10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Jag tycker nog du kan ha lite kortare vilor,han har ju vilat hela sommaren,visst? Det viktigaste är väll att dom får sina långvilor i början,dvs tex efter insittning,alla gångarter under ryttare,3-års osv. När man gått igenom dom största grejerna så är det helt ok att ha lite kortare vilor.

I dag fick jag verkligen leta efter Orvar för första gången någonsin! Motion fick jag iallafall kan jag lova! O_o Var helt andfådd när jag var tillbaka uppe vid grinden igen! :p

Inga större skador än,lite småsår bara,men dom fick han ju i Söndags ganska direkt.

+Sar, ja jag tänker också att två kanske är bättre... Då blir det väl ca 4 v i november och några veckor på vårkanten. Som sagt brukar det ju bli nån riktig köldknäpp där i januari nån gång och då blir det ju automatiskt vila också. :angel: Han har ju mer eller mindre stått ända sen i januari så det har då rakt inte gått nån nöd på honom direkt. :cool: Som det är nu finns det ju knappt nånstans att rida, stenhårt på varenda grusväg... :( Var ute med ponnyn idag och vi måste ta det så lugnt på turerna så hon är ju minst lika pigg när man kommer hem igen... Vill ha snööööö!!

*kl*

Idag red jag ett pass i manegen. Jag tycker traven fungerar riktigt bra nu runt fyrkantsspåret och hon söker sig i form men stora volter är lite svårare. I skritten provade jag för första gången att flytta lite på kvartslinjen (tänka lite skänkelvikning) och det gick bra. Tränaren ville ju att vi skulle vänta lite med galoppen till nästa gång men jag kunde inte låta några varv. Högerfattning och högergaloppen känns stabil, vänsterfattningen fick vi göra om en gång och där känner jag att hon inte riktigt har lika bra balans utan vill luta lite inåt på kortsidorna.

Just nu står jag i lite lätt sits i galoppen (alltså inte ren fältsits men heller inte nedsittning), hur gör ni andra?

Jag står upp så ryggen är fri, alltså fältsits. Kul att det går bra med Adrielle! Galoppen är väl lättare att träna upp ute i terrängen där de får plats. :)

Kl
Idag hade jag en kompis hemma som följde med ut en sväng med ponnyn! Vi var duktiga och tog faktiskt tid på varje moment. :p För att komma åt en väg som inte är stenhård så blev det en längre runda än normalt. Först skritta fram för hand i 20 min, han var taggad från början och traskade på jättebra! Sen såsade han lite så fick vara på honom så han inte drog fötterna efter sig. Sen hoppade jag upp och red i 20 min, först lite trav och galopp, in på en stig och skrittade lite. Sen kommer man ut på en grusväg hemåt igen, men det är en bra gräsrand i mitten som är mjuk. Där ökade vi på lite galopp och unge herr Kapten passade på att busa till det lite. ;) Vill bara förtydliga att vi bara ökade galoppen lite, det var inte tal om nåt race!
Sen skritt och trav en bit innan en avslutande galopp. Sen skritt hem för hand sista 20 min.

Alltså en total runda på en timme, med 40 min skritt för hand. :) Han tyckte det var jättekul men fick lite soppatorsk sista biten hemåt, det är konstant uppför hela vägen hem utom sista 2-300 metrarna så jag förstår honom. Inte bara han som var trött heller. :angel: Powerwalk i 40 min är fasen bra motion. ;) Jag var sjöblöt i svett medan lilla hästen var lite fuktig under sadelgjorden precis när jag hoppade av och lättade på den, tillbaka hemma var han helt torr igen. :p

Pigg och glad hela turen utom sista biten, senare på dan busade grabbarna i hagen igen så så trött var han. :p Blev nån bild men har inte fått över det på datan än.

Galoppen är väl lättare att träna upp ute i terrängen där de får plats. :)

Visst är det så! Ridsällskapet är dock inte galoppsuget och då jag varit ut själv har det varit så pass spännande i trav att det inte riktigt känts möjligt med galoppen. Förhoppningsvis får jag lättare med sällskap nu i vinterföret.

Vad roligt att det gick så bra på uterundan!:)

Ett tag sedan jag var inne här och läste. Nu har pållan fått komma in tillsammans med gammelman och de har blivit sambo i en stor box/lösdrift. :D

493a0b42b66fa679623c3bcdd8f86819.jpg

4baf4c7733b6ef011b4b9829c90db7ec.jpg

Har ni räknat foderstater? Vad ger ni era bäbisar? :p

Kaptenen äter än så länge bara hö och hösilage. De har näst intill fri tillgång på hösilage ute och han får två kg hö inne på natten tillsammans med lite betfor bara för att ha nåt i krubban. Jag har inte fått analysen på mitt hösilage än, får räkna lite på det när den kommer. :)

Sar: Jag trodde faktiskt att jag skulle få det kämpigt med ridsällskap men nu är det två kompisar som är ridsugna plus lillasyster som kommer varannan helg så det har gått mycket enklare än jag trott. :p Vi får väl se hur sugna dom är att följa med när det är kallare. ;)

Min äter ca 15 kg hösilage, av väldigt bra kvalité med mycket protein. Får utöver de lite havre, mineraler, b-vitamin och morötter :)

Här är en ny bild på min kille:
13884_10152232783527004_1488312890_n.jpg

Åh vilken fin! Vad snäll han ser ut. :)

KL
Idag hade jag planerat att Kaptenen skulle få dra däck på en lugn skrittrunda, men det blev inte riktigt så. Jag var JÄTTEklantig och spände för ett nytt däck med fälgen kvar (för att få lite mera tyngd) och spände snöret helt åt helvete fel. :banghead: Så när duktiga killen började dra och däcket tog i en kant i en nedförsbacke så ställde det sig på högkant och rullade ikapp och förbi hästen, som först bara tittade på det och gick vidare, men sen fick han såklart linorna in i benen med ett ryck, och då blev han rädd... Kunde gått jävligt illa, men som tur var skuttade han rakt upp mot ett staket så det tog stopp, sen stod han spänd som en fiolsträng när jag kopplade loss allting.

Såååå, jag tömkörde istället. Han var lite spänd efter det, så fort tömmarna råkade klatscha emot sidan på honom skuttade han till, men det släppte rätt fort och då gick han jättebra! Höll till hemma på lägdan och där är det bitvis rätt högt gräs, bra träning både för häst och matte som fick springa runt med höga benlyft, måste sett rätt kul ut. :sneaky: Efter en stund provade jag att haka på en draglina vilket gick bra, sen blev han skraj när jag viftade lite för mycket med den andra draglinan så jag släppte det helt. Hade velat kört honom med linor och svängel bara en liten bit för att komma över däck-incidenten, men jag kände inte att det var värt det när jag var helt själv hemma. Med en medhjälpare hade jag inte tvekat.

Tömkörde istället en stund till och fick återigen gå igenom med herrn att tömmarna inte bits på rumpan. På slutet gick han sååååå braaaaa, riktigt låg form i båda varven och härligt tryck i traven. :love: Avslutade med att skritta och jogga ut längs infarten, han gick precis lika bra längs vägen, riktigt lade sig i handen och tog stöd hela vägen. Underbart!

Men nu blev det lite konstigt i min planering. Jag hade tänkt promenera/tömköra med däck idag bara rakt fram ut längs vägen, vila imorrn och sen tömköra ett pass på söndag då vi troligen åker till ridhuset igen. Men nu har jag ju tömkört idag istället... Hm!

Jag tänker som så att små incidenter faktiskt kan vara rätt bra. Dels blir man mer uppmärksam själv och dels lär sig hästen att det kan kännas jobbigt men det går över.
*kl*Jag tömkörde Adrielle på stora utebanan idag. Det hade blivit en sättning i sanden (p.g.a. allt regn) alldeles över grinden som jag trodde att hon skulle reagera på när vi gick in men det var tydligen totalt ofarligt!:)
Imorgon ska jag ta in det som är kvar av sommarhagen, det är ju trevligt att den är enorm men jag det tar så himla lång tid att sätta upp och plocka bort den igen...

Ja nu när jag tänker efter lade jag ju hela skiten helt fel... Nästa gång vet jag bättre! Tur att det gick så bra ändå. Såg efteråt att han fått ett litet sår på insidan av ett bakben, antagligen en lina som slagit i när han blev rädd och hoppade åt sidan.

Kul att hon funkar så bra! :) Idag klev faktiskt mingrabb både i och över vattenpölar på väg ut till vägen och tillbaka på slutet. Hans stora skräck, men har han jobbat lite så glömmer han att vara fjantig och bara klampar på. ;)

Jag har precis plockat ner all tråd runt min sommarhage också, bläää vad tråkigt det är! Har plaststolparna kvar att hämta in, ska ta mig i kragen snart.

Min pålla har haft lite vila nu efter någon veckas promenad ensam. Skit läskigt tyckte hon i början men sedan gick det jätte bra. Och då fick hon vila och smälta det där nya med att man faktiskt kan gå ifrån sina kompisar :D haha

Igår satt jag upp och red ett kort pass på banan. Ca 30min varav 20 var skritt. Lång låg och med energi i stegen. Hon har blivit mycket mer framåt nu så hon behövde nog de där extra vilorna nu efter betet.

Jag har räknat foderstat till henne och hon äter nu 14kg hö, 1kg hippo bas, 1dl linfrö och 5dl vetekli

Roligt att de går bra för alla..

Hur länge har du lasttränat Orvar att han ska gå in själv och stanna där? Ska öva på min skönt kunna åka själv.

Jag har inte tömkört min själv än för gjorden till longergjorden är för lång.. Han är stor häst men har 110 cm i sadelgjordO_o och även nu när han är lite rund.. Men han är väldigt fullblod aktig

Carlito får nu lite hö och har gått om bette kvar i våra jätte hagar. Sen får han lusern och lite mysli och mineraler. Och äpplen förstås från vårat överfulla träd :p

Hmm,ja,jag kanske har lastat han ca 10 ggr,dock har vi bara använt denna princip 5 ggr kanske? Har tränat mycket utan transport dock,dvs gör en "gång" på ridbanan med bommar,skicka in han i gången,stanna han där,sen be om frammåt eller bakåt,och gjort det några gånger på raken. Viktigt att lära in ett kommando för back också så man kan lasta ur också. Är ju samma princip sen när man lastar. Dock så krånglade han näst sist vi skulle åka,så det beror nog på dagsform hur villig han är! :p Nu funkade det klockrent iallafall!

Långt rep och/eller spö för att visa att jag vill "frammåt".

Filmen är inte ny utan detta var i början när jag började skicka in honom. Ser själv massa misstag jag gör! När han tänker frammåt så viftar jag endå,det är fel. När han gör/tänker rätt så ska du vara rejält passiv. När han tänker/går bakåt,då ska du visa att du vill frammåt. Jag har som regel att när han står still och börjar TÄNKA bakåt så viftar jag,när han BACKAR bakåt så lägger jag till rösten också. När han står still och TÄNKER frammåt så står jag tyst och passiv,när han GÅR frammåt så får han massa beröm. "Braaaaaaaaa,duktig kille"! Det vet han att han får när han gör rätt,så då ser man riktigt hur stolt han blir.

http://www.youtube.com/watch?v=j0cX6px2YpQ

Kul att komma igång igen. :)

Fibusen: Duktiga pållen! Han är så cool!

KL
Idag åkte vi iväg till ridklubben igen! Jag skickade in Kaptenen i transporten hemifrån och HAN TVEKADE INTE ENS! :banana: Han stannade inte upp nånting alls bara knallade rakt in! :love:

Sen skötte han sig fullkomligt strålande på bortaplan, helt lugn och snäll hela tiden. Jag red för första gången på en ridplan, vilket blev i ridhuset, och han var verkligen jätteduktig! :) Det är väldigt vingligt och sisådär med framåtbjudningen, men han lyssnar ändå över förväntan och gjorde inga dumheter nån gång. :)

Filmbevis! http://www.youtube.com/watch?v=T1cwJ0F24D4

Min kompis filmade från hästryggen så det blir lite tvära kast när hon vänder sig runt emellanåt. :p Hon filmade sista halvan av tiden jag red. Första fem minuterna skrittade och travade vi runt lite och testade gas och broms. Så det här var det sista vi gjorde, precis när hon slutar filma stannar jag och hoppar av. :)

När vi var klara var Kaptenen fantastiskt duktig hela tiden igen, gick så snällt runt i ridhuset medan vi motionerade klart ponnyn, stod som ett ljus när grejerna plockades av också kunde jag skicka in honom i transporten IGEN när vi skulle lasta! :love: Duktiga duktiga duktiga killen!!!

Dock inser jag verkligen behovet av en ny sadel... Den här är verkligen helt värdelös. Jag sitter som kattskit i den och den glider mest bara runt på honom. Så jag ska ta kontakt med en utprovare och se vad vi kan hitta på. :)

Vad duktig han är! Ser ju kanon ut! :D

I dag hörde jag rykten om att dressyrtränaren som köpt granngården vid "min" lösdrift ansökt/ska ansöka om bygglov för ridhus! Hur happy vart inte jag då?! :D:D:D

Ja inte är det mycket till fin form och bjudning men jag tycker han skötte sig jättebra för att vara första gången! :)

Åh jag förstår att du blev glad! Jag har tre mil till gamla hemmaklubben som vi åker till, finns ridhus två mil åt andra hållet men det är så litet och mörkt.

Kl
Pratade med sadelutprovare ikväll! På måndag nästa vecka åker vi dit! :) Då kommer vi prova sadlar i stallet, sen ut och longera med dem så vi ser hur det ser ut när han jobbar, är det nån som verkar bra sitter jag upp och känner efter hur det känns för mig också. Härligt!!! Vet inte om jag ska leta dressyr- eller hoppsadel. Han ska ju bli dressyrkille, men nu i början känns det ju bättre att ha en hopp så att man kan komma upp ur sadeln ordentligt och kanske får lite bättre balans. Hur tänker ni kring det? :)

En hoppsadel med bra stöd har jag fått utprovad till min. Man behöver ju kunna lämna ryggen fri
Igår gjorde vi premiären på uteritt ensamma!
Det gick över förväntan, hon trampade på och tyckte det var skit kul! Hon var jätte framåt och ville helst trava hela rundan.. Men vi tog bara en kort runda i skritt. Duktig pålle!! :)

Ja precis, det var lite så jag tänkte också. Vi får se vad vi hittar helt enkelt! :) Det kommer ändå inte bli nån dyr sadel nu, kommer ju ändå måsta byta flera gånger om sen så. :grin: Kul att det gick bra! :) Det är så härligt när de har lite eget driv! När jag tömkör Kaptenen har han en jäkla fart, men sitter man på är han lite tveksam fortfarande, men det kommer. ;)

Santoxen: Kul att få lite update av dig igen! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar