10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Det låter som att han är väl framme i utbildningen. Jag tycker att man kan börja rida för instruktör precis när som helst. Däremot är det ju viktigt att träningspasset både till längd och svårighetsgrad anpassas efter hästen.
Vi har just börjat med löshoppning och kör varje vecka nu. Adrielle går någorlunda stadigt i form i skritt och trav, galoppen börjar just komma. Fattningarna blir oftast rena men måste finslipas mer. Vårt fokus nu kommer att ligga på att rida ut och löshoppa blandat med något tömkörningspass i ridhuset när inte tiden räcker till.

Kul och välkommen hit! (själv köpte jag min 10:a våren 2011)

Jag red för instruktör redan i våras. Tycker aldrig att det är för tidigt nästan. Fick redan då bra hjälp med att hitta en lagom takt och själv hålla en bra sits osv. Den instruktören håller lektioner på 20-30 min så jag skrittade bara fram för hand innan och satt upp precis när lektionen skulle börja.

Låter som att din är väl med utbildningsmässigt. Räkan vilade hela sommaren och har nyss stått i tre veckor på grund av mugg. Nu har jag börjat rida igen och kommer hålla igång så länge hon vill och kan, hon är dräktig så jag misstänker att hon kommer vara för tjock vid årsskiftet. Då kommer jag nog gå lite promenader och trick-träna bara för skojs skull.
I övrigt så rids hon i alla gångarter och har hoppat några skutt uppsuttet. Är något ostadig i formen - ibland dippar hon bakom lod och ibland hamnar hon över tygeln men söker sig framåt nedåt för det mesta. Jag har inte renodlat galoppfattningarna ännu så jag använder både röst och skänkel när jag fattar galopp.

Sassibal: kul med lilla Fendi att hon är så okomplicerad! Då har man lagt en bra grund när det sitter så väl =) Och grattis till barnet!!

Jag brukar bara rida ca 30 min.
Har också tänkt på det där att tränaren måste anpassa tid och svårighetsgrad till hästen. Men då behöver jag egentligen bara börja leta efter en :)

Min har också vilat hela sommaren och varit igång sedan slutet av september.
Hur gör ni till våren sedan. Ja, inte ni som ska ha föl förstås, men annars?
Har ju tänkt sätta igång igen i Mars och sedan rida hela våren. Ger ni dem vila under sommaren igen eller hur länge brukar ni köra på med dem som fyraåringar?

Men om hästen redan kan skänkelvikningar,
är det då en dålig ide att fortsätta träna dem?

Det jag går efter när jag utbildar unghästar (även när jag rider äldre hästar också i och för sig, men extra viktigt när det gäller unghästar) är att grunden ska sitta innan jag går vidare och grunden checkar jag av i början av varje pass. (På en treåring så blir det mest grundarbete och lite övergångar) Det vill säga kontrollerar framåtbjudning, takt och balans. Gas och broms. Fungerar det så ser jag inget hinder för att man börjar leka lite med skänkelvikningar med svag tvärning - men det får aldrig ske på bekostnad av framåtbjudning takt och balans. Om hästen börjar bromsa upp så rider jag på framåt igen och kanske provar att tvära lite mindre och under en kortare sträcka.

Sedan så tror jag att det är viktigt att man inte bara kör på framåt i utbildningen hela tiden bara för att det går bra. Då tror jag att många hästar börjar trilskas på något sätt för att man helt enkelt utnyttjat att de är så positiva och gått för fort fram... Så jag brukar tänka 2-3 steg framåt och sedan några pass där man tar 1-2 steg bakåt och bara repeterar sådant som hästen kan sedan tidigare så att de får känna sig duktiga och trygga i arbetet.

Räkan hade fått 2-3 månaders sommarvila nästa sommar om hon inte var dräktig. Hon hade också fått en 6-8 veckors vila under vintern mellan 4 och 5, och 1-2 veckors vila mitt under hösten. Nu kommer hon ju vila hela våren och sommaren så jag kommer nog börja med lite promenader och lättare ridning på bana i augusti nästa år om det fungerar bra att ha med fölet på promenaderna och på banan.

Självklart är du välkommen! :) Önskar bild på underverket. ;) Han låter väldigt väl framme i utbildningen tycker jag!

KL
Nu ikväll har jag och Kaptenen varit på träning för första gången! Han fick gå med en annan treåring så det var gott om plats i ridhuset och ingen stress alls. Hemma skickade jag in honom i transporten, men framme hade jag ingen hjälp att lasta av, så då fick jag stå bakom och ta emot. Han backade snällt men jag stod på fel sida och höll inte emot så han klev på sidan av rampen...

Sen var han eld och lågor inne i stallet, JÄTTESPÄNNANDE! Massa nya hästar, herregud vad mycket att titta på!!! Vi tog bebisarna först iaf. Han var jättestressad och spänd som en fiolsträng första stunden. Gick som en kamel och hade svansen på ryggen. Framåtbjudning de luxe igen så jag behövde då rakt inte driva. :angel:

Vi red över lite bommar och skuttade faktiskt ett litet kryss och ett litet räcke med plank. Han är verkligen inte hopphäst alltså... Ingen koll på benen alls, törs inte riktigt kliva över utan fick draghjälp av andra hästen. Och med mig på ryggen blir inte saken bättre, jag blir osäker när det gäller hoppning. Hade inte alls tänkt hoppa in honom själv... Koncentrationen var ju som sagt inte på topp heller så det kändes mest hafsigt och styggt. Inte gjorde det saken bättre att den andra treåringen gick så himla fint, på tygeln och balanserat, rättade sig själv i galoppen, taxerade självmant och bara gjorde allt perfekt. :meh: Kände mig jättedålig... Kaptenen gick med huvudet rätt upp hela lektionen med svansen på ryggen. Suck.

Sen fick han spunk i stallet när vi skulle rida andra gruppen men jaja, han överlevde. Han klev in jättesnällt i transporten igen, tvekade bara tre sekunder, trots blötsnö, blåst och mörkt med en massa hästar som gick runt omkring - duktig!!! Men när vi kom hem tordes han inte backa ut... Han tog ett steg bakåt, sen gick han in igen. Så höll han på ett bra tag. Lastade ur ponnyn och tänkte att då lär han ju följa efter, men nej då ställde han sig och skrek och försökte vända... :banghead: Jaja, till slut backade han ur, men lyckades kliva på sidan IGEN (så fort jag lade handen emot på utsidan så gick han bara in igen så jag lät bli sista gången - dumt) och fick snedvikt på rampen så den skakade till varpå han blev rädd och svängde runt så jag inte fick tag på honom, så han gick iväg själv och ställde sig och betade på gräsmattan. :cautious:

Så nu är jag lite fundersam över hur han kommer vara att lasta nästa gång... Om han kommit på att rampen är farlig eller om det går bra. Funderar på att lasta honom och bara lasta ur igen för att han ska få till backningen ordentligt. Vore ju skit om han ska bli rädd för det, det som aldrig varit några problem förut, nu när han äntligen lärt sig att gå in snällt. Trippelsuck...

Jaja. Spektaklet blev filmat av min snälla mor. Hon skulle skicka över dom när hon får tid. Får väl se om det är nåt att visa. :wtf:

Ok! Tack för ett givande svar!
Då är jag nog inte helt ute och cyklar iaf :)
Tränar egentligen bara gas, broms och övergångar.
Och att stå still när man sitter upp!!!!! :D

Här kommer en bild på älsklingen :)

244a6c9.png

Jag skulle öva lite back igen på transporten innan du ger dig iväg igen. Lite upp och ner helt enkelt med mycket beröm.

*kl*
Jag skulle ju rida ut idag men när sällskapet inte kunde och regnet formligen hällde ner blev jag lat och red i ridhuset istället. Det var ju ett tag sedan sist jag satt upp så jag longerade lite före och Adrielle sprang som en skållad... Det sura med det är ju att när det väl är dags att sitta upp så finns det för lite "kräm" kvar för min smak.
Jag måste ta tag i att mäta henne för ett horsewaretäcke också, hon skakade när hon kom in idag vilket hon inte brukar göra (hon är duktig på att hålla sig torr i ligghallen) men nu hade det väl öst ner så länge att hon kände sig tvungen att gå ut och äta ändå.
Vi har sadelkoll igen nu den 12:e för att verkligen säkerställa att allt sitter bra. Hon är lite sur när man lägger på sadeln (började när jag provade ha täcke på henne vilket tydligen var ett grovt övertramp:p) och jag gillar det inte!

Så kan det gå ibland, bara å träna vidare..
Skulle göra som Sar redan rekommenderade med transporten.

Kl: Pirre är satt på ledigt tills vi fått provsvaren.. känns som om det är lugnast o bäst så.. han få ha sin vintersemester nu o så rider vi igen när snön kommit..

Ja jag ska ta nån dag i veckan och lasta honom så han får äta godis och sen bara backa ut igen, ta hjälp av sambon så man kan hålla emot på utsidan. Det är ju inte alls svårt att flytta mellanväggen och lasta av honom brett, men i vanliga fall går han ut först och då är det svårare att bredda.

Sen hade jag tänkt låta honom vila nu tills snön kommer, men jag kör nog på två veckor till och är med på nästa träning också den 17e. Då hinner jag rida lite mer fram tills dess också, vore ju fint om han lär sig slappna av lite när man sitter på ryggen och inte bara ångar på som ett lamadjur med huvudet rätt upp. :meh: När jag red här hemma för ett tag sen gick han ju kanonfint och avslappnat, men igår var han som sagt stjärnkikare och stressad som en apa. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA