10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Fy vad tråkigt med skadade hästar, både Annie och Kaptenen!! Håller tummarna för dem!!

Aida - hon ser fin ut!!! Om man ska komma med lite feedback så skulle jag försöka prova att länga tygeln lite för att se om man kan få henne att sträcka ut halsen lite. Formen blir nog öppnare då men jag tror att hon kanske kommer röra sig lite bättre genom kroppen när hon hittar balansen med en litet friare och längre hals.

Själv hade jag tänkt promenera och rida ut den här veckan men jag ramlade på höloftet och stukade foten igår. Kunde inte ta mig upp och var tvungen att ringa mina föräldrar som fick komma till räddning. Typiskt nog var de barnvakt för min lilla brorson på 3 år så hela gänget kom till stallet, baxade upp mig och så tog vi en grep till krycka. Sedan fick pappa mocka och dona medan jag försökte skutta runt och berätta vad som skulle göras.. Tur att hästen är snäll när ens ovana föräldrar ska fixa. Pappa har ridit några år på ridskola men är lite fumlig i hantering :P Brorsonen hjälpte mig att göra i ordning hinken med kli och mineraler :D Har tänkt att jag ska korrumpera honom till en liten hästkille så småningom... Fast jag har inte berättat det för brorsan ännu. :devil:

Hoppas att ni hittar något! Efter vad du har beskrivit tänkte jag spontant på bakknäsinflammation.

Hoppas att ni hittar något! Efter vad du har beskrivit tänkte jag spontant på bakknäsinflammation.

Jag också! Korven fick ju liknande symptom efter han vart upplåst i sitt bäcken av equiterapeuten,veternären var ut men såg inget direkt,men var endå "något". Vi fick en butta-kur, sen koll igen,om det fortfarande hade varit något där så skulle det bli klinik,men alla symptomen försvann och kom inte tillbaka. Teorin är att han varit låst och spänt sig,sen vart det "fel" i kroppen när han började gå rätt,ev nån lätt muskelinflamation. Det var tydligen vanligt att hästarna reagerade när dom blivit upplåsta. Som veterinären sa,om inte jag hade haft ut ET veckan innan så hade han satt sitt högra lillfinger på knäledsinflamation,men eftersom ET varit ut så skulle vi prova detta först,för att förhoppningsvis kunna slippa kliniken. Och det var som du beskriver,lite stel och ovillig i ena varvet (vänster) och fin i höger,sen kändes han nästan vinglig och som han tappade bakbenet i bland.

precis så känns hon. Har känts så ett par veckor, men bara på bana i vänster varv och aldrig ute där man rider rakt fram. Hon blev ju sjuk 18 oktober och sen jag red jag ca 2 veckor efter det.

Kiropraktorn var ju ute 18 november och hittade inget. Har inte ridit så mycket men kanske 1-2 gånger i veckan.
Vissa dagar är hon inte alls varm. Vissa dagar är hon varm.

Har också tänkt på bakknäet.
En vän ska kolla henne i korset ikväll och se om hon ser snedhet. Borde ju inte finnas då kiropraktorn varit där och dessutom kändes ju detta innan kriopraktorn kom. Dock inte lika mycket vad jag kan minnas.

Veterinären kommer på fredag och har både ultraljud och röntgen med sig.

Tack, klart vi gör :D Bättre att ta det nu än vänta och se om det går över. Det kvittar ju om hon vilar nu eller sen.

Så duktig! Kul att se filmer! :)

Hippocampus: Ja men precis, lika bra att kolla på en gång. :)

KL
Jag har börjat få tillbaka motivationen nu, så nu vill jag ju komma igång igen! Tur jag har ponnyn som är igång och även 11an som ska börja jobba lite igen nu. Så typiskt att herrn ska lyckas göra illa sig... Kunde han inte bara fått vila klart ändå!? Nu har vi perfekt underlag här, vägarna är helt super! Var ute på långtur med ponnyn idag, en lång runda på 1,5 mil och vi rullade på galopp nästan hela vägen, ljuvligt! :love:

Kaptenen har överskottsenergi, har sett honom fara runt lite i hagen. Pigg och glad trots att han är lite halt.

Tack för feedback! :) Det är alltid bra och nyttigt att få höra andras åsikter och se saker genom andras ögon. Och jag håller helt med dig! Såg samma sak själv när jag tittade på filmen, väldigt nyttigt att bli filmad.
Hon var ruskigt pigg den dagen och brukar inte vara riktigt så kort i halsen. I slutet av passet när hon hade lugnat sig kunde jag lägga ner henne i en längre och lägre form. Jag måste helt enkelt träna på att inte bromsa med tygeln och hitta en längre hals även när hon är lite pigg!

Hoppas din fot mår bättre snart!

Vi får hålla koll efter Pay and jumps lite närmare våren skulle jag tro. En del ligger med på tdb, annars så får vi kolla runt på klubbarnas hemsidor. :)

Hoppas det går bra med veterinären i morgon och att ni hittar något som är enkelt att åtgärda. Det är jobbigt att gå runt med den där känslan i magen att nått är fel.
Läskigt det där med tänderna! Har aldrig hört talas om något sånt tidigare.

Men oj! De där sprickorna ser ju inte så roliga ut... :(
Och de är på flera hovar?
Det som slår mig är att han ser utfluten ut på ena sidan, insidan av hoven? Jag tänker mig att det kanske är så att hoven är felvinklad och det skapas spänningar i hovväggen, som då inte klarar av att hålla ihop och därmed spricker..?

Om jag var du så skulle jag läsa på om att balansera mikromineralerna i foderstaten. Det har i en annan tråd här på buke (foder) kommit fram att det i flera mineralfoder inte anges totalinnehållet av mikromineraler (framförallt järn som det blir väldigt fel med) i analysgarantin, utan endast tillsatt mängd. Detta gör att det blir väldigt fel när man försöker beräkna och balansera foderstater. Om jag har förstått det rätt så kan järn blockera upptaget av andra viktiga spårämnen så som koppar som är väldigt viktigt för starka hovar.
Och generellt så innehåller hö väldigt mycket järn och väldigt lite koppar... :cautious:

Nej de är inte så vidare roliga... Det där med att fötterna ser utflutna ut, då skulle du sett dem för ett år sen... Det är ljusår bättre nu mot förut. De växte mest bara utåt och for ut över skorna efter bara fyra-fem veckor. Därför har han skotts om med 4-5 veckors intervall i 1,5 år nu vilket har hjälpt nåt alldeles enormt! Nu ser man ju faktiskt att fötterna börjar få normalt utseende, vilket de inte hade förut när han var riktigt plattfotad. Jag är otroligt glad att jag har den hovis jag har också, han är som sagt klinikhovis och kan typ allt värt att veta om fötter. :)

Jag har börjat ge honom steel-joint igen, hovis rekommenderade det förut så jag vet inte riktigt varför jag inte fortsatt, jag hade glömt bort att jag hade en halv hink kvar sen i våras. :o Nu får han en full/lite rågad dl av det och äter det glatt uppblandat med betfor.

Han har sett bättre och bättre ut sen hovis var här, hoppas det fortsätter åt samma håll...

Usch vilket elände ni har haft med hovarna, tycker ni förtjänar lite medvind nu!

KL Nästa fredag ska Pirre opereras..

KL Nästa fredag ska Pirre opereras..

Blir det titthållsoperation? Håller tummarna att allt går bra!

*kl*
Adrielle hoppade fantastiskt bra igår! Lugn och harmonisk men med bra tryck. Efter 5 skutt var hon uppe på drygt en meter och då avbröt jag, går det lika bra nästa gång kommer jag att höja upp lite mera och även bredda ut det bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar