Sv: 10rna del 5
Håller med de andra, en sån liten klippning brukar räcka bra, och ska han igång och jobba nu är det inte alls nån dum idé att klippa honom om han redan svettas.
Klippte min lilla nordis redan i vintras, han svettades hur mycket som helst över hela kroppen bara av att skritta - när det var ca -20... Så jag klippte lite på halsen och bringan och det hjälpte nåt alldeles enormt!
KL
Idag har jag och min fina tagit en promenad!
Underbart höstväder hade vi - jag gick i bara linne.
Kaptenen skötte sig bra, han fick ha på sig senskydd, sadel och träns med grimma över. Så gick vi en sväng som är alldeles lagom att börja med, den tar ca 40 min att gå i sakta mak. Först längs bilvägen (vi mötte en bil som han inte ens tittade på) och sen in på en liten skogsväg som leder till en "rondell" där man enkelt kan vända hemåt utan att behöva snurra runt på fläcken.
Längs vägen går man över två bäckar (ja, de rinner alltså under vägen) och det är ganska många lite större vattenpölar. Kaptenen har ju sin historia kring dessa livsfarliga pölar, men idag gick det faktiskt riktigt bra! Han stannade på vägen bort när det var två breda pölar som täckte nästan hela vägen. Där stod han och fnös och trampade på stället en stund innan han tryckte upp sig mot träden på sidan och smet förbi.
Jag stod och väntade på honom på andra sidan pölen och lät honom bara fundera själv. Efter det hade han fattat att man kunde gå i kanten på vägen och traskade snällt förbi alla pölar - även de stora som täckte näst intill hela vägen. Jag gav honom långt grimskaft och gick före över vattnet, ibland rakt över pölen och då traskade han på i samma takt men tog lite större kliv för att hänga med och hinna gå ut i kanten.
Lite bildbevis såklart!
"Morot matte?"
På sista bilden syns fötterna, jag har ordinerats att smeta på tjära över sprickorna, ifall ni undrar vad det är för nåt han har där.
Dagens happyface var ändå att hans galla på bakbenet inte var så stor när jag tog in honom, och efter promenaden var den ännu mindre!
Han var jätteglad hela turen även om han var lite fjantig för den första pölen och trodde bäckarna skulle äta upp honom.