10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Vilken jobbigt stallsituation!
Jag flyttade runt en del med mina med innan jag hittade ett ställe som både jag och hästarna trivdes på. Det är jobbigt att flytta och inte ha fasta rutiner, men det är värt det när man hittar rätt stall!

Hoppas du mår bra efter flygturen igen nu!?

Skumt det där med benen... Räkan är nu fin i benen och febern har släppt.. Magen är som den ska också men hon har tappat lite fett över revbenen så nu har jag ökat på maten en hel del. Och vi har nog botat hennes nål-rädsla! Hon var knappt spänd sista dagen med penicillinet!

Trisst med stallet!! Hoppas du är bättre efter avramlingen!

I söndags gjorde jag något som man inte "ska" göra med unghästar egentligen.. Promenerade i ridhuset och hade Räkan lös. Hade hjälmen på mig då jag lekte lite följa john med henne (visserligen bara i skritt men man vet inte när de busar iväg om de är lösa) Så efter ett tag fick jag ett infall, steg upp på en pall och Räkan ställde upp bredvid, så lade jag benet över ryggen och gled upp. Sedan skrittade vi stora krumelurer i ridhuset, jag pekade och använde sitsen och hon svängde. Skrittade på bra och verkade tycka att det var lite skoj. Några gånger försökte jag byta riktning för sent innan väggen så då misslyckades jag med att välja riktning men i övrigt gick det bra. =)

Åh vad jobbigt med stallplatsen! Hoppas det nya efter nyår blir aåsär bra så det känns rätt! Hur gick det efter att du tuggat grus?

Kl
Framför allt Fibusen var ju nyfiken på mitt hö som är hässjat, nu har jag öppnat första bunten och säger bara waaaaaoooow! :love: Helt underbart hö! Långa helt oskadade strån, alla blad och blommor kvar, knallgrönt precis som gräs, och hästarna älskar det! :D Grabbarna får ju bara max ett kg inne nu på nätterna eftersom de har fri tillgång ute, annars drar de bara runt höet i boxen. Av det andra höet som också är jättefint, men gjort på vanligt vis, har de lämnat allt över 0,5 kg. Men med detta är det helt rensopat på morgnarna! :D Har försökt ta kort men mobilen har så dålig kamera så precis allt blir brunt... Satte systemkameran på laddning så ska jag försöka få till lite bilder sen!

Bonusbild
IMG_20131114_133952_zpscd578491.jpg

Du har ju alltid så fina kort. Mästerfotografen Sar försökte idag men det gick inte så där jättebra. Hästen hoppade fantastiskt så det hade varit trevligt att visa men jag bjuder på lite misslyckade bilder idag;)
Adriellehopp1.jpg

Adriellehopp2.jpg

+ Ottilia & Maja_Kandi

Ja det är verkligen skitjobbigt med stallplats!! Jag vill ju helst ha Mysen på lösdrift då jag tycker det är för kort tid att vara ute mellan 9-15 som dom flesta stallplatser har här omkring på vintern. Men tycker det är jätte svårt att hitta en lösdrift där det sköts ordentligt!! Den första var en lervälling utan like, han var lerig upp till magen varje dag och då menar jag inte lite stänk utan helt inpackad..
Den andra har dom lagt in stenkross och det verkade jätte bra men då blev han extremt ömfotad så då var jag tvungen att slå på skor fram för att underlätta för honom. Min plan var annars att han skulle få gå barfota så länge som möjligt. Dessutom tycker inte jag att denna sköts heller då det är grymt skitigt (läs mycket bajs) i hallen och runt foderhäcken. Jag har försökt påpeka och dom säger att det ska fixas men det verkar ta tid.. Det känns lite som att så fort det är lösdrift så behövs det inte skötas...
Den nya som jag ska flytta till i årsskiftet är väldigt nära och har en bra kuperad skogshage med ängar och hallen är jätte stor och fräsch, hästarna verkar dock inte utnyttja den så mycket men dom kan iaf gå in och stå/ligga torrt om dom vill. Jag hoppas innerligt att det blir bra och att jag inte behöver flytta igen!! Är så svårt att avgöra hur det sköts när man är på en visit och kollar stallplatserna.

Jag fattar heller inte varför jag blev uppsagd från den gamla platsen, vi var kompisar sedan länge och jag har stått där i 2 år. Har alltid betalat i tid och är noga med att sopa och sköta mig, visst vi har väl haft två tillfällen där vi hade meningsskiljaktigheter men dom löste vi trodde jag.. Skälet till uppsägning var fick jag veta att jag hade lagt täcke på Mysen när han hade feber i slutet på september, "unghästar ska (tydligen) inte ha täcke".., han fick ju in en pinne i benet med infektion och feber och det blev runt nollan på nätterna samt ihållande regn så då la jag på ett tunt stalltäcke med regntäcke över eftersom han frös, det var tydligen katastrof samt att jag hade klippt min förra häst förra vintern..:confused::confused::meh:

Jag skadade armen i avramlingen, vet inte om han trampade på mig eller hur det gick till, men blev alldeles svart om hela överarmen och kunde inte lyfta den över midjehöjd, dock inget brutet men väldigt ömt. Gick så snabbt, vi skrittade och så fick jag för mig att jag skulle prova att trava lite för första gången.. Smackade och gav samma kommando som jag brukar när vi longerar, han tog då ett travsteg för att sedan bryta av och jag tänkte lite till kan du och smackade igen.. Då exploderade han och bockade järnet och kutade rakt in i väggen.. Armen är i stort sett bra nu, är fortfarande lite öm på vissa punkter men jag har i stort sett full rörlighet i alla fall. Har insett att jag måste ta hjälp så det inte blir en vana, mota olle i grind så att säga.;)

oj! har du kollat upp armen så att inte någon muskel är av?

Knäppa människor det finns med täcken.. Vet en som blev uppsagd för att hon "plågade" sin häst som hade flugtäcke på sommaren.. Hästar mår tydligen dåligt av sådant...

Räkan var också lite känslig första gångerna jag travade med henne uppsuttet.. Ville bara trava några steg och hade lite skjuta-rygg tendenser. Hade en kompis som ledde henne och så travade vi bara 3-4 meter åt gången några gånger per ridpass de två -tre första ridpassen. Efter det var det bara att trava längre sträckor själv.. Hoppas det löser sig!!

Var hos läkare och sjukgymnast och dom försökte ultraljuda men det var så ömt så det gick inte. Dom sa dock att något hade gått sönder eftersom armen var så svart men att man inte
gör något iaf utan avvaktar för att se om rörligheten blir begränsad. Skulle ha varit på återbesök men jag har inte hunnit
riktigt..

Ja det finns så många märkliga människor, varför inte säga till på en gång och vara rak och ärlig istället för att komma ett år efteråt.. Som med att klaga på att jag klippte min förra häst förra vintern... Alltså för ca ett år sedan.. Dessutom vad har stallägaren med att göra att jag klipper min häst?.?.

Skönt att höra att det kanske är lättlöst, blev ju totalt överraskad då han inte visat några tendenser till att bocka eller dyl. Känns som alla planer har blivit lite kullkastade pga alla problem med stall och avramling samt nu med svullna ben.. Ska se om jag kan komma igång med longering och lite lastträning så jag kan komma iväg till min tränare för hjälp. Han är jätte lättlastad men har lite svårt att backa ur transporten.. ;)

Det finns folk också finns det folk. Somliga kan inte bara fråga eller säga ifrån på en gång. Jäkligt trist! Speciellt om ni känt varandra länge också, vad är problemet då kan man ju undra...

Lät inte vidare skönt med armen heller. :crazy: men ett besök hos både läkare och tränare så reder det säkert upp sig. :)

Sar: Kul med bilder! Även om dom inte var så bra. ;) Men det syns ju att det är en häst! :p

Jobbigt med stalltrubbel och meningsskiljaktigheter! Hoppas att det inte är något allvarligt med armen..
Bra stallplats e ju så oerhört viktigt för man till bringar ju endå så mycket tid i stallet. Själv vill jag att mina hästar ska få ha det rent och fräscht runt om sig, jag vill kunna ge dom möjlighet att vara ute så mycket som möjligt men endå ha möjlighet att hitta skydd från regn, snö vind. Sen är ju hästar så olika också.
Vi har ju 3 hästar för tillfället. Häst nr 1 är väldigt frusen av sig och föredrar att stå inne och mysa så fort det lite regnar eller blåser.. Så fort det mörknar på kvällen börjar hon vandra och undra om hon inte slipper in snart.. Hon vill hon ha täcke på sig står o spänner sig o får ont annars.. Lika är hon på sommaren med insekter. Häst nr 2 kunde inte bry sig mindre om vädret.. Kan nog stå inne ett par timmar, men vill sen snabbt ut igen och verkar inte frysa, sätter päls som en björn. Häst nr 3 är lite mitt e mellan och kan tänka sig lite både och.. Alla 3 är av samma ras :)

+Aliah

Ja jag hoppas att allt ska lösa sig med nya stallplatsen!! Ska bli skönt att slippa ha allt i bilen.. Tack för stödet!:bow::bow:

+ Ottilia & Maja_Kandi

Ja det är verkligen skitjobbigt med stallplats!! Jag vill ju helst ha Mysen på lösdrift då jag tycker det är för kort tid att vara ute mellan 9-15 som dom flesta stallplatser har här omkring på vintern. Men tycker det är jätte svårt att hitta en lösdrift där det sköts ordentligt!! Den första var en lervälling utan like, han var lerig upp till magen varje dag och då menar jag inte lite stänk utan helt inpackad..
Den andra har dom lagt in stenkross och det verkade jätte bra men då blev han extremt ömfotad så då var jag tvungen att slå på skor fram för att underlätta för honom. Min plan var annars att han skulle få gå barfota så länge som möjligt. Dessutom tycker inte jag att denna sköts heller då det är grymt skitigt (läs mycket bajs) i hallen och runt foderhäcken. Jag har försökt påpeka och dom säger att det ska fixas men det verkar ta tid.. Det känns lite som att så fort det är lösdrift så behövs det inte skötas...
Den nya som jag ska flytta till i årsskiftet är väldigt nära och har en bra kuperad skogshage med ängar och hallen är jätte stor och fräsch, hästarna verkar dock inte utnyttja den så mycket men dom kan iaf gå in och stå/ligga torrt om dom vill. Jag hoppas innerligt att det blir bra och att jag inte behöver flytta igen!! Är så svårt att avgöra hur det sköts när man är på en visit och kollar stallplatserna.

Jag fattar heller inte varför jag blev uppsagd från den gamla platsen, vi var kompisar sedan länge och jag har stått där i 2 år. Har alltid betalat i tid och är noga med att sopa och sköta mig, visst vi har väl haft två tillfällen där vi hade meningsskiljaktigheter men dom löste vi trodde jag.. Skälet till uppsägning var fick jag veta att jag hade lagt täcke på Mysen när han hade feber i slutet på september, "unghästar ska (tydligen) inte ha täcke".., han fick ju in en pinne i benet med infektion och feber och det blev runt nollan på nätterna samt ihållande regn så då la jag på ett tunt stalltäcke med regntäcke över eftersom han frös, det var tydligen katastrof samt att jag hade klippt min förra häst förra vintern..:confused::confused::meh:

Jag skadade armen i avramlingen, vet inte om han trampade på mig eller hur det gick till, men blev alldeles svart om hela överarmen och kunde inte lyfta den över midjehöjd, dock inget brutet men väldigt ömt. Gick så snabbt, vi skrittade och så fick jag för mig att jag skulle prova att trava lite för första gången.. Smackade och gav samma kommando som jag brukar när vi longerar, han tog då ett travsteg för att sedan bryta av och jag tänkte lite till kan du och smackade igen.. Då exploderade han och bockade järnet och kutade rakt in i väggen.. Armen är i stort sett bra nu, är fortfarande lite öm på vissa punkter men jag har i stort sett full rörlighet i alla fall. Har insett att jag måste ta hjälp så det inte blir en vana, mota olle i grind så att säga.;)

jobbigt med stallpaltsen:crazy: klart man väljer lösdrift om den är bra med bra lighall. mitt stall jag är i nu släpper jag aldrig billigt bra ägare och stora finna hagar med ligghallar...

aj då du vet att du ska ringa din försäkring typ fritidsförsäkring eller faket försäkring eller om d har nått på din hästförsäkring.... tyvärr tänkte inte jag så långt när jag skadade knät förra året när jag tuggade grus men sen berättade en jobba kompis att hon varit ute i skogen på sin fritid med hunden och stukat foten väldigt illa..hon fick nästan 6000 av sin handelsförsäkring men du ska spara alla kvitton

hoppas magarna är bättre på era hästar aldrig roligt när de rinner från dom...

var i ridhuset förra helgen är grattis ridning för alla medlemmar ibland...körde han första gången(fick han hemkörd av förra ägaren) och hade med han till nytt ställe med massa nya hästar som var där..och vilken ängel han är lätt at lasta(även i bäkmörker och mörkt i transport) och jätte snäll med allt nytt..
lite bilder tyvärr är dom av dålig kvalite då min kameraman inte hade rätt inställt
1398603_10152022065589771_1066618781_o.jpg

1403549_10152022065084771_88148951_o.jpg

1403408_10152022070179771_442261801_o.jpg

1399785_10152022070619771_112926514_o.jpg

1401745_10152022071244771_1413248423_o.jpg

1399264_10152022202954771_1357709105_o.jpg

775716_10152024782889771_536958033_o.jpg

1403312_10152022207469771_2100555991_o.jpg

"Skuttar in i tråden":)

Nu har även jag en liten 10:a i hagen. Han är e Diabeau van de Heffinck-Lancet-Zeus. Svenskuppfödd dock. Ca 163-164 cm just nu o ganska jämnt växt. Han är insutten men inte mer så det får bli ett litet vinterprojekt.
Han kom igår så jag har inte hunnit få så mycket bra bilder på honom än men håll till godo:

Ragge till vänster på bilden:
1456592_10152121081888313_1861263582_n.jpg

1390466_10152123358688313_1131110346_n.jpg

Ang att bli uppsagd från stallplats så finns det ju alltid två sidor av ett mynt och som stallägare är det ju lika svårt ibland att framföra sina åsikter som att ta emot kritik som inhysning. Ibland är det ju lika bra för bägge parter att man skiljs åt även om det kanske inte känns så just när man blir uppsagd.

Kul med ridbilder! Vad roligt att det gick så bra! :)

Novali: Vad roligt att du också hoppar in här! Du har alltid så bra tips och råd! :) Grattis till nya plutten, han såg himla söt ut!

Hua, har du fått armen undersökt?

Hoppas nästa stall blir bra! Det låter som om stallägaren som sa upp dig inte hade någon egentlig orsak, men av någon anledning inte ville ha dig kvar..? Lika bra att flytta då, blir ju inte bra för nån att vara kvar på ett ställe där det uppenbart är någonting som gnager.

Kul med lite ridbilder! Det är riktigt svårt att få bra bilder i ridhus, men man ser ju lite i alla fall :D

Novali: Välkommen! :)

Jag har ridit ut ensam för första gången idag! :)
Det var så fint väder och jag hade sovit bort halva dan (ska jobba i natt) och hann inte hitta något ridsällskap. Så bära eller brista det fick gå som det ville, ut skulle jag!

Hon är helt trygg när vi rider med andra och går gärna först med. Men att vara helt ensam var lite läskigt!
Så det var en ganska nervös dam som stannade och glodde på det mesta var 20m i början och testade stanna och vända några gånger. När hon insåg att hon bara kunde ta sig framåt så tyckte hon att det i alla fall kunde få gå undan och la in turboskritt alt trav eller helst galopp! Så vi har tränat på skritten idag och säkert förbättrat den 1-2p med det engagemanget som hon hade ;)

Summa summarum så var hon jätteduktig och jag är nöjd med vår premiärrunda :)

Är det någon som planerar att tävla nästa säsong? Kanske sikta på breeders?
Hur lång vila nu i vinter planerar ni i så fall? Och hur lång vila i sommar?

EFTERLYSER DINA HÖBILDER!!!!!!!!!!!!!!! :D:D:D

Ang planer till nästa år som jag såg att nån frågade så har vi inga tävlingsplaner. Däremot så hoppas jag att vi ska kunna börja rida för tränare iallafall,det behöver VI.

Ang vila så hade jag tänkt rida November ut,sen vila December och Januari,men nu har han stått i 2-3 veckor i princip,då vi inte fått på vinterskorna än,och jag törs inte ge mig ut på frosten,så nu får han några veckor vila tidigare än planerat. Kommer då rida lite i December igen (max 2 dagar/vecka),sen får han stå hela Januari. Är så mycket i december så får se om jag hinner med det öht,annars så blir det vila då också. Dock mår hans mage mycket bättre av att hålla igång mer än vad han gör i hagen,lika sadeltvånget också,så lär väl motionera han lite utanför hagen i December iallafall,annars så blir det nästan 3 månaders vila.

jobbigt med stallpaltsen:crazy: klart man väljer lösdrift om den är bra med bra lighall. mitt stall jag är i nu släpper jag aldrig billigt bra ägare och stora finna hagar med ligghallar...

aj då du vet att du ska ringa din försäkring typ fritidsförsäkring eller faket försäkring eller om d har nått på din hästförsäkring.... tyvärr tänkte inte jag så långt när jag skadade knät förra året när jag tuggade grus men sen berättade en jobba kompis att hon varit ute i skogen på sin fritid med hunden och stukat foten väldigt illa..hon fick nästan 6000 av sin handelsförsäkring men du ska spara alla kvitton

Så tänkte jag om min stallplats oxå, men så gick det ju som det gick.. :(

Det är svårt med försäkringar. Jag har fått ledbanden i ena knät avsparkade för ganska många år sedan, hade då Agria incident men det krävs att man ska ha bestående skador.. Mina skador är visserligen bestående men eftersom jag i nuläget inte har ont men kommer sannolikt få ont i när jag blir gammal men det spelar ingen roll för förs bolaget för dom ersätter inte sannolika saker..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vad jobbar du med, egentligen?