Sv: 10rna del 5
KL
Idag är min pållehäst dyr, igen.
Tog en tur i fint men blåsigt väder, ledde honom första biten innan jag skuttade upp. Sen hann jag bara skritta en liten bit också hoppade jag av i farten då vi plötsligt mötte en traktor. Hästen typ "öööh?" och gick bara vidare, haha! Traktorföraren stannade och lät oss passera, GULD åt (nästan) alla bilförare här omkring! Det är bara en idiot som struntat i att sakta in, alla andra antingen krypkör eller stannar när de möter en häst.
Jaja hur som helst. Kaptenen har lärt sig att det är jätteroligt när matte sitter på, för då kan man springa mycket fortare än när hon är på backen.
Han har också lärt sig skänklarna så nu behöver jag inte smacka alls. När jag vill ha galopp hjälper jag dock till med rösten och då fattar han på en gång.
Han hade framåtbjudning de luxe idag och jag satt väääääldigt löst ett par gånger.
Vi galopperade på så fint och plötsligt grisnitade han och slängde sig ut i diket, det var ju en hemsk STEN på andra sidan.
Det hände två gånger, andra gången var det inte långt ifrån markkänning.
Sen knallade vi en liten slinga i skogen, fram dit var han som vanligt helt avslappnad och glad, men där blev han plötsligt tokspänd och stirrade in i skogen med svansen på ryggen, jag började prata jättehögt och fortsatte framåt. Vet att det finns mycket vilt här omkring, vill tro att björnarna gått och lagt sig men tvivlar... Gissar att han fick vittring på nån vild kompis iaf. Efter det var han spänd som en fiolsträng och lekte arab nästan hela vägen hem.
ALLT på sidorna var plötsligt livsfarligt och han smög runt hörn och trippade på tå, hela tiden med svansen på ryggen. När vi kom ut ur skogen travade vi på hemåt och jag fick bromsa hela tiden.
Vi höll tempot uppe hela tiden längs grusvägarna och skrittade bara genom skogen, ändå blev han jättesvettig när vi gick där. Så stressad så det var inte klokt...
Hoppade av och ledde sista biten hem, mycket pigg och glad häst fortsatte knalla på i 190 knyck!
Varvade inte ner riktigt förrän vi kommit hem, tokfrans! Jag är nöjd med mig själv att jag dels satt kvar i hans små ryck, och att jag inte fegade ur när han blev spänd. Det känns som om vi klarade en liten pärs. Mycket nöjd över herrns (nästan överdrivet) härliga bjudning ända hemifrån!
Total tid ca en timme, varav 20 minuter skritt för hand.
Busöra på hemväg