10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Håller med. Jag skrittar fram och av för hand, på ryggen prioriterar jag trav och galopp.
Det är så jag själv kör, det är rätt ovant och lite svåraccepterat för mig med en massa skritt på bebisar. Jag tröstar mig med att det bara sker ngn gång per månad samt att Adrielle faktiskt är rätt välmusklad i ryggen.

haha jo tack, fattar inte var den kommer ifrån bara, de andra 2 har varit så jag funderat på ge krafftfoder för få upp de några kg i vikt sedan kommer Ove och ser ut som en badboll :p Men nu när det börjar bli kallare kan vi ta tag i körningen igen :D

Visst är det helt sjukt hur olika de föder sig?! Du får trösta dig med att han är billig i drift (det gör jag med Adrielle samtidigt som jag skär tänder över att hon blir så fet...):D

Åhhh vilken snygging! MUMS!!!! :d

Men fått? Har du fått honom hel bara sådär? Vilka snälla vänner du verkar ha! ;):D

Orvar var helt knäpp idag ute i hagen när jag kom! :p Skuttade runt där och hade sig. Han går själv sen några dagar tillbaka pga olika omständigheter så han har nog ganska tråkigt! :( Men vad gör man?

Hur som helst så beslutade jag mig för att släppa han på ridbanan så han fick springa av sig ordentligt,då det är så svårt att tokspringa i hans nya hage då det är massa träd och sten. Släppte loss han och han brallade på som aldrig förr! Aldrig sett han sådär knäpp! :p:D Han var mer i luften än på marken,och han laddade på så det vibrerade nästan under fötterna på en! :nailbiting:

Sen var det en annan som ville in på ridbanan så jag ropade till Orvar: "Hallå,är du klart snart eller?!", Tron´t på f*n när han höjer upp huvudet mot mitt håll,vänder in mot mig och saktar av till trav och stannar alldeles framför mig,lägger av en frust,sänker huvudet och börjar tugga nöjt! :p Bara haka på grimskaftet och leda in! Söööötnosen! :)

Åhhh vilken snygging! MUMS!!!! :d

Men fått? Har du fått honom hel bara sådär? Vilka snälla vänner du verkar ha! ;):D

Visst är hon en liten gobit! ;)
Japp, hon ringde samma dag som Nixi gick bort, men då trodde jag inte på henne. Dagen efter frågade hon när jag skulle hämta henne så då gjorde jag det. Men hon är en underbar vän, och båda har sålt hästar som hamnat i fel händer och då mår man inte bra. Nu ville hon att den här hästen ska ha det bra och det vet hon att hon får här =) Också kan hon komma och hälsa på när hon vill, vi bor i samma stad =)

Hihi, jag riktigt ser det framför mig, sötkorven. :p

Kl
Ikväll hat Kaptenen blivit lite dyrare igen! :love: Jag tog in honom och slängde på lokselen för första gången sen i maj. Inga problem. Ut och tömköra lite på lägdan och han var pigg och arbetsvillig. Han har faktiskt aaaaldrig gått så bra i töm! :love: Jämn och fin bjudning fram till bettet i båda varv, mer energi än i longering och då kommer traven fram så himla fint!

När han travat av sig lite gick vi och hämtade draglinor och hängde på en i taget. Han knallade på så snällt som om det var senast igår. Tillbaka och hänga på svängeln och gå ett varv till, no problems. Tillbaka och hängde på däcket och gick lite krumelurer runt på lägdan. Han är så himla cool, bryr sig inte ett endaste dugg om linorna som ju går emot ordentligt i svängarna, struntar fullständigt i oljudet och bara kliver på med spetsade öron. Min älskade kille! :love:

Jättetråkigt att läsa om Nixi, beklagar verkligen :( Men vilken underbar kompis du har, lycka till med nyförvärvet :)

KL: Inom ridningen så skruttar vi mest på i skogen för tillfället, har ingen sadel ännu som passar så vi knallar på barbacka.. Vi ska rida lite ännu i höst och hitta alla knappar, sen ska Pirayan få vila från ridningen över Julen:)
Stackars Pirre går ensam för tillfället, hans hingstande blir allt värre och han bara jagar de andra vallackerna, så nu är han förvisad till att gå ensam tills vi kommer på nån lösning. Han verkar som tur är trivas med att ha hagen för sig själv, då behöver han inte vakta stona :) Veterinären var hit denna vecka och tog testosteronprov på honom, så nu väntar vi bara på svar :)

1239906_10201839278566705_121827071_n.jpg

Har ni blandad flock? För vi har en häst i stallet som funkar hur bra som helst med ston,och hur bra som helst med valacker,MEN,går han med både valack och sto så blir han RIKTIGT elak mot den andra valacken,sparkar,jagar,biter,slår med frambenen,stegrar m.m. Stoet håller han bara på att valla runt,bort från den andra vallacken.

Nu har vi haft första frostnatten! :crazy:

Och,jag får aldrig tummen ur! Jag ska tömma och städa mitt höfack, och sadelkammaren! Jag måste mocka ur hagen helt och hållet,och jag har plockat hem en del saker som jag ska sälja,plus att det är några maskiner tvätt jag måste ta hem och tvätta också,och på Söndag morgon går flyttlasset,så tills dess måste det vara klart! :meh:

Har utsläppet i stallet på Lördag,så tänkte försöka mocka ur hagen då iallafall. När jag ska ta tag i det andra vette sjutton! Hade tänkt att börja mocka ur hagen igår,men gubben fick lov att jobba över så han var hemma strax innan kl 20,så när jag var i stallet kvart över så var det ju kolsvart! :meh: Så igår vart det ju ingenting...

Förkyld är jag fortfarande också så det gör ju inte saken bättre... :yuck:

Vi hade blandad flock förrut, men då började han betäcka, sen har han gått i sommar med vallackerna på andra sidan vägen och det har gått helt bra, fram tills nu när de flyttat hem från betet och tanken vara att grabbarna skulle gå i en hage nära stona, men det blev för jobbigt för han, började bara jaga de andra vallackerna och bråka samt att han bara sprang och uppvaktade brudarna längs med staketet:(
Så nu får han gå på andra sidan vägen för sig själv och då tycks han hållas lugn... men det känns ju inte alls bra att han måste gå själv, för annars är han ju väldigt lekfull och social :(

Vi hade frost redan i lördags, men idag var det friska -3.5 ute när hästarna gick ut! :love: Lovely!

Förstår att det är motigt att städa ur och rensa, det finns knappt nåt tråkigare! :crazy: Men det är skönt när det är gjort!

Aliah: Men vad jobbigt att han blivit sån! Intressant att höra resultat av blodprovet sen. Kaptenen har ju ponnystoet bredvid sig med bara en tråd emellan och han är sååå kär! Pratar och pratar och följer hennes minsta steg. :p Men inte så att han blir hingstig.

Har ni blandad flock? För vi har en häst i stallet som funkar hur bra som helst med ston,och hur bra som helst med valacker,MEN,går han med både valack och sto så blir han RIKTIGT elak mot den andra valacken,sparkar,jagar,biter,slår med frambenen,stegrar m.m. Stoet håller han bara på att valla runt,bort från den andra vallacken.

Jag föredrar definitivt att ston går med ston och valacker med valacker.
Det fungerar oftast bättre att släppa in en valack till en stoflock än det gör att släppa in ett sto i en valackflock (och kanske senare släppa på en valack till), just för att ngn valack får för sig att vakta stoet.

Eftersom jag själv valde att köpa ett sto trots att de andra hagkompisarna var valacker så blev det en blandad flock men nu har ju vår lilla flock decimerats till bara en valack och ett sto. De är väldigt förtjusta i varandra och jag har inte ens sett minsta tendens till att han skulle vilja stiga på. Överhuvudtaget märker jag inte ens av att Adrielle brunstar.

Jaaa, det är inte kul alls, knepigt det här med hingstiga vallacker.. Det var ju därför man kastrerade lixom för att man inte var intresserad av att ha hingst på gården.. Nu har man i stället en "steril hingst" att se efter :banghead:

Han är ju hur snäll och trevlig i hanteringen så länge stona håller sig på avstånd, men om nån kommer in i stallet eller så ska han förståss stila och ha sig, likaså om man ska gå förbi hagen så ska han nog visa o tala om att han är kungen.. Så det väljer ju lite vem som kan hantera honom eftersom många blir rädda:(
Vi som är vana med honom vet ju att han inte är farlig och att det går att få kontakt med honom bara man säger åt honom att vi ska fortsätta.. han är ju absolut inte omöjlig utan han är lätt att få med sig sen :)

Hoppas ni får rätt på hans hingstbeteende, håller med om att hingstiga valacker kan vara ganska jobbiga..

kl

jessieofendi_zps01f87a59.jpg

Lilla Fendi går fortfarande på bete, det känns som om de knappast kan ha det bättre just nu, bra med gräs fortfarande och de har träddunge som lä. Får se när jag flyttar över dem till vinterhagen.

Den dagliga kollen, visitationen av pållarna innebär också en puss o kram. Hon är så lugn o snäll Fendi, fått precis sin mammas temperament. Att det kan gå så tydligt i arv, det är häftigt att se.

kl

Är liiite avis på er som planerar att sätta igång era nu i höst, Fendi ser så härligt ridbar ut (trots magen..) så jag kommer nog rida lite grann i alla fall så fort min bebis kommit.

Passar på lite innan hon blir för rund, kanske kan vara lagom att rida nov-dec innan marken fryser till. Annars blir det väldigt lång vila för hennes del.

Maja, förstår att du är nöjd över din lille Kapten, han verkar vara en klok pålle.

Fibusen, vad tjatigt för honom att gå själv men det är väl bara tillfälligt.

Ja,han fick gå själv.... Magen började krångla och jag tyckte inte att hagkompisens grovfoder höll tillräcklig bra kvaliteé så jag valde att ha honom själv. Magen vart bättre efter bara någon dag,nu är den helt bra så han får gå själv tills han flyttar som blir nu på Söndag. Då blir dom en flock på 6 hästar och 4 hektar hage,blandad äng och en jättestor dal med både björk och gran.

Vill inte släppa ihop med gamla hagkompisen och riskera att magen blir sämmre igen nu när han ska flytta,(det är tillräckligt påfrestande för magen det) även fast dom öppnat en ny bal.

Ja,jag tyckte det jag med! :) Bara dumt att riskera något,räcker att han rasade dom kilona han gjorde redan... :(

Usch vad det är jobbigt med dessa "maghästar"! Känsliga som tusen,svåra att få upp hullet på,och tappar allt på direkten typ.... :nailbiting:

Veterinären tyckte ju att han var i jättefint hull när han var ut i slutet av Augusti,jag tyckte han var lite tunn,men nu har han som sagt tappat lite så nu ser han inte rolig ut... :( Han ligger på maxgivan nu på hö (3,5 + 3,5 + 7),ute i hagen blir det några strån kvar,för han hinner precis peta i sig dom sista stråna från frukosten när det är dags för lunch,sen har han det och plockar i hela eftermiddagen. Inne i boxen så är det inte alls särskillt städat,ligger massa höstrån lite var stanns. Önskar jag kunde få i han mer hö,men som sagt så är det på gränsen nu vad han äter. :meh:

Skulle ha provat att lägga till lucern igen nu,men har inte vågat petat på något "nytt" sen han vart så dålig i magen,jag tog bort allt då. Nu räknas väll iofs lucern som grovfoder så det ska väll inte vara nån större fara... Tänkte se om jag får tag på mellasfri iallafall! :)

Och,idag är det Torsdag! Har jag gjort något mer i stallet? Nopp! På Lördag har jag som sagt utsläpp så tänkte passa på att göra klart en hel del där ute då. Ska nog plocka hem lite tvätt och sånt i morgon iallafall,kanske passa på att ge sadeln och tränset en rejäl putsning! :up:

Vad tråkigt och höra om hans mage, tycker du gör rätt i att ha han själv då inför flytten.

Har du testat att ha hönät i boxen? På så vis får du ju betydligt mindre strån i spånet osv.

Jag körde löst till en början för det fungerade väldigt bra men från ingenstans så började Sakura käka från alla håll vilket blev drygt och mocka sedan, även om hon förvissa åt det mesta (iaf det som inte var nerbäddat i spånet).

Så jag provade med nät och jag är så himla nöjd med det!
Ett nät som jag köpt på granngården, deras största, ett blått med tjockare "trådar" eller vad man säger. Jag gillar det skarpt. Kan rekommendera det iaf.

Vad härligt det ser ut! :) Kommer bli en så fin bebbe!

Fibusen: Trist att han måste gå själv, men ändå ett bra beslut att inte låta honom äta dålig mat. Det kommer ju bli jättebra sen! :)

Kl
Idag hade jag en kompis hemma, så vi passade på att rida en tur! :) Jag har en riktigt ängel till häst, han gick först, sist och bredvid i alla gångarter utan minsta bekymmer! Nu börjar motorn komma igång och han svarar jättefint framåt för skänkel. :) Förstår han inte räcker det med en lätt smackning. Idag började han dessutom leta sig framåt till bettet! Första gången från ryggen! :D

Vi var ute totalt 45 min, varav jag red 17. Kollade klockan för att veta. ;) Så 28 minuter powerwalk för mig! :p Jättejätteduktig var han! Nu hoppas jag vi tar oss iväg till ridanläggningen igen på söndag, då ska jag tömköra. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar