10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Jag tycker iaf det är fruktansvärt trist när vuxet folk inte kan vara ärliga och raka, dessutom när man känt varandra i ca 15 år!! Man behöver ju inte vara otrevlig eller plump för det.. Kan säga att jag aldrig någonsin under mina ca 25 år som hästägare blivit uppsagd från en stallplats!

Hua, har du fått armen undersökt?

Hoppas nästa stall blir bra! Det låter som om stallägaren som sa upp dig inte hade någon egentlig orsak, men av någon anledning inte ville ha dig kvar..? Lika bra att flytta då, blir ju inte bra för nån att vara kvar på ett ställe där det uppenbart är någonting som gnager.

Ja armen är röntgad och inget är brutet. Dom försökte även ultraljuda men det var för ömt så det gick inte, skulle ha varit på återbesök men har inte hunnit riktigt..;)

Ja jag hoppas också att nya stallet blir bra!! Det är som sagt extra trist eftersom vi var gamla kompisar och jag trodde verkligen att allt var frid och fröjd så blev verkligen överraskad. :meh: Nej det är klart man inte vill stå kvar där man är oönskad!

Härligt att uteritten gick bra!! Är lite avis på alla som rider och jobbar på. ;-)

Senast ändrad:

Tack Maja o aida! Ska bli kul med en bäbis igen. Igår fick han stå på gången o bli ompysslad. Det var myyycket uppskattat o han visade sig vara en riktig kelgris!

Får landa hos mig nu en vecka eller två innan vi hittar på nåt men sen är tanken ridning och löshoppning. Planen för nästa år ska helst mynna ut i fälttävlansbreeders men den som lever får se!

super: Vad jag menade är att stallägaren bevisligen inte kunde med eller hade annat problem med att tala om för dig vad h*n tyckte om dig eller om din hantering och löste problemet genom att säga upp dig. Människor i allmänhet har svårt för att vara raka och säga saker rätt upp i ansiktet och dessutom så hade du ju heller inte upplevt det på samma sätt som h*n för du trodde ju allt var bra.Det ligger säkert mer än en klippning och ett täcke bakom din uppsägning men det enda du kan göra är att släppa det hela o gå vidare.

Min lilla pownie fick springa igår. Vi har ju inte byggt upp någon kondis ännu och hon är allmänt uttråkad. Så igår skrittade jag genom byn för att komma till en liten galoppslinga där en kompis skulle möta mig så vi kunde galoppera där. Pownien gick fint genom byn utom på två ställen, hon var superrädd för shettisarna och sen gjorde en hon ett flygande språng a'la spanska ridskolan ut på en åker när hon såg en stenstod :nailbiting:

Galoppslingan sen och hon fick ta rygg på två riktigt fina och meriterande fälttävlanshästar och galopperade lite. Hon tyckte det var skitkul och bockade hejvilt, men sen kunde hon galoppera också :D Joggade av henne lite, hon var så avslappnad och fin, sen skrittade jag hem henne för hand (ca 2 km). Shettisarna var lika läskiga om inte värre, så då fick hon energi igen och skulle såklart visa upp sig och låta som en dinosaurie!

Idag kommer tandläkaren!

Låter väldigt märkligt. Antingen ville hon inte ha någon inackordering längre eller så ligger det något annat bakom. Har för mig att hon inte ville ha inackordering innan du flyttade in så kanske något sådant igen.
Stökig situation iaf.

Ja märkligt var ordet men som sagt så är det ingen idé att älta.
Jag hoppas det blir bra på nästa ställe som är väldigt nära och har riktigt bra ridvägar samt ridhusbygge på g till nästa år förhoppningsvis.:D

Kl
Mysens galopp har äntligen börjat arta sig och han har faktiskt fått en stor fin galopp i hyfsat uppförsbacke.:banana: Traven har oxå utvecklats från att vara bra till faktiskt ganska (i mitt tycke) fantastisk. Jag är väl i och för sig ganska partisk men f*n vad han travar just nu. Har även fått några kommentarer av besökare i stallet att dom tycker han rör sig väldigt fint.:D:banana::love: = Väldigt stolt matte!! Nu ska vi bara försöka kravla oss upp på ryggen igen bara.. Håller på att leta efter lämplig kamikaze pilot..

Tack tack sassi! O Ja hippos! Nu är friden slut för din del!:D:nailbiting::D

Ragge har lugnat sig betydligt sen han kom, gillar att ha fri tillgång på mat i hagen det är tydligt! Men igår tog jag ut Lilla Svarta på gången o då fick han ett av sina små frispel i boxen. Står o slår bakut gång efter gång o är vaaansinnig för att hans nya kompis eventuellt möjligtvis kaaaaanske kommer att gå ut ur stallet utan honom...:meh: Nåja, det går säkert över.

Men du måste ju första att det är helt uteslutet att ta ut ara den ena! Dumma människa som inte fattar att de omöjligt kan överleva utan varandra om ens så bara för en stund! :mad:

:D

Fibusen: Jag ska! :p Men har jobbat häcken av mig på dubbla jobb så har mest bara åkt hem och mockat mellan arbetspassen... Men nu jobbade jag sista passet på gamla jobbet i söndags och kommer därmed ha det lite lugnare framöver. Hästarna har inte rört på sig på länge nu, har inte hunnit. Men som sagt kommer jag ha mer tid nu framöver. ;) Passade utmärkt med vila nu ändå, skitväder och ingen snö att tala om...

Kl
Ja som sagt har jag nu äntligen bytt jobb, efter en månads dubbla pass. Så nu hoppas jag på att dels kunna känna lite mer glädje både på och utanför jobbet, dels få mer tid för allt hemma. Perfekta jobbtider tycker jag, börjar på kvällen och slutar nån gång under dagen efter. Enda dåliga är att min stackars sambo måste ta fler in- och utsläpp... I övrigt är det bara positivt! Bättre lön, bättre villkor, bättre arbetstider, parkeringsplats med motorvärmaruttag (vilket är en klar fördel på vintern när man bor i Jämtland, förut fick jag parkera längs vägen...), mycket trevliga människor och roligare arbetsuppgifter. Den här sista månaden har varit ett helvete med gamla jobbet, jag har varit så less och trött och slut i både kropp och knopp. Har knappt orkat gå in och läsa här. Men nuså! Färdiggnällt! Känns underbart när man ser framåt! :)

Har pga ovanstående inte gjort ett skit med Kaptenen. Han är uttråkad och vill hela tiden ha uppmärksamhet. Försöker busa i hagen men stackars Balder har det så jobbigt med underlaget nu så det blir aldrig nåt. Sen vi började ha bal ute i hagen har grabben plötsligt blivit rätt så renlig i boxen vilket verkligen uppskattas! Var samma visa förra året. Han har dessutom fått tillbaka lite rumpa. ;) Tyvärr har även svullnaden ovanför kotan kommit tillbaka sen han fick vilan. Inte särskilt uppskattat... Det märks tydligt att den blir bättre av röresle., som tur är så är den inte lite stor som innan. Mest som en större galla. Bara snön vill komma nån gång så ska han få rulla igång igen.

Ang planer för nästa år så har jag haft en motivationsdipp och gått i säljartankar igen. Men jag har lovat mig själv att vänta tills nästa höst. Så han ska förhoppningsvis få skutta lite P&J med en annan pilot och sen framför allt träna för tränare. Kommer sikta på kvalitén för att ha ett mål. :) Hur som helst kommer han få en till vila runt april då underlaget brukar bli kasst igen, och sen sommarlov.

KL

Min lilla gubbe har fått en ny bästis!
Katten!!!
Idag låg katten på rygg i hagen och blev slickad :yuck: av Mowgli!!!
Sedan ville katten gå sin väg, men då tog Mowgli tag i hans svans och lyfte tillbaka honom!!!! :D
OBS! Katten verkar under rådande omständigheter må bra!

Fibusen: Pulvret är fantastiskt!!!! Han är mycket bättre!
Så gott som bra faktiskt!! Kommer dock att fortsätta ge ett tag till.
Jag blandar det med lite vatten och han slickar i sig det!
Tusen tack för tipset :)

Hej här kommer jag o tjatar igen.

En sån här ung häst behöver vila helt har jag fått lära mig, så vintervila ska gärna vara att bara vistas i hage med kompisar. Det är både knopp och kropp som behöver en paus.

Hej igen :)
Jo, det är så som jag har tänkt/lärt mig.
Funderade på om det ÄR så eller om det är individuellt.....
För min del blir det ju bara enklare om han kan stå :angel:
Tänkte först att han skulle vila jan-feb,
Men tjälen har slagit till nu, så jag funderar på om jag ska låta honom vila dec-jan och sätta igång i februari för att sedan komma igång "på riktigt" under våren. Känns inte som att vi kommit igång riktigt. Men vi har lärt känna varandra ganska väl under de två månader som jag haft honom. Det kanske räcker med ny miljö och ryttare för honom innan vilan.

Jag tycker det låter som ett bra upplägg.

Har blivit hårt här också nu, så himla tråkigt. Men några timmar på em så är marken mjuk så man kan rida i alla fall. Men jag hinner inte hålla igång Fendi mer nu så hon får vila. Har min 07:a att rida och det räcker för mig just nu.

Säger som Sassiball, hel vila.
Det är mognaden psykiskt som jag vill åt. Ge henne en chans att smälta det nya hon lärt sig.

Kl

Det här med vilan igen. Det går ju att planera men det är inte säkert att det blir som det är tänkt, beror ju på yttre om ständigheter med. Men jag har försökt att göra en grovplanering för nästa år, med siktet inställt på championatet nästa höst.
Eftersom jag inte satsat på något sånt här tidigare så blir det lite nytt tänk för mig (men roligt!) och jag vill gärna ha tankar och åsikter om min plan!

Så här ser den ut i dagsläget:
*Vila December och halva januari, tom v 2 (6 veckor)
*v 3-5 Igångsättning, bommar, påbörja konditionsträning ute
*ca v 6 påbörja mer regelrätt hoppträning, fortsatt konditionsträning
Därefter varva uteritter, dressyrpass och hoppning
(Kvalen startar i mars, men planerar inte in någon tävling fören mest troligt tidigast i april, beroende på hur det går)
*Mitten på mars "åka iväg träning" på någon/flera P&J, låg höjd.
*Kval April-Maj
*Vila/bete Juni-Juli
*Igångsättning månadskifte juli/augusti
*Ev. semifinal september (datum?)
*Ev. final oktober (datum?)

Vad tror ni? Är jag ute och cyklar nånstans?
Nån av er som har erfarenheter av årgångschampionaten tidigare?
Jag tycker framförallt att det är svårt att få till en bra sommarvila! Vill att hon ska få minst 2 månader sammanhängande vila, men sen ska hon ju hinna komma igång igen innan det är dags för tävling.
Tips please!?

Åh, vad roligt!!!!
Jag har en hemlig dröm om att göra samma sak,
men tror inte riktigt på mig själv.
Det var så längesedan jag var på tävlingsbanorna.
Kan vi inte peppa varandra och planera "ihop"?
Troligtvis kommer jag inte så långt, men skulle gärna försöka!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter