10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Skulle vilja säga att det absolut viktigaste egentligen för växande unghästar är att de har hagar som bjuder på naturlig aktivitet, gärna ngn kompis som hänger på.
Så även om man rider en hel timme varje dag på sin unghäst så ersätter inte det mkt utevistelse. Man har ju fortfarande 23 timmar i liten hage och box.

Enligt senaste rön så stärker unghästarna senor etc fram tom de är två år.

Min treåring har från maj tom nu växt 3.5 cm i mankhöjd så det är klart att man hela tiden måste anpassa sig efter vilken fas unghästarna befinner sig i.

Alla mina går fortfarande ute dygnet runt i blandgrupp. Två 1.5 åringar, en 3.5 åring, en 8 åring, en 15 åring, en 16 åring och en 17 åring. Gammeltanterna håller ordning på småttingarna. De går fortfarande på bete men har nästan full giva hö. I vinter går de sen på begränsad fri tillgång dvs fri tillgång på natten men kommer nog vara tvungen att ha givor på dagen annars kommer ngr av dem rulla fram :)

Senast ändrad:

Haha, jag gillar dina beskrivningar av era pass! De är väldigt målande, jag kan se framför mig hur det ser ut.. Roliga bilder hur Kaptenen glad i hågen och spetsade öron susar fram i galopp över lägdorna, med matten kutande efter, fullt sjå med att inte hänga i tömmarna :D ;)

Kul att det går framåt, galoppen är lite väl svår att hänga med i för oss tvåbeningar annars ;)

Nu är jag som sagt amatör och jag vet inte vem du är.

Men jag hade inte aktiverat min unghäst så mycket (ofta). Arbetet som vi utsätter hästen för är ju i sig delvis nedbrytande för musklerna, vilan mellan passen är relevant för att bygga upp igen och reparera de mikroskopiska "skadorna" och bygga upp och göra starkare.

Min unghäst galopperar inte runt i sin hage så mycket trots att hon har möjligheten. Men nån repa om dan kan de nog bli. Hon tar i alla fall ut sig betydligt mer om jag låter henne lösgaloppera i ridhuset, vilket jag gör emellanåt då jag tycker att det är bra flåsträning.

Jag kommer i alla fall fortsätta låta henne ha ett par dagars sammanhängande vila varje vecka och rider max varannan dag. Träning = (delvis) nedbrytande, återhämtning = uppbyggande.

3 dagars arbete i veckan är nog lagom för en 3.5 åring , men personligen hade jag nog lagt in en längre vila i vinter än bara en vecka i november och sen över jul nyår. Jag tänker som så att minst en sammanhängade vila om 4- 6 veckor till så unga hästar.

Men det är bara min idé, man får ju göra som man vill :)

Aida, just det där med varannandags träning tror jag också är optimalt. Det är ju under vilan som musklerna växer! Med rätt foderstat kanske man ska tillägga.

Senast ändrad:

Mina går också ute dygnet runt fortfarande, de får hö varje kväll än så länge. Sommarhagen är det mycket kullar och backar i och lite olika sorters grästyper så de har både yta att springa på och bete att pilla med. Och de rör sig en hel del faktiskt.

Snart flyttar de till vinterhagen och då tänkte jag prova att sätta ut en hel storbal i hagen, hoppas det kommer att fungera! Eller brukar det bli mycket spill då?

Det är lite mindre yta att springa på där men de har ligghall så tänkte utnyttja den i år som lösdrift.

Det tycker jag med, min ska stå i ca 8 veckor är det tänkt i vinter. Det kommer ju automatiskt bli mindre ledighet nästa sommar för hästen om man ska kvala till championaten osv.

:angel: Jag har en förmåga att ALLTID skriva för mycket, för ingående och för orelevant. :angel: Men tja, du fick nog helt rätt bild av det! :D

Sassiball: Här kan man inte ställa in nån hel bal bara som den är, hästarna äter, skiter och sover i maten och sprider ut den i alla väderstreck... :meh: Grabbarna är riktiga grävskopor och måste aaaalltiiiid sparka ut all mat åt alla håll så fort dom har fått den. :cautious: Förra vintern hade jag en hemmasnickrad höhäck vilket fungerade hyfsat, men Kaptenen stod och baknade och vevade så han fastnade med trakterna på skon i träet och drog av sig sina tofflor mest hela tiden. De låg bara där bredvid höhäcken som om han helt enkelt klivit ur dem, men jag fattade sen vad det var. :meh: Hittills i år har de fått givor, men tanken är fri tillgång i vinter, har dock inte lyckats få ihop nån ny höhäck, den gamla drog de sönder och samman i våras. :banghead:

Delvis KL
Jag försöker gå efter varannan dag-principen. Tänker som aida skrev att det ju är vilan som låter musklerna "läka" igen, och det tar väl ändå långre tid än 23 timmar? Men när jag jobbar blir det automatisk vila, och dom gånger det krockar så att jag är ledig två dagar emellan passen så får han hellre vila två dagar i rad än att gå två dagar i rad. Det har funkat hittills, blir två-tre pass i veckan.

Sen vill jag inte rida två pass i rad, då tömkör jag hellre dag ett, rider dag 3, tömkör dag 5, rider dag 8 osv. Vissa gånger passar det kanske inte att rida, då får det bli markträning. Kaptenen behöver stärka sig mycket i sin överlinje och lära sig att jobba i rätt form, i vilket tömkörningen har hjälpt nåt alldeles otroligt! Gårdagens pass var det bästa nånsin, och det går bara snabbare och snabbare innan han slappnar av och hittar rätt.

Apropå hagar och sånt så har jag tyvärr mindre vinterhage i år än förra vintern, men det hindrar då rakt inte dumstrutarna från att härja ändå. :meh: Idag väckte dom mig strax efter åtta med sitt BADABOMBADABOMBADABOM. Upp och titta ut genom fönstret. Herregud... Upp på bakbenen, iväg i fullt ös, bock och hopp och skutt, tvärnita och bitas, snurra runt och bitas, iväg i galopp, upp på bakbenen, fullt ös iväg... Ja herregud... De fixar aktivering på sina vilodagar alldeles själva. :grin:

Sassiball: Här kan man inte ställa in nån hel bal bara som den är, hästarna äter, skiter och sover i maten och sprider ut den i alla väderstreck... :meh: Grabbarna är riktiga grävskopor och måste aaaalltiiiid sparka ut all mat åt alla håll så fort dom har fått den. :cautious: Förra vintern hade jag en hemmasnickrad höhäck vilket fungerade hyfsat, men Kaptenen stod och baknade och vevade så han fastnade med trakterna på skon i träet och drog av sig sina tofflor mest hela tiden. De låg bara där bredvid höhäcken som om han helt enkelt klivit ur dem, men jag fattade sen vad det var. :meh: Hittills i år har de fått givor, men tanken är fri tillgång i vinter, har dock inte lyckats få ihop nån ny höhäck, den gamla drog de sönder och samman i våras. :banghead:

Men, vad säger du, det var ju just det här jag inte ville höra :meh: ;)

Jag provar kanske med en bal, blir det en massa skitande och mycket spill så kommer jag frångå det.

Det låter som om dina killar trivs i sin vinterhage, man blir glad av att se hästarna busa och leka :D

Mitt tips är foderring! En sån mjuk. Det har minskat spillet enormt och skulle nån häst (inget namn) vilja sparka/stå i ringen så är allt så böjbart att det inte blir någon skada.

De verkar smidiga, helt klart.

Har fått för mig att de är dyra, men visst det kan det ju vara värt, ska kolla på det.

Vi har sån där foderring,är inget spill alls! Dock har vi nät över också,vilket gör att det städas ganska bra runt om av dom få strån som hamnar utanför,eftersom det är "lättast" att äta det! :p Vi har även tak över matplatsen,så det blir aldrig blött och lerigt.

Det jag funderar mest på när det gäller såna där ringar är hur dom tål typ 17 sparkar i rad... Båda mina står verkligen och bara vevar och vevar när de ska äta. Balder har en egen mission om att göra hål i boxväggen varje kväll när han äter betfor. :meh: :mad: I vintras var min foderhäck av trä och alldeles uppenbart jätterolig att bita och dra och banka på. Samma sak med vattenbaljan, den är skitrolig att soppa fötterna i, dra runt på, banka på, stå i, kasta runt, använda som otymplig fotboll... Eh ja, mina hästar är äkta marodörer... Hur pass tålig är en sån där ring? Jag kan INTE ha nåt nät över, Kaptenen skulle bara fastna med skorna. :cautious: Annars hade jag gärna haft ett då framför allt Balder vräker i sig alldeles för mycket.

Sen har jag fyrkantsbalar men det går ju ändå att ha en ring runt.

Sassiball: Jodå, som dom far runt verkar det inte gå nån nöd på dom. ;) Hade gärna haft mycket större hage, men det funkade inte nu när jag behövde en till, så den gamla blev delad... Nästa grej för att utöka hagen blir att dra in mer skog, de gillar att stå och (surprise surprise) gräva i skogen. Suck...

Senast ändrad:

Ja de vandrar ju en hel del under tiden som de betar. Så härligt att iakta dem:)

-Maja_Kandi jag har haft precis likadana pojkhästar, brukar säga att de är i den orala fasen när de ska pilla på precis allt o lite till.

Senast ändrad:

Min (sto!) håller också på, hon ska stå i vattenkaret, dra i allt, bära på allt och hon har haft mycket att göra med foderringen! Hon har till och med lagt sig på den, men den håller. (hon ska alltid ta sönder plasthinkar så jag kan inte ha något annat än de där böjbara hinkarna).
Så de håller. Garanterat.

Vi har en sådan där mjuk foderring. Jag tycker att den fungerar bra, speciellt med tanke på att skaderisken är så minimal. När Kaptenen har så känsliga hovar tycker jag definitivt att du ska investera i en ring, det är ju så onödigt att han drar av sig skor i onödan!
Vår första ring fick jag dock reklamera, de hade provat en ny gummiblandning och den sprack i vinterkylan. Den nya har klarat sig hur bra som helst och det var inget krångel att få en ny.

*kl*
När det gäller ridning så tror jag att det är väldigt olika vilket upplägg man har. Jag kör långt hellre med varannandagsridning och mindre långa vilor än väldigt långa vilor och sedan varjedagsridning (det hade överhuvudtaget inte fungerat med min jobb- och familjesituation även om jag hade velat). Däremot pratar min tränare mkt med mig om att unga hästar faktiskt tål mer än vad vi svenskar tror. Själv är jag ytterst ambivalent i frågan, ordentlig utevistelse i stora hagar med sällskap tror jag är ytterst främjande.
Antagligen kan man gå fortare fram i utbildningen när man rider oftare och tränar mer men rent styrkemässigt tror jag att varannandagsridningen ger mer.
En vinter långskrittade jag varannan dag med min tävlingshäst (han är tyvärr borta nu) och herregud vad han la muskler! Jag har ju också kört ca 3 dagar per vecka och kortare men ofta återkommande vilor på Adrielle och hon har redan breddat sig två bomviddsstorlekar så visst ger det muskler.
Hade jag redan haft löshoppningen klar hade jag nog kunnat tänka mig att börja introducera inhoppning på småhinder och bommar men hon har ju aldrig någonsin löshoppat så den delen måste sitta först.
Men proffsen tror jag kör mer intensivt och sedan längre vilor.
Men jag är ju en glad amatör!;)

Det viktigaste när det gäller ridning och jobb med hästar överhuvudet taget och unghästar i synnerlighet är ju att se till varje individ och situation.

Men mitt intryck är oxå att många i Sverige är extremt försiktiga med sina ynglingar. Inget fel i det- men jag tror inte man behöver vara rädd att lägga in perioder där man rider mer intensivt- varvat med vila.
Men bättre för försiktigt än för hårt!

Sen tycker jag att det är synd när man inte kan ha sin unghäst i flock och stor hage. Det har jag haft hela tiden och då får man så himla mycket gratis! Står de i små hagar rör de sig mycket mindre och då tycker jag att jag hellre aktiverar hästen lite varje dag men avsuttet på vilodagarna.
Jag tänker som så att om jag tränar på gym och har vilodag så stannar jag ju inte inne hela dagen. Jag kanske springer till bussen uppför trappan, går ut med hunden, bär matkassar etc Det varken bryter ner mig eller ger mig skador. Det är vardagsmotion liksom. Om hästen är van att bråka med polarna några timmar om dagen och sen hamnar i en ruta och spenderar dagen hängande i ett hörn så tror jag inte att det skadar att tuffa runt i ridhuset ett tag. Eller gå på promenad i skogen för den delen.

Kl
Över lag tycker jag attityden på buke ibland är att hästar går sönder för allt möjligt... Förutom fel foder på fel tid, fel hagar och fel täcken så verkar det ibland förenat med livsfara att rida sin häst i ridhus. Särskilt gu förbjude - om man inte kan rida hästen i rätt form. Fast det kan ju vara farligt det oxå om man har bett i munnen på hästen:D ( väldigt kl- menar inte att någon aktiv i denna tråden uttryckt sånna åsikter, bara en reflektion i allmänhet)

Nämän wow! En till marodör! :D Nu har jag vattenbaljan ståendes under tråden så det är elband rakt på mitten, dock är tråden så högt upp att hästarna fortfarande får tag i baljan och drar iväg med den... Jag och sambon gjorde en ställning till den för att de INTE skulle kunna dra loss den, men det tog bara en vecka så hade dom överlistat oss. :meh: Men om din till och med kan ligga på den där ringen utan att den går sönder låter det ju verkligen hållbart! Jag fattade inte att den var mjuk. :o I ett annat stall jag stod i förut hade de en sån där balring men i hårdplast och den sprack trots snälla hästar...
Men en sak jag funderade på, kan de inte lyfta av den liksom? Den väger ju inte så värst mycket enligt hemsidan?

Sar: Jag tänker som du. Varannan dag aktivering som mest. Sen får man ju trappa upp det allt eftersom muskler och ork kommer. Jag tror också att hästarna klarar mer än man tror, men jag trappar hellre upp gradvis.

Ray: Jo den attityden är rätt vanlig mest överallt tycker jag... Här omkring blir jag tex varje år mörkrädd av att se alla lager täcken hästarna får ha på vintern, sanslöst...

Kl
Imorrn tänkte jag försöka rida en sväng! :) Vi får se vad herrn verkar vara på för humör. Har inget sällskap ut.

knapplånar

PÅ söndag går två av våra 10or ut i storlopp.

Indibow och America går ut i Svenskt St Ledger och slåss om prispengarna (totalt 600 000 fördelat på de 7 främsta)

Loppet går över mastiga 2800 m på gräs, och kommer bli mycket kul att se!

Bjässen Boven (Indibow) han som vid senaste mätningen var 1,78! vinner i sin debut
http://stallmalmborg.se/Indibow200049-L (800x554).jpg

America tog även han seger i debuten
http://stallmalmborg.se/America-3854-XL.jpg

sååå, håll tummarna för våra fina killar på söndag! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar