10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Min fick skor på sig fram för första gången idag. Nemas problemas :) Jag o hovslagaren traggade på och vips så satt skorna på plats. Dock tyckte han att det var mkt märkligt att ha nåt på fötterna när han kom ut i hagen sen, man riktigt såg hur det snurrade runt i huvudet på honom... Stod i en hel kvart o nosade och slickade på skorna, gick ett steg och nosade igen. Håller tummarna att de får sitta kvar!

Duktig pålle, Pirayan går fortfarande barfota han, det kommer han nog att få göra så länge det bara går eftersom det går rätt villt till i hagen när pojkarna busar :)
KL: Han är så duktig för tillfället våran lilla piraya, han tycker så mycket om att bli aktiverad lite mera regelbundet, han är en sån häst som behöver få vara igång för att må bra, då är han nöjd och glad

554498_10201649463341443_1431815762_n.jpg

Idag har jag sett Adrielles passage. Helt ofrivilligt eftersom en av hästarna i sommarhage som ligger kloss i kloss med ridbanan drog en ordentlig repa. Men oj vad den var fin!:love:

kl: Nixi slutade på smärtstillande i lördags kväll och har hela tiden varit haltfri. Men idag när jag tog ut henne på stallgången så haltade hon rejält :/ Ringde veterinären och jag ska få mer smärtstillande utskrivet. Troligtvis är det senan som gör ont, då hon är feberfri. Men det rinner lite från såret fortfarande.. Bara att hålla tummarna att det inte är infektion i senskidan igen! =(
Dessa hästar gör att man får migrän 24/7...

:( så tråkigt med din häst och när hon är stå pass ung. Dina planer går i krass? Inte kul för dig med en dålig häst häller... Tar mycket på äns krafter av att oroa sig...

.............

I mön kommer förmodligen första hö last 280 balar som ska in :wtf: det går framåt i vår ridning med fått i går hade han över energi blev lite bock och han tackade hela tiden..han har kort sadel läge men tror inte han blir längre?:cautious:
1235094_10151823832524771_903350167_n.jpg

powerm84: Ja mina planer med Nixi blev ju inte som planerat, Hon är ju dräktig nu så planen var ju att hon skulle ridas igång nu i höst och lufsa runt i skogen så länge hon tyckte det var kul. Och sen rida igång henne riktigt efter att fölet var avvant.
Nu vet jag inte om båda klarar sig, om Nixi kommer bli ridhäst vet jag efter att senan läkt ihop som den ska. Just nu håller jag tummarna för båda och att hon kan fortsätta i aveln i framtiden. Blir hon en tävlingshäst så har jag vunnit högsta vinsten! ;)

Nixi drog iväg på längden nu o somras så det finns nog hopp för din häst också =)

Hihi,vad gulligt att fundera på vad som hamnade på fossingarna! :p

Orvar vart skodd fram för andra gången nu i går,vart även verkad bak (såklart) och nu ÄNTLIGEN börjar jag se något hopp om hans fötter! :) Han har ju varit görlång i tån och rejält plattfotad,och,enligt mitt (och hovis) tycke helt fel vinklar,men igår så fick vi till bakfötterna riktigt riktigt fint! Ena framhoven vart också kanonfin,den andra finns det lite lite "utflytning" kvar i,men hovis trodde att den kommer bli rak och fin nästa gång.

Vänster bak har han ju slitit snett på tidigare,men den här gången sa hovis att det vart jämn och fin,så det känns skönt det med! :)

Åhh,i förrgår när jag red så kunde jag inte dra gjorden till det hålet jag brukar,utan fick nöja mig med hålet innan,hade nästan räckt med hålet innan det också,vilket betyder att han äntligen börjar runda på sig också! :bump:

Mätte han även till 163 fram och 164 bak! :)

Vad kul att det går åt rätt håll med fötterna! Det ger mig lite hopp också... Och skönt att han börjar lägga på sig! :)

Kl
Hittade Kaptenen med en förvärrad hovspricka idag. Han har haft två fula sprickor mitt fram på båda framfötterna ett bra tag, men de har bara varit ytliga och aldrig gått hela vägen. Men nu har den ena plötsligt blivit längre och går nu ända upp i kronranden och ser riktigt stygg ut... Han är öm ovanför men inte halt (än...). Fick som tur var tag på hovis som kommer och tittar redan imorgon. Har ingen erfarenhet av sånt här, men det känns inte direkt kul...

För övrigt väntar äkta skitväder och vi är inte riktigt klara med boxarna så Kaptenen fick ofodrat regntäcke på sig. Sambon höll i honom i hagen så skulle jag lägga på det. Pålle trodde det var ett hästätande tält och slängde sig åt alla möjliga håll, vilt blåsande och blängande. :meh: Jag kliver runt med ryggskott och är därmed inte särskilt smidig så han fick helt enkelt springa runt tills han gav sig. Efter att han insåg att det bara var kläder stod han så snällt så, sen kom kompisen på att hans bästis blivit RUTIG och vips så var det riktigt halabalou i hagen... Galenpannor!

Lät inte så kul med hovsprickor!
Bäst är att bryta av sprickorna när dom är små, är den ytlig så kan det gå att raspa ner. Annars kan man häfta ihop på klinik om det är riktigt illa. Skor på är nästan ett måste om man har återkommande sprickor. Min 11:a Magnus hade väldiga problem med sprickor och hovbölder hit och dit så förra året fick han skor på sig och då kunde hovarna växa ut och sprickorna försvinna :)

kl: Nixi slutade på smärtstillande i lördags kväll och har hela tiden varit haltfri. Men idag när jag tog ut henne på stallgången så haltade hon rejält :/ Ringde veterinären och jag ska få mer smärtstillande utskrivet. Troligtvis är det senan som gör ont, då hon är feberfri. Men det rinner lite från såret fortfarande.. Bara att hålla tummarna att det inte är infektion i senskidan igen! =(
Dessa hästar gör att man får migrän 24/7...

Men oj, det hade jag missat. Håller alla tummar på att det bara är ett tillfälligt bakslag!

Ja dessa sprickor känns inte jättekul alltså... De blev ju bättre och bättre tyckte jag, när han var skodd. Nu har inte ordinarie hovis sett honom sen skorna drogs av i juni. Sen dess har jag hållit efter kanterna med raspen och en annan hovis verkade honom för fyra veckor sen och hovarna har verkligen sett bra ut! Han har ju haft problem både med kvalitén och att den ena framfoten flyter ut, men jag har tyckt att det blivit så mycket bättre. Men så kommer ju såklart det här som ett brev på posten... Hoppas hovis har nåt vettigt förslag så att vi kan få till det. Skor åker ju på hur som helst imorgon. Tur i oturen att det är klinikhovslagaren jag har...

Men rackarns med hovsprickorna... Men visst måste hovis kunna nita fast dem på hemmaplan? På med skor och nita fast sprickan så fort som möjligt. Har du funderat på att sätta sulor på honom mot hovömhet?

*kl*
Idag red jag för tränare igen och Afrielle skötte sig så himla bra! Fina övergångar och fina galopper! På måndag rider jag ut men sedan tror jag att hon ska få en vila igen. Hon och kompisen är båda rätt feta, förhoppningsvis hinner jag få ner henne lite i vikt i övergången mellan bete och hösilagebal ( vi ger hö då).

Jag tänkte höra med honom vad han tycker. Litar till fullo på min hovis, men jag ska fråga vad han tycker om sulor. I övrigt brukar han kunna göra allt på hemmaplan, hans bil är som en rullande klinik, fast utan smedjan och röntgen, resten finns! Han har fixat otaliga hovbölder med gipsomslag och allt möjligt hemma. Men jag har som sagt ingen erfarenhet av just sprickor sen tidigare. Ska framföra detta med att nita.

Usch så tråkigt, min har också haft sprickor som gått uppåt, dock SER det ut som de är ytliga ändå men har koll på dem hela tiden. Har nu skor fram och sprickorna verkar hålla ihop sig där, värre bak så ska nog ev. sko bak nästa gång.
Har du skor på? kan ju hjälpa att hålla sprickorna så de inte vandrar.

Han har gått helskodd tidigare men i sommar har han fått gå barfota på hovis inrådan för att försöka förbättra hovkvalitén. Jag tycker det har blivit bättre också, förut var fötterna som frigolit och smulades sönder så fort man nuddade med raspen, men nu får man faktiskt ta i. Han har haft sprickor länge men det är inte förrän nu den gått upp i kronranden. Planen har hela tiden varit att sko honom nu inför höstens igångsättning, så skor skulle han fått oavsett. Men nu blev det ju lite viktigare iom detta... Han är väldigt sulöm på grus så det hade inte funkat utan dojjor, här får man rida på grusväg vart man än ska.

Beställde för övrigt hem BoT-paddar igår. Så när det blir installning kommer jag prova linda bakbenen under nätterna för att de om det blir nåt bättre med svullnaden. Den går så mycket upp och ner så jag blir alldeles kollrig i huvet... Ibland är den nästan borta, sen är den stor så man ser den på håll. Aldrig varm eller öm och inte halt, blir tokig.

Hästen jag utbildar fick ett slag på kotan för ett tag sedan med svullnad till följd. Efter att svullnaden gick ner så har han till och från varit svullen ( inte halt på böjprov). Efter ultraljud kunde det konstateras att han har ett sorts blåmärke som det kommer att ta mkt lång tid innan det försvinner men som han är helt obesvärad av. Kan det vara ngt liknande för Kaptenen?

Ja Kaptenen hade ju fått en smäll rakt bakifrån på ringbandet som såg ut som en minimal blödning, dvs ett blåmärke, och veterinären beskrev det som en rejäl lårkaka. Senorna helt oskadda och som sagt inte halt eller besvärad av det på nåt sätt. Veterinären sa ju att det kunde ta lååång tid för svullnaden att lägga sig, men vad är lång tid i sammanhanget? Förutom den där lilla blödningen var det ju bara yttre och undre huden som tagit skada och var svullen med vätska mellan och innanför. Så det som var svullet var helt enkelt bara båda hudlagren och vätska. Kan det bli som en permanent galla tro? Ska bli intressant att se hur BoT funkar... Har velat köpa länge men aldrig vågat lägga dom pengarna, men nu fick det bli.

Min ponny har varit på treårstest idag och det gick så galet bra ! Hon gjorde precis vad jag hoppades, dvs så som hon gjort hemma på träning !
Hon fick dubbeldiplom (eller gångartsutmärkelse som det heter för ponnyer) med 49 poäng på gångarter och hela 52 poäng som hopptalang.

Så här var poängfördelningen:

Typ 9 Feminin, ädel
HHb 8 Vackert huvud, välansatt hals av god längd, lång manke, ngt öppen bål, välmusklad länd och långt kors
Ext 8 Harmoniskt benad, relativt korrekt, välformade hovar
Skritt 8 Avspänd, naturligt
Trav 7 God mekanik, dock ngt kort
Galopp 9 Välbalanserad, bärig, elastisk
Hoppteknik 8 god balans, säker taxering, benteknik: god fram, mkt god bak, framåtbjudning lagom (!), god spänst, kunde visa ngt mer ryggverkan
HoppTemp: 10 Mkt god samarbetsvilja, mycket god uppmärksamhet, mycket gott förtroende, fokuserad och koncentrerad på uppgiften

He he och detta är resultatet av en ytterst planerad betäckning mellan ett sto med helt okänd stam och Rimskij RW104.
Mamman var mina döttrars tävlingsponny

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar