10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

KL

Vi har ju inte kommit igång sen betet typ.... Vi började lite, men sen kom det ju tappskor flera gånger i veckan i flera veckor, sedan blev hon ju dålig (ödemen) och nu fortsätter vi med tappskorna. Vid det har laget skulle hon ju ha varit igång i 2 månader och hoppats in nu.... Men nej, så är det ju inte. Dessutom tycker jag att när jag satt på henne senast (söndags, då tappade hon en sko under ritten!) så är det något skumt i höger sida. Sen om det är tänder, hon är stel eller att hon inte riktigt går framåt (så det känns som hon är halt) + att höger sida är min sämre sida, vet jag inte. Imorgon får hon på sig en sko igen iallafall, jag ska ringa ut tandläkaren också som också är veterinär.

Så det där med vintervila i december känns inte riktigt aktuellt. Då får hon hellre stå i januari.

Hon är oavsett allt en pärla! Ett sto ja, som har åsikter, men hon är verkligen superduktig på alla sätt och vis.

Maja - när jag hade en kompis som red så ca 150 kr per gång. När min tränare rider kostar han 300 kr per gång.

Och nej, jag sitter inte ner på en 3åring oavsett omständigheter.

Så fin hon är! Ser trevlig ut att rida :)

Maja_ ja man kan ju säga att de slösar lite hehe. jag avslutade mitt på fritillgångprojekt här, de gjorde ju typ allt i maten, och inte bara åt. Så jag kör ut 2 ggr om dagen istället, rejält så de bara precis ätit upp till nästa fodring.

Aida, lycka till med inhoppningen :)

jag har funderat på om jag skulle släpa fram ett par stöd och bommar och bara precis trava över några gånger så hon i alla fall har sett ett hinder innan vilan, men får se vad jag hinner med.

Hippocampus, hoppas ni kommer igång snart och att det inte är något allvarligt som du känner av.

KL

Åhhh,jag vart så besviken i dag! :( Orvar var lite rinnig bak på rumpan igen! :( Jag fattar INTE vad det är för något! Trodde det skulle komma i flytten iom foderbyte och allt,men han har varit hur fin som helst i magen.... I Lördags såg jag att det var nått litet skvätt på kotorna,och han bajsade 3 gånger när jag var där,första två superfina och torra,sen tredje ganska rejält lös,och idag hade det runnit lite längst skinkorna så han måste ha varit ganska lös igen! Å jag blir bara såååå ledsen! :(

Har varit frost och 5 plus om vartannat nu i några dagar,ny halm i ligghallen sen 1,5 vecka ca,som han mumsat i sig ganska friskt,och i söndags kom det ut en ny höbal i hagen,känns inte som om det beror på höet då den som sagt kom ut i Söndags,och magen var dålig redan på Lördag. Har även regnat ganska mycket och han har blivit blöt/kall på ryggen,om det kan göra det också?

Jag blir så trött,och så orolig över detta,vet ju hur det gick den där vintern när det sket sig totalt,när jag trodde jag skulle förlora honom.....

Gick iallafall en vända med honom i mörkret i hopp om att han skulle bajsa så jag kunde studera bajset,kom en hög och det var väll blandat... Bollar först,sen en skvätt komocka i slutet. (Stog och lyste med mobilen,tur ingen såg mig! ;) ) Hann gå igenom hagen lite snabbt innan mörkret kom,och man såg ju vilka som var hans högar, mycket ljusare i färgen,verkligen ljust bajsbruna,och nån var nästan bara komocka,men nån hade några bollar i sig,dock så tror jag att högen han bajsade när vi gick var den som såg bäst ut av dom jag hittade i hagen.

Men,men,har gett han "magpulver" nu iallafall,så nu får han en 10-dagars kur igen så ska det förhoppningsvis stabilicera sig snabbt,tur jag hade det hemma. Så fort frosten kommer så drar magen igång... Dock så känns det som om det varit lite väl löst för att bara vara frost.. Äsch,jag vet inte...!

Annars så ska han ha en massa beröm för att han skötte sig kanon på promenaden,även fast det var KOLSVART!!!! Jag såg knappt ens vägen framför mig,rätt in i skogen gick vi och han tvekade inte en sekund! :love:

Senast ändrad:

Min är också sån!!!
Först trodde jag att det berodde på foderbytet när jag köpte honom, så jag gav bakjäst. Han blev bättre under tiden han åt det, men sedan samma som innan. Så kom jag på att han kanske inte fick tillräckligt med torrsubstans, så jag ökade på hösilaget, men han är fortfarande kass. Nu ska jag ge jäst igen och om det hjälper, så vågar jag inte sluta. Kan de äta det hur länge som helst?

Jag provade ju med jäst på min 11a, det tyckte jag gav lite resultat, men efter 14 dagar med 25g/dag tänkte jag prova sluta, och nu är det tillbaka igen... I hans fall ska jag prova ta bort saltstenen och ge salt i maten istället. Han vräker i sig salt och har gjort konstant sen jag fick hem honom. I början tänkte jag att han hade nån brist på nånting, men nu verkar det mer ha satt sig i huvet... Han har ätit upp 1,5 sten sen jag stallade in, det är nästan 1 kg salt i månaden! :crazy:

Fibusen: Vad ledsamt att han blivit dålig igen. :( Hoppas det är båt snabbt övergående! Vad är det för pulver du ger? :)

Hippocampus: Nej jag vill inte heller sitta ner på min, mer än inför avsaktningar och så, och då bara ett par steg. Men alla tänker visst olika kring allt, intressant att höra andras åsikter! Vad trist med alla tappskor... Kan du slå på själv eller måste du vänta in hovis? Kaptenen brukar mest bara "kliva ur" skon så de har aldrig behövts riktas om, men det förutsätter ju att man hittar igen den... :grin: Nu har han faktiskt *peppar peppar* haft tofflorna kvar längsta perioden nånsin! Hela fyra veckor på torsdag! :o :p

Sassiball: Ja usch vad dom grisar ner! :wtf: Idag hade de bara lite kvar utspritt på backen, städa på ni tänkte jag med djävulshornen på plats. :D De får ny bal imorgon, förhoppningsvis blir det inte lika skräpigt nu när det är en höhäck redan från början. :)

Jag gav en blandning med färsk bakjäst, proviva blåbär/bifidus (eller vad det nu hette) samt fiberhavgregryn till min ettåring när hon var risig i magen.
Jag vet folk som gett bakjäst som underhåll under längre period men jag har aldrig testat själv.

Jag ger Equine premium,gut balancer,det är det enda som hjälper på Orvar. Har även alltid en quick fix spruta liggandes i samma märke,proppad med probiotika,den kan jag ge i fall magen brakar helt och hållet.

Detta är samma saker som han fick efter kolikanfallet förra vintern av veterinären,och jag vågar inte prova något annat.

Ang saltet så vräkte Orvar i sig det han också,en halv saltsten på en natt på box,och dom la faktist ut en ny saltsten här om dagen,så det kan också vara en bidragande orsak,och han har ätit mycket nu när den var ny.....

Jag blir knäpp snart på detta iallafall,aldrig mer en maghäst!!!!!

Så det är nånting du ger som en kur på några dagar? Och sen brukar han vara bra? Jag blir tokig på Balder... Det är ju lika mycket vatten som träck... :meh: Allt spån under högarna får jag slänga, det går åt tredubbelt med spån till honom mot de andra två tillsammans...

Kl
Kaptenen har blivit huggorm. Balen tog slut ute igår, så nu på morgonen slängde jag ut hö i höhäcken så dom har tills i em när vi ska köra ut en ny. Och Balder får inte komma i närheten... :meh: Jag lade höet så att det går att nå från olika håll så de behöver inte ens stå i närheten av varann, men om Balder går nära höhäcken på ena sidan kommer Kaptenen med drake-look och kör iväg honom, även fast han ju hade mat på sin sida... Han är så sjuuuukt lik sin mamma! Det är nästan läskigt! Han har precis samma minspel och gör likadana grimaser som hon, man ser riktigt på honom vad han tänker, vilket man gjorde väldigt tydligt även på henne. Läskigt var ordet... Vaaaarför blev han en han för!? :p

Nu har jag beställt både pulvret och sprutan!
Får hoppas det hjälper.
Så han får detta hela tiden?
Vad blandar du med?
Jag har müsli, så det ramlar nig lätt emellan.
Kan man blanda med vetekli, eller sätter det fart ännu mer på magen?

Ja,jag brukar ge 10 dagar. Har för mig att dte står på förpackningen att vid tex flytt,tävling,foderbyte m.m så kan man ge 5 dagar innan och 5 dagar efter. Nu är det ju svårt att förutse i förväg när Orvas mage rasar,så jag ger ju när jag ser det. Man kan ge dubbla dosen om det är riktigt illa,alltså 2 mått/dag,det kan jag göra första 5 dagarna om det bara rinner ur han,sen minska ner till ett mått resten av tiden. Jag tror att man kan ge det här hela tiden,men jag är så rädd att det inte ska ge någon effekt OM magen brakar tillslut endå,då det är det enda som hjälpt oss,funkar inte detta så kommer jag stå där helt handfallen.

Däremot kan man underhållsdosera med yea-sacc,det kan hjälpa mot diarre, (har dock inte hjälpt oss mot det!) samt hjälpa dom ta upp så mycket näring det bara går i fodret också,alltså så ska det hjälpa dom att lägga på sig lättare,så det ger jag Orvar iallafall 3 dagar i veckan.

När det är riktigt illa så får han sprutan också,man ska dela upp den på 5 dagar,plus att ge en skopa pulver i fodret så det blir dubbelt dom första 5 dagarna (spruta+pulver). Har använt den en gång utöver när veterinären var ut,och det var en klar förbättring redan dag 3!

Jag vet inte hur det funkar att blanda med vetekli tyvär,jag brukar bara stö över lucernen,dom äter ju pulvret utan problem,luktar typ lucern av det.

Gillade dock det bättre innan när det var som små små pellets,då hade dom smaksatt det så hästarna älskade det,lätt att ta en skopa och mata direkt ur handen,då var man ju säker på att dom fick i sig allt! :D

Se mitt tidigare svar hur mycket/länge jag ger! :)

Jag vet inte om detta hjälper er med maghästar,men ni kan ju prova,det skadar inte och är inte dyrt.
För många år sen så hade jag en kamrat med ett föl som dom prövade allt på,det blev JÄTTE dyrt och allt var verkningslöst.
Vid ett tillfälle när jag hade min gammle vet ute hos mig så berättade jag om min kamrats problem och han sa genast,har hon provat riven vitkål ?
Det hade hon inte......men varför inte,kostade 7kr och lite jobb med att riva den så ett 3 mån föl kunde äta den.
48 tim senare sket fölet bollar,hon fortsatte någon vecka och det fölet har växt upp och är inte mag känslig idag (hästen är idag 9 år)
Till föl var doseringen ca 1dl /dag och jag har ingen aning om i fall det funkar på äldre hästar.

Nämän! :o Det har jag aldrig hört talas om! Men varför inte? Tänkte ändå göra gulaschsoppa idag så ska ändå köpa vitkål... Kan ta ett extra stort kålhuvud så kan Balder få lite av det. Tack för tipset!

Åh,det är faktist något som jag INTE provat! Supertack för tipset! :D

(Trodde du skulle tipsa om typ bakjäst eller liknande,och det funkar INTE för oss!)

Testade precis att ge 5dl riven och han åt det!!!
Tror ni att man behöver ge mer?
Vad väger ett föl jämfört med en treåring?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 845
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 573
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 114
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025