10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Jag är också chockad! Det läskigaste är att jag tror att han inte är klar O_o

Och ÄNNU värre, en av uppfödarna till honom (som också är hovslagare) var i stallet och skulle sko honom och skrattade gott när jag stod bredvid hästen (jag är alltså bara 1,60 lång) och sa. "Stor är han, men jag tror lillebror blir ännu större!"
Lillebror i det här fallet är alltså en född 12 som vi får in om ett par månader :nailbiting:

Vi knoppar alltid våra (sålänge de inte är stressindivider, exempelvis min gamla passhäst, som blev så taggad när man började fläta henne att hon i princip hade "gått ett lopp" innan loppet om man knoppade)
http://i165.photobucket.com/albums/u65/KlaraKex/20070629_5721.jpg där är hon.

Det är ju olika hos olika tränare, men vi brukar tycka att det ser prydligt ut, man ser halsen bättre och dessutom har det bra effekt på vissa hästar, de blir lagom taggade och lite extra "på" när de flätas. :D

Måste först säga att denna tråden är otroligt trevlig att följa och vara med i inga påhopp eller dyrlit som tyvärr finns mycket på andra ställen:(

Intressant läsa hur ni läger upp träningen..väldigt olika hör jag..själv rider jag ca1 h i skogen blandat tämpo men han blir aldrig trött..som n när jag rider på banan är de la 20-30 min slutar när de går som bäst.. Tyvärr så tömkör jag inte så ofta utan löslongera mer på stor volt då jag har bekymmer med om mina händer får efter5 min så satans ont i händerna å m någon krossar dom:arghh:

Har funderingar på att låta en hoppa in han men ska nog göra det själv.. Fick tipset att man byter upp precis SM man gör när man löshoppar d känner hästen igen sig.

Hur tränar ni era fullblod?

det är ganska olika såklart, beroende på individen.

Vi har ju ridit våra 10or rätt mkt längre tid än de flesta andra. vi har ju stayers (långdistanslöpare) som går längre arbetspass med lägre tempo men betydligt "tuffare"/mer belastning och så har vi milers (mellandistans) dessa gör ibalnd långa jobb i lägre tempon, och då och då korta snabbare träningar.
Sen har vi ju sprinters (kortdistanslöpare) som tränas med fokus på speeden, kortare men snabbare jobb men fokus på alerta hästar, snabba reaktioner och mer ös än uthållighet.

Detta blir ju skåklart rätt allmänt. alla våra hästar går "lall"-turer i skogen regelbundet, då de bara travar och hackar(mkt kort galopp) och myser, och beroende på hur mkt och ofta de startar har de ju en uppstarts/nedvarvnings- fas som är individuellt utofrmad efter hästen.

Dessutom tömkör vi alla lite då och då för att dels se hur de arbetar och rör sig utan ryttare, men också för att lösgöra dem utan någon tyngd alls på ryggen

Jag har ganska svårt att se hur man kan lyckas ha sönder en sån här ring faktist! :p Vart ju lite bråk när vi flyttade till nya stället,så ringen fick sig några rejäla omgångar,en fick t.o.m in ett bakben innanför ringen (är mindre balar än tidigare,så ringen ska minskas i omkrets) med den böjer sig som sagt så jag ser varken skaderisk,eller risk att den skulle kunna gå sönder. Vi har lastpall i botten så inte höet ligger direkt på marken också,sen fäster vi nätet i lastpallen med spännband,funkar kanon,men man lär spänna det dagligen för dom äter ganska mycket endå på 4 (snart 5) hästar.

Det blir ju väldigt hygieniskt vid matplatsen också,det behöver verkligen Orvar med tanke på hur känslig i magen han är. Nu behöver han ju aldrig äta något som legat direkt på marken.

Det låter ju helt suveränt med en sån där ring! Jag har ju som sagt fyrkansbalar i lite mindre format, men det måste ju gå att ha en ring runt ändå... Tror dock inte att jag törs lägga en lastpall i mitten, inte förrän jag sett hur marodörerna tänker behandla den stackars saken... :cautious:

Ska diskutera frågan med sambon! :)

Jag rekommenderar höga ringar med rejäl omkrets för att spillet ska bli mindre. Vi har också en lastpall underst så att ev nederbörd kan rinna undan och att man slipper lägga direkt på backen. Det bästa hade kanske varit om det var en liten berghäll under som låg på en höjd, då hade man sluppit ha något " underlägg". Jag har kört utan lastpall också och det fungerar även det

Ja det är klart att det är bäst att få upp höet från backen! Men jag är lite skeptisk till om inte grabbarna skulle lyckas fastna i pallen om de på nåt vis fick bort ringen, de här två är helt hopplösa. :crazy: Men en fråga till, hur pass mjuk är den? Om en häst lutar sig över för att nå längre bort, viker den sig då? Är den lätt att flytta runt (för både hästar och folk)? Tyckte det var rätt dålig information på den där hemsidan...

Har inte provat att lyfta den,men själva "hårdleken" är iallafall lite mjukare än tex murarhink.

Nu stal jag bilder från stallägaren och stallkompis,men du ser ungefär hur hög den är kanske?:

76421_441201729262648_376695890_n.jpg

995227_10151701311578616_1502013275_n.jpg

För övrigt så har vi pysslat med det här i dag:

1391683_10201218096348694_2067079191_n.jpg

Jag är sååååååååååå glad! :D Jag har ju aldrig kunnat tömköra han då han inte accepterat tömkörningsgjord,sadeltvång som han har. Vart tipsad om long reining här på buke,så tillverkade ett par långa "tyglar",men la på nån meter så jag faktist kan gå på sparksäkert avstånd bakom,så vi har för första gången någonsin varit ut och "tömkört"! :D

Provade lite på gårdsplanen i går,samt gick kanske 5 min in i skogen. Inga problem alls,och han fattade grejen direkt,så tyckte vi kunde ta en längre vända i dag. Dock så tappade jag bort mig lite... :o.... Så vändan vart längre än vad jag trodde,vart nästan en timme ute! O_o Glömde vika av på en stig som skulle gått hemmåt,så jag kom ut längre bort än vad jag trodde! :p

Hur som helst,först så kom det två ryttare i full trav bara nån stig bort som han stannade och glodde,trodde han skulle försöka dra dit eftersom det var första gången vi var ute HELT själva på nya stället,och annars så har vi ju bara gått promenader ensamma i princip,och då är han ju van att ha mig vid sidan,men han glodde bara,sen gick vi frammåt igen. Nästan hemma så mötte vi en stooor häst på en liten väg,så då tänkte jag att NU kommer det väll bli nått iallafall. Ryttaren stannade tills jag kommit ner från backen,där var vägen lite bredare så vi kunde gå på sidan så vi slapp krocka iallafall,och sen stannade vi,och han var så duktig att svänga av där och stå still,sen bad jag om frammåt igen,då kollade han lite bakåt efter den andra,men sen gick han fram så fint så. Han var lite "trippig" dom första stegen,för den andra hästen var också unghäst,och hon sa att dom hade en sån DÄR dag i dag och suckade,så hennes häst trippade både hit och dit! :p

Jag är så himla nöjd över honom i dag! :D

Åh vad roligt att höra! Duktiga duktiga Korven! :) Han har allt fått lite rundare rumpa nu! ;) Vad härligt det såg ut när han låg och sov!

Tack för bilden på ringen! Jag och sambon diskuterar saken vidare. Är inte alls säkert att det blir fri tillgång i år, nordisen är typ, euhm, fet, så han skulle nog må bra av lite mera begränsad tillgång... Men jag är lite kluven, han är ju bara två år och växer fortfarande som tusan. Så vi får se hur det blir helt enkelt. Fram tills det blir minusgrader kommer de ha begränsat iaf.

KL
Idag hade jag tänkt rida igen, men alltför många faktorer blev fel för att jag skulle ta mig upp... Så det blev tömkörning igen. Dock lurade jag med mig sambon ut för att filma. Vet inte vad det blir när man har fotograf eller filmare med sig, men plötsligt går allt skitdåligt, ingenting alls funkar... Usch, jag var så arg och less. I första galoppen kom hästen på att han skulle dra iväg mot kompisarna (självklart med mig hängande som en vante i tömmarna genom långgräset) och vägrade sen att svänga höger utan sprang hellre rätt ut i skogen än svängde, han sprang på mindre och mindre volt, ålade sig som tusan och gick bara SKIT.
Sambon blev less fort och ville gå in, och då plötsligt slutade hästen jävlas och blev precis lika fin som i torsdags... Är det typiskt eller!? Han gick verkligen skitbra när kameran försvunnit... Lätt och fin i handen, båda galopperna utan problem och inget tjafs. Ååh, det är så TYPISKT att man aldrig ska få med det där BRA på film. :(

Men jaja, här är en snutt från uppvärmningen, precis när vi hade börjat. Pigg häst.

http://www.youtube.com/watch?v=rLIgTs780WA&feature=youtu.be

Jag är nöjd med avslutningen, men arg på mig själv för att jag aldrig får till det för dokumentation, tycker synd om hästen som har en sån matte som är så jävla humörstyrd. Usch. Skitdag.

Happ, och inte vill datorn lägga upp klippet i HD heller så det är usel kvalitet, nu går jag och lägger mig. #!&%!(¤

Oj vad jag älskar att läsa dina ärliga inlägg, så skönt att höra att alla andra inte bara har dans på rosor dagar och att allting inte alltid sitter perfekt :)

här kommer en liten bildbom :o

fy vad är det för otäckt
1385325_10151919558689771_631229544_n.jpg

1385930_10151919559014771_52386027_n.jpg

frust frust otäckt
1374239_10151919560279771_4960395_n.jpg

men hittade lite hö här mums
1382866_10151919560659771_590277174_n.jpg

men liger de hö i den otäcka saken
1377421_10151919560939771_1337221225_n.jpg

men räven är ju inte rädd kanske inte är farlig sak då
993408_10151919561184771_1082304798_n.jpg

1377310_10151919561489771_9892576_n.jpg

stallägaren har byggt en höhäck
1378336_10151919561784771_923638128_n.jpg

Na det var verkligen pyton i början igår, men som sagt, får leva på känslan jag fick på slutet. :p

powerm84: Vilken fin höhäck! Klart man måste vara lite misstänksam i början. ;)

Kl
Var på träning med ponnyn ikväll för min gamla tränare, jättekul!!! Härlig inspiration! :) En kompis som var med har också en 10a och de hade pratat om att ha en riktigt bäbis-bäbis-grupp, så nästa gång ska vi köra på det! Kul! Hennes treåring är ungefär på samma nivå som Kaptenen så det blir kul. :) Då blir det ju mest bara miljöträning, rida runt i alla gångarter och eventuellt kliva över lite bommar. Det blir en jättebra avslutning på den här träningsperioden! Så nu fick jag lite blodad tand att börja rida mer!

Imorrn blir det sadelprovning, det blir intressant... :)

knapplånar

PÅ söndag går två av våra 10or ut i storlopp.

Indibow och America går ut i Svenskt St Ledger och slåss om prispengarna (totalt 600 000 fördelat på de 7 främsta)

Loppet går över mastiga 2800 m på gräs, och kommer bli mycket kul att se!

Bjässen Boven (Indibow) han som vid senaste mätningen var 1,78! vinner i sin debut
http://stallmalmborg.se/Indibow200049-L (800x554).jpg

America tog även han seger i debuten
http://stallmalmborg.se/America-3854-XL.jpg

sååå, håll tummarna för våra fina killar på söndag! :D

Pojkarna tog 6e (Boven) och 7e (America), dvs 18 resp 12 tusen kr.
Klart bra att de tog pengar, tror dock Boven kunde ha blivit ännu bättre placerad om vi haft flexibla blinkers is för vanliga. han gick först och drog hela fältet större delen av loppet, vilket han inte behövt göra egentligen, men med blinkers blir han otroligt taggad och det är inte lätt att hålla den bjässen på mattan när han vill gå.

Åh vad smart med en sån där foderring! Synd att hemsidan var så dålig.. Får iaf mig att backa ett ev köp :/

Idag har jag ridit pållan <3 sambon tog hunden och barnen tog sina cyklar och hängde med, så det blev miljöträning på köpet :) red bara en kort sväng sen red jag lite i hagen. Söta sambo filmade en snutt på slutet.. Hon har fått en så härlig bjudning nu senaste veckan, innan var hon liksom seg och oengagerad.. Men nu börjar det komma! :) hon är trött på slutet i filmen och det är första gången som jag sitter ner en liten liten stund i galoppen.
Fina fina Nellan, hon ger mig en sån fantastisk känsla, går inte att beskriva liksom :D :love:

http://m.youtube.com/watch?v=iwfa7ZlY4t0&feature=c4-feed-u

"Pratar" era hästar också mycket när ni jobbar med dom? :banana:

Nä det är ju en hel del att hålla i... Men härligt med placeringar ändå!

Fislisa: Vad fiiin! Så stadig också! :love:

KL
Idag har vi varit på sadelutprovning! Jätteintressant och jag är så stolt över min duktiga kille! :love: Han klev rakt in i transporten hemma och stod som ett ljus. Framme var han förvånansvärt lugn och snäll, provade en hel drös sadlar i stallet och kom sedan fram till fyra som vi skulle prova.

Började longera med den ena, den som är min till ponnyn, den låg okej i stallet men släppte jättemycket bara han rundade sig lite så det var inget att ha. Därför bytte vi till en Santa Cruz och provade först longera i andra varvet och sen satt jag upp och kände efter lite. Vilken ENORM skillnad mot min egen sadel, det är ju rent löjligt... Antingen har tömkörningen hjälpt hur mycket som helst, eller också hatar han min sadel lika mycket som jag, för han sökte sig helt själv direkt ner mot bettet och gick stundtals i en mycket trevlig form där jag bara satt och log brett från öra till öra. :D

DSC_0597_zpsbdd68d0a.jpg

DSC_0606_zps0ef0ecd7.jpg

DSC_0610_zps2eec27b5.jpg

Jag tyckte dock att den gled lite och gav inte jättemycket stöd så vi bytte till en B&R close contact, den var lite vid så den tippade ner lite på manken när man satt i, men den gick han ännu bättre i! Tyvärr inga bilder, för då hade vi hämtat ner ponnyn som sällskap (hon stod mest bara och skrek och han drog sig mot stallet hela tiden så hon fick stå och beta när jag provade sadlar) så kameramannen hade fullt upp. Men den sadeln låg mer still och han kändes trevligare.

Därefter provade vi en Tekna dressyrsadel och det var lite wow-moment... Plötsligt släppte det helt och pålle gick jääääättebra! :love: Såklart att han inte orkar bära sig längre stunder, men han gick typ ett halt varv på volten i jättefin form i trav i jämnt tempo med härligt gung. :love: Sen tröt energin mer och mer, inte så konstigt.

Tillbaka vid stallet provade jag sitta upp i en Morris and Nolan hoppsadel som egentligen var alldeles för stor (17,5") men åååh vad jag älskar dom sadlarna! Den låg dessutom bra på hästen bortsett från att den var för stor, så en sån ska jag leta efter!

Fick med mig mycket tips på olika sadelmodeller som jag ska leta efter, men nu är man ju så kluven i vad man ska ha för nåt så det är ju inte klokt... Har mailat på en M&N och en Tekna. Pålle gillade Teknan bäst av dom jag red i (jag också) men jag hade gärna haft en hopp just för att kunna komma upp bättre. Men jag satt hyfsat bra i dressyrsadeln och han gillade den. Det var så roligt att känna för han kom verkligen upp med ryggen och fick så härligt tryck, bara korta snuttar, men de korta bitarna var ju som rosa moln. :love:

Inne i stallet igen upptäckte vi att han SURPRISE trampat av sig en sko... Den hittades inte igen heller trots att vi gick runt och letade i hagen där jag ridit. Sen avslutade han med att återigen jättesnällt kliva in i transporten. DUKTIG! :love: Idag är han dyyyyr! :D Nu ska jag "bara" bestämma mig för vad för sadel jag ska ha. :angel:

Så fin han är :) Ni passar väldigt bra ihop.

Fislisa, så härlig din häst ser ut!

Roligt namn, Nellan, för mig är nella slanguttryck för brännässlor :p

Tack! Ja hon är jätte stadig, får påminna mig själv att hon bara är tre hela tiden ;)
Haha ja hon har många namn.. Nelly, Nellan, Bella, bellabus, Nelson, ja.. Kärt barn har många namn :)
Hon heter egentligen Finally Forever och är efter Figaro R :love:

Vilken fin röding! Och ang tekna sadel.. Jag älskar teknas dressyr sadel, helt outstanding för en billig peng dessutom :love: längtar tills jag ska börja rida mer dressyr med pållan, så vi kan glänsa i dressyr sadeln haha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar