+ Ottilia & Maja_Kandi
Ja det är verkligen skitjobbigt med stallplats!! Jag vill ju helst ha Mysen på lösdrift då jag tycker det är för kort tid att vara ute mellan 9-15 som dom flesta stallplatser har här omkring på vintern. Men tycker det är jätte svårt att hitta en lösdrift där det sköts ordentligt!! Den första var en lervälling utan like, han var lerig upp till magen varje dag och då menar jag inte lite stänk utan helt inpackad..
Den andra har dom lagt in stenkross och det verkade jätte bra men då blev han extremt ömfotad så då var jag tvungen att slå på skor fram för att underlätta för honom. Min plan var annars att han skulle få gå barfota så länge som möjligt. Dessutom tycker inte jag att denna sköts heller då det är grymt skitigt (läs mycket bajs) i hallen och runt foderhäcken. Jag har försökt påpeka och dom säger att det ska fixas men det verkar ta tid.. Det känns lite som att så fort det är lösdrift så behövs det inte skötas...
Den nya som jag ska flytta till i årsskiftet är väldigt nära och har en bra kuperad skogshage med ängar och hallen är jätte stor och fräsch, hästarna verkar dock inte utnyttja den så mycket men dom kan iaf gå in och stå/ligga torrt om dom vill. Jag hoppas innerligt att det blir bra och att jag inte behöver flytta igen!! Är så svårt att avgöra hur det sköts när man är på en visit och kollar stallplatserna.
Jag fattar heller inte varför jag blev uppsagd från den gamla platsen, vi var kompisar sedan länge och jag har stått där i 2 år. Har alltid betalat i tid och är noga med att sopa och sköta mig, visst vi har väl haft två tillfällen där vi hade meningsskiljaktigheter men dom löste vi trodde jag.. Skälet till uppsägning var fick jag veta att jag hade lagt täcke på Mysen när han hade feber i slutet på september, "unghästar ska (tydligen) inte ha täcke".., han fick ju in en pinne i benet med infektion och feber och det blev runt nollan på nätterna samt ihållande regn så då la jag på ett tunt stalltäcke med regntäcke över eftersom han frös, det var tydligen katastrof samt att jag hade klippt min förra häst förra vintern..
Jag skadade armen i avramlingen, vet inte om han trampade på mig eller hur det gick till, men blev alldeles svart om hela överarmen och kunde inte lyfta den över midjehöjd, dock inget brutet men väldigt ömt. Gick så snabbt, vi skrittade och så fick jag för mig att jag skulle prova att trava lite för första gången.. Smackade och gav samma kommando som jag brukar när vi longerar, han tog då ett travsteg för att sedan bryta av och jag tänkte lite till kan du och smackade igen.. Då exploderade han och bockade järnet och kutade rakt in i väggen.. Armen är i stort sett bra nu, är fortfarande lite öm på vissa punkter men jag har i stort sett full rörlighet i alla fall. Har insett att jag måste ta hjälp så det inte blir en vana, mota olle i grind så att säga.