Sv: 10rna del 5
KL
Nu är Kaptenen nyskodd igen. Det är så skönt att ha klinikhovis som kommer hit och skor, han är så himla bra! Det var mycket riktigt den satans sprickan som spökade...
Det har antagligen varit en liten hålvägg innanför och nu när det har varit lerigt och jävligt så har det kommit in skit som grott och blivit en infektion. Jippie. Det hade blivit en rätt stor bula vid kronranden som hovis raspade bort, sen karvade han bort det som gick. Djup som satan har den blivit och det syns att det vätskar lite långt där inne... Men mer gjorde vi inte idag. Spolade med jod bara och skodde som vanligt.
Fortsättningsvis ska jag bara hålla koll och se hur det utvecklas. Varje kväll när han kommit in och är ren om fötterna ska jag spola på sprickan med jod. Om sprickan ser ut att läka inifrån som den ska och följer med hoven ner så är det som det ska. Om inte, om den kanske spricker mer uppåt, ser ut att töjas, börjar vätska, om han blir mer halt osv osv så måste vi åka till kliniken och skära bort ALLT dåligt och börja från ruta ett med boxvila och skit...
Just nu känner jag bara: Varför sålde jag inte bara hästen när jag kunde.
Lite jättedåliga bilder på fötterna. Höger sida blev det bara dåliga bilder på, men det syns ju lite iaf.
Vänster fram har sprickan följt med hornet ner och läkt bra. Här är skon precis avplockad, tog ingen bild när han var färdigskodd.
Här på högerfoten har sprickan gått upp i kronranden igen och bildat en hård knöl precis nedanför som såg ut som typ bark (härlig beskrivning) på kanske 1x1cm. Han var varm mitt fram över sprickan men ömmade ingenting alls under hoven eller när vi klämde över själva sprickan.
Här är skon på plats och hovis har karvat och raspat. Syns dåligt hur djupt det faktiskt blev urgröpt, det handlar nog om en cm där det är som djupast.
Ska försöka få lite bättre bilder imorrn när det är ljust ute, blixten på kameran gjorde bilderna kassa och vi har bara lampor på vänster sida i gången - därav bättre bild på den foten.