10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

KL
Idag tömkörde jag Kaptenen ca 30 min. I skogen, på en lägda, på mjuk väg, på hård väg. Lite olika underlag med andra ord. Vi både skrittade och travade, på ett ställe fick han gå på volt några varv åt båda håll i skritt och trav. På ena vägen är det lääääskiga vattenpölar! Han har äntligen lärt sig hur han ska ta sig förbi utan att drunkna: Se och lär!

http://www.youtube.com/watch?v=0rvxpmdRkZ0

Nöjd häst hemma i stallet!

IMG_20131018_151617_zpsc82ccab7.jpg

Imorrn åker jag och hämtar sadeln, yeeey! Så på söndag ska jag rida! ;)

Oj Tack :o :)

Han är så galet stor att man liksom blir förvånad varje gång man går in i boxen :rofl:

Nej de är inte mina, men jag jobbar i ett galoppstall så jag har istället 17-20 hästar att hålla koll på :P

Annie mår bättre tackar som frågar.

Hon kom in igår med 39.4 grader och så jäkla hängig. Åt knappt och bara hängde. Hittade två stora bölder under magen.
Veterinären kom och tittade på henne, fortfarande 39.4 grader. Inget snorig, ingen hosta, allt såg bra ut. Ultraljudade bölderna och det var ödem. Inga "bakteriehärdar" eller så. Antagligen kommer de från en sadelgjord som användes i onsdags! Ödemen är två stycken, de ena kanske som en b-kupa i bhstorlek, den andra som kanske e-f kupa.

Blodprov togs och visade knappt lite för höga vita blodkroppar.

Hon fick smärtstillande och febernedsättande och under natten gick tempen ner. Hon åt och gjorde allt sånt.

I förmiddags ringde veterinären och sa att blodprovet visade ingenting på infektion, så jag kunde släppa ut henne med täcke. Jag hämtade lite finadyne ifall hon skulle få ont och så fick jag salva att stryka på ödemen.

Ingen feber under dagen..

Är det lite virrig text beror det på att jag varit uppe sen kl 7 igårmorse :p
Det som är lite oroligt nu är att en annan häst fått förhöjd temperatur... Ingen är snorig eller hostig.

Ok, ja men då låter det som om det är på väg åt rätt håll i alla fall. För din häst alltså, inte för den andra som börjat gå upp i temp förstås.

Men gjorde ödemen under magen att hon fick feber? eller de har inte med febern att göra`?

Men oj vad läskigt med så stora ödem! :o Skönt att hon inte har feber längre, men hoppas det inte är nånting som kommer gå runt alla hästarna som nån smitta... Är bölderna alltså bara vätskefyllda, inte var eller nåt annat? Jag fick en liten flashback till en ridskoleponny som fick nåt väldigt liknande... Dock var jag så liten så jag noterade väl inte det som man ser idag. Men hon hade ganska så groteska ödem i sadelgjordsstaden och var väldigt hängig. Men hon blev bra!

:D:D:D Ja det är ju dumt att gå till hö där det fanns gott om plats i stället för att knöka sig ut i skogen,knashäst :)

De sa att det inte borde ge febertopp, därför kliade de sig i huvudet. Man kan ju spekulera till tusen, om det var smärtan som gjorde henne febrig, att hon varit ute i regnet hela dagen osv. Eller så var det bara ett sammanträffande att ödemen kom samma dag som febern.

De hittar iaf ingen orsak till febern och det känns sådär. Å andra sidan fick hon medicin intravenöst kl 22.30 igår och febern har inte kommit tillbaka ännu. Så det är ju bra.

Ödemen har redan minskat lite i omfång, nu är den största en handfull typ.
Ikväll hade hon 37.5 vid insläpp, jag ska ut igen innan jag går och sover...om jag kan sova :nailbiting:

Den andra har fortfarande något höjd temp men är alert, äter och verkar må bra. Ingen mer häst är dålig (peppar peppar).

Enligt veterinären, som ultraljudade, så såg hon "vågor" som låg under musklerna med vätska. Det såg liksom ut som en köttbit (muskler) och sen vågor/kratrar under till, vågrätt.

Vad konstigt det låter... Men himla skönt att det verkar gå åt rätt håll! :)

dobbis: Haha ja eller hur, men vattenpölar är ju hästätande, det vet ju vem som helst! ;) Min lilla Knaskopp! :p

Såhär såg det ut när veterinären rakat henne
1394442_10151988734325030_1226730880_n_zpsb738f0e6.jpg

Såhär såg det nu två dygn senare
1370468_10151992476815030_622712676_n_zps12f76eb2.jpg

Hon har ännu inte fått någon feber tillbaka så jag antar att febern kom pga smärtan.

Aliah: Så fin Pirayan är! Ser bestämd ut :D

Vilka läskiga bölder, skönt att de är på tillbakagång!

Aliah: Han är så FIN! :love:

KL
Igår hämtade jag min nya sadel! :D Ser i princip oanvänd ut, inte en skråma! Provade den på pålle idag och den ligger som en smäck! Blev en liten ridtur med en kompis som hängde med på ponnyn och jag satt såååå mycket bättre i denna sadeln! Helt underbart skön, plötsligt hade jag ju balans och kunde faktiskt RIDA. Haha! :D Hästen trivdes också bättre i denna, i början var han lite stjärnkikare (vilket han alltid brukar vara i början på alla pass) men när han gått ett tag och tittat av sig blev han så fin och gick helt självmant i form i både skritt och trav! :love:

Idag hoppade jag upp redan hemma på gården och ledde honom sen sista kilometern hem. Det blev ca 30 min uppsuttet i alla gångarter på olika underlag. Vi gick först nästan hela tiden, jätteduktig kille tittar knappt på nånting. :love:
Träffade dock för första gången här hemma på en riktig idiot i en bil som kom farandes med trasig ljuddämpare och gasade på som fan precis bredvid oss så det bara sprutade grus... :rage: Båda hästarna for såklart iväg åt sidan (det var på hemvägen så jag ledde redan Kaptenen och min kompis hade precis hoppat av bara ett par sekunder innan - jäkla tur det för ponnyn som ALDRIG visat något för bilar skuttade ner i diket). Precis innan hade vi gått förbi en plöjande traktor på bara ett par meters avstånd utan att de gjort mer än tittat... En ungdom bakom ratten med tre polare i bilen såklart, men min kompis har ett jäkla huvud för sånt där och tog genast regnumret som vi upprepade högt hela vägen hem. Så här sitter jag med ett telefonnummer till vem jag antar är förarens pappa och försöker samla mod till ett ilsket samtal.

Lite bilder blev det från dagen också!
IMG_20131020_144749_zps43b147bb.jpg

IMG_20131020_144825_zps8eac0ab3.jpg

Här skulle jag precis hoppa av!
IMG_20131020_145130_zps0f3cd8a9.jpg

Bonusbild på fin bebis med sin nya fina sadel, vad jag gör är dock oklart. :angel:
IMG_20131020_153545_zps5b8fbcf4.jpg

Till nästa ridtur skippar jag dock padden, den blev bara i vägen... Ska införskaffa bättre gjord och stigläder i matchande färg, wiho! Jag är så glad! :bump:

Duktiga Kaptenen! han ser så tillfreds ut, tycker jag :)

MEN vilka idioter i bilen, vet inte om man är skadad för att man själv är hästmänniska men det borde man väl kunna räkna ut med röven att det inte är svinsmart säkerhetstänk vare sig för hästarna och ryttarna, eller för bilen! Jag menar det kan inte vara rocket-science att förstå att en rädd häst kan sparka mot/resa sig mot eller kasta sig mot något de är rädda för. Hoppas du vågat ringa "begåvningsreservens" förälder eller vad det nu var.
OJ, vad argt det blev... sorry, går igång lite på den typen av idioti.

knapplånar mig själv.

Spridda skurar med våra 10or.

Tigris till exempel har blivit behandlad av vet. så hon gör inte så mkt just nu.

Kurre vässas ytterligare i form och humör då han känts lite "av" på senaste.

Både America och Boven är dock igång och startar på onsdag i samma lopp, hoppas på bra chanser där.

Kan inte bjuda på bild på någon av 10orna, men ni kan få se vår sadelkammare :)
Blir ju lite annorlunda med en sådan där alla hästar delar på allt så att säga...

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-18 (1).JPG

Prydligt och snyggt i sadelkammaren tycker jag!
Aliah: ser jättefin ut!
Hippocampus: vad skönt att febern gett sig, har faktiskt aldrig sett sådana ödem förutom på dräktiga ston.

Idag red jag kurs på Adrielle och Macke (min "lånehäst" som jag utbildar åt ägaren) och det gick så fantastiskt bra för båda två!
Med Macke tränar vi att han ska bli mer lika på båda tyglarna, han har en tendens att ligga starkare på vänster tygeln. Om två månader är planen att vi ska börja med piaffen och det känns ju oerhört spännande, jag har aldrig lärt en häst piaff tidigare.
Med Adrielle tränade jag att byta volt (20m volt till 20 m volt) och hon gjorde för första gången serpentinbågar i trav (3 st på 40 m) med bibehållen form och bjudning. Sedan visade vi upp galoppen för första gången för tränaren vilket hon klarade galant!
Nu ska hon få vila lite från mig på ryggen hade jag planerat, vi kommer att löshoppa varje torsdag och sedan gå ut någon tur i skogen emellan.
Det här känns toppen!:)

Vad lugn och avslappnad han ser ut, sadeln ser härlig ut den också :D Vilka idioter som gasar förbi så där.. Tur att allt gick bra i alla fall!

Oj vad jag blir avundsjuk på alla fina ridbilder i ute i naturen. Min lilla Alliaria har roat sig med att bli jättestressad när vi gett oss utanför gårdsplanen. Det är lite konstigt eftersom jag varit ute mycket med henne tidigare och tömkört på vägarna kring stallet. Tyvärr blev det uppehåll med det då hon förra sensommaren fick förfärliga hålväggar som det tog lång tid att komma tillrätta med. Strax efter nyår bytte vi taktik från att skära upp dem till att låta hovväggen vara och peta rent utrymmer mellan, rengöra med väteperoxid och sen trycka i solepack. Då började eländet äntligen växa ner. Detta har gjort att utbildningen blivit försenad och vi har inte försökt ge oss på att rida ute förrens nu för några veckor sedan.
Efter att hålväggarna var borta så hade hon fortfarande problem med att yttertrakten vek in sig under hoven pga den felställning som blev när vi skar upp hålväggarna. Detta har gjort att damen roat sig med att trampa av sig skorna titt som tätt. Planeringen för utbildningen har raserats gång på gång. Jag har testat med att ha boots på henne och det har fungerat ganska bra = hon har bara tappat 1-2 skor/skoperiod. Tyvärr har henens lille ligist till bror kommit på att det är jättekul att bita och dra i bootsen så nu plockar han av dem från henne och jag får leta. Det sista paret var bara skrot redan efter 2 dagar i hagen (gummit hade brustit) så jag undrar om det var fabriaktionsfel på dem. Takterna har blivit korrekta nu så förhoppningsvis behöver hon inte extra skydd nu.
Förra veckan gick jag en 6 km runda med henne och det var.... spännande. Man såg att hon försökte hålla sig i skinnet men det pös över ett antal gånger när det hände något som hon inte kände sig trygg med. Igår gick vi samma runda och det var en helt annan häst. Hon var lugn och trevlig större delen av tiden. Det var vid ett par tillfällen hon stressade men när vi kommit förbi de farliga sakerna (kor och shettishingst som är skimmel) så lunkade hon återigen på hängande grimskaft. Det kanske kommer gå att rida henne ute snart :)

Ja riktiga stolpskott finns det verkligen... Har dock inte ringt. Insåg att det fanns typ fem olika mobilnummer till den där förmodade pappan, vilket ska man välja liksom!? O_o Kul att höra om era! Hoppas det går bra för grabbarna i loppet imorrn!

Sar: Vad roligt att det går så bra! Fortsätter som vanligt efterlysa bilder. ;)

Shaggy: Vad tråkigt med hovproblem. :( Hoppas det är förbi nu så ni får komma igång!

KL
Idag har vi snööööstoooorm! För en stund sen såg det ut såhär i hagen:

IMG_20131022_142433_zps1df82c76.jpg

IMG_20131022_141102_zpsc8b04372.jpg

Nu snöar det så stora flingor så det är inte klokt! Har aldrig sett så stora snöflingor! De största är nästan en decimeter breda! :eek: Försökte få på bild eller film men det syns ju inte...

Jaja, hur som helst så är min häst BÄST! :love: Vi trotsade snöstormen (när jag tog in honom hade det bara börjat blåsa och komma några små små flingor) och rustade oss för longering och ridning. Eftersom det blåste lite tänkte jag att det var säkrast att kolla läget först. Tja, när vi kom ut var det ju halvt snöstorm så det var nog tur det. :p Longerade en stund i båda varven så att han fick älga av sig det värsta. Han galopperade bäst nånsin idag på linan, lugnt och sansat på jämn fin volt och höll samma tempo flera varv - duktig! :love: Lite svårt att få till rätt galopp men om det blir fel så rättar han sig själv efter några språng.

När han blivit sådär fint avslappnad plockade jag bort longeringsgrejerna och hoppade upp. Det blåste och snöade mer och mer, han gillar INTE när det blåser, men han var så duktig!!!! Han travade på i lagom tempo och sökte sig till rätt form längre och längre stunder åt gången. Red stora volter och åttor och tog en liten galopp i båda varven, sista galoppen red jag iväg en bit och galopperade hemåt och han blev så himla läcker att sitta på! Han låg kvar jättefint i handen, kom upp med ryggen och jobbade verkligen på bakifrån så man fick en riktig wow-känsla! :love: Sen travade jag på lite tills han slappnade av och jobbade rätt och då avslutade vi.

I stallet fick han en ordentlig rykt, lite massage med arnika och sen åkte regntäcket på innan han fick gå ut igen. Han var så himla himla duktig idag så det är inte klokt! :love:

Totalt kanske 15 min på lina, 15 min med ryttare. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18