10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Så fin! Hon ser verkligen ut som en tröttmössa! :p Vem blev hon betäckt med? :)

Oanki: Vad SKÖNT att höra! Hoppas det fortsätter på samma spår, men det låter ju himla bra! :)

Grimman: Grattis till försäljningen, han hamnar alltså i mina krokar, då kanske jag råkar se honom IRL nån gång! ;)

Jag kan inte lina med bett. Det vore fullständigt livsfarligt för hästens mun. Mina hästar är vana vid att trassla in sig i diverse linor eftersom jag inte kan hålla koll på dem. En häst intrasslad i en lina med ett bett i munnen känns inte som någon höjdare.
Hon kan gå framåt på bett men rycker ofta till med huvudet så hon drar sig själv i munnen.
Det är möjligt jag låter grinig ovan. Det beror i såfall helt på att jag är för trött. Borde inte skrivit något alls nu ikväll.

Då kan ett tips vara att du får hjälp med longering av någon erfaren. Inspänningstyglar sitter ju i från sadel till bett så där är det rätt svårt för hästen att på något sätt trassla in sig annat än i longeringslinan. Men att man kan hålla dem på spåret och få dem att tänka framåt är ju en grundförutsättning för att det ska fungera. Din egen position (bakom bogen) är ju också viktig i longeringen.
Longera är ju något du kommer att behöva göra på ev. hältundersökningar etc. och det är bra för att sätta röstkommandona.
Däremot förstår jag att tömkörning nu känns som överkurs för där finns ju en klar insnurringsrisk.

Att hästen rycker till när den "når" bettet är typiskt när inte bettacceptansen finns. Brukar vara helt bort på en el två longeringar.

Du behöver inte be om ursäkt, du låter inte grinig. Jag har ju ingen aning om era förutsättningar utan ville bara ge tips för att hjälpa. Det är oändligt mkt svårare både för häst och ryttare att hitta bettacceptansen med ryttare på ryggen så jag brukar tycka att det känns schysst mot hästen att ge den bästa förberedelsen. Hoppas allt ordnar sig för er!

Longering på grimma hos veterinären klarar jag av med några goda skratt från veterinärens och medhjälpares sida :D
Tömkörning är mycket lättre om jag får ha hästen rakt framför mig. Då trasslar hästen inte in sig och inte jag heller antagligen för att tömamrna hela tiden är sträckta.
Det enda vi har tillgång till är en sluttande paddock och jag har ingen jag vågar släppa med min häst i en lina. Antingen pga bristande kunskaper eller pga helt annan hästsyn än jag har.
Orskane till ursäkten var att jag var grinig igår kväll och inte klarade av att läsa ut om jag mest lät som en tjurig unge. Jag uppskattar alla råd sen kanske jag måste fundera ut en lösning som passar oss även om det kan ta tid.

Senast ändrad:

Pirayan igår :D
1237129_10201689963153913_130651774_n.jpg

Nu har jag funderat och velat färdigt. Jag har i dag gjort något som jag aldrig trodde jag skulle göra,nämligen säga upp min underbara stallplats... :(

Det kostar för mycket för mig att sitta och åka,både tid och pengar. Nu när man har barn så måste man ju se till den bästa lösningen för honom också.

Så from 1 Oktober har jag fått en lösdriftsplats ca 4 km ifrån mig,kanonfin cykelväg hela vägen fram i princip,och tar nån minut med bil. Efter att ha räknat så spar jag över 24.000:- om året,dels hyran,men mest bensin,alltså ett snitt på 2000:- i månaden. Det är MYCKET pengar när man är föräldrarledig. Men det viktigaste är tiden jag spar,är helinakodering,så jag behöver bara ut när jag själv vill i princip,vilket tillåter att jag kan vara hemma helt vissa dagar.

Nya stället har även mycket bättre hagar,över 4 hektar,riktigt kuperade och fina,perfekt för en unghäst mao. Jag hoppas verkligen att jag har gjort rätt nu...

Men det var en tår i ögat idag när jag gick in till stallägaren...

Något positivt är iaf att min finaste stallkamrat kommer följa med oss,så det känns toppen det iallafall.

En annan väldigt tråkig sak är att Orvar inte är helt ok bak. Jag har inte sett/märkt någon hälta eller så,men har tyckt det varit "något" bak ibland. Knappt syn/märkbart,och ingen annan har sett något alls,men man ser väll det minsta lilla när det är ens egna... Har känt efter värme/svullnad,men ingenting.

Diskuterade med veterinär innan jag tog ut equiterapeuten,men han tyckte jag skulle ta ut henne först. Hon hittade då en liten låsning i bäckenet,speciellt på Hö sida,så jag antog att detta "tappande" berodde på det. I dag när jag var ut och mockade kommer min veterinär in så där hux flux och frågar hur det går (vilken underbar veterinär jag har!!!! :love: ),jag svarar att jag tycker fortfarande att det är något men vet inte vad. Största funderingen var väll att han inte musklar sig bak. Jag gick och sprang lite med Orvar,han tyckte också att det var något,men han såg ingen direkt hälta,men en viss stelhet,men nu satt det i VÄ bak. Vi dividerade fram och tillbaka,och ev har hans låsning i HÖ gjort så han har spänt sig,nu när låsningen är borta så visar det sig något i VÄ.

Veterinären skrev ut butta nu för 10 dagar till att börja med,och han tyckte att jag skulle rida på för att se hur det tar sig,igentligen hade jag ju satt han på vila from 1 september,men nu får vi köra på igen lite så får vi se.

Annars så tyckte han att han var i jättefint hull,bara att baken/länden är omusklad,och förutom detta "något bak" så tyckte han att han såg fin ut.

Så usch,nu ska man nojja över det där också..... :crazy: Speciellt när ET sa att han hade överrörliga leder,så det inte blir/är nån ledinflammation någonstanns.... Men då sa vetten att vi borde sett iaf en liten hälta. Men endå,jag tänder ju på alla cylindrar direkt när det kommer till mina djur och tror dom kommer trilla ihop och dö på direkten.

Ifall det inte blir nån bättring efter buttan så blir det klinik om några veckor. :arghh:

Så i dag har jag haft en riktig riktig skitdag...:yuck:

Senast ändrad:

Det blir nog bra på nya stället, det låter ju helt perfekt :). Trist med problemen men jag håller tummarna att han blir bra snabbt

Alliaria fick åka låda idag igen till ridskolan. Hon var jätteduktig och det här bettet fungerade mycket bättre. Tidigare har hon fallit av bettet men det här tog hon stundtals ett lätt stöd på.

Jag tror du gjorde rätt med flytten! Själv har jag 3 barn under 8 år, helrenoverar huset och har ett " karriärjobb" och jag hade inte mäktat med att hålla häst på någon annan form än lösdrift. Nu har jag det så fördelaktigt att det även finns ett ridhus på stallet men det ligger lite för långt ifrån där jag bor för att jag ska vara riktigt nöjd...
Böjde vetrinären igenom honom? Personligen hade jag nog velat lokalisera hältan på klinik så att man får helt klart var den sitter, om den möjligtvis är dubbelsidig. Håller tummarna att han snart är ok igen!

Nej han böjde inte eftersom det inte finns nån direkt hälta. Klinikbesöket skulle vi som sagt avvakta med eftersom (som veterinären sa) det finns en anledning till att han kan ha gått snett iom att hans bäcken var låst,nu när det är löst så visar det sig på annat sätt. Det kan vara så enkelt att pga låsningen så har han gått och belastat/avlastat och blivit stel utav det. För det är så pass yttepytte lite i nått steg ibland som han såg att han inte riktigt satte ner VÄ bak lika rakt som Hö.

Han pratade även om han kanske fått nån liten muskelinflamation iom att han vart "upplåst". Jag vet som sagt inte,men jag litar fullständigt på min veterinär. Om det är något enkelt så ska det bli bättre av det här,om det är något annat så får vi åka in till kliniken.

Han sa ju själv att om han skulle misstänka något större så skulle han ju aldrig ordinera att jag ska rida han fullt ut under buttan. Han har sett hästen i rörelse och jag litar på hans otroliga erfarenhet han har,skillnad om jag bara hade pratat med han i telefonen,men nu har han sett och kännt och klämt efter värme (utan resultat) och han misstänker något väldigt enkelt bara som han sa att det kommer säkerligen försvinna helt nu.

Sen är det klart man är nojjig endå,men jag får vara glad om jag slipper klinikbesök så långt det bara går,är en himla prosess att komma iväg,barnvakt ska lösas,transport hyras,bil lösas,sällskap/lasthjälp osv. Om Vetten ordinerar att stanna hemma och rida på så tar jag tacksamt emot det rådet. :)

Sen är det klart man är nojjig endå,men jag får vara glad om jag slipper klinikbesök så långt det bara går,är en himla prosess att komma iväg,barnvakt ska lösas,transport hyras,bil lösas,sällskap/lasthjälp osv.

Då kommer jag med släpet, håller sonen din och är med hela vägen ;) Så är allt löst i en bit :D

Ja du har verkligen en superfin ponny! :)

kl.

Min kille har satt riktigt mycket vinterpäls redan! :o Så nu på dagarna blir han till och med lite svettig :( stackarn. Jag gissar att anledningen är pga sen klippning i vintras pga diverse ohyra i pälsen...
Så nu är frågan hur göra, det finns ju inget annat alternativ än att klippa eftersom han svettas på dagarna, men jag vet inte vilken sorts klippning jag ska göra. Hur skulle ni ha gjort? :)

Jag skulle klippa en luftspalt på halsen som max på en så pass ung häst. Det borde hjälpa tillräckligt. Ev klippa hals och halva bogen.

Eller varför inte såhär? :D

clip_104749217_135763167.jpg

Det beror på vad du planerar att göra med honom. Att han svettas lite nu hade jag faktiskt inte bekymrat mig om.

Min treåring som bara ska vila efter finalerna kommer inte klippas. Men om hon skulle jobbats i vinter hade hon nog kanske fått en luftspalt på undersidan av halsen men inget mer

hahahah, vilken läcker!! :D det skulle han nog trivas fint i :p

Eftersom svettningarna kommer i armhålor och ljumskar också går tankarna på en jaktklippning eller nått liknande. hmmm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar