vet inte vad! :P Börjat få en massa vinterpäls FLÄCKVIS! Så han ser ut att vara grovt maskangripen eller liknande! :P

Tack så mycket! Ja hon har varit relativt jämn, men har ändå växt i sin kropp ännu lite mer nu i sommar :)
Lättfödd är hon dock, jag har lite problem med att kunna ge henne så mycket hö som jag vill att hon ska ha och ändå hålla henne i bra hull ;)

Jag är också sugen på en liten fotoshot! Det är så fina färger ute nu och skulle vara roligt med fina höstbilder. Men nackdelen är ju att pållarna börjar se ut som ruggugglor i pälsen som sagt :D

Ut och fota med dig ändå, vi kan bortse från maläten päls! ;)

Har satt batteriet på laddning nu iaf,så får se då vad vädret tycker! Just nu är det igenmulet,men ibland kommer solen igenom! ;) Ifall det blir regn så hoppar jag det. :p

Vad fiiiin hon är! :love: Som sagt är hon så väldigt jämn i kroppen och så söt!

Jag kommer också ha två sadlar i framtiden, men just nu känns det nästan bättre med en hoppsadel. Just för att kunna komma upp ur den ordentligt och få lite mer balans.

Apropå photoshoot så har jag sån himla tur att jag har två kompisar som älskar att fota, varav den ena faktiskt är utbildad fotograf. :p Så vi har faktiskt pratat om det senast idag att vi måste fota nu när det är så vackert ute. :)

Kl
Hur tänker ni andra kring att börja hoppa uppsuttet? Hur och när?

Vi kommer börja ta nån stock ute i skogen bara. Finns ju en terrängbana på ridavstånd,och innan den riktiga så ska det vara bredare skogsstigar där folk lagt upp allt från lite granris till timmerstockar över stigarna,så antar att vi traskar dit den dagen vi ska börja skutta! :D

Tack!

Ja men precis, känns som om balansen är lite bättre i hoppsadel och det är lättare att reda ut eventuellt bus med :p

Jag har också en väldigt duktig fotovän, mycket glad över det! Annars hade jag fått dras med enbart suddiga och oskarpa bilder enligt ovan. Hon har nog fotat alla de fina bilderna som jag har på Rozzie.

Jag tänkte att vi kanske kan börja introducera lite bommar och något litet enkelt hinder precis innan det är dags för vila. Eller om det inte känns bra vänta tills efter vilan. Jag får se hur hon känns.

Vi lekte med vattenmattan i ridhuset häromkvällen och hon är ju bara föör söt!
Hon har träffat vattenmattan en gång tidigare tidigt i våras och tyckte att den var lattjolajbans, inte rädd för fem öre.
Så en kväll nu i veckan när vi var ensamma i stallet och jag inte han rida så fick hon vara lös och busa. Jag drog då fram mattan ur sin hörna och hon kommer springade mot mig, jättenyfiken! Jag springer iväg med mattan släpandes efter mig, det låter ju en del mot sanden... men hon bryr sig inte det minsta utan springer efter och tycker att det är jätteskoj! Lägger mattan på ena långsidan och hon får springa ett par gånger åt varje håll och hoppar glatt över den :D Sötfia!

Tack! Ja men visst är hon, jag kan inte ha täcken på hängaren utanför boxen, hon står på tå och sträcker sig allt hon kan och river ner dem ;) Skithäst!

Två bilder av dålig kvalitet.. Håll till godo ;)

Ponnyn... vi har höga väggar i stallet ;)
image_zps051970a8.jpg

image_zpsbc4e47df.jpg

Så fin hon ser ut!:love:

Jag hade ut sadelkollare idag, Adrielle har breddat sig nästan två bomvidder!!!
Sedan har jag bokat tid till en equiterapeutgenomgång. När jag går bakom henne tycker jag att hon är ngt lägre på vänstersidan och att hon inte riktigt rör sig med lika bra flow som vanligt. Så jag tänkte korrigera i tid.
Fram tills dess hade jag tänkt köra avsuttet.
Vi ska ju börja löshoppa nu så den uppsuttna hoppningen blir inte förrän nästa år, först måste det här sitta.

Va fiiin hon är!!:d Ser ut att vara bygd i uppförsbacke, riktigt trevlig modell!

Kl
Jag har nu suttit på min Mys tre ggr och det har gått jätte bra! Än så länge har vi haft ledare men i morgon så hoppas jag att vi för första ggn kunna gå lite själva..;)

Blev oxå väldigt glad att läsa att Mysens halvbröder gjorde succe i Avel och sportchampionatet med vinst i 3-års samt 1a och 2a placering i 4-års och det bara på 23 resp 24 avkommor i resp årgång. Lovar förhoppningsvis gott för framtiden för min lilla skit.:D

Åh jag minns den filmen! :D störtskön!

Kl
Då tänker vi ungefär lika här i tråden gällande hoppning. Jag blev bara så konfunderad när en kompis (som jobbar på större anläggning med mycket unghästar) skrev på fb att de hade hoppat treåringarna för första gången för nån vecka sen. Jag skrev frågande tillbaka varför så tidigt? Varpå en annan kompis (som jobbar på erkänt bra stort och känt ställe) att det gjorde minsann de också, men bara de hoppstammade för annars skulle de inte hinna med till alla tester och grejer, sådär halvt nedlåtande som att fattade jag verkligen inte det!? Jag ställde mig väldigt frågande till det hela och diskussionen dog ut.

Jag fattar nämligen inte riktigt varför man ska upp och hoppa en treåring nu? Alltså jag har fullt sjå att styra runt Kaptenen i alla gångarter på en bana (jaja vi har bara varit där en gång), jag skulle aldrig kunna ge honom rätt hjälp till hoppning... De är ju fortfarande bebisar utan minsta ridmuskler, varför inte rida ut och bygga upp med arbete från backen ett tag innan man börjar hoppa? Även om hästen är en naturbegåvning känns det taskigt att skutta runt med en så pass omusklad häst... Och att säga att de annars inte hinner med till tester och grejer känns som ren bullshit... En lagom begåvad häst kan visst bli inhoppad efter nyår för att sen starta små klasser till sommaren och starta kvalitén på hösten, det tror då iaf jag.

Jag kommer löshoppa Kaptenen i vinter och rida på ute. Sen till våren har han förhoppningsvis både muskler, koordination och ork för att kunna kliva över lite små hinder under ryttare. Men det är bara så JAG tycker. Alla får självklart göra som dom vill. :)

Kameran åkte med ut i dag,dock så fick jag inte alls till nån höjdarbild,men lägger ut ett par iallafall...

539663_10201201258287753_1997438167_n.jpg

1383074_10201201259367780_2050534725_n.jpg

1385186_10201201260967820_507546385_n.jpg

1381814_10201201261447832_1898136124_n.jpg

1043915_10201201261727839_978789187_n.jpg

Btw så hittade jag inte på Orvar alls i dag,gick igenom heeeela nedre hagen,trodde han stog längst ner eftersom jag såg att en annan stog där nere när vi kom,hinner inte mer än ner,och när jag börjar ropa så kommer Orvar och ropar tillbaka,bara att då är han ju högst upp i hagen och har varit i en helt annan del än den jag letat i! :meh: Där uppe går han och ropar och letar efter mig.

(Ser ni han? ;):p )
1376526_10201201015241677_1588098965_n.jpg

Han hittade på mig först och kom farandes i 120 knyck! :love:

64205_10201201028442007_384101850_n.jpg

Blir man lycklig eller? ;)

Ser ni att han har fått en liten mage också? :p:D ÄNTLIGEN!

Åh jag minns den filmen! :D störtskön!

Kl
Då tänker vi ungefär lika här i tråden gällande hoppning. Jag blev bara så konfunderad när en kompis (som jobbar på större anläggning med mycket unghästar) skrev på fb att de hade hoppat treåringarna för första gången för nån vecka sen. Jag skrev frågande tillbaka varför så tidigt? Varpå en annan kompis (som jobbar på erkänt bra stort och känt ställe) att det gjorde minsann de också, men bara de hoppstammade för annars skulle de inte hinna med till alla tester och grejer, sådär halvt nedlåtande som att fattade jag verkligen inte det!? Jag ställde mig väldigt frågande till det hela och diskussionen dog ut.

Jag fattar nämligen inte riktigt varför man ska upp och hoppa en treåring nu? Alltså jag har fullt sjå att styra runt Kaptenen i alla gångarter på en bana (jaja vi har bara varit där en gång), jag skulle aldrig kunna ge honom rätt hjälp till hoppning... De är ju fortfarande bebisar utan minsta ridmuskler, varför inte rida ut och bygga upp med arbete från backen ett tag innan man börjar hoppa? Även om hästen är en naturbegåvning känns det taskigt att skutta runt med en så pass omusklad häst... Och att säga att de annars inte hinner med till tester och grejer känns som ren bullshit... En lagom begåvad häst kan visst bli inhoppad efter nyår för att sen starta små klasser till sommaren och starta kvalitén på hösten, det tror då iaf jag.

Jag kommer löshoppa Kaptenen i vinter och rida på ute. Sen till våren har han förhoppningsvis både muskler, koordination och ork för att kunna kliva över lite små hinder under ryttare. Men det är bara så JAG tycker. Alla får självklart göra som dom vill. :)

Du är inte hoppryttare va?
småklasser till sommaren är mycket för sent för en 4åring som ska starta årgångsklasserna,man kvalar nämligen in och ska då ha minst 3 felfria 1m starter (om det nu inte var 1,10 och om inte reglerna ändrats)

+ att vi som tävlar rider betydligt mer på våra nästan 4 åringar än vad många här inne gör (dom bli ju 4 om 2 mån) så så mycket "bebisar" är dom ju inte ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar