Sv: 10rna del 5
Självklart är du välkommen!
Önskar bild på underverket.
Han låter väldigt väl framme i utbildningen tycker jag!
KL
Nu ikväll har jag och Kaptenen varit på träning för första gången! Han fick gå med en annan treåring så det var gott om plats i ridhuset och ingen stress alls. Hemma skickade jag in honom i transporten, men framme hade jag ingen hjälp att lasta av, så då fick jag stå bakom och ta emot. Han backade snällt men jag stod på fel sida och höll inte emot så han klev på sidan av rampen...
Sen var han eld och lågor inne i stallet, JÄTTESPÄNNANDE! Massa nya hästar, herregud vad mycket att titta på!!! Vi tog bebisarna först iaf. Han var jättestressad och spänd som en fiolsträng första stunden. Gick som en kamel och hade svansen på ryggen. Framåtbjudning de luxe igen så jag behövde då rakt inte driva.
Vi red över lite bommar och skuttade faktiskt ett litet kryss och ett litet räcke med plank. Han är verkligen inte hopphäst alltså... Ingen koll på benen alls, törs inte riktigt kliva över utan fick draghjälp av andra hästen. Och med mig på ryggen blir inte saken bättre, jag blir osäker när det gäller hoppning. Hade inte alls tänkt hoppa in honom själv... Koncentrationen var ju som sagt inte på topp heller så det kändes mest hafsigt och styggt. Inte gjorde det saken bättre att den andra treåringen gick så himla fint, på tygeln och balanserat, rättade sig själv i galoppen, taxerade självmant och bara gjorde allt perfekt.
Kände mig jättedålig... Kaptenen gick med huvudet rätt upp hela lektionen med svansen på ryggen. Suck.
Sen fick han spunk i stallet när vi skulle rida andra gruppen men jaja, han överlevde. Han klev in jättesnällt i transporten igen, tvekade bara tre sekunder, trots blötsnö, blåst och mörkt med en massa hästar som gick runt omkring - duktig!!! Men när vi kom hem tordes han inte backa ut... Han tog ett steg bakåt, sen gick han in igen. Så höll han på ett bra tag. Lastade ur ponnyn och tänkte att då lär han ju följa efter, men nej då ställde han sig och skrek och försökte vända...
Jaja, till slut backade han ur, men lyckades kliva på sidan IGEN (så fort jag lade handen emot på utsidan så gick han bara in igen så jag lät bli sista gången - dumt) och fick snedvikt på rampen så den skakade till varpå han blev rädd och svängde runt så jag inte fick tag på honom, så han gick iväg själv och ställde sig och betade på gräsmattan.
Så nu är jag lite fundersam över hur han kommer vara att lasta nästa gång... Om han kommit på att rampen är farlig eller om det går bra. Funderar på att lasta honom och bara lasta ur igen för att han ska få till backningen ordentligt. Vore ju skit om han ska bli rädd för det, det som aldrig varit några problem förut, nu när han äntligen lärt sig att gå in snällt. Trippelsuck...
Jaja. Spektaklet blev filmat av min snälla mor. Hon skulle skicka över dom när hon får tid. Får väl se om det är nåt att visa.