Sv: 10rna del 5
Nu har jag funderat och velat färdigt. Jag har i dag gjort något som jag aldrig trodde jag skulle göra,nämligen säga upp min underbara stallplats...
Det kostar för mycket för mig att sitta och åka,både tid och pengar. Nu när man har barn så måste man ju se till den bästa lösningen för honom också.
Så from 1 Oktober har jag fått en lösdriftsplats ca 4 km ifrån mig,kanonfin cykelväg hela vägen fram i princip,och tar nån minut med bil. Efter att ha räknat så spar jag över 24.000:- om året,dels hyran,men mest bensin,alltså ett snitt på 2000:- i månaden. Det är MYCKET pengar när man är föräldrarledig. Men det viktigaste är tiden jag spar,är helinakodering,så jag behöver bara ut när jag själv vill i princip,vilket tillåter att jag kan vara hemma helt vissa dagar.
Nya stället har även mycket bättre hagar,över 4 hektar,riktigt kuperade och fina,perfekt för en unghäst mao. Jag hoppas verkligen att jag har gjort rätt nu...
Men det var en tår i ögat idag när jag gick in till stallägaren...
Något positivt är iaf att min finaste stallkamrat kommer följa med oss,så det känns toppen det iallafall.
En annan väldigt tråkig sak är att Orvar inte är helt ok bak. Jag har inte sett/märkt någon hälta eller så,men har tyckt det varit "något" bak ibland. Knappt syn/märkbart,och ingen annan har sett något alls,men man ser väll det minsta lilla när det är ens egna... Har känt efter värme/svullnad,men ingenting.
Diskuterade med veterinär innan jag tog ut equiterapeuten,men han tyckte jag skulle ta ut henne först. Hon hittade då en liten låsning i bäckenet,speciellt på Hö sida,så jag antog att detta "tappande" berodde på det. I dag när jag var ut och mockade kommer min veterinär in så där hux flux och frågar hur det går (vilken underbar veterinär jag har!!!!
),jag svarar att jag tycker fortfarande att det är
något men vet inte vad. Största funderingen var väll att han inte musklar sig bak. Jag gick och sprang lite med Orvar,han tyckte också att det var
något,men han såg ingen direkt hälta,men en viss stelhet,men nu satt det i VÄ bak. Vi dividerade fram och tillbaka,och ev har hans låsning i HÖ gjort så han har spänt sig,nu när låsningen är borta så visar det sig något i VÄ.
Veterinären skrev ut butta nu för 10 dagar till att börja med,och han tyckte att jag skulle rida på för att se hur det tar sig,igentligen hade jag ju satt han på vila from 1 september,men nu får vi köra på igen lite så får vi se.
Annars så tyckte han att han var i jättefint hull,bara att baken/länden är omusklad,och förutom detta "något bak" så tyckte han att han såg fin ut.
Så usch,nu ska man nojja över det där också.....
Speciellt när ET sa att han hade överrörliga leder,så det inte blir/är nån ledinflammation någonstanns.... Men då sa vetten att vi borde sett iaf en liten hälta. Men endå,jag tänder ju på alla cylindrar direkt när det kommer till mina djur och tror dom kommer trilla ihop och dö på direkten.
Ifall det inte blir nån bättring efter buttan så blir det klinik om några veckor.
Så i dag har jag haft en riktig riktig skitdag...