Sv: 10rna del 5
Kanske är tur det?
KL
Idag fick jag tillbaka min fina häst igen.
Från lamdjuret han härmade i söndags hittade han idag tillbaka till rätt format!
Jag började med att göra som jag fått tips om här på buke, tömköra med gjorden runt sadeln. Alla gångarter i båda varven. I början körde han upp huvudet, stretade emot och lekte giraff, men sen släppte det och han gick jättefint! Man får hjälpa honom att hitta rätt takt annars är det lätt att han älgar iväg lite för fort.
Efter det bytte jag tömmar mot tyglar och hoppade upp. Travade runt på stooora volter över hela lägdan och försökte hitta samma takt och mjukhet som från backen. Han började återigen med att köra upp huvudet och tjura, försöka gå sin egen väg, bara vända på halsen men slingra sig iväg med bogen åt motsatt håll osv. Men efter några minuter släppte han efter mer och mer, och när han väl hittade rätt och jag berömde så var det som om polletten plötsligt trillade ända ner, och sista lilla stunden bar han sig jättebra, gick i lång och låg form med alldeles lagom stöd i handen och tog verkligen för sig uppåt framåt och följde mina hjälper på pricken!
Avslutade med att trava ut längs infarten, med samma underbara bäriga känsla hela vägen ut, vi skrittade en kort bit längs vägen och sen genom skogen tillbaka (då hoppade jag av och ledde honom hem).
De där sista minuterna kommer jag leva på läääänge!
Han blev så mjuk och heeelt underbar att sitta på! Det är ju så mycket lättare att rida alls när de äntligen hittar dit. Idag är han DYR min älskling.