10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Roligt se ni har lite planer...och bilder och filmer är alltid kul.

Nästa år hade jag tänkt komma igång mer med hoppning och någon p&j sen träna för min tränare och självklart ut och ha roligt =)

Hon är 14 år. Mailade Swede Horse igen. Känner mig som en idiot, men jag måste ju få veta :) iaf så skrev de att de följer TR och om det inte står något om lägsta ålder där, så är det OK.
Så nu kör vi på att hon kvalar honom! Om ingen annan har läst något som jag missat????
Det ska bli så kul att ha ett mål att sträva efter!
Vill inte att han ska vila, vill bara träna, träna :D
Men det får vänta. Hur lång vila ger ni andra?
Jag tänkte ju två månader. Det får bli Dec och Jan om man ska ha tid att komma igång till vårens tävlingar. Men jag tycker ändå att det känns tight.....

Min vilar nu, än så länge tre veckor. Han får nog vila lite till. Sen kör vi på medans underlaget är bra och sen får han vila en gång till i vår, kanske i april.

Aida: Så kul med film! Hon är så fin! :love:

Nu har jag också letat i TR men hittar inget. Det enda som jag hittar angående ålder är en 16års gräns för att leda hingst på tävlingsplatsen.
Så det borde vara grönt, om det inte står något annat i propositionerna! :)

Kul att ni satsar med!

Rozalie får vila 6 veckor, så hela dec och halva jan. Första vilodagen idag och jag vill rida! ;) Hon är ju superrolig att rida nu ju!
Aja, den som väntar på något gott.. :cautious:

Hur mycket har du ridit under hösten, hur länge och fr.o.m. När?
Jag köpte ju min i början av oktober. Då var han riden i några veckor efter betet.
Sedan tog det två veckor innan jag hittade sadel, så då blev det mest träning från marken. Sedan har vi ridit ca tre dagar per vecka ca 30 min i ca 1,5 månader. Så säg att han är riden 3 månader med
Ett uppehåll på två veckor.
Så det känns ju inte som att vi har tränat speciellt hårt under hösten.
Hur lång vila krävs det då???
Räcker det med en månad eller bör jag ge två?

Jättekul att följa varandra nu och se hur det går framåt våren med kvalen :)

Jag tog hem hästarna från betet i månadsskiftet augusti/september. Första veckan kom vi bara in i stallrutinerna igen och sedan repeterade vi ridningen från grunden igen. Lugn start med andra ord. Sen är hon riden 2-3 ggr/ vecka varvat med annat (promenader, longering, lösgalopp). Löshoppad 1 gång och hoppad uppsuttet 2 ggr.

Så hon har inte heller varit igång mer än ca 2,5-3mån. Men hon har gått väldigt bra och redan andra passet efter sommarvilan kände jag vilken enorm mental utveckling som hade skett! Hon hade tagit ett par ordentliga kliv uppför trappan och har fortsatt att utvecklas under hösten. Så jag vill att hon ska få tid nu att smälta detta innan det eventuellt pyser över nånstans och blir kortslutning. Förebyggande tänker jag ;)

Ja, jag håller med! Roligt att ha något att sikta mot och även om vi inte tar oss hela vägen dit så har vi roligt undertiden och hästarna får en målmedveten träning :)

Det är nog bäst att ge honom de två månaderna som jag tänkt från början då :)
Har du någon aning om det finns några pay & jump inplanerade i vår?
Nu bor vi ju inte direkt grannar, men jag kan tänka mig att det är svårt att hitta just där man själv bor? Vad kan det vara från sydspetsen till norra Skåne?
10 mil? Jag kan tänka mig att åka 5 mil iaf. Så vet du något ca 5 mil från dig? :D

KL
Jag läser men skriver inte så mycket. Tycker det ser stabilt ut Aida! Kul att du har mål, och det kommer ni ju fixa! Min ska också kvala, men till fälttävlanschampionatet. Tror jag. Jag har inte frågat någon ryttare ännu men gett lite hintar till några. Så jag tror jag har två ryttare jag ska fråga på "allvar" och sen kanske jag har någon joker i bakfickan ifall det skulle skita sig. Ryttarna är så rutinerade så de får hjälpa mig att lägga upp en plan isåfall.

Vi har kommit igång lite efter sjukdomsperioden. Däremot tycker jag ibland att hon är oren och hänger sig i höger hand. Jag har tagit ut både kiropraktor och tandläkare, ingenting. Jo, fast inte som har med min känsla att göra. Eller så känns hon så när hon blir trött och inte går på framåt. För i början av passen känns ingenting, heller inget vid uteritter. Men på banan efter en stund. Eller så är det skit i sadeln. Jag ska be min tränare titta på henne, annars får man väl åka in och kolla. Igår var hon lite varmare i högerbak än de andra benen, dock ingen svullnad eller ömhet och hon är inte halt.

Tandläkaren gav henne en tanddiagnos som inte var så rolig men heller inte en "dödsstöt". Förutom att hon bla aldrig bör äta pellets (ska ingen häst göra iallafall fick jag lära mig), alltid äta hö osv så ska hon inte ha nosgrimma. Det blir ju jättebra, framförallt i dressyren där nosgrimma måste finnas enligt TR. Dock hoppning och terrängen finns ingenting om att det måste finnas en nosgrimma.
Jag antar att man kan få ett intyg på att hon inte ska ha nosgrimma när hon blir äldre och kanske överdomare osv kan ge en dispens men det blir ju lite bökigare. I värsta fall, som veterinären/tandläkaren sa, får jag rida med ett Micklem-träns. Men inget annat.
Jag ringde sen till den bästa tandläkaren (enligt mig) och han höll med.

Jag minns inte om jag la in denna film på henne? Vill man inte se trav kan man spola fram till runt 2.30 för galopp. Andra gången hon rids i ridhus och första gången hon reds av Daniel. Lite mer framåtbjudning så fixar det sig! http://www.youtube.com/watch?v=-bdonTrBwDc&feature=c4-overview&list=UUXWRQrzRRS2Gq5V3MjqYm2A

Hon ser jättefin ut på filmen, tror jag sett den förut. :) Tråkigt med tänderna! Vad är det som ställer till det så hemskt? Jobbigt med en sån där känsla av att något är fel också, aldrig kul...

KL
Själv hittade jag en jättehalt häst i boxen imorse. :meh: (Det var min syster som tog in dem igår kväll och hon hade inte sett nåt märkligt.) Han brukar alltid stövla ut så fort man öppnar dörren men idag stod han bara och tittade på mig. Happ, på med grimma och ut på gången och titta. Ganska solklart hoven. Väldigt mycket varmare än den andra, ordentlig puls i kotan och gick "på tå". Jag fick lyfta de andra benen också utan protester så så jätteallvarligt kan det ju inte vara. Det ena jag tyckte var underligt var att det STANK ur hoven. Det luktade riktigt jävla illa från strålen som dessutom är lite geggig. Lite mysko tidpunkt för strålröta kan jag tycka, men varför inte... Det andra var att just den sprickan som han har på den foten plötsligt gått upp i kronranden igen, den hade läkt bra och följt med hoven ner, men nu ser den konstig ut och liksom uppluckrad upp mot kronranden. Jag provade klämma överallt med en visitertång men han reagerade inte på nåt alls, så kratsade ur ordentligt, sprutade med jodopax på och runt hela strålen och släppte sen ut honom. Senare under dagen har det varit sedvanligt tokrace och nu på eftermiddagen tycker jag inte han såg nåt halt ut alls. Men hovis kommer ändå som tur är ikväll för att sko om så han får kolla.

Idag har skorna suttit kvar i hela sex veckor plus tre dagar! :eek: Det är helt fantastiskt, det är ett solklart rekord!

Senast ändrad:

KL
Nu är Kaptenen nyskodd igen. Det är så skönt att ha klinikhovis som kommer hit och skor, han är så himla bra! Det var mycket riktigt den satans sprickan som spökade... :( Det har antagligen varit en liten hålvägg innanför och nu när det har varit lerigt och jävligt så har det kommit in skit som grott och blivit en infektion. Jippie. Det hade blivit en rätt stor bula vid kronranden som hovis raspade bort, sen karvade han bort det som gick. Djup som satan har den blivit och det syns att det vätskar lite långt där inne... Men mer gjorde vi inte idag. Spolade med jod bara och skodde som vanligt.

Fortsättningsvis ska jag bara hålla koll och se hur det utvecklas. Varje kväll när han kommit in och är ren om fötterna ska jag spola på sprickan med jod. Om sprickan ser ut att läka inifrån som den ska och följer med hoven ner så är det som det ska. Om inte, om den kanske spricker mer uppåt, ser ut att töjas, börjar vätska, om han blir mer halt osv osv så måste vi åka till kliniken och skära bort ALLT dåligt och börja från ruta ett med boxvila och skit... :(

Just nu känner jag bara: Varför sålde jag inte bara hästen när jag kunde. :arghh:

Lite jättedåliga bilder på fötterna. Höger sida blev det bara dåliga bilder på, men det syns ju lite iaf.

Vänster fram har sprickan följt med hornet ner och läkt bra. Här är skon precis avplockad, tog ingen bild när han var färdigskodd.
IMG_20131201_185223_zpsf6976dd3.jpg

Här på högerfoten har sprickan gått upp i kronranden igen och bildat en hård knöl precis nedanför som såg ut som typ bark (härlig beskrivning) på kanske 1x1cm. Han var varm mitt fram över sprickan men ömmade ingenting alls under hoven eller när vi klämde över själva sprickan.
IMG_20131201_185201_zpseeb22e2e.jpg

Här är skon på plats och hovis har karvat och raspat. Syns dåligt hur djupt det faktiskt blev urgröpt, det handlar nog om en cm där det är som djupast.
IMG_20131201_191418_zps7c58d7f2.jpg

Ska försöka få lite bättre bilder imorrn när det är ljust ute, blixten på kameran gjorde bilderna kassa och vi har bara lampor på vänster sida i gången - därav bättre bild på den foten.

Har en i stallet som också har riktigt stor spricka. Han fick som en platta fastspikad över sprickan så den inte skulle gå upp mer och då läka. Har inte gått jättelänge sedan han fick den men verkar fungera bra. Kanske något att fundera över?

Det har varit uppe till diskussion om olika såna alternativ, men av flera olika anledningar har hovis inte gjort det. Nu har jag minne som ett såll så minns knappt hälften av allt han säger, men han förklarar alltid jättebra och får mig att förstå vitsen med de olika behandlingarna som finns. Jag litar på honom. Vi får ta en dag i taget, blir det klinikbesök är det ju han som behandlar även där fast med lite andra hjälpmedel såklart.

Det har varit uppe till diskussion om olika såna alternativ, men av flera olika anledningar har hovis inte gjort det. Nu har jag minne som ett såll så minns knappt hälften av allt han säger, men han förklarar alltid jättebra och får mig att förstå vitsen med de olika behandlingarna som finns. Jag litar på honom. Vi får ta en dag i taget, blir det klinikbesök är det ju han som behandlar även där fast med lite andra hjälpmedel såklart.

Vad tråkigt att hovarna krånglar :( ingen häst utan hovar,

Min föra häst hade massa hov problem med är skönt att slippa de nu och ge tillskott tvätta och smörja in hovarna varje dag men de hjälpte all fall. Hoppas din häst fötter blir bättre.

Jag är lite efter med änden grejer :crazy: när man ska kvala sin häst måste man då gjort treårstestet

Ungefär så ja... Har bara väntat på det. Förra året passade han ju också på att göra illa sig i slutet av vilan. Nu hade jag ändå då tänkt ge honom 1-2v till, men bläää!

Powerm84: Ja det känns verkligen skit... Han har haft problem med dåliga fötter hela livet, men förut var det mer att de föll isär och växte bara utåt och flöt ut jättemycket. Vi har äntligen börjat få bukt med det problemet, men lite syns på vänsterfoten fortfarande, vilken varit värst. Men såklart ska det komma nåt nytt att oroa sig för istället. :( Har gett steel-joint förut, får väl börja om med det igen.

Ang kvalen så behöver de inte ha genomfört treårstestet. :)

Kl
Släppte ut en förvånansvärt ohalt Kapten nu på morgonen. Han stod upp och väntade och ville ut på momangen, som vanligt med andra ord. Gick rent inne i stallet men såg att han trippade lite försiktigare ute i hagen. Får hålla lite koll senare idag också.

Hon har något som heter perifer cementdysplasi. Enligt viss forskning är det för att hästen äter hösilage, enligt viss forskning inte.
Jag rekommenderar verkligen alla att kolla sina hästar i munnen!

Men så surt! Hoppas han snart läker ihop.

Adrielle fick en skada uppe i kronranden när hon sparkade sönder ligghallen, jag håller tummarna att den inte utvecklas till en spricka men det ser bra ut än så länge.

Idag skulle jag longera en sväng innan jag satte mig upp och just i slutet hörs världens ljud från manegeväggen, det lätt som att det var ett stort djur som klöste och klöste och klöste. Adrielle blev skrämd och slog på sig själv och haltade till några steg så jag avbröt. Det kändes ingenting och blev inget sår så förhoppningsvis var det bara ytterst tillfälligt.
Söndagkväll rider jag kurs igen, ska bli spännande att se hur det går.

Åh vad segt! Kaptenen brukar ju också slänga av sig skor åt höger och vänster, att dom satt kvar hela perioden nu är ett smärre mirakel! Hovis kliade sig lite i huvudet och typ undrade vad som hade hänt. :p Men nu med snösulor på lär de ju flyga, ska försöka kolla sömmarna nån gång varannan vecka och byta ut om dom blir dåliga.

Sar: Hoppas det inte blir nåt värre av varken kronranden eller gårdagens lilla incident.

Kl
Kaptenen var ganska ojämnt halt igår, eller hur jag nu ska säga det... Han gick hyfsat rent för att sen stå still en stund och halta lite mer. Samma nu på morgonen som igår, gick bra inne men lite tassigare ute och visar hälta.

Jo, nu ringer jag veterinär. Det är något som inte stämmer. Magkänslan... Hon är varmare på höger bak på skenbenet, men haltar inte, inte svullen och inte öm. Ibland är hon varmare, ibland inte.
Men det är när man rider, det känns som något är fel. Hon är så mjuk i höger varv, vänster varv är det bara tjafs och man måste driva mer, hon kör upp huvudet osv. Känns ibland som hon tappar benet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar