10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Tack :)

kl

Hur har ni det med tandstatusen på era pållar? Jag har inte kollat Fendi ännu, borde verkligen ta tag i det känner jag.

Dyker in med min nyblivna 3-åring som jag ägt 1,5 vecka bara :)
Royal heter han, en jättebaby på hela 186 cm. Pappan är JJ RayBan och mamman är helsyster med Briar. Så får stammen tala så är det dressyr vi främst kommer ägna oss åt. Men jag utövar mycket NH och slänger även in lite akademisk ridning, samt western.
Han är inte mycket hanterad alls, men är otroligt cool och lugn. Föll som en fura för honom, då han är såå lik min förra älskade häst Van Remo(som jag tvingades ta bort för 3 år sedan.), både i utseende, storlek och temperament. Har länge letat efter en häst som kan mäta sig med Van Remos glans, och nu har jag verkligen hittat hästen med stort H för mig :love:
Vi hade bett i munnen för första gången igår, vi tar små säkra babysteg, och kommer fortsätta så med tanke på hans storlek. :)

1397440_10151947455886067_114842366_o.jpg

Åhh herre******!!!! O_o:o:D Han var inte liten du! :D Har han något tecken på huvudet också? MEEEER bilder,jag vart kär!

:love::love::love:

Hihi jaa man bara måste älska honom! :love:
Han har bruten stjärn och snopp :)
Har ingen mer bra bild. Ska fota i veckan! :D

Denna visar lite iallafall :)
1395133_10151934432621067_419622695_n.jpg

Åh herrejösses så stor! :eek: Minns din fina Van Remo, otroligt tråkigt att han inte finns kvar längre. :( Men grattis till din nya förmåga! Ser jättefin ut, men som sagt stooooooooor. :D Men han ser lika snäll ut som stor. ;)

Tingeling: Kul med bild, ser trevlig ut! Fin typ! :)

Sassiball: Jag kollade Kaptenen i våras, då var han jättefin i munnen och hade bara nån liten kant att slipa ner, men i stort sett ingenting. Ska kolla honom igen nu i samband med vilan. Tror han tappar tänder nu för ibland ser det jobbigt ut att tugga. :)

Kanske är tur det? ;)

KL
Idag fick jag tillbaka min fina häst igen. :love: Från lamdjuret han härmade i söndags hittade han idag tillbaka till rätt format!

Jag började med att göra som jag fått tips om här på buke, tömköra med gjorden runt sadeln. Alla gångarter i båda varven. I början körde han upp huvudet, stretade emot och lekte giraff, men sen släppte det och han gick jättefint! Man får hjälpa honom att hitta rätt takt annars är det lätt att han älgar iväg lite för fort.

Efter det bytte jag tömmar mot tyglar och hoppade upp. Travade runt på stooora volter över hela lägdan och försökte hitta samma takt och mjukhet som från backen. Han började återigen med att köra upp huvudet och tjura, försöka gå sin egen väg, bara vända på halsen men slingra sig iväg med bogen åt motsatt håll osv. Men efter några minuter släppte han efter mer och mer, och när han väl hittade rätt och jag berömde så var det som om polletten plötsligt trillade ända ner, och sista lilla stunden bar han sig jättebra, gick i lång och låg form med alldeles lagom stöd i handen och tog verkligen för sig uppåt framåt och följde mina hjälper på pricken! :love: Avslutade med att trava ut längs infarten, med samma underbara bäriga känsla hela vägen ut, vi skrittade en kort bit längs vägen och sen genom skogen tillbaka (då hoppade jag av och ledde honom hem).

De där sista minuterna kommer jag leva på läääänge! :love: Han blev så mjuk och heeelt underbar att sitta på! Det är ju så mycket lättare att rida alls när de äntligen hittar dit. Idag är han DYR min älskling. :love:

IMG_20131105_122649_zpsb7fab41a.jpg

Senast ändrad:

Idag var all framåtbjudning som bortblåst :(
Först var han väldigt duktig och stod stilla när jag skulle sitta upp.
Men redan vid första halten efter det, vägrade han gå fram.
Inte ett endaste steg! Till slut fick jag fram honom ändå på något vis.
Så provade jag igen. Exakt samma sak!
Tänkte att jag kanske får försöka väcka honom lite och börja trava.
Inte ett travsteg!! Alltså vad frustrerande! Det hela slutade med att jag tog en skrittur istället. Då blev han genast mycket piggare!
Usch! Vad ska jag göra nu? Inte rida på banan mer? Använda spö?
Jag måste ju få honom framåt! Tips snälla!!!!

Jag kan bara svara för vad JAG skulle gjort, jag är definitivt inte duktig inom området. :)

Men jag skulle ha struntat helt i att rida på banan och bara ridit ut. Jag har ju den "fördelen" att jag är ganska utlämnad till att rida ute, då jag varken har paddock eller ridhus i närheten. Måste transportera för att kunna rida på en riktig plan. Så här har framåtbjudningen kommit med brev på posten, det är snarare lite åt andra hållet. :angel:
Min var dock lite sävlig förut, fick då tips av en duktig vän att inte tycka synd om honom för att det är jobbigt att skritta (typ) utan istället smacka på honom och se till att han är vaken från början och tar hjälpen direkt. Sen jag började med det har det aldrig varit något problem! Skulle det bli så att han "somnar" eller inte tar framåtdrivande hjälp så visar jag spöt direkt för att förstärka rösthjälpen. När jag rider slår jag oftast mig själv på stöveln så att det smäller, då slipper jag släppa tygeln och det räcker gott och väl för att få en reaktion. Står jag på backen räcker det att vifta med långpisken så fattar han vinken. Jag är alltid konsekvent på den punkten. Ger jag ett kommando ska han svara direkt. Om jag säger "trava" så vill jag att han travar nu, och inte om 20 meter. Kanske du ska ta igenom det från marken först när du är på banan och sen bara fokusera framåt ute i naturen? :)

Även jag hade gjort som M-K,skippa banan och var snabb med pisken,det behövs bara ett par gånger så är problemet oftast löst.

Wow en sån häftig häst du har:) Men är det inte besvärligt med allt? Bara att kunna vända en sån stor på stallgången:o
Min lilla har vuxit en del i sommar och är ca 168-169cm, men drar bara 140 i täckesstorlek och cob i träns. En jätteädel sak med stoor manke och låånga ben. Hoppas inte han blir så mkt större:crazy:

#kl#

Killen har åkt på inridning och jag hoppas att han kommer hem som en "vuxen häst" i slutet på nov :p. Tanken är att rida någon vecka och sedan vila i 2mån. Men hur gör ni med ev skor då?
Vi har alltid isgatan allan i hagar och gårdsplan så då är alla ridhästar broddade. Men hur gör man med en 3åring som ska ställas av? Han är idag skodd fram, ska man kanske plocka av alla skorna för att slippa brodda?

Tack för ditt svar. Tar tacksamt emot alla funderingar! Jag har inte ridit med spö alls. Men jag vet att förra ägaren alltid red med spö.
Så det kan kanske ha med det att göra?
Jag brukar variera min ridning mycket, men har inte riktigt vågat mig på att rida ut längre sträckor. Så det har blivit några pass på banan nu, med variation i form av skritturer. Har ju dock endast ridit honom i två veckor. Innan dess, två veckor med longering, promenad i hand, löshoppning, osv dels för att jag inte hittade sadel med en gång och dels för att jag ville lära känna honom lite.
Men det kanske var tillräckligt de få gånger som jag hunnit rida på banan nu, för att han ska tröttnat? Tycker inte att jag begärt mycket av honom. Kanske är det felet? Han kanske behöver få göra mer? Kan det vara så? Få gå över lite bommar och sånt?

Som sagt inte min första xxl häst, så tycker inte det är särskilt besvärligt alls :) man vänjer sig och lär sig sina små knep. Däremot kan han inte vända i stallgången, fast den är rätt bred :p

Tränade att ha träns på idag, min vackra grabb :love:
Någon som har något bra tips på att vänja hästen med bett? Har tränat ett par dagar, först bara med att stoppa in fingrarna i hans mun. Ge honom godis i samband med att bettet vidrörde hans mungipor osv. De senaste två dagarna har jag utan problem kunnat tränsa honom, men idag så ville han inte alls. Höll på i 15 minuter, tillslut gick det när vi var två stycken. Så fort han får in bettet i munnen blir han lugn. Men han blir ju ganska hög och då har jag ingen chans. Och att stå på en pall är uteslutet, skulle inte sluta bra :meh:

Jaja, tur han är söt :D
1461167_10151957182551067_783849057_n.jpg

1460294_10151957167566067_1787679046_n.jpg

1421251_10151957169436067_2080196932_o.jpg

1398963_10151957169871067_1158386245_o.jpg

Vad fin han är!
Jag har haft två hästar runt 170 och de var jättestora tyckte jag!
Hur kommer du upp? Fniss :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar