10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Ååh nu måste jag ju titta igen med ljudet på! :D Fantastiskt fin är han!

Fislisa: Man får välja sina strider helt enkelt. ;) Kul att det gick bra! När klippte du henne? Varför? :) Jag har funderingar om det till senare i vinter men än så länge har Kaptenen knappt nån vinterpäls och svettas ingenting. :) Hans storebror (-08) är lite rolig med sin päls, han glömmer helt enkelt att det blir vinter och har sommarkort hela året. :p Han satte mindre och mindre päls ju äldre han blev, Kaptenen kanske följer den kurvan också!? ;)

Ja precis :) jag klippte henne förra veckan. Hon har satt ganska mycket päls redan och jag vill kunna klippa henne efter vintervilan sen, så jag tänkte vänja henne lite lugnt och bara ta på halsen en gång nu så hon vet vad det är sen :) vi ska iväg på hoppkurs nu på lördag så det blir bra tills dess ;)
Jag rider inte henne svettig lr så, så egentligen hade jag inte behövt klippa henne :p

Idag red jag ut och sonen var med på cykeln, det gillar hon! Hon blev inte rädd lr så sån gång faktiskt :)
Travade över några bommar för att förbereda oss lite inför lördag :)
Vi ska inte vara med och hoppa liksom, utan jag vill mest åka iväg med henne någon gång innan vintervilan, och ha hoppat några enkla hinder.. Så får hon smälta de hela vintern sen :)
Hoppas det går bra på lördag.. Senaste tiden har hon varit speedad å hoppig.. ;)

Igår löshoppade Adrielle för första gången i sitt liv. För att göra det extra spännande fick vi ställa ut koner uppe vid A då det blivit en skada i manegebotten. Vi hoppade bara lågt (enligt nya systemet) men hon verkar helt okomplicerad, förstod direkt vad hon skulle göra.
Nästa gång ska jag börja höja upp tidigare, nu blev hon snäppet nonchalant någon gång och rev pyttehindret. Hon rättade sig direkt men hon verkar inte vara någon som blir hysterisk av att riva direkt.
Tyvärr inga kort då vi var alldeles för få personer p.g.a. avhopp.

Hej igen allihopa!

Har varit inaktiv ett tag. Varit mycket med nytt jobb, sjuk morfar , livet och allt däriemellan..
Har skummat igenom sidorna sedan jag sist var inne (tog bara några dagar) och är hyfsat uppdaterad på hur det går för er =) Blev så ledsen av att läsa om Nixi, en sådan himla fin häst!!

Räkan har flyttat in på box och har anpassat sig hyfsat bra till livet som box-häst.

Hon är lite sur mot grannarna när jag är inne i boxen eller när hon får mat... Ska avvakta ett tag till men om det fortsätter så skaffar jag en box-gardin.

Vi var igång ett tag och red, mest ute men även lite på banan. Hoppade ett megastort hinder några gånger som inhoppning:

och även ibland över några pinnar som låg på marken i skogen.

Men så för en månad sedan så kändes hon lite otaktmässig så hon fick vila fram till dräktighetskollen en vecka senare och då kunde veterinären konstatera att hon var dräktig :banana: men också att hon var halt på vänster fram.:( Hon har haft mycket problem med mugg så veterinären sade att det kan ha varit muggen som gör henne halt så vi skulle avvakta en v. utan någon behandling och sedan sätta in hippotrim.

Nu är vi en vecka efter hippotrimbehandlingen, muggen är nästan helt borta men jag har inte kollat någon hälta ännu. Vill vänta på att lite hår får växa ut och att det inte ska se fullt så irriterat ut i huden för att verkligen veta att det inte är på grund av muggen om hon fortfarande är halt.

Tills allt är klart så leker vi med klickerträning och tar någon kortare promenad.

Vad annorlunda hon har skimlat i ansiktet.
Jag hålller en tumme för att hältan är borta nu. Med den mugg du beskriver låter det ju inte långsökt att det kan ha varit det problemet.

ja jag hoppas på det i alla fall... alla vita ben var fulla av rejäla krustor som inte gav sig trots behandling.. inte förrän nu.. peppar peppar.

Jag är nästan lite ledsen över att hon bleknar mer och mer för jag gillar hennes tecken i ansiktet så mycket... när hon var liten så var det som en liten solfjäder:

Jag förstår det, jag har samam känsla med min fölunge. Han bleker alldeles för fort så hans fina teckning i ansiktet kommer försvinna alldeles för tidigt :(. Din har dock i nuläget en väldigt spektakulär teckning, jag blev oerhört förtjust i den. Om man tittar på fölbilden så verkar det nästan som om de vita håren där skjutit ut över halva huvudet på henne.

Fina Räkan! :love: Håller med om att hon skimlar coolt!

KL
Nu kommer ett till skrytinlägg om min fina röda. :love:

Efter att nu på sistone ha sett och hört många som tömkör på volt med innertömmen genom bettet till gjorden bestämde jag mig för att prova! Hämtade in en lerig pålle och tog först en sväng i skogen. Vi hälsade på i min klätterbacke för första gången och gick två gånger upp och ner. Han tyckte det var lite läskigt att gå ner, men jag klandrar honom inte. ;)

IMG_20131001_184614_zps7eb921c3.jpg

På hemvägen gick omkring på en slinga i skogen och lyfte på fötterna båda två. Nyttigt för hästen att se sig för, nyttigt för matte att vara förutseende och börja styra i tid för att komma dit man vill. ;)

När vi kom hem gick vi ut på lägdan, kopplade om tömmarna och gick in på volt. Först såg han lite fundersam ut över detta nya påhitt, men sen gick han så överdrivet jäkla bra! :love: Alla gångarter funkade klockrent, massor av övergångar som satt som en smäck. Galoppen tar sig verkligen för varje gång, han var SÅ FIN idag i båda varv! Det blir lätt att han fattar fel, men bara jag hjälper honom lite extra inåt precis innan kommandot så blir det rätt. Gick lite i båda varven på volt, sen kopplade jag om som vanligt och gick lite mera kringelkrokar runt lägdan med lite mer övergångar skritt-trav innan vi avslutade. Totalt kanske 30 minuter varav ungefär hälften ute i skogen. :)

I stallet blev han ompysslad och bortskämd samt lite friserad! :D Tog bara av topparna på honom så ska jag rycka honom lite i veckan.

IMG_20131026_170212_zps4f3e6e8a.jpg

Efteråt i hagen, man MÅSTE gräva sönder högen innan man kan äta. ;)
IMG_20131026_170617_zps420a49be.jpg

Idag är han dyyyyyyyyyyyyyyr! :love:

jag tycker det är svårt att tömköra på volt med "vanlig" tömfattning, då verkar man ju bakåt istället för ledande på innertygeln. Ska man göra 8-volter el. liknande har det faktiskt hänt att jag satt ledade tömmar i både inner och ytter men då är det lätt att man får för stark yttertygel.

*kl*
Idag har Adrielle träffat en sorts "hästbeteendeexpert". Förra gången hon skoddes så hade hovslagaren besvär med att hon ryckte fram frambenen när de satt i "hovslagargreppet" och trots träning har det inte känts som att det blivit verkligt befäst att hon inte ska dra.
Det gick jättebra och var väldigt spännande att se. Jag fick en hel del tips som jag ska ta till mig!

Ja det blev mycket lättare, jämnare och stadigare och man fick till en helt annan inverkan med yttertygeln och kunde ta halvhalter på ett mycket bättre sätt. Man lär sig nåt nytt hela tiden! :) Kanske ska prova ha lika på båda sidor, men det känns som sagt lätt att bli för stark i yttertygeln.

Guuuud vad jag saknar backarna att klättra i!!
I Härnösand där jag bodde innan brukade jag rida till slalombacken och klättra ett par gånger per månad, förutom då alla backar som vi stötte på så fort vi red ut. Här i skåne (även om jag bor i den norra inte helt platta delen) är det väldigt ont om dem.. :( Du skulle skratta åt mina försök till backträning om du såg mig! ;) Men efter några år här nere så är jag inte så kräsen längre :cautious: Det du skulle kalla en lite slänt på ca 2,5 galoppsprång, springer jag fram och tillbaks, upp och nerför med mina små pållar... de tycker nog också att matte är knäpp :D

:laugh: Haha! :laugh: Åh jag ser det verkligen framför mig, hur du snurrar runt i en liten slänt, hahaha! Åh hej dålig kvällshumor! :rofl:

Men ja, jag älskar naturen här! Man får väldigt mycket gratis på den fronten att klättra. Vart jag än rider är det alltid nån backe, den ena kortare/längre, brantare/segare än den andra. Vi bor på en höjd, hagarna lutar och vart vi än ska är det backar! Jag har ju fått leta för att hitta en som faktiskt är en utmaning mot alla de vanliga! :D Men denna är så brant så man får lite hicka av att rida ner. :angel: 50 meter kanske, typ rätt upp, längs en älgstig bland träden, sen runt på en liten platå också nerför i en öppen gräsbacke, den på bilden ovan. Det tar ordentligt att knalla runt där. ;)

KL

I dag hände det mycket för Orvar! :D Har nämligen ärvt en westernsadel,dock så trodde jag att han aaaaaaldrig skulle acceptera den med sadeltvånget han har,så var väldigt spännande i dag när vi skulle prova. Hade släpat med mig gubben ut ifall han skulle sparka ner mig totalt igen.

Hur som,lät han lukta på sadeln,la sen på padden på och av några gånger,la på sadeln,han står jättelugn,börjar spänna,han ser fortfarande jättenöjd ut. Promenerar lite,sen tar jag ut han på volt och ber om trav,går jättebra,galopp,går jättebra,hänger och klänger lite,inga problem alls. När jag hoppar upp så spänner han sig inte det minsta,står helt stilla,jättelugn och halvsover. Ber om frammåt,skrittar lite,travar lite inne där i corallen vi var i,går HUR bra som helst! :D

Då blir jag så sugen på att prova att trava lite utanför på grusvägen bara för att känna hur han känns på raksträcka,när vi travat en bit och det går så himla bra så tänker jag att äsch,vi tar väll en liten vända i skogen medans vi endå är ute!

Så i dag hade vi våran alldeles första ENSAMMA uteritt!!!!! :D:D:D

Har ju ridit han lite själv,men då har gubben varit med och gått,men i dag var vi ensamma! :D Liiiite lite handbroms i bland,men annars så gick det kanonbra. Vi red kanske 15 minuter allt som allt. Han verkade trivas superbra i w-sadeln,dock så tyckte jag att den kändes lite för vid då den "tippade" frammåt lite och lättade lite lite bak,provade att höja den lite fram och då låg den,vad jag kunde se,riktigt bra. Ska prova en build up-pad till att börja med efter tips från min bästa vän som rider western,annars så får vi kolla efter en annan sadel. Eller ja,det ska jag ju göra i framtiden endå då jag tycker jag skulle behöva ett lite större säte,men om den ligger bra på Orvar med en pad så kan jag stå ut tills jag börjat jobba igen! ;)

Så,i dag är han väääldigt dyyyyyyyyr,och jag är en mycket lycklig matte! :D

Igår var veterinären och tog blodprov igen på Pirayan.. Så nu ska vi snart få reda på vad hans värden visar.. hoppas på hingsthormoner så att man kunde göra nånting åt hans beteende :)

Vi var iväg på hoppkurs i helgen. Första gången vi åkte iväg :) gick bra att lasta och hon var kolugn när vi kom fram. Sedan fick hon stå i en utebox å käka lite hö någon timme innan det var dags. Hon var super duper laddad när vi kom in på lilla "framridningsbanan" hoppade rakt upp å visade sin fina gång :p haha
Sen tog soppan slut å hon skötte sig hela lektionen :) vi hade jätte kul! Skuttade bara över några små hinder och galopp bommar så det var ju inget märkvärdigt, men kul var det :D

image_zpsa82e5a4f.jpg
[/URL][/IMG]

image_zps67f6cc17.jpg
[/URL][/IMG]

image_zpsa321a8a5.jpg
[/URL][/IMG]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar