10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Kameran åkte med ut i dag,dock så fick jag inte alls till nån höjdarbild,men lägger ut ett par iallafall...

539663_10201201258287753_1997438167_n.jpg

1383074_10201201259367780_2050534725_n.jpg

1385186_10201201260967820_507546385_n.jpg

1381814_10201201261447832_1898136124_n.jpg

1043915_10201201261727839_978789187_n.jpg

Åh vad fin! :love:

Två bilder av dålig kvalitet.. Håll till godo ;)

Ponnyn... vi har höga väggar i stallet ;)
image_zps051970a8.jpg

image_zpsbc4e47df.jpg

Vad fin och skönt när domväxer i jämt min är väldigt jämn med i sitt växande

Om n sadel är en billig syntet thomwood eller vad den heter som man kan bytta järn i..är inte expert på sadelpasning så ska ta ut en sådan som ska kolla den..men de jag kan om det så tycker jag den ligger bra och märker inget negativt på hästen.

Hade tänkt innan hans vinter vila och hoppa ett lågt kryss en gång uppsutet

+ Super
Tack så mycket!
Hon är en jättetrevlig häst (ja jag är en aning partisk förstås) :D

Kl
Jag skulle inte säga att det är fel att börja med inhoppning nu. Allt handlar ju om hur långt hästen har kommit i sin utbildning.
Om jag hade haft det läget som jag har nu, i våras och hon hade fått vilat med det i bagaget, ja då hade jag nog börjat med inhoppningen tidigare. Nu hade jag inte det, utan som hon går nu med ryttare är nytt. Därav så funderar jag på att låta henne smälta det nya innan jag lägger till hoppningen.

Men jag är en amatör och en unghästutbildare med erfarenhet har betydligt lättare att läsa av alla lägen och vet lättare när det är dags att ta nästa steg och när det är okej att pressa lite till. Eftersom jag inte har den erfarenheten så väljer jag att ta det lite långsammare. Better safe than sorry.

Det är som sagt 1 m som gäller i kvalen till championaten (1,05/1,10 i semi resp final) och ska man hinna få dem färdiga och mogna för den uppgiften och dessutom hinna ge dem perioder av vila, så gäller det att börja introducera i tid.

Jag vill gärna ha championat/breeders som mål, sen om vi inte tar oss dit så är det inte hela världen. Jag känner redan nu att jag borde haft henne lite bättre i fas redan i våras, egentligen. Men jag kommer inte att skynda på något för den sakens skull. Och jag kommer inte att börja hoppa henne innan jag tycker att hon känns mogen för det.

Så tänker jag om inhoppning mer allmänt :)

Det blev ju fina bilder! Han smälter in bra i höstfärgerna! ;)
Och vilken härlig hage det ser ut att vara, avundsjuk!

Man lär sig nåt nytt varje dag. Tack Dobbis också för input! Trodde inte det var så högt! Dobbis, får man fråga hur mycket ni rider/aktiverar era treåringar? :)

Jag tyckte bara det kändes tidigt... Men så är jag också en glad amatör och nej, inte hoppryttare. Hoppilot är bokad sen länge till när det väl är dags. Jag känner inte alls att Kaptenen är i fas för hoppning än. Sen är han väl typ ett halvår efter iom hans skada i vintras och jag har inte bråttom. Jag vill att han ska kunna bära sig i alla gångarter under ryttare på ett mycket mer balanserat sätt än i dagsläget innan det är tal om några skutt.

Fibusen: Fiiiiiiin! :love: Han smälter verkligen in i alla färger, och jisses vilken härlig hage!! Som om man skulle bli annat än glad om man möttes sådär. :love:

Kl
Nu blev jag lite nyfiken, jag kanske är mesig med Kaptenen? Hur mycket gör ni mer era treåringar allihopa? Sista tiden har det varit ungefär såhär för min grabb, nån dag kan ha blivit fel. De andra dagarna skrotar han bara i hagen.

Söndag: Tripp till ridhus, longering ca 10-15 min
Tisdag: Uteritt, 20 min uppsuttet
Fredag: Tömkörning ca 20 min
Söndag: Tripp till ridhus, tömkörning ca 20 min
Onsdag: Uteritt, 20 min uppsuttet
Fredag: Tömkörning ca 30 min
Söndag: Tripp till ridhus, första ridningen på bana ca 15 min

Gör jag för lite? För korta pass? För sällan? Jag är ju kvar i att han är min bebis... :angel: Han känns mer som våren som treåring än hösten. Hans storebror var mycket mer framme vid den här tiden (och när jag tänker efter så hoppades han ju faktiskt in på hösten hos sin nya ägare :o) men de där månaderna som vi tappade i våras gör väl sitt till såklart...

Jag tycker personligen att det är bättre att skynda långsamt om jag inte är helt säker än tvärtom.

Proffsen är många gånger mer effektiva i sin ridning och kanske inte heller behöver lika långa pass som en annan vilket gör att de kan få ut mer av sin ridning men ändå slita mindre på hästen.

När det kommer till hoppningen så ska jag nog låta ett proffs hoppa in henne, inte svårare än att man åker upp ngn gång i veckan till hoppryttare så rider man själv mellan gångerna.

Sen kan man ju hoppa ngn stock i skogen etc.

Nu har jag ju ingen hoppstammad unghäst som jag tänkt försöka kvala till 4 års, men jag har haft och då är det inhoppning nu på hösten som treåring som gäller tycker jag. Då finns det ju gott om tid att "skynda långsamt".

Våra 10: or är ju snart fyra år och skulle i princip snart kunna göra sina första starter.

Jag tycker dina pass är precis lagom långa, längre ska man inte hålla på, men kanske mer effektiv ridning och mindre longering/tömkörning?

Fendi rids inte just nu men om hon hade gjort det hade jag nog ridit tre pass i veckan om ca 20 min var.

Ett pass uteritt, ett pass på ridbanan och ett pass där jag introducerar bommar, småhinder för att sen avsluta med kortare uteritt.

Fibusen, en sån härlig hage :love: och håller verkligen med om att han smälter in fint i omgivningen.

Jo precis, jag tycker också att man ska skynda långsamt. Jag tömkör mycket nu för att han ska lära sig hitta rätt form och bli stadig där, och sen rider jag ca 20 min/gång. Blev kortare på banan för då snurrade det tillräckligt i skallen på Kaptenen ändå. :) Hittills har vi haft en helt värdelös sadel så jag ser mycket fram emot att rida igen när jag har en ny...

Jag har som sagt redan bokat duktig hopp-pilot som ska få sköta hela den biten. Men det blir inte förrän jag känner att han är redo för det. Den piloten kommer få lotsa honom runt nån p&j nästa år också om det känns bra.

Sassiball: Ja jag longerar knappt alls. Det var bara första gången vi for till anläggningen som jag gjorde det. Här hemma har jag ingen paddock, bara gräsunderlag, så det känns lite vanskligt att longera. Så jag satsar mer på tömkörningen som sagt. Bara jag får en sadel utprovad och inköpt så ska jag trappa upp ridningen. Vi får se om det hinns med innan vila, annars blir det till att ta upp det sen när jag sätter igång honom igen. :) Då ska jag vänta på bättre underlag så då kommer det förhoppningsvis gå bättre att ta sig nånstans. ;)

Jaha, haha läste nog på lite dåligt , trodde du longerade minst en gång i veckan och det tyckte jag var lite mycket, ;)

Haha, nej nej. :p Det förstår jag lät mycket. ;) Tömkörningen blir ju väldigt mycket mer varierad, hit och dit, större svängar, raka spår osv. Lättare att variera tempo och gångart också. Jag gillar att tömköra. :p Så det har blivit två pass tömkörning, ett ridning, typ. Men sen kommer det ju bli mer och mer ridning. :)

Jag tycker det ser bra ut! Jag rider nog längre tid uppsuttet när jag rider ut men där beror det ju lite på hur välmusklad hästen är (och hur lat man är som ryttare och hur lätt man har att komma upp på hästen när man väl klivit av...).
Nu är 5 ggr löshoppning inbokat med början i slutet av oktober, vi kör varje vecka.

Kl
Jag red Mysen själv utan ledare för första gången idag. Han blev lite rädd för ngt vid ett tillfälle och ville stegra men jag hade satt på Goguen av säkerhetsskäl och när den tog emot så kom han av sig. Så jag pratade lugnande och mutade m morötter och då gick det jätte bra!! Min duktiga lilla häst!!:love::love::love::banana::banana::banana:

Härligt! Man blir lite extra glad av att dessutom reda ut såna grejer. Stegringar gillar jag inte alls, de får gärna slänga sig och göra 180 graders vändningar men stegrar de så känner jag verkligen att jag inte har nån kontroll :crazy:

Jag red själv, utan moraliskt stöd från marken, för första gången idag :) jag är rätt så feg så jag har alltid lurat med mig fotfolk för att hjälpa mig att sitta upp och finnas tillhands om nått händer (vilket egentligen inte har behövts på ett tag..). Jag är ofta sent i stallet med, så jag vill inte rida om ingen annan är kvar, därav så brukar jag boka in vänner som hjälper mig.
Men idag var jag ute tidigare och jag tyckte att det var dags nu och det gick strålande! Hon var jätteduktig och tuffade på som vanligt!

Hon har fått några konstiga bett som svullnat upp de senaste dagarna, verkar inte besvärad av dem. Vet inte om det är några insekter som har vaknat till liv nu när det har varit rätt så varmt på dagarna..? Men tycker att det är lite konstigt att hon har reagerat så på dem.

Jag gillar inte heller stegringar!! Åkte på några rejäla smällar med Toppen så då införskaffade jag en Gogue och den hjälpte jätte bra på honom så av säkerhetsskäl och lite feghet så satte jag på den på Mysen också vilket jag med facit i hand är väldigt glad för!! För nu blev det ju tämligen odramatiskt vilket jag är väldigt glad för, är inte så kul om dom börjar med sådana ideer! Jag hade väl tänkt få hjälp en gång till igentligen men tröttnade på att vara beroende av andra. Vi är väldigt få i vårt stall så det är svårt att få hjälp då vi alla är ute olika tider. Vi ska dock flytta i månadsskiftet så då blir det förhoppningsvis bättre.

Härligt när man känner att det börjar flyta på!!
Angående betten så skulle jag också gissa på älgflugor.

Jag funderade med på om det kunde vara det, men jag har inte sett några i det här stallet ( har bara sett en sån en gång i mitt liv, slipper gärna mer erfarenheter av dem!).
Jag försökte kolla om jag kunde se nån idag, men icke. Borstar henne med piggborste också, så jag tycker att jag borde få fram dem då..?

Vidriga små djur är det iaf!

Det hade min också fått, konstiga bett alltså, såg att hon var lite småprickig på ganashen igår. Här har också varit riktigt varmt igår, 16-17 grader.

Men vad otäckt det lät med såna bett. :crazy: Här är det runt nollan varje morgon, idag har det varit friska vindar och kyligt i luften - underbara höst! Så vi slipper flygfän nu. :)

KL
Idag hade jag först tänkt rida, men med tanke på det friska vädret var även pålle lite väl yvig och glad och for runt som en stolle i hagen när jag var ute med de andra hästarna, så jag bestämde mig för att tömköra istället. :angel:

Han var ganska spänd i början och ville inte ställa sig till höger. Satte om tömmen så det blev som en graman och vips förstod han och släppte efter. :) Efter lite trav slappnade han verkligen av genom hela kroppen och blev SÅ JÄKLA FIN! :love: Efter bara några minuter flyttade jag om tömmen som vanligt igen och han gick fortfarande kvar i samma fina låga form, helt självbärig och bara MUMS att titta på. :love:
Vi övade ganska mycket övergångar skritt - trav, och när det satt och han var sådär härligt lyhörd lade jag även in galopp! Tidigare när jag försökt både longera och tömköra i galopp har det blivit nån fin kapplöpning där pålle rusar och matte hänger efter i tömmarna, men idag var han helt underbar! Han fattade klockrent i båda varven och rullade på i en mjuk och lugn galopp kvar i samma runda form, det är mer än vad sexåringen här hemma gör. ;) Klart att han inte orkar så mycket än, men jag blev så himla glad! Han har helt klart lättare för höger galopp, men han fixade ändå ett par varv i vänster utan att bryta av och lyssnade klockrent på framåt och förhållning.

Sen travade vi lite stora åttvolter (jodå, jag fick också motion :angel:) innan vi avslutade med att gå en sväng i skogen och hem. Längs infarten joggade vi lite och han var såååå fiiiiiiiin. Låg med sådär perfekt stöd i handen och gick så mjukt och fint. :love:

Eh ja, idag är han inte till salu för några pengar alls. :D Färdigskrutet!

Vi tömkörde också idag på utebanan, det var verkligen en underbar dag! Började och avslutade passet med att skritta över olika bommar. Jag tömkör oftast med innertömmen satt genom bettet och fäst i gjorden (oavsett om jag går bakom eller kommer in på volt). Vi gjorde några korta skänkelvikningar i skritt och sedan trav och galopp på volt, i travarbetet sprang jag med så att det blev några långsidor.

Adrielle tycker verkligen, verkligen om att jobba och det känns roligt att hon börjat bli så ihop i galoppen på töm (i ridningen är hon fortfarande rätt lång i kroppen i galoppen).

Däremot hade jag köpt några "supermjuka bettskivor" där de liksom är lite förlängda in mot bettet så att det absolut inte finns någon klämrisk. Men de var hon inte speciellt förtjust i så jag satte tillbaka de gamla.

jag tror inte du behöver vara rädd att rida mera egentligen!

Jag tänker att detta är tiden när hästen ska börja stärkas som ridhäst. Innan var det mer att lära sig att någon sitter på och styr och jag hade mycket fokus på löshoppning och annat i våras.
Nu efter nästan 5 månader på bete i flock med jämnåriga så står vi uppstallade i vanligt inackorderingsstall med ganska små hagar.
Därför aktiverar jag min häst varje dag just nu. Två dar i veckan blir det lösgalopp i ridhuset- substitut för hagbus.... Ca 15 min inkl rullningar;)

Jag rider 4 dagar i veckan just nu och har börjat med inhoppningen. Rider oftast ut före eller efter. De dagar vi hoppat har vi bara gjort det. En uteritt är kanske 30 min i alla gångarter och på banan rider jag nog inte mer än 20 min inkl skritt.
Men vila i all ära...
Om man aktiverar hästen 20 min så vilar den ju 23 timmar och 40 min på ett dygn... Så jag tror att det är bra att göra lite men ofta. Då är det mindre risk att de är överpigga oxå.

Planen är att lägga in någon veckas vila i november och sen vila igen över jul och nyår.
Tycker det är stor skillnad att ha en 3,5 åring jämfört med 3 åringen innan betet faktiskt:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar