Sv: 10
rna del 5
Jag skulle öka på grovfodret,om du dessutom är rädd att han ska falla ur så är det ju bara bra att du får i han så mycket som möjligt!

Prova att öka med ett kilo/dag,då brukar dom inte "kasta" så mycket. Om man ökar mycket direkt så upplever jag att dom bara struntar i det och trampar ner det. Så kanske ett halv kilo morgon och ett halv kilo kväll,när han äter upp allt det så ökar du ett kilo/dag till osv. Orvar hade en maxgräns på 13 kilo innan,allt annat trampade han ner i sommras när han vart dålig,men när jag ökade med 0,5 kg per mål så åt han upp allt,och tillslut så åt han 16 kg/dag,det behövde han när han hade tappat en del.
Sköljd betfor innebär att du blöter den som vanligt,sen sköljer du av betforvattnet så socker kan göra så att dom blir lite lösare i magen. Om du sköljer den tills vattnet är helt klart så är det i princip bara fibrerna dom får i sig. Om hästen däremot dricker dåligt får man överväga om det är värt att riskera att ge dom betforvatten,då dom oftast tycker det är riktigt gott att dricka det,men som sagt så kan dom bli lösa av det,men nu dricker ju din riktigt så då kan det vara bra att skölja ur den.
Ja,måste varit förra vintern,jag trodde jag skulle förlora honom då...

Hade stått med lös mage flera veckor,veterinären sa bara "avakta tills snön kommer" och att det var många som var dåliga i magen,vi hade ju en jätteregning sommar,så allt i hagen var ju genomrutten så alla trodde det berodde på det. Sen en dag när jag var där och mockade på eftermiddagen så hade han lämnat några strån hö inne,samt inte druckigt vatten ordentligt,jag tog in honom i stallet,gav han lite hö (för att kolla om han ville äta) som han inte alls var särskilt intresserad av,så då gick vi ut igen och promenerade på ridbanan runt runt. Han bajsade tillslut,komocka,som det varit under senaste veckorna,in igen,ingen höjd temp,och han kändes lite piggare. Stannade några timmar och han började plocka i höet,och drack lite,och tiggde godis. Jag tänkte att nu är det nog lugnt,så jag började packa ihop grehjerna,gick in i sadelkammaren med borstarna,sen ut i stallet igen och ser han inte! Halvspringer till boxen och han ligger ner och krampar.
Ringer veterinären direkt som ska komma om tidigast en timme, jag går in till Orvar och försöker få upp han,men han vill bara ligga ner,sätter mig där inne hos han,och han växlar mellan att ligga helt utsträckt på sidan,och ligga med huvudet uppe. När veterinären väl kommer så börjar hon med undersöka honom,inget direkt stopp i tarmen,och ok tarmljud,slangar i han 10 liter vätska direkt i magen,då vart han lite lite bättre direkt,sen ställs han på två droppåsar, när han fått i sig dom börjar han återgå till det normala,vakna Orvar,så vi slapp åka till strömsholm. Sen fick han den här magkuren,och redan dag 2 så började magen visa en förbättring. Tog ca en vecka innan han var så gott som helt bra,men jag undrar vad som hade hänt om jag hade åkt hem,för han verkade mycket piggare efter han bajsat. Tänk om han lagt sig 10 min senare,då hade jag hunnit åka,och ingen skulle komma in i stallet förrens kl 07,nu var väll klockan 21 iallafall. Jag vet inte om han hade överlevt då!
Han gick ju i gemensam hage,så jag hade inte alls kol på hur mycket (lite) vatten han drack igentligen,hinken i boxen hade varit halvfull ett par dagar,men det kunde den vara då och då,men den här dagen var den orörd i princip.
Veterinären sa att diarren torkat ut han helt och hållet,att han höll på att gå förlorad pga vätskebrist. Hon sa även att jag ALDRIG ska avvakta så länge,oavsett vad veterinärer säger,MAX 5 dagar innan man börjar behandla,för hästmagar är så känsliga,så dom klarar inte långvarig diarre,finns risk att hela systemet brakar ihop då,men följande magsår osv. Så nu har jag gett det max en dag innan jag sätter in kuren. Och jag är livrädd varenda gång han får diarre nu....