10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Vad fin han är! Bläsen är underbar! :love: Och vad duktig du är på att göra pannband! Kan du inte göra ett blått till Kaptenen? :angel:

aida: Kul med löshoppning! Vi håller på att samla ihop lite folk som vill hjälpas åt att löshoppa, då kommer Kaptenen få skutta också. :)

Sassiball: Vad roligt att det går så bra! :) Skönt när det känns stabilt redan från start!

Ottilia: Men vad tråkigt! Låternhimla mysko att två skulle drabbas samtidigt, kanske är nån slags smitta som nån annan sa? Hoppas hon är bättre nu!

Kl
Kaptenen är såååå sur på mig! :D Han kommer alltid upp till grinden när jag är ute och när jag tar in ponnyn springer han och skriker och tycker synd om sig själv. :p När jag rider iväg springer han omkring och sen vrålar han efter oss hela tiden vi är borta... Det hörs lång väg! Grannarna lär väl undra vad det är för dryg trumpet som måste låta så jävligt ett par timmar om dan. :p

På torsdag är det fem veckor på skoningen, jag är alldeles chockad att dojjorna suttit kvar ända tills nu! :eek: Ska ringa hovis och boka tid till helgen, då åker snösulorna på!

Orvar äter torrt hösilage i nät,ca 3-4 timmars tuggtid/3 ggr om dagen. När det blir kallt så öppnar vi upp helt och hållet. Sen får han lucern.

När han var så där jättedålig förra vintern så rasade han i vikt,snabbt gick det. Lika nu i somras,då rasade han också. Den här gången så tror jag inte att han gick ner något alls i princip då jag hann stoppa upp det med hjälp av pulvret.

Dricker han ordentligt iallafall? För det är ju superviktigt iom att det rinner ur dom. Orvar var ju grymt uttorkad där i vintras,veterinären slangade 10 liter direkt i magen,och 10 liter i dropp,och Orvar vart mycket piggare då på direkten.

Kraftfoder skulle jag inte våga ge,men däremot lucern. Ev skölja av betfor och ge han det,pga fibrerna är bra för tarmen.

Sen ge han den där kuren,5 dagar med sprutan,sen 10 gr pulver morgon och kväll. Du kan ju ge det längre tid också om han inte blir helt bra under tiden. Det är bra om du tar lite foder och blöter och har i pulvret,då det annars flyger omkring lite,blöter du och har i det så vet du att han får i sig allt iaf! :) Jag hoppas verkligen att det funkar lika bra för er som det gör för oss! :)

Oj, blev din så dålig!
Mitt dräktiga sto står i boxen bredvid och är en riktig satmara mot honom.
Jag har ingen annan box att ställa honom i , så vi har satt upp plyfaskivor, så han ser bara ponnyn i boxen (för liten för Mowgli) mittemot och så kan han titta ut genom sitt fönster. Det verkar som att han får mycket mer lugn och ro efter att vi gjorde så. Sedan får han gå i egen hage bredvid de andra två, då de varit så elaka mot honom. Jag trodde att det var en övergångsfas, men de slutar inte :( så om han haft någon inre stress, så hoppas jag att den är minimerad. Han verkar inte stressad utåt iaf. Nu får han alltså bara hösilage 66% så det är inte blött enligt min uppfattning. Han fodras fyra ggr om dagen och får sammanlagt 13 kg, vilket bör vara ok för att uppnå mängd torrsubstans. Näringsmässigt är det också tillräckligt. Han kan nog äta mer, men han är dålig på att hushålla med det. Han pissar gärna ner höt. Har provat hönät, men då blir han frustrerad och drar sönder det. Och vatten får han såklart och mineralsten. Han dricker mycket, så det är jag inte orolig för, han hetsäter inte heller av mineralstenen. Men vad tror du, ska jag öka på grovfodret ännu mer? (Hur jag nu ska göra) Eller tror du att det "räcker" med pulvret och sprutan? Vill ju absolut inte att han ska falla ur mer, och vågar nog inte ge kraftfoder, även om det inte blivit bättre sen jag tog bort det. Vad menar du med sköljd betfor?

Jag skulle öka på grovfodret,om du dessutom är rädd att han ska falla ur så är det ju bara bra att du får i han så mycket som möjligt! :) Prova att öka med ett kilo/dag,då brukar dom inte "kasta" så mycket. Om man ökar mycket direkt så upplever jag att dom bara struntar i det och trampar ner det. Så kanske ett halv kilo morgon och ett halv kilo kväll,när han äter upp allt det så ökar du ett kilo/dag till osv. Orvar hade en maxgräns på 13 kilo innan,allt annat trampade han ner i sommras när han vart dålig,men när jag ökade med 0,5 kg per mål så åt han upp allt,och tillslut så åt han 16 kg/dag,det behövde han när han hade tappat en del.

Sköljd betfor innebär att du blöter den som vanligt,sen sköljer du av betforvattnet så socker kan göra så att dom blir lite lösare i magen. Om du sköljer den tills vattnet är helt klart så är det i princip bara fibrerna dom får i sig. Om hästen däremot dricker dåligt får man överväga om det är värt att riskera att ge dom betforvatten,då dom oftast tycker det är riktigt gott att dricka det,men som sagt så kan dom bli lösa av det,men nu dricker ju din riktigt så då kan det vara bra att skölja ur den.

Ja,måste varit förra vintern,jag trodde jag skulle förlora honom då... :( Hade stått med lös mage flera veckor,veterinären sa bara "avakta tills snön kommer" och att det var många som var dåliga i magen,vi hade ju en jätteregning sommar,så allt i hagen var ju genomrutten så alla trodde det berodde på det. Sen en dag när jag var där och mockade på eftermiddagen så hade han lämnat några strån hö inne,samt inte druckigt vatten ordentligt,jag tog in honom i stallet,gav han lite hö (för att kolla om han ville äta) som han inte alls var särskilt intresserad av,så då gick vi ut igen och promenerade på ridbanan runt runt. Han bajsade tillslut,komocka,som det varit under senaste veckorna,in igen,ingen höjd temp,och han kändes lite piggare. Stannade några timmar och han började plocka i höet,och drack lite,och tiggde godis. Jag tänkte att nu är det nog lugnt,så jag började packa ihop grehjerna,gick in i sadelkammaren med borstarna,sen ut i stallet igen och ser han inte! Halvspringer till boxen och han ligger ner och krampar. :eek:

Ringer veterinären direkt som ska komma om tidigast en timme, jag går in till Orvar och försöker få upp han,men han vill bara ligga ner,sätter mig där inne hos han,och han växlar mellan att ligga helt utsträckt på sidan,och ligga med huvudet uppe. När veterinären väl kommer så börjar hon med undersöka honom,inget direkt stopp i tarmen,och ok tarmljud,slangar i han 10 liter vätska direkt i magen,då vart han lite lite bättre direkt,sen ställs han på två droppåsar, när han fått i sig dom börjar han återgå till det normala,vakna Orvar,så vi slapp åka till strömsholm. Sen fick han den här magkuren,och redan dag 2 så började magen visa en förbättring. Tog ca en vecka innan han var så gott som helt bra,men jag undrar vad som hade hänt om jag hade åkt hem,för han verkade mycket piggare efter han bajsat. Tänk om han lagt sig 10 min senare,då hade jag hunnit åka,och ingen skulle komma in i stallet förrens kl 07,nu var väll klockan 21 iallafall. Jag vet inte om han hade överlevt då! :crazy:

Han gick ju i gemensam hage,så jag hade inte alls kol på hur mycket (lite) vatten han drack igentligen,hinken i boxen hade varit halvfull ett par dagar,men det kunde den vara då och då,men den här dagen var den orörd i princip.

Veterinären sa att diarren torkat ut han helt och hållet,att han höll på att gå förlorad pga vätskebrist. Hon sa även att jag ALDRIG ska avvakta så länge,oavsett vad veterinärer säger,MAX 5 dagar innan man börjar behandla,för hästmagar är så känsliga,så dom klarar inte långvarig diarre,finns risk att hela systemet brakar ihop då,men följande magsår osv. Så nu har jag gett det max en dag innan jag sätter in kuren. Och jag är livrädd varenda gång han får diarre nu.... :(

Senast ändrad:

Men,vad läskigt! Vilken tur att allt gick bra!
Jag har ju haft inställningen att prova en sak i taget, men nu blir jag orolig!

*kl*

Jag har totalt motsatt problem och står med en riktig tjockis i hagen... Idag kom nätet så vid nästa hösilageleverans blir det begränsning. Vi har inte gjort någon analys eftersom vi får hösilage från olika ängar, jag står med en tjock häst som jag gärna hade haft ännu mer tryck i men känner mig totalt vilse i pannkakan när det gäller tillskott p.g.a. avsaknad av analys. Hon får en näve mineraler, lite soja, lite havre och lite lusern men det är ju ytterst liten mängd. Energin är väl det enda jag kan säga som jag vet att de får tillräckligt av....

Kl

Premiär!
Idag har Rozalie hoppat med ryttare för första gången! Hon var så duktig!

Hon är inte så van vid att det är andra hästar i ridhuset och blir lite spänd och trängd när de kommer för nära och givetvis så kom det in 3 st till precis när vi skulle börja rida, varav en skulle longera... jaja, det var bara att köra på enligt planen. Hon var ändå relativit obrydd över de andra hästarna idag så hon börjar kanske att vänja sig.

Framåtbjudningen var det lite sisådär med, men det kommer! Man såg verkligen på henne hur mycket som pågick i hennes huvud, hon är en riktig tänkare. Tror att hon tyckte att det var skoj :)

Inga kommentarer på ryttaren, inte jag som rider

http://youtu.be/_YhO-Yjk8lw

Inte? Hmm har jag gjort nått fel?

...nu kommer jag inte på YT alls..

Senast ändrad:

Åh det är så mysigt med lurvar! Min är också luvig och det är så gulligt. Så gulligt att jag inte ens klipper bort tofsarna i öronen :D

Duktig hon är! Hon fattar ju fort vad hon ska göra!

Jag vet inte när jag ska hoppa in min, löshoppningstränaren säger att jag ska komm dit med henne och löshoppa henne och sen sadla på och "rida" löshoppningsbanan (minus några hinder) eftersom de känner sig trygga med den. Många gör så hos honom tydligen.

Idag har Ann Gunther varit här och tryckt på den gråa pownien. Tänk så skönt det är ibland när någon frågar efter stammen på hästen och man får ett svar "åhhh vad intressant!" och sen utlägg om varför och hur morfadern osv såg ut och vad han lämnat. Ibland är det trist att alltid få förklara vem morfadern osv är.

Oavsett så påstod hon att pownien hade vääääldigt mycket bog (nähä!) Väldigt fint rörlig i benen och lederna där, lite bättre än "normalt". Lite spänd bak men inte så farligt alls, däremot satt hon mer fast i bogarna, framförallt höger. O såklart är det höger sko som hon tappat ofta... Antagligen har hästen sträckt sig i hagen då det gick i hela muskulaturen. Men det ordnades och jag ska massera lite där.

Pownien visade sen upp sin "nya" galopp i hagen i tempot "superhögttemposomingenannankanspringai". Hon fick gå ut i hagen ensam för första gången (de andra skulle ju med bli tryckta på), så hon sprang ett par rundor sen gick hon iväg och betade.

Jag är så imponerad av hennes psyke! För två helger sen red vi ut med en kompis och hennes ena häst, min häst har aldrig gått med någon annan häst på uteritter. Inga problem. Kompisens häst började backa in min, inga problem.
Jag är säker på att denna häst kommer bli en riktigt riktigt bra terränghäst!

Ja, hon fattade snabbt :) Bommarna på marken var som om hon aldrig gjort annat innan, sen när vi satte upp det lilla krysset så var hon tvungen att titta en gång först, sen rullade hon bara på.

Vad smart att hoppa löshoppningsbanan, då har man gratis inramning med :)
Är Annie helt bra från ödemet nu?

Japp, jag har ridit henne ett par gånger efter det, men visst är jag rädd för att hon ska svettas (hon var ju himla svettig efter "det" ridpasset) och jag känner hela tiden vid sadelgjorden och är jäkligt nojjig! Provar inte andra sadelgjordar bara sådär längre, nu har jag köpt en tryckfördelande dressyrgjord (rider med terrängsadel med långa stroppar).

Spänner inte alls hårt (innan kanske jag spände ett hål hårdare för att vara "säker") nu spänner jag kanske 2 hål mindre.

Supernojjig är jag!

Åh vad kul! :) Ser ju himla tryggt och prydligt ut! Vad duktig hon är! :)

Hippo: Vad skönt att ödemen försvann. Kul att vara igång igen. :)

Sar (tänk att min telefon alltid vill döpa dig till "sär" :p): Magen kommer bli muskler ska du se. ;) Kaptenen börjar också lägga på sig en kula nu när de fått bal i hagen. Sist åt de upp drygt 200 kg på fyra dagar. :cautious: Hoppas de taggar ner och äter lite mindre snart... Blir ju alltid så de vräker i sig i början.

Min är oxå jätte tjock i båda bak, dock ingen feber. Fick höra att annan häst i stallet hade sett likadan ut men den fick feber. Hade ute vet och han hade sett ganska många hästar med samma symptom den här hösten och han trodde att dom reagerade på något i hagen.. Mysens ben har lite varannan dags syndrom, han kan bli bättre för att någon dag senare vara sämre igen. :( Den hästen som hade samma symptom höll det i sig i ca två veckor för att sedan bli helt frisk och symptomfri.

*kl*
Jag har inte skrivit här på länge då det har varit lite motigt den senaste månaden. Började med att jag blev uppsagd från stallplatsen och sedan så slängde Mysen av mig med dunder och brak så jag gjorde mig ganska illa. Sedan blev inte stallet jag flyttade till så bra så jag kände mig tvungen att flytta igen efter bara en vecka. Nu står han tillfälligt ganska långt ifrån mig i ett stall där förvaringen just nu är obefintlig så har alla grejor hemma eller i källaren..=jätte glad sambo.. NOT..

Längtar till vi ska flytta igen vid årsskiftet!! Känns inte optimalt att flytta hästkraken så mkt men det kändes som jag inte hade ngt val. :cautious:

Förstår din noja! Hoppas nya gjorden hjälper.

Jag har en ELT-gjord som jag är jättenöjd med, men jag tycker att det är jättesvårt att veta hur hårt jag ska dra den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar