10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Ja fy fan va hemskt det är att förlora sina djur, Nixi var verkligen en vinnare från det att jag drog ut henne tills idag, gick raka vägen in på transporten trots att hon inte varit utanför stallet på 6 veckor.. Men dom bästa går först eller vad säger man..
Har haft ett otroligt stöd från väldigt många människor folk som har ringt och mailat och tröstat.
En tröst är att jag har hennes lillasyster e Bravour att rida in nu + en till 2 åring e. Guido och jag hoppas att dom är lika trevliga som storasyster och att dom får leva länge, nu har jag haft nog med otur på minst 25 år!

Super: Jättefin kille, spännande stam! Galoppen kommer nog ;)

Så otroligt tråkigt, jag beklagar verkligen att det blev så här...:cry:
Skickar en stor tröstkram!:love:

*kl*

Adrielles uppfödare var förbi här nu innan jag åkte till Berlin. Jag tror att hon var nöjd och glad med Adrielles utveckling och liv, det kändes skönt!

Usch ja, man får verkligen hoppas du har haft all otur du ska ha för resten av livet :(

Vet hur det känns när en riktigt bra häst aldrig får chansen på riktigt även om min verkar komma tillbaka. Min 09-a gick omkull i transporten veckan före 3-årstestet och fick en fraktur i 2 tornutskott. Hon rids idag men det är lååång tid kvar innan hon är tillbaka i muskulatur som innan efter att först ha haft ont i många veckor innan det läktes och sen inte fått gå mer än i hage under ytterligare lång tid. Men hon KAN i alla fall användas som avelssto om inget annat fungerar.

Tack snälla!! Ja stammen är väldigt intressant! Ska erkänna att jag var tvungen att googla lite innan jag fattade..:o Så här långt verkar han iaf jätte mysig och väldigt vettig i skallen!:love:

Det är verkligen riktigt tungt att förlora så fin häst och så fruktansvärt onödigt men man får tänka att dom iaf inte har ont längre, även om det gör jätte ont hos oss!!:cry::cry::cry::cry: Men visst underlättar det lite att man har någon/några andra individer att trösta sig med!! Min 10a är ett tröstpris när jag insåg vart det barkade med min 04 som jag tog bort i fredags. Han var oxå en fantastisk häst med ett hjärta av guld, kommer aldrig att glömma honom, maken till arbetsvilja fick man leta efter!:cry::cry::cry::cry::cry: Hoppas dina andra blir lika fina som Nixi ser ut på bilderna!!:d

Ja det var ju samma med Kaptenens lillebror. :cry: Han var helt enkelt full pott på alla punkter, snygg som stryk, snäll som ett lamm och rörde sig som en riktigt gångartskanon med suverän balans redan från första steget... En sån häst får jag aldrig igen. :cry: Han var också helt underbar ända till sista steget, min älskade saknade vän. :cry: Som tur är har jag ju Kaptenen, det är en liten tröst i sammanhanget även fast jag många gånger känt och känner att vi inte riktigt passar ihop. Jag jämför honom hela tiden mot Koronn och undrar hur det skulle ha varit nu osv, jag minns ju kapaciteten från lillebror... Jag förlorade mamman i december 2011 och Koronn i oktober 2012, mina två hjärtehästar inom loppet av ett år. Så jag hoppas min otur också är slut nu. :(

Krama om dina yngre förmågor, jag hoppas du får ut lika mycket glädje av dem som av Nixi!

Senast ändrad:

Hur mkt gör ni med era 3-åringar och vad har ni för planer med vila osv till vintern? Har era oxå problem i galoppen el likn?

Ja min plan var ju att aktivera min ca tre dagar i veckan varav vartannat pass ridning. Men han envisas ju med att dra av sig skorna hela tiden så jag hinner ju inte göra nåt förrän det blir vila igen. :mad: Om han bara la skorna nånstans så man hittade igen dom hade jag kunnat slå på dom igen, men dom är puts väck såklart... Kommer han bara igång som det är tänkt hade jag planerat att hålla igång november ut och sen vila december, jag brukar ändå ha så mycket att göra på jobbet kring jul.

Har inte haft nån dragbil sen slutet på maj så jag har inte kunnat åka iväg heller, annars är planen att han ska få åka ganska mycket nu innan vintern (nån gång i veckan) bara för att öva på själva proceduren med att lasta och åka. Tänkte lösa ridhuskort hos min gamla hemmaklubb, dit är det tre mil så det är rätt lagom. Då kan jag passa på att packa in ponnyn också så blir det ännu mer träning med att vänta på anläggningen när jag rider henne. Där tänkte jag utnyttja underlaget och löshoppa eller tömköra/longera. De har en stor paddock som blir bra att börja rida lite i senare också när det är dags, plus att där finns jättelånga ridvägar ute som jag också tänkte rida på. Skönt när jag jobbar som jag gör, när jag är ledig är jag ledig hela dagen så då kan man åka iväg på förmiddagen när där oftast inte är några andra. :) Men som sagt, har man ingen dragbil är det svårt. Nu verkar dock bilen äntligen återupplivad (vi ska ev hämta den idag! :banana:) så då jäklar!

Hur lägger ni andra upp det?

Har du provat att ha boots på honom? Min tös som drog av sig skorna direkt har bara tappat en sko sen i början på juli. Jag var lite orolig för skav men det har hitills inte varit något problem alls.

Oanki: Det var verkligen sorgligt att läsa att det inte gick. Jag kan föreställa mig vilken förlust det är även om jag egentligen inte ens vill tänka tanken :cry:

Ja det var ju samma med Kaptenens lillebror. :cry: Han var helt enkelt full pott på alla punkter, snygg som stryk, snäll som ett lamm och rörde sig som en riktigt gångartskanon med suverän balans redan från första steget... En sån häst får jag aldrig igen. :cry: Han var också helt underbar ända till sista steget, min älskade saknade vän. :cry: Som tur är har jag ju Kaptenen, det är en liten tröst i sammanhanget även fast jag många gånger känt och känner att vi inte riktigt passar ihop. Jag jämför honom hela tiden mot Koronn och undrar hur det skulle ha varit nu osv, jag minns ju kapaciteten från lillebror... Jag förlorade mamman i december 2011 och Koronn i oktober 2012, mina två hjärtehästar inom loppet av ett år. Så jag hoppas min otur också är slut nu. :(

Krama om dina yngre förmågor, jag hoppas du får ut lika mycket glädje av dem som av Nixi!

ja visst jämför man dom. Det som var meningen var att jag skulle ha kvar Nixi och sälja Roxi. Och därför har man inte haft samma kontakt men Roxi.. Och Roxi har alltid varit helt tvärt om Nixi.
Jag förlorade min 7 åring förra hösten, pga shivering. Och hon var en av dom mest speciella hästar jag haft att göra med.
Nixi och hon tog verkligen stor plats!
181751_10150099632833397_6930611_n.jpg

Nixi som 1åring och Valencia som bara blev 7 år.. ( Så fort kameran kom fram såg hon ut så där :D )

Men förhoppningsvis så har Nixi lärt lillasyster lite om livet nu när det vankas inridning. =)

Ja det var samma här. Redan från att han låg i magen var han till salu om det var just en han. Ut kom det jag absolut INTE hade på önskelistan, ett RÖTT hingstföl... :cautious: Så redan från första dagen har jag tagit distans på ett helt annat sätt. Inte velat ta in honom i hjärtat, sådär härligt klyschigt ni vet. Han är dock rolig och positiv att jobba med och en väldigt stor personlighet, jättelik hans mamma på väldigt många sätt. Än så länge väger vågen lite osäkert. Var ju väldigt nära att jag sålde honom i somras... Jag har bestämt mig för att hålla honom kvar ett år till så får jag utvärdera då hur allt känns.

Ja de där med galoppen känner jag igen:) Min visade en balanserad fin galopp i början av sommaren, sen kom en växtperiod då han föll ur och har vuxit en hel del. Och har visat hur bra det går att galoppera i omväxlande korsgalopp och imellanåt förvänd:crazy:
Men nu är den på plats igen:)
Min är som din 3åring sutten på som 2åring och sedan stannade inridningen av av olika anledningar hos förra ägarn. Så nu är vi på g igen och väntar på en plats för inridning.
Går det enligt planerna med inridningen så rider jag hemma någon vecka och sen blir det en längre vila.

Senast ändrad:

Jag har börjat longera min 2 ggr/vecka och la idag på min sadel för första ggn. Det gick jätte bra och han brydde sig inte inte ett skvatt utan traskade obekymrat på i linan dock är han fortfarande väldigt obalanserad i galoppen, det är liksom som om han inte riktigt får plats med sina långa ben..

Jag provade även att ställa honom bredvid pallen som vi har i ridhuset och hängde lite på honom samt drog lite i sadeln för att simulera en uppsittning och det bekom honom inte heller. Jag är oxå så lycklig över att den sadel som jag specialbeställde till min förra häst passar Mysen perfekt, såå skönt att slippa ge sig ut i sadeljungeln!!!! Jag avskyr verkligen att leta sadlar!!

Minhar varit förberedd för uppsittning sedan länge, men jag känner att någon som vet vad den gör får ta det. Har inte ridit in unghäst på ca 20 år:o
Han har varit lite skeptisk till sadeln tidigare enligt förra ägaren, men inget jag märkt av mer än att han kan bli lite spänd när sadeln läggs på sedan är det ok.

Vilken tur du hade med sadel:) Min underbara Childeric är jättestor på lille sparrisen:crazy:
Tror nog inte han kommer att växa i den, tyvärr. Har köpt en hoppsadel som inridningssadel så får det bli en dressyrsadel senare . Han är sen i utveckling och har mest sett ut som en 2åring:)
Ska du sitta upp på din själv?

Ja min plan är att sitta upp själv men tänker ha med mig ngn som kan leda oss runt första gångerna. Min förra var precis insutten när jag hämtade honom, dock lite konstigt inriden för han fattade inte förhållningar märkte jag första ggn jag red hemma utan jag fick styra in honom i staketet för att få stopp på honom.. När jag provred så var vi i ridhus och då var det lite sisådär med framåtbjudningen så det märktes först när jag kom hem och började rida ute och hästen fick mer framåtbjudning.. Hästen före det blev det missförstånd med dåvarande ägaren.. Min kompis jobbade i stallet och hade frågat ägaren om vi fick rida hästen och det fick vi, vad ägaren glömde berätta var att hästen inte var inriden.. Så vi slängde på sadel och stack ut i skogen, väl i skogen upptäckte jag att hästen inte gick att styra... Liite väl brutal inridning för mitt tycke... Det var dock över 20 år sedan så var väl inte så noga..

Hursom så tänkte jag bara sitta på Mysen några ggr och sedan ska han få vila 1-2 mån, för han växer så dant, innan jag kör igång igen. Han har aldrig varit skodd så jag velar lite hur jag ska göra m skor och brodd nu till vintern. Han har ruskans fina fötter och verkar inte ömfotad för fem öre så här långt så jag vill inte slå på skor förrens han ska börja gå mer ordentligt.

Hur ser det ut på skofronten för era 10or är dom skodda runtom och hur länge har dom varit det i så fall och varför?

Välkommen! Ser fin ut din nya förmåga

Tror att vi har huserat en del tillsammans i -04a tråden för ett antal år sedan? Jag antar att det var den hästen som du var tvungen att ta bort nu? :( Beklagar!
Jag hade (har) galna Flamman i den tråden, som är mamma till min 10a Rozalie. Tror att jag presenterade henne som bäbis i den tråden innan den dog ut...

Angående skor så tror jag att jag väntar så länge som möjligt med att sko. Hon var skodd runt om inför treårs, men så länge hon klarar sig barfota nu så får hon vara det :)

Tack så hemskt mycket!:bow:

Jag tyckte väl att jag kände igen din avatar. Måste erkänna att jag har världens sämsta minne så du får gärna berätta stam på både din 04 och din 10 och dina mål för dom båda. :)

Jag hoppade nog av 04 tråden ganska tidigt för jag fick problem med min 04 Toppen redan efter ca ett år och sedan dess har det bara varit ett ständigt farande till klinik med olika hältor. Har bara precis hunnit komma igång så var det varit ngt nytt.:cry::cry: Jätte tråkigt då han som sagt på alla övriga sätt verkligen var fantastisk!!

Jag hoppas verkligen att min lilla 10 ska vara ett mkt friskt exemplar som bara behöver träffa vet för vaccination.. Och jag hoppas detsamma för alla övriga 10or i denna tråd!!!:bump:

Jag är lätt nojjig för att överanstränga honom kan jag säga så kommer verkligen ta det försiktigt och bygga för framtiden!!:nailbiting:

KL
igår stallades min in. Hon växer just nu och är fet som en julgris. Höstens arbete är startat, vi tömkör en gång i veckan (ett proffs tömkör, jag tittar på) och sen är jag ute och går med henne (hon motioneras 3 ggr i veckan). Vi har sagt att om några veckor kan vi börja uppsuttet. Hon måste hitta ett bättre stöd till handen innan jag åter sitter på henne.
Dessutom måste jag köpa ny sadel så det gäller väl att börja leta.

Tanken är att hon ska gå till december, sen vila dec och januari.

Adrielle är skodd fram och barfota bak. Nästa sväng kommer jag att sko på bak med brodd. Hon har fina hovar men jag kunde definitivt känna att hon var hovöm när hon gick helt utan skor. Var det inte för att minimera halkrisken hade hon fått fortsätta vara utan skor bak.

Så tråkigt med din otroligt fina unghäst :(

Ibland blir det verkligen inte som man tänkt sig. Känns som om flera i den här tråden har gått igenom något liknande, behöva avliva en alldeles för ung häst, så det är väldigt lätt att relatera till dig.

Fendis mamma avlivades ju förra sommaren, dagen efter en lyckad tävling, bara 7 år gammal,hela hästen var full av tumörer som visade sig iform av kolik, ush jag glömmer det aldrig :(

kl

angående ridning och galopp och så vidare så rids inte min nu, går fortfarande på bete dygnet runt och är riktigt rund och fin i hull och kropp. Men när hon reds i våras så hade hon absolut inga problem med galoppen, hon är otroligt välbalanserad och har väldigt lätt för sig, precis som hennes mamma hade.

Kul med lite nya förmågor i tråden :)

Det är inte bara ditt minne, jag mins mest namnet och avataren jag med ;) Jag skyller på att det var några år sedan som någon uppdaterade i den tråden nu!

Mamma Flamman är efter Ragazzo - Jaguar - Galant. En häst med massor av talang men tyvärr ett väldigt nervöst temperament. Hon kommer aldrig att bli någon tävlingshäst. Hon har ordentligt sadeltvång och måste hanteras med silkesvantar. Det finns inget ont i henne, världens mysigaste och hon betyder mycket för mig. Jag kommer aldrig kunna sälja henne då hon nog lätt skulle kunna hamna i fel händer. Hon både rör sig trevligt, lätt för att samla och hoppar bra. Väldigt kvick och reaktionssnabb, på gott och ont ;)

Dottern Rozalie är efter Rosevelt. Det var lite av ett försök att ta föl på Flamman, jag visste inte hur avkomman skulle bli temperamentsmässigt. Men hon är underbar, allt jag hade kunnat önska! Mycket självsäker och cool. Supersnäll men ändå pigg och vaken.

Hon gick 3års nu i våras och blev klass 1 i hopp. Slog till med hoppbetygen 9-8,5. Gångarterna gick inte så bra som jag hade hoppats, men det var första hästen som jag har visat själv och jag blev nog lite för försiktig med allt. Jag tror att hon kan röra sig bättre än så.

Rozalie kommer förhoppningsvis bli min framtida tävlingshäst! Jag kommer att träna och tävla henne i dressyr och jag kommer att se till att någon annan tränar och tävlar henne i hoppning.

Ja nu hoppas vi att alla 10or får vara friska och pigga! Tycker att det har varit för mycket tråkigheter nu ett tag (jag fick också ta bort min gamla häst hastigt efter en spark nu i somras).

Flamman med en 1,5 dag gammal Rozalie
26856_397706166720_4161766_n.jpg

Och Rozalie i förrgår
1_zpsae82d44f.png

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar