10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Sar: Skönt att det gick bra att sko! :) Hoppas täcket passar!

Tack Maja + Aida.

Ett av "verktygen" jag fick med mig var dels att inte ha henne uppbunden utan bara hålla henne i grimskaftet. Anledningen till detta var dels att det var lättare att korrigera nosen samt att det rätt längd på kedjorna måste vara väldigt långt för att hästen ska kunna sänka huvudet nedanför manken (då börjar tydligen endorfinutströmningen, med huvudet ovanför manken kommer adrenalin).
Det andra skälet var att de gånger hovslagaren gjorde paus så fick hon flytta sig åt olika håll. Och det är förstås lättare att stå stilla än att flytta sig på kommando så då blir hovslagaren nästan lite av en belöning:D.
Jag måste säga att det fungerade toppen. Bak har det ju aldrig varit några problem och nu satte han ju på skor för första gången utan att hon reagerade på något sätt.

Egentligen skulle vi löshoppa ikväll men jag avstod dels för att jag är så förkyld men också för att jag vill att hon ska vänja sig vid brodden lite först.

Tack,fast det där är inte ridbanan,utan det är stallplanen! :) Vi har sandmark,ja! :p

Tingeling: Jag rider Orvar ca 2 dagar/veckan nu,antingen Tors och Lördag,elller Fredag och Söndag. Hade kunnat ta en till dag,men nu är det så mörkt under veckorna när gubben kommer hem och kan ta över sonen! :p Sen när snön kommit så kanske jag lägger in en till dag av aktivering om det ljusar upp skogen. Sen går han på Lösdrift så han rör sig mycket själv också.

Vi har också funderat på att rida för tränare till våren.. behöver nån som säger upp med blicken..lååååånga ben :)

aida: din tjej e ju underbart söt, gillar hennes uttryck :)

Förstår inte riktigt frågan, men det är väl lite både och. En fin regel är väl att aktivera lika många dagar i veckan som hästen är gammal, dvs tre, och max varannan dag. Sen kan man väl kanske inte sitta upp och rida en timme i sträck tre dagar i veckan när hästen är helt omusklad för det. I början i höstas satt jag på Kaptenen max 20 min/gång och skrittade honom för hand både före och efter. Numera rider jag max 40 min och leder honom fortfarande både före och efter. Det beror ju såklart även på hästen hur mycket den klarar och orkar med.

Efter vilan kommer ridningen fortsätta trappas upp, men varieras med tömkörning och löshoppning. En kompis har en tvååring som ska förberedas för treårs så kommer åka iväg och löshoppa med henne. :) I vinter kommer jag ha en liten ridplan hemma där jag tänkte ha lite "bommar" att tömköra över. Nu ska han som sagt vila tills snön lagt sig, då har vi bästa underlaget här! :)

Du förstod nog frågan, eftersom jag fick ett bra svar ;)
Min är riden efter betet, sedan september av förra ägaren, två till tre ggr per vecka. Halva oktober reds han inte, utan vi gick lite promenader och så, försökte bekanta oss mest. Andra halvan har jag ridit ca 30 min, tre dagar per vecka. Funderar bara lite på om det är lagom nivå, eller om det krävs mer.
Ibland har han lite bus i kroppen. Tänkte att han kanske behöver aktiveras mer.
Det behöver ju inte ske genom ridning, utan kan vara tömkörning tex.
Men är det en dålig ide? Är livrädd för att tråka/trötta ut honom, så han inte vill mer :crazy:

Haha! :D

Jag tycker en ganska bra regel är att hästen ska verka vilja mer när man slutar. Det brukar ju märkas på dem när det börjar bli stopp i hjärnan.

KL
Nu har Kaptenen gått in i en mycket välförtjänt viloperiod! Idag var han huuur duktig som helst! En kompis kom hit och vi red ut en sväng. Var ute ca en timme, varav uppsuttet ca 40 min. Alla gångarter, han var jätteduktig!!! Han tittade lite runt vägen, det var ju läskigt med snö och mörka stenar mitt i allt vitt! ;) På hemvägen när vi travade bjöd han så himla fint till handen och gick rund och mjukt med härligt driv! :love: Han gick helt stadigt säkert 200 meter! :D Sen skritt ner för en backe, lite mera trav och när han då släppte efter och hittade rätt igen så saktade vi av och jag hoppade av och ledde honom hem, leende från öra till öra! :p

Lite bilder från ritten!

IMG_20131108_131151_zps75c04349.jpg

IMG_20131108_131242_zps209c08c0.jpg

IMG_20131108_131606_zpsd3148f59.jpg

IMG_20131108_133635_zps4a90d574.jpg

Nu ska han göra ingenting minst november ut, sen beror det på underlaget, vi kommer vänta på att snön kommer och lägger sig. :) Ikväll fick de för första gången i år en bal utställd i hagen. Eftersom vi inte lyckats få ihop nån ny höhäck så tog jag bort plasten i båda ändar (det är fyrkantsbalar på ca 200-250 kg), tog bort snörena (lite tjockare vanliga balsnören) och ställde ut den som den var. Då kan de ju äta från varsin sida. :) Nordisen sprang genast fram och körde in huvudet, men fegisen gatt springa några varv och leka fnysande arab innan han tordes gå dit. ;)

Senast ändrad:

Kaptenen är ju jättesöt :)
Låter som en bra grej att lyssna av om han vill mer.
Har bara fått ett pass med " nej, jag vill inte".
Tänk vilken skillnad det är i vårt avlånga land.
Vi har 10 grader varmt här och ni har snö? Det hade jag iaf kallat det för :D

+ Van Remo: Tack! :love: Min lilla lurvöra!

Haha, jodå, liiiiiite snö har vi! ;) Men det är mest mycket frost som blivit kvar. :)

Haha! :D

Jag tycker en ganska bra regel är att hästen ska verka vilja mer när man slutar. Det brukar ju märkas på dem när det börjar bli stopp i hjärnan.

KL
Nu har Kaptenen gått in i en mycket välförtjänt viloperiod! Idag var han huuur duktig som helst! En kompis kom hit och vi red ut en sväng. Var ute ca en timme, varav uppsuttet ca 40 min. Alla gångarter, han var jätteduktig!!! Han tittade lite runt vägen, det var ju läskigt med snö och mörka stenar mitt i allt vitt! ;) På hemvägen när vi travade bjöd han så himla fint till handen och gick rund och mjukt med härligt driv! :love: Han gick helt stadigt säkert 200 meter! :D Sen skritt ner för en backe, lite mera trav och när han då släppte efter och hittade rätt igen så saktade vi av och jag hoppade av och ledde honom hem, leende från öra till öra! :p

Lite bilder från ritten!

IMG_20131108_131151_zps75c04349.jpg

IMG_20131108_131242_zps209c08c0.jpg

IMG_20131108_131606_zpsd3148f59.jpg

IMG_20131108_133635_zps4a90d574.jpg

Nu ska han göra ingenting minst november ut, sen beror det på underlaget, vi kommer vänta på att snön kommer och lägger sig. :) Ikväll fick de för första gången i år en bal utställd i hagen. Eftersom vi inte lyckats få ihop nån ny höhäck så tog jag bort plasten i båda ändar (det är fyrkantsbalar på ca 200-250 kg), tog bort snörena (lite tjockare vanliga balsnören) och ställde ut den som den var. Då kan de ju äta från varsin sida. :) Nordisen sprang genast fram och körde in huvudet, men fegisen gatt springa några varv och leka fnysande arab innan han tordes gå dit. ;)

han är fin

å vad jag längtr till snö

Det gick bra! Men det är nog första gången som jag har sett henne lite upprörd, men det gick över snabbt. Den brummande vibrerande saken var inte farlig, så det gick bra att stå stilla och smaska på godis undertiden :D
Jag klippte bara framtill under halsen, dels för att jag inte ville klippa så mycket första gången och dels för att jag inte tror att det behövs mer i dagsläget :)

Här kommer filmen!
http://youtu.be/6qMbKCm9VQU

roligt att se dom busa ju ler...fin pålle de där

kul att se era bilder..mer mer mer :)
vet inte varför men har dåligt samvete har inte ridigt på en v gick rätt hårt i fre då vi red ute och han var så pigg så släppte han i full galopp..vet att de inte är någon fara att de står några dagar men har de på mitt samvete allfall...annars rider jag 3 gånger i v eller longera löshoppar....

alla här inne ha söta fina hästar roligt att se..

roligt att läsa oxo att man har kommit så långt fram i ridningen ändå trodde jag var försenad i utbildningen men vissa har ju precis börjat vad jag förståt så kan lungna mig där

Härligt med lite vitt på marken! Jag längtar efter snön,men samtidigt får inte korven vinterskor förrens 21 November,så innan dess måste snön hålla sig borta! ;)

Fina grabben vad duktig han är :) du kan tro att jag är avundsjuk på eran snö.. hemma hos oss har vi lerbad upp till knäna, regnväder och några plusgrader :/

Ja jag är väldigt glad att det äntligen är minusgrader! :)

Kl
Hästarna fick ju en bal i hagen igår, den var som väntat totalslaktad idag och utspridd åt alla väderstreck, hästarna hade skitit överallt i det och Kaptenen låg och sov i det på förmiddagen... :meh: Så jag och sambon drog ut en gammal höhäck i hagen och lastade i allt där. Senare på dagen satt Kaptenen lutad mot den och vilade, jäkla dumstrut... Den lär väl hålla en vecka eller nåt. :meh:

IMG_20131109_125402_zpsbb219a6d.jpg

IMG_20131109_153422_zps6f3c433f.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 841
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar