10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Men åh vad kul att höra!! Härligt med en westernsadel, de är coola, men så tunga! :p

aliah: Har han inte blivit något bättre alls? Hoppas på bra svar på provet. :)

Fislisa: Vi skrev visst samtidigt. ;) Vad kul med träning! Men jag tyckte det såg himla avancerat ut med så långa serier, även om det bara är markbommar. :p

KL
Idag är min pållehäst dyr, igen. :D Tog en tur i fint men blåsigt väder, ledde honom första biten innan jag skuttade upp. Sen hann jag bara skritta en liten bit också hoppade jag av i farten då vi plötsligt mötte en traktor. Hästen typ "öööh?" och gick bara vidare, haha! Traktorföraren stannade och lät oss passera, GULD åt (nästan) alla bilförare här omkring! Det är bara en idiot som struntat i att sakta in, alla andra antingen krypkör eller stannar när de möter en häst. :bow:

Jaja hur som helst. Kaptenen har lärt sig att det är jätteroligt när matte sitter på, för då kan man springa mycket fortare än när hon är på backen. ;) Han har också lärt sig skänklarna så nu behöver jag inte smacka alls. När jag vill ha galopp hjälper jag dock till med rösten och då fattar han på en gång. :) Han hade framåtbjudning de luxe idag och jag satt väääääldigt löst ett par gånger. :angel: Vi galopperade på så fint och plötsligt grisnitade han och slängde sig ut i diket, det var ju en hemsk STEN på andra sidan. :p Det hände två gånger, andra gången var det inte långt ifrån markkänning. ;)
Sen knallade vi en liten slinga i skogen, fram dit var han som vanligt helt avslappnad och glad, men där blev han plötsligt tokspänd och stirrade in i skogen med svansen på ryggen, jag började prata jättehögt och fortsatte framåt. Vet att det finns mycket vilt här omkring, vill tro att björnarna gått och lagt sig men tvivlar... Gissar att han fick vittring på nån vild kompis iaf. Efter det var han spänd som en fiolsträng och lekte arab nästan hela vägen hem. :p ALLT på sidorna var plötsligt livsfarligt och han smög runt hörn och trippade på tå, hela tiden med svansen på ryggen. När vi kom ut ur skogen travade vi på hemåt och jag fick bromsa hela tiden. :p Vi höll tempot uppe hela tiden längs grusvägarna och skrittade bara genom skogen, ändå blev han jättesvettig när vi gick där. Så stressad så det var inte klokt...

Hoppade av och ledde sista biten hem, mycket pigg och glad häst fortsatte knalla på i 190 knyck! :) Varvade inte ner riktigt förrän vi kommit hem, tokfrans! Jag är nöjd med mig själv att jag dels satt kvar i hans små ryck, och att jag inte fegade ur när han blev spänd. Det känns som om vi klarade en liten pärs. Mycket nöjd över herrns (nästan överdrivet) härliga bjudning ända hemifrån! :love:

Total tid ca en timme, varav 20 minuter skritt för hand.

Busöra på hemväg <3
IMG_20131029_135033_zps5e9b92f3.jpg

Haha, härligt!

Fibusen Grattis till första ensamma uteritten :)

Kl
Mina har fått vila ett par extradagar nu, storm igår och strömavbrott idag (fortfarande).
Igår fick jag strunta i att mocka med. Strömmen gick precis när jag kom fram till stallet (hade ändå smitit tidigare från jobbet för att försöka hinna innan det värsta brakade loss.. gick så där med det ;)) Så jag fick göra det nödvändigaste och sedan snabba mig hem, träden hade redan börjat rasa då.
Idag var det fortfarande kolsvart i stallet. Mockade en jäkla massa skit i skenet av en pannlampa... Hästarna verkar dock ha tagit stormen bra, men de var lite på tårna när jag tog in dem ikväll.

Imorgon jobbar jag kväll så då är det iaf ljust ute när jag är i stallet, hoppas ändå att de har hunnit fått igång strömmen tills dess.

Ja,jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att han skulle acceptera W-sadel,och speciellt inte så HÄR bra,han såg verkligen helnöjd ut! :D Tycker hela han har ändrats (till det positiva!) sen flytten,nog för att han alltid varit lugn och snäll,men han verkar så harmonisk nu! Flocken fungerar jättebra nu också,var lite "stimmigt" i början vid maten,Orvar bossade en hel del,men nu är han mycket lägre i rang igen,och flyttar sig för dom andra.

Har ju stått här ca en månad nu,är så glad att jag flyttade,underbart att ha han så nära,ridvägarna kan man nästan dö över,hagen är heeeelt fantastisk,och dom andra människorna + stallägaren är hur goa som helst,trivs superbra med alla i stallet! Sen så klart alla hästar också! :) Finns inget alls att "klaga" på! Jag var ju orolig att man skulle trivas mindre då jag tyckte det funkade så himla bra i förra stallet,men dom är minst lika underbara här också! :love: Kunde med andra ord inte blivit bättre! :D

Kul att det gick så bra med sadeln!! Är så jobbigt att inte ha en bra sadel..

Duktiga Kaptenen!

Snart kanske jag får börja rida lite på Räkan igen =) Muggen har blivit mycket bättre och jag såg ingen markering när jag sprang med henne häromdagen, men å andra sidan är det lite svårt att se när man själv springer med. Får hålla tummarna helt enkelt. Veterinären kommer imorgon och vaccinerar så jag ska be henne titta när vi springer för säkerhetsskull...Vill ju så gärna hinna rida lite innan hon blir för tjock.

Hon är lite av en tjockis redan, men jag misstänker att det är den nyhalmade boxen som är boven i dramat;

Men åh vad skönt det låter! :) De där ridvägarna kan du få kopiera och skicka hit. ;)

Aida: Usch vad drygt det är att mocka med pannlampa... Det har jag också provat. :crazy: Hoppas strömmen är tillbaka nu!

Ottilia: Hihi, liten halm-mage! :D Hoppas du hinner rida lite innan det förvandlas till en bebis-mage! ;)

Ja, det kändes avancerat första gången jag red mot det :p men min tränare är så jäkla bra och hon vet och ser vad hästen klarar, och hon tyckte vi skulle rida den, så jag litade på henne :D å så bra det blev, inga bekymmer för min hoppare :love:

Ska ni ställa av era under vintern, eller ska dom ha aktiv vila med lite skritt turer osv? Jag ska nog låta damen vara, några promenader för hand ibland för att komma ut lite är planen.. Så får vi se om hon blir tokig :p

Vad härlig med tjockis mage! Önskar min kunde få lite mage.. Hon äter så sjukt mycket mat men lägger inte på sig så mycket.. Men det kommer väl ;)

kl.

Räkan är nu vaccinerad mot abort-virus, nyskodd och .... ohalt!!! Klampade på jämnt rent och taktfast när vi sprang upp för veterinären i morse. Imorgon blir det en liten skrittur om vädret tillåter!

Åh vad härligt!! :)

Fislisa: Kaptenen kommer få vila några veckor nu efter söndag, då kommer han bara få vara ifred i hagen. Passar bra i tiden för mig då jag för tillfället jobbar dubbelt och det dessutom bara är antingen lera eller stenhårt... På söndag ska han få gå en liten miniträning med en annan treåring, det blir lilla examensprovet. ;) Det jag är mest orolig över är när han ska stå i stallet och vänta när jag rider ponnyn... Hade hoppats att småttingarna skulle få gå före de äldre så hade han kanske varit lite trött, men tydligen ska bebisarna in efter den vanliga gruppen. Han är ju så kär i ponnyn så när jag går iväg med henne lär han ju få spunk... :crazy: :banghead:

Senast ändrad:

KL. Det blev en skrittur i mörkret igår! Räkan var duktig. På ett ställe var det riktigt lerig och när vårat sällskap hade gått över så ville hon vända och gå hem. Men tillslut gick hon efter lite lock och pock. Lyckades nästan trycka in mig i ett träd men tack och lov så klarade jag av att rädda knäskålen!

Efteråt så tvättade jag muggen, fick bort de krustor som var kvar och så tvättade jag svansen. Tycker hennes färgskiftningar i svansen är så fina nu:

och så en på en snyggt gäspande Räka:

ååh.. jag är så kär i min häst! Red lite i ridhuset idag, skrittade fram och av avsuttet och jobbade i 10-15 min med många pauser.

Red bara på framåt och försökte hitta en lagom takt och tempo där hon gick på men inte slog i sko för mycket. Var helt stilla med handen hela tiden och kunde svänga stora svängar som snett igenom, vända över ridbanan och 20 metersvolt bara genom att vrida på överkroppen och ibland hjälpa till med ytterskänkeln :love:

Kunde även göra halt för sätet. Ville inte sluta rida!! Men var ju tvungen, hon har ju ändå bara gått i hage i tre veckor så imorgon får hon vila så ska jag promenera en sväng på måndag.

Vilka fantastiska färgskiftningar i svansen, hur snyggt som helst! Nu på måndag kör jag igång med Adrielle igen. Både hon och arabkompisen har dock svällt upp rejält med det nya hösilaget så nu måste vi hitta någon lösning. Jag är ju inte så för det här med nät men nu ser jag ingen annan lösning.

När jag har sökt på nät sydda för rundbal så ser jag att det ska finnas ett nät som är kortare och ska kunna fungera att trä på uppifrån (vi har ingen traktor så att vända in rundbalen i nät känns svårt). Har någon erfarenhet av detta? Och vilken maskstorlek ska man använda?

Vi har det man trär över bara! Dock så har vi ring runt också så ingen ska riskera att fastna. Funkar hur bra som helst!!!! Inte helt hundra på maskorna,men tror 35 mm.

Tack för svaret! Vi har också en gummiring (annars hade jag inte vågat prova...) funderar på att borra hål i den nedtill och fästa hösnören med karbinhakar där man hakar fast nätet.

Vad roligt att det går så bra! Läckert i svansen! :)

Sar: Jag har när med 3,5 cm maskor, men det är såna vanliga som man stoppar med hö och hänger upp, vet inte hur balnäten funkar. Med mina grävmaskinshuliganer skulle jag aldrig våga prova med nät, oavsett ring...

KL
Idag ska vi åka på träning! :D Första gången för tränare med Kaptenen. Han kommer gå tillsammans med en annan treåring så det blir mest miljöträning. :) Men sen blir det första lastningen i mörker när vi ska hem sen det börjat gå bra att lasta. Så det blir intressant... Sist vi skulle lasta i mörker bråkade vi i över en timme... :meh: Jag har lyckats muta dit en filmare också, mer än coolt! :D

Nu är lilla Fendi riden för första gången på ett halvår.

Jag red ca 10-15 min i paddocken, alla gångarter och hon gjorde fina fattningar :love: Så otroligt lugn och snäll häst, precis som hennes mamma var. Eftersom jag inte ridit på ganska länge pga graviditet så kände jag mig lite osäker, men valde treåringen före sexåringen just pga hennes coola temperament.

Känns inte som om hon glömt något heller, utan det var bara att fortsätta precis där jag slutade i våras.

Hej Allihopa!
Är denna tråden endast till för egna uppfödningar eller även för oss som har köpt sig en 10:a? Har haft min i en månad. Är jag kvalificerad eller ej? :D

Vad kul!
Det är en SWB valack e:Mowgli, ue:Trofè, så både hopp och dressyrstam.
Mörkbrun, nästan svart nu på vintern, med stjärn och snopp.
Ca 165 hög. Gick treårstestet med förra ägaren. Dock är jag så jäkla kass på att hålla koll på siffror hit och dit, så jag vet inte riktigt vad han fick. Står i något protokoll någonstans i en låda tror jag :D Han är iaf jättesnäll, men rätt tuff i hanteringen. Man får vara rejält bestämd. I ridningen däremot är han en dröm!
Jag vet inte vad som räknas som normalt i en treårings utbildning.
Men han kan skänkelvikningar och fattar rätt galopp, går stadigt i form och är påbörjad hoppning uppsutten. Men jag har inte hoppat honom än. Har hanterat honom från backen de första två veckorna och ridit de andra två veckorna nu.
Tänkte rida året ut och sedan låta honom vila Januari och Februari.
Hur gör ni andra? När börjar ni träna för instruktör?

Jag tycker du har ett bra träningsupplägg, rida nu så länge det är mjukt i marken och sen en lång vila som unghästar brukar behöva. Inte fel att de hoppas in på hösten som treåringar tycker jag, men skänkelvikningar brukar jag vänta lite med.

Min treåring är dräktig och kommer därför ridas fram till marken fryser, då funkar inte paddocken längre och jag kommer inte åka någonstans med henne.
Sen är hon inte så mycket riden eftersom jag varit gravid till nyligen. Hon söker sig framåt, nedåt men är inte stadig i formen, lyssnar bra på säte, vikt och skänkel, men lite finjusteringar behövs kan man väl säga.
Kan tillägga att hon aldrig hoppat, vare sig löshoppning eller uppsuttet.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 845
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 574
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 115
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka