10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Absolut. Jag kommer inte att tävla min själv utan har en (för tillfället hästlös) vän som kommer hoppträna och tävla henne åt mig. Hon har tidigare tävlat både fälttävlan och hoppning och har betydligt mer tävlingsrutin än mig (som framförallt tävlat dressyr).

Konditionsträning kan man ju lägga upp på olika sätt. Men ut i skogen och rulla på i trav och galopp, få upp flåset, pulsen och därmed uthålligheten. Intervaller brukar vara bra. Jag älskar intervallträning i backe, men har inte en backj*vel att rida i :cautious: Men långsamt och långt eller snabbare tempo i intervaller. Varva olika sätt för bästa effekt.
Sen gäller det ju att inte bränna iväg i 10 snabba intervaller det första man gör ;) utan lägga sig på en lagom nivå för individen. Pressa gränserna lite i taget.

Tänk på att semifinalen går inomhus.. tro det eller ej men en hel del som rider semin har inte tänkt på det och kvalat utomhus.. sen kommer dom in i ett ridhus i tävlingssammanhang och så blir det katastrof. Det är oftast inte vilka bonnetävlingar som helst heller utan riktiga titthinder osv i semin.. kan ju vara bra att tänka när man väljer tävlingsplatser som förberedande.

Jag har ju haft världens bästa terräng tidigare, men valt att flytta till söderslätt.
Känner mig totalt lost! Inte en backe i sikte!
Tänkte faktiskt köra till romelseåsen och klättra regelbundet sedan.
Vet inte om det finns galoppbackar där, får utforska området.
Bor du i närheten?

Perfekt med såna tips! Tack! Ska tänka på det.
Typiska nybörjarmisstag är ju bra om vi kan undvika :)

Tänkte även försöka planera in en tävling där vi kan testa att sova borta. Kanske inte en 2 dagars tävling, men åka iväg till en bekant rida lite dag ett, sova i nytt stall och tävla i närheten dag två. Så att vi inte testar det för första gången när (ehrm.. om) vi går till final ;)

Vad tror du om planen i övrigt? Rimlig?

Inflyttad norrbo till skåne och fick googla romelseåsen, så mest troligt inte ;)
Bor i Kristianstad :)

Nu har Pirayans provsvar kommit. De visar att han utan tvekan har testikelvävnad kvar.. Jättehöga halter.. Så nu har vi åtminstone svart på vitt att vi måste göra nånting åt det. Vad har ni för erfarenheter ??

1456617_10202317464361051_1632723531_n.jpg

Han är alltså klapphingst? Då är väl operation enda alternativet?
Här har vi inte haft det så där jätteroligt. Projektet " det är bara att vänja sig med täcke" gick väldigt bra första dygnen med Rambo Optimitäcket, sedan gick hon en morgon in i sin ligghall och sparkade sönder den. Typ 9 brädor. Tur i oturen så skadade hon sig inte allvarligt, hon är haltfri men svullen på ett ben.

Perfekt med såna tips! Tack! Ska tänka på det.
Typiska nybörjarmisstag är ju bra om vi kan undvika :)

Tänkte även försöka planera in en tävling där vi kan testa att sova borta. Kanske inte en 2 dagars tävling, men åka iväg till en bekant rida lite dag ett, sova i nytt stall och tävla i närheten dag två. Så att vi inte testar det för första gången när (ehrm.. om) vi går till final ;)

Vad tror du om planen i övrigt? Rimlig?

Det beror ju på hur långt framme hästen är nu.. jag hade nog personligen inte satsat på att kvala så tidigt som april-maj oavsett utan gett hästen fler rundor på lägre nivå för att befästa självförtroende, avspändhet osv. Alltså 1 meter är verkligen inga höjder att tala om för en normalt begåvad hopphäst men vad som ställer till det är ju oftast det mentala eller det som är runt omkring osv. När det är befäst så blir det ganska så plättenkelt att göra sina nollor. Det händer rätt mkt där efter vilan med hästarna.

Vet ju inte bakgrunden men varför måste hon täckas o varför hade täcket med sparkandet att göra?

kl

Ragge verkar vänja sig vid att vara Västgöte nu!:) Han älskar sin bal ute som man kan mumsa i hela dagen och tycker det är ok, inte bra, men ok att Lilla Svarta tas ut o rids o han får vara kvar inne.:meh:
Om det är ok väder i helgen tänkte jag longera lite o ev sätta upp en pilot några varv för att se om det går bra även här.

Jo, han kastrerades ju i maj 2011 och då var han ju som sagt klapphingst, fast då garanterade hon som kastrearde honom att hon fått bort allt och att allting var okej.. Fast nu har vi ju då konstaterat att så är inte fallet så det har lämnat nånting i honom i alla fall.. Operation är ju nog det enda man kan göra. Veterinären sa att det finns 3 olika valmöjligheter.. Att gå in via buken, in via ändtarmen eller så titthåls operation.. Titthålsoperation borde ju vara mest skonsam och minst traumatisk för hästen tycker man ju..

Hon skakar vid nederbörd så därför vill jag gärna kunna ha täcke på då (hon går på lösdrift). Hon hatar täcke och har alltid gjort enligt förra ägaren, därför skaffade jag ett perfekt anpassat dito men det sket sig ändå.

Man kvalar in genom att ha tre felfria rundor ju.
Måste det vara tre felfria i rad?
Och visst får man bara starta avd B med 4-åring?

Det beror ju på hur långt framme hästen är nu.. jag hade nog personligen inte satsat på att kvala så tidigt som april-maj oavsett utan gett hästen fler rundor på lägre nivå för att befästa självförtroende, avspändhet osv. Alltså 1 meter är verkligen inga höjder att tala om för en normalt begåvad hopphäst men vad som ställer till det är ju oftast det mentala eller det som är runt omkring osv. När det är befäst så blir det ganska så plättenkelt att göra sina nollor. Det händer rätt mkt där efter vilan med hästarna.

Om man ska ge hästen vintervila, sätta igång, träna, göra några starter, hoppas på att klara kvalen, sedan ge sommarvila innan ev final....puh.
Då är min fråga, hur ofta är ett bra upplägg att starta?
Man vill ju inte köra på för hårt, samtidigt som det känns lite tight.

Du menar att det bör vara möjligt att kvala efter sommaren? Kanske ge sommarvila tidigare och sätta igång tidigare? Eller kortare vila än 2 mån i sommar?

Hon har inte hoppat så mycket än, så jag kan inte säga hur hon löser uppgiften. Det kan ju vara så att hon inte alls fixar hoppningen under ryttare lika fint som hon gjort med löshoppningen, skulle det vara så så lägger vi ner.. Då är det ju ingen vits.
I övrigt i ridningen tycker (tror) jag att hon är hyfsat i fas.
Hon ska hoppas igen i kväll, sen vila.

Nope, inte i rad och ja, avd b :)

Kl
Filmtajm!
Titta inte så noga på hösäcken på ryggen :o Har inte ridit regelbundet på några år och tappat mycket stabilitet och styrka, jobbar på det!
Hon var pigg pigg pigg pigg - tröööööött! ;) och det blåste rätt mycket ute och smällde i plåten på ridhuset så hon var lite spänd emellanåt.

http://youtu.be/rcbOXTJfCDc

Roligt att se andra i samma ålder! :)
Fin hon är.
Har ni hoppat något alls uppsuttet?
Min hade hoppats två ggr i höstas när jag köpte honom.
Sedan har vi hoppat två ggr sedan dess.
Jag har låtit min dotter hoppa honom, eftersom hon rider och tävlar regelbundet, och jag känner mig smidig som ett kylskåp!
Tanken är ju givetvis att även jag ska hoppa honom, men nu är saken den att hon har gjort det så jäkla bra, så jag funderar på om hon ska kvala honom istället! Då är ju frågan bara om det finns någon nedre gräns för hur gammal ryttaren måste vara? Jag mailade Swede Horse, och de skrev ålder enligt TR.
Problemet är bara att jag inte hittar något om ålder i TR?
Jag är ganska säker på att det inte finns någon åldersgräns för att tävla häst, så kvalen borde funka, men OM det blir aktuellt med final, är det andra regler då?
Vad går finalen som? Nationell?

Då har ni hoppat dubbelt så många gånger som oss ;)

Rozalie har med kvällens pass hoppat 2 gånger. Första gången finns på film längre bak i tråden.

Jag vet inte riktigt hur det är med ålder på ryttaren... Hur gammal är hon? Jag tror att finalen går som Lokal, men är inte säker.

Kl

Dagens pass gick super och hon har nu gjort sig väl förtjänt av sin vila! Helt annan bjudning nu och verkar ha fattat konceptet hyffsat redan. Hon är klok min lilla fröken. Det syns nästan hur mycket hon tänker och funderar, tror att vilan kommer mycket lägligt nu.
Alla sprången finns med i filmen, innan jag började filma så hade de travat och galopperat över bommar på marken.

http://youtu.be/Lq183KHAVVA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar