10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Välkommen till tråden! En sån bjässe!

Även jag kommer ihåg Van Remo, och visst hade du en annan stor pålle efter det?

Han ser ut som en snäll nallebjörn, hoppas han är det när du ska hoppa upp också ;)

Var har du köpt nosgrimman? Eller hela tränset? :)

Tack! :)
Japp, jag hade faktiskt 2 storingar efter VR, men ingen som jag hade dendär speciella känslan med från start, som med VR och nu Royal :')

Tränset är ett ihopplock. Nosgrimman är specialbeställd från Mia Sunnman, 5,5 cm bred :) bästa köpet!, så svårt att hitta så det ser bra ut till dessa stora huvuden :p

Han är verkligen fin! Kul att se att han endå ser så pass "färdig" ut,fast han är så himla jättestor! :D

Hur lång är du föresten? :p

Vilken maffig jättebebis :D

Även jag minns din fina Van Remo :) (hur hög var han sa du?)

Jag som tycker vi har en stor 10a i stallet (senast vi mätte honom var han 1,78 tror dock han är lite större nu). Din är ju myyyycket större :eek:
Vår är ju fullblod, så han är ju iofs grottigt stor för sin ras ändå...
men jag undrar som andra... hur ska du komma upp sedan? brandstege? ;)

Jag kommer ha Korven skodd runt om med både sulor och brodd,fast han ska ha vintervila,för hagen är verkligen kuperad,är en stoooor slänt bla, så jag vill vara säker att han inte fläker sig. Nu har jag bokat hovis 21 november,och jag kommer nog ställa Orvar på vila någonstans mitten-slutet av December.

Nu kommer vi antagligen ha en jäkla massa snö då,så han skulle kunna klara sig utan,men efetrsom hovis endå ska sko den 21 November ! (Och jag hoppas snön väntar tills dess så jag slipper pilla ur trakthålen i nuvarande skorna och krångla med brodd! :P) runt om med brodd och sulor (så man kan rida) så får dom sitta kvar. Sen blir ju nästa period typ slutet av Januari-slutet av Mars,och där i Mars så brukar vi ha isgata här i Dalarna,så då får han slå om vinterskorna igen.

Orvar fläkte sig riktigt illa för något år sen,vill inte riskera det igen.

Senast ändrad:

Jag rider alltid med spö,både på ridbana och ute i skogen. Jag vill ha en reaktion NU,inte om en vecka.

Orvar gjorde som din i våras när jag började rida på ridbanan,stannade och VÄGRADE gå framåt,ute i skogen gick det jättebra oftast. Jag började använda spö i sommras,han fick en chans för skänkeln,sen skänkel plus smack,sen slog jag spöt mot stöveln,lyssnade han inte då så duttade jag det på han,men oftast så täckte det att slå mot stöveln. 2 pass tog det,sen gick han fram för skänkeln direkt vi stannade och jag bad om framåt igen.

Nu har jag inte varit på en ridbana på evigheter,har ju bytt stall och nuvarande ridbana ligger en bit ifrån gården så har inte utforskat den än. Men jag har spö i skogen också,vi kan komma till en situation där vi MÅSTE gå framåt NU för att undvika en olycka tex,då vet jag att jag kan ta spöt till hjälp om han skulle frysa fast.

Och nu har jag som sagt inte ridit på ridbana på evigheter,men när jag gjorde det så kunde han ju bli lite loj i skritten,och det ska man ta bort,sitter man på ryggen så ska dom trampa på ordentligt och inte gå och sova,det har också hjälp oss med hans framåtbjudning på ridbanan,att jag inte tillåter han att gå och såsa. När jag skrittar fram/av för hand får han däremot ta det lite lugnare,men har han någon på ryggen så är det framåttänk som gäller!

+ fibusen:

Tack snälla :)
Han mäter i dagsläget 186 cm, långa ben men ändå rätt mycket häst. Själv är jag 165 cm :p

Min kära far får nog bygga ytterligare en "jättepall", hehe :D

Vi har också en riktig pensionärspall som gubben byggt! :p Den når mig endå upp till höften nästan!

Dock beror det mest på att Korven har sadeltvång så vi har krånglat ganska mycket med,och det bästa för han är om jag slipper spänna gjorden tokmycket,och att det inte blir så mycket rörelser i sadeln när jag ska upp,så jag har en pall där jag bara behöver lägga över benet så är jag uppe på ryggen!

På både gott och ont,för när jag fick lov att hoppa av ute i skogen i somras så kom jag inte upp igen! :crazy::o:p Har helt tappat musklerna/tekninken att ta mig upp utan pall... Då är jag 173,och han "bara" 163... :o

Nu har jag precis fått en westernsadel,och den acepterar han MYCKET bättre,så där arbetar vi oss nedåt så nu hoppar jag upp i den från en "vanlig" pall...

Sen är min stallkompis höggravid,så hon lär ha pensionärspallen (ja,vi kallar den så!) när hon ska upp och ner på sin ponny! :)

Hahaha men ååh vilken charmig bild! :D Sötskruv!

Fibusen: Vi tänker lika! ;) Jag har alltid spöet med, framåt betyder framåt NU. Det behövs ju som sagt bara ett par gånger så har dom fattat. :)

Van Remo: Shiiiit! :D Alltså haha, jag tycker Kaptenen är stor, och han är 160. :angel:

Jag hade tänderna kollade på Angelique för knappt en vecka sen. Var lite vassa kanter, men inget anmärkningsvärt. Däremot så hade hon fått lite småsår av dem. Däremot så tycker jag ju att tandkontroller är intressanta, speciellt på unghästar som fortfarande inte växlat tänder klart. Och nu i efterhand är jag väldigt glad att jag valde att avvakta med en spänd engelsk nosgrimma tills efter tänderna blev kollade. Hon hade fått ont i munnen i annat fall då nosgrimman hade tryckt på samma ställen där det var vasst.

Nästa tandkontroll blir om ett år igen om det inte är något innan som verkar konstigt och behöver kollas upp.

1425762_10202156401174572_1006444302_n.jpg

Våran älgarab:)

Hihi,ja! :p I mina yngre år,när jag dessutom var mycket kortare,svingade jag mig upp på favorithästen på 172 cm utan problem! Nu när jag är längre kommer jag inte upp på nuvarande som är 163 som sagt,så något måste ha hänt! O_o:angel:

Hoppade upp barbacka utan pall tom på kallblodet på 150,det var väll ingen match! :p

Som sagt inte min första xxl häst, så tycker inte det är särskilt besvärligt alls :) man vänjer sig och lär sig sina små knep. Däremot kan han inte vända i stallgången, fast den är rätt bred :p

Tränade att ha träns på idag, min vackra grabb :love:
Någon som har något bra tips på att vänja hästen med bett? Har tränat ett par dagar, först bara med att stoppa in fingrarna i hans mun. Ge honom godis i samband med att bettet vidrörde hans mungipor osv. De senaste två dagarna har jag utan problem kunnat tränsa honom, men idag så ville han inte alls. Höll på i 15 minuter, tillslut gick det när vi var två stycken. Så fort han får in bettet i munnen blir han lugn. Men han blir ju ganska hög och då har jag ingen chans. Och att stå på en pall är uteslutet, skulle inte sluta bra :meh:

Jaja, tur han är söt :D
1461167_10151957182551067_783849057_n.jpg

Så fin han är!

Ang. bett så kör jag alltid godisvarianten, d.v.s. en sockerbit bakom bettet. Har därför hästar som är ytterst intresserade av att bli tränsade :D. Första gången jag tränsat hade jag helt enkelt stått i "tränsposition" och hållit en godis i vänsterhanden som hästen hade fått när den böjt ner och fram huvudet. När hästen förstått att det vankas något gott så gör jag precis samma sak men hästen får "trä in" sitt huvud i tränset och får sockerbiten samtidigt som den tar bettet i munnen. Några gånger så brukar det sitta.
För länge, länge sedan tränade jag för en gammal kavallerist som ridit OS i fälttävlan (1952 om jag inte minns fel), han propsade alltid på att hästen skulle ha en sockerbit i samband med tränsning så att salivutsöndringen kom igång. Om det stämmer eller ej vet jag inte men jag har fortsatt att göra så och har ytterst lätt-tränsade hästar;)

Killen har åkt på inridning och jag hoppas att han kommer hem som en "vuxen häst" i slutet på nov :p. Tanken är att rida någon vecka och sedan vila i 2mån. Men hur gör ni med ev skor då?
Vi har alltid isgatan allan i hagar och gårdsplan så då är alla ridhästar broddade. Men hur gör man med en 3åring som ska ställas av? Han är idag skodd fram, ska man kanske plocka av alla skorna för att slippa brodda?

Fästet blir ju betydligt bättre med brodd än oskott så jag hade broddat. Men det beror ju hur is- och snöförhållandet ser ut hos er.
Adrielle ska skos imorgon (det ska bli spännande att se hur hon reagerar på frambenen nu!) och nu ska hon för första gången få skor (och brodd) bak.

Tack så mycket för ditt tips! Ska jag testa :)

Fibusen: Haha jaa jag kan komma upp barbacka på vår 160-häst. Men där går gränsen :D hehe
Vi ryttare borde vara så viga ju! :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar