10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

han är under inridning nu eftersom han är lite efter i utbildningen och har inte gått några test och sådant. :)

Fast oftast så brukar dom svettas betydligt mindre när man bara "öppnar upp" lite i halsen. Min förra häst svettades som en tok över hela kroppen,men klippte lite på halsen + bogen och hon svettades knappt efter det någonstanns. Nu går vi ju mot kallare tider så då kan det vara bra att ha lite päls kvar också.

Här ser du lite hur jag klippte,dock INTE nyklippt här som du kanske förstår! :D

5808_1193634395233_4204211_n.jpg

Eftersom han jobbar så tycker jag absolut att du kan klippa honom. Ser väldigt lagom ut som Fibusen gjorde på sin förra

1017010_10201623254606241_1520281532_n.jpg

försöker läsa i kapp så snabbt jag bara hinner, men inte så lätt med en unge på 6 veckor hemma :) ikväll ska Pirre i alla fall få jobba på ridplanen, kommer en tränare i akademisk ridkonst till stallet och håller lektion och vi tänkte vi skulle testa på lite :)

Håller med de andra, en sån liten klippning brukar räcka bra, och ska han igång och jobba nu är det inte alls nån dum idé att klippa honom om han redan svettas. :) Klippte min lilla nordis redan i vintras, han svettades hur mycket som helst över hela kroppen bara av att skritta - när det var ca -20... Så jag klippte lite på halsen och bringan och det hjälpte nåt alldeles enormt! :)

KL
Idag har jag och min fina tagit en promenad! :love: Underbart höstväder hade vi - jag gick i bara linne. :) Kaptenen skötte sig bra, han fick ha på sig senskydd, sadel och träns med grimma över. Så gick vi en sväng som är alldeles lagom att börja med, den tar ca 40 min att gå i sakta mak. Först längs bilvägen (vi mötte en bil som han inte ens tittade på) och sen in på en liten skogsväg som leder till en "rondell" där man enkelt kan vända hemåt utan att behöva snurra runt på fläcken. :) Längs vägen går man över två bäckar (ja, de rinner alltså under vägen) och det är ganska många lite större vattenpölar. Kaptenen har ju sin historia kring dessa livsfarliga pölar, men idag gick det faktiskt riktigt bra! Han stannade på vägen bort när det var två breda pölar som täckte nästan hela vägen. Där stod han och fnös och trampade på stället en stund innan han tryckte upp sig mot träden på sidan och smet förbi. :p Jag stod och väntade på honom på andra sidan pölen och lät honom bara fundera själv. Efter det hade han fattat att man kunde gå i kanten på vägen och traskade snällt förbi alla pölar - även de stora som täckte näst intill hela vägen. Jag gav honom långt grimskaft och gick före över vattnet, ibland rakt över pölen och då traskade han på i samma takt men tog lite större kliv för att hänga med och hinna gå ut i kanten. :p

Lite bildbevis såklart!

IMG_20130904_110304_zps2649e86b.jpg

IMG_20130904_112329_zps7ad6f6f9.jpg

"Morot matte?"
IMG_20130904_114000_zps26220a7e.jpg

På sista bilden syns fötterna, jag har ordinerats att smeta på tjära över sprickorna, ifall ni undrar vad det är för nåt han har där.

Dagens happyface var ändå att hans galla på bakbenet inte var så stor när jag tog in honom, och efter promenaden var den ännu mindre! :) Han var jätteglad hela turen även om han var lite fjantig för den första pölen och trodde bäckarna skulle äta upp honom. :p

Senast ändrad:

Ja,min fina tant! :love:

Fast numera är hon uppe i hästhimlen.... :(

Maja,vad skönt att gallan var mindre efter promenaden! Då får vi hoppas den försvinner helt nu när han ska igång! :)

vilken söt bild :)

Ja det känns som en bra grej att klippa eftersom han svettas av att stå i hagen och äta så lär det ju bli värre av att faktiskt göra saker. :p
Får testa och se hur det fungerar :)

Jättefin var hon din förra! Apropå att du bytt stall så förstår jag att det blir kämpigt att åka långt varje dag och mocka och allt möjligt runt omkring när man har en sån liten hemma. Men lösdrift passar väl Orvar jättebra och det lät ju som ett perfekt både läge och ställe! :)

KL
Imorse fick jag årets hösilage levererat! Pojkarna tyckte det var jättespännande med en stor lastbil precis bredvid hagen och sprang runt som tokar i början. Efter en stund ställde jag mig i hagen bredvid lastbilen och då kom de fram båda två och tittade med stooora ögon! :D

IMG_20130905_073625_zps3446c227.jpg

"Yahoo!" (Att Balder stod på benen är ett under när man tittar på den här bilden...)
IMG_20130905_073436_zps5e537e35.jpg

"Spännande!"
IMG_20130905_073317_zps1f6ecf40.jpg

Än så länge är de inte speciellt intresserade av hö så jag väntar med att börja fodra dem. Har torrhö som jag slänger åt dem en tuss av så länge, då märks det ju bättre när de börjar vilja ha mer. De får kanske ett kg var på kvällen, det hinner bli eftermiddag innan den tussen är borta så gräset är visst fortfarande bättre. ;)

Tack! Hon var verkligen speciell,11 år ihop fick vi!

Vad söta dom är,och vilken stil på Baldur! :D Superbra träning det där med stora fordon.

Ja,jag hoppas att jag gjort rätt! Eller ja,jag VET att jag gjort rätt,det hade inte funkat på nuvarande ställe annars. Sen gillar jag lösdrift. Även om jag hade haft möjlighet att hästen hemma på gården så hade jag säkerligen funderat på lösdrift endå.

Satt för övrigt i går och läste massa på nätet om diverse åkommor som gör så dom inte bygger muskler bak,så nu är jag nästan säker på att det är mer än bara muskulärt,försökt fått tag på veterinären idag utan resultat,får se ifall han ringer upp.

Allting har gått bra med Nixi och hon har stått 3 veckor på box här hemma. Idag tog jag hem Nixis hagkompisar f .2011 och Nixi blev lite väl glad och sprang runt i boxen stegrade och sparkade bakut vilket inte var så bra :( Tog ut dom båda så lugnade hon ner sig. Dock så hade benet svullnat upp efter lyckoruset av att få se sina polare. Har stått och masserat benet till normal storlek nu på kvällen och imorgon ska jag öppna upp och kolla igen så det är okej.

Som tur är är det ingen feber! =)

Hm, det är farligt att börja läsa om olika åkommor, då har varje häst plötsligt minst tre allvarliga fel som man inte vetat om innan. :p

oanki: Hur har det gått med fröken? Attans att de ska jaga upp sig så hemskt ibland..

Kl
I helgen har jag min syster hemma så jag hade tänkt utnyttja det och ta en ridtur med henne och ponnyn, men Kaptenen drog såklart jättelägligt av sig en baksko så det blev ingenting... :meh: Sprang runt flera varv i deras stora hage och letade den förbannade skon men hittade den såklart inte. Fick dock faktiskt tag på hovis direkt och han skulle komma imorrn och slå på en ny. :) Hoppas han hinner innan det blir mörkt så vi hinner rida en sväng ändå!

Det är för övrigt rätt kul att gå runt i grabbarnas hage, de går efter på rad som värsta tåget. :D Balder med mulen precis bakom min axel och Kaptenen med mulen på hans rumpa. Tokpojkar! :love:

Igår jobbade jag, då hade syster tagit en promenad med herr röd (för då fanns det då fyra skor på plats :mad:) och de hade stött på en stackars älg. :p Kaptenen hade frusit fast med hjärtat typ utanpå kroppen, men han hade ändå stått kvar och sen följt med när syrran bad om det, duktig pojke. :)

Idag kom hovis och slog på bakskon, och direkt efter det tog jag och syrran en ridtur! :) Jag ledde honom första biten, kanske tio minuter, och sen hoppade jag helt enkelt upp. Han var helt obrydd! Så skrittade vi en bit och tog oss förbi hemska vattenpölar och grejer. Vände på den praktiska lilla "rondellen" och red tillbaka. Skritt och trav helt utan bekymmer. :)

Sen red jag hela vägen hem, skritt längs bilvägen där vi blev omkörda - no problems. Sen travade vi längs lägdan hem och då råkade det bli en galopp också. :angel: Han var så himla himla duktig! :love:

Två bilder blev det visst också! :D
20130908_142344_zps4a9f7df9.jpg

20130908_143449_zps4b8a19d5.jpg

När jag satt där uppe insåg jag hur mycket han vuxit i sommar, helt sanslöst! :eek: Han är plötsligt så stor och grov, har lååång bred hals och dessutom lite gräsmage, det kändes sjukt maffigt att sitta där uppe när man är van vid lilla nätta ponnyn. :p

Så höstens första ridtur var verkligen tipp topp!!! :D

Maja_kandi: Ja det går bra, hon är lite öm i benet sen hon fick sitt lilla utbrott. Men tempen ligger mellan 37.0 och 37.4 så hon har ingen feber vilket är bra.
Igår lyckades hon dock förstöra sin matkrubba ( hårdplast )Tror att hon har kliat rumpan mot den men det kan vara en spark också. Så nu tror jag att jag får köpa en som man kanta bort efter varje måltid.. ;)
Hon är mycket rastlös jag hoppas att såret läker ihop snart så att hon kan få gå ut i en sjukhage. Dötrist för en 3 åring att vara på box :(

Kul att du kommit igång och rida igen! =) Jag ska ta hem mina 2,5 åringar till veckan och börja med inridningen! =)

Fick tre bilder till från vår lilla tur i söndags, bombar visst sönder tråden lite... :angel:

IMG_20130910_093134_zpse96ae081.jpg

20130908_142612_zpsc06a4200.jpg

Nästan hemma, glad pålle efter höstens första galopp!
20130908_144008_zps842e11e0.jpg

Idag skulle jag tömköra hade jag tänkt. Men vi får se om jag inte longerar istället... Ryggen är fortfarande inte bra...

Bomba på du! ;) Bara roligt att se bilder!

KL
Rozalie är hemma från betet nu och vi har hunnit känna lite på sadeln igen, inga problem sa hon (jag tar det lugnt eftersom hennes mamma har grym sadeltvång).
Däremot så gick det inte mer än ett par dagar innan jag åkte på dunderförkylningen som tydligen härjar i stallet. Det är som på ett dagis, efter sommarlovet, när alla stallar in igen ;)

Uppdatering :P

Börjat rida lite mer i skog då jag fått mer sällskap till detta. Börjat på galopp där och det går fort hihi :p
Pållan är duktig och kämpar på så gott hon kan. Igår började vi på att öva att flytta för skänkel och hon var superduktig! Gick lättare i ena varvet dock.

3ab34096c5ecb0ef9dab58fb107693ea.jpg

d549842af84f49574752adcbcefae5a6.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar