10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Åh, nu får jag megadåligt samvete för att jag inte börjat löshoppa än... Han ser jättefin ut!!! Nu måste jag boka ridhuset för lite hoppning!
Idag red vi ut en tur i skogen med en kompis i det fina vädret och Adrielle skötte sig strålande, hon verkar helt trygg!

Jag har ridit Alliaria en gång nu efter vilan. Det gick väl sisådär. Hon har tyvärr börjat slåss mot bettet igen. Jag trodde hon kommit över den fasen men nu ryckte hon sig i munnen hela tiden igen :(. Jag hoppas det går bättre vid nästa försök.

kl:Ja min hon står ju på box dom närmsta månaderna! Hade hon inte varit halt så hade vi nog varit på rikssto om 2 veckor! Menmen nu hoppas jag bara på att hon blir bra och får behålla sitt föl =)
Nixi ska ikväll få sista sprutan penicillin och jag tog bort stygnen från såret. Och såret ser fint ut kleggar lite, men det kunde det göra har fått en speciell kompress till såret + att det ska baddas försiktigt med Lotagen.

Jag har 2 st 2 åringar som ska sättas igång med inridning i slutet på september, så jag får pyssla med dom =)

Min lilla ponny-räpa rids 1-3 gånger i veckan nu. Det ska hon göra tills treårstesten som är i början av September och sen så blir det vila tills i vår.

Min är på utlåning som sällskap hos en familj där jag sagt att dom får promenera, tömköra och ev longera om dom vill.
Dom har promenerat lite med henne iaf vet jag men hon går mest och mår bra och är sällskap.

Och så kommer det se ut fram tills i Juni, sen får man se vad som händer helt enkelt.

Min är kvar på betet augusti ut, där har hon varit sedan treårs i maj. Planen är att sätta igång henne igen i början på september och rida ut mycket för att hitta framåtbjudning och bygga kondition och styrka. Hon kommer gå ca 3 dar i veckan.

Vad skönt att det verkar se helt OK ut för Nixi iaf! När kan man avgöra om hon håller för ridning? Kommer ni UL senan och kolla,eller är det bara att sätta igång längre fram och se hur det går? Har ingen erfarenhet av sånna skador (tack och lov) så är lite nyfiken.

Orvar rids nån dag i veckan ute i skogen,men denna vecka har han inte gjort något alls hittils,men vi var ut i söndags och provade gasen lite,och det gick att öka riktigt fint,trots att han låg först så frammåtbjudningen har kommit riktigt fint nu,han frustar och låter för fullt,men öronen spetsade frammåt och är superlyckilig när han får springa lite! :D Han är MYCKET positiv och i traven så länger han ut steget och söker sig nedåt helt av sig själv och får ett väldans påskjut bakifrån,så han är superkul att rida.

Nu har han dock gjort sitt snart för ett tag,installning och lite (välförtjänt) vila väntar! ;) Kan inte vara mer än nöjd,han sköter sig superbra och går stadigt i alla gångarter,och lyssnar mkt på sätet redan. Uppsittningarna funkar superbra,inga dumheter alls längre,dock så promenerar jag alltid innan/tar han på lina. Vi möter större bilar,fyrhjulingar m.m utan större problem,och sist så var det nån som sköt i skogen så det ekade,han ryckte till,sen var det inge mer än så. Hade ju ut ET också så han är riktigt genomgången,plus att jag ska ringa ut hovslagaren i veckan.

Är så glad och nöjd över min fina häst,han är min bästa vän! :love:

Har inga roliga bilder,men tömde mobilkameran här om dagen:

1175108_10200891437302422_1440847816_n.jpg

559719_10200868742775073_2077837893_n.jpg

1014275_10200804034317402_526155453_n.jpg

248207_10200781329389793_148123837_n.jpg

Min går hemma på bete augusti ut, han har haft ledigt sen 1a juni. Nu börjar väl dock gräset ge med sig snart så då blir det lite stödutfodring. Först med hö och sen hösilage när det kommit hit. Än så länge är han rund och go. ;) Han ska skos och ridas igång i september, då kommer jag aktivera honom ca tre dagar/veckan med lite varierande träning.

Kl
Kaptenen är fortfarande sådär irriterande svullen i sin bakkota. :( Inga andra symptom alls, men ändå betydligt större där än på andra benet... Jag blir galen! Om inte tre månaders total vila kan råda bot på det, vad kan? Tur man kollat det så man vet att det inte är nåt trasigt där inne iaf... Suck.

Jo jag funderade på om det kanske blivit som en bestående galla, och isf kommer den väl gå ner när jag rör på sig. På ultraljudet såg man ju att det inte var nåt som var skadat, bara svullen hud och vätska mellan ytter- och underhud. Det är ju ändå skönt att veta att alla senor var oskadda... Nu går de ju mest runt och latar sig hela dagarna och gör inte många knop alls. De busar som satan på kvällarna (när en annan försöker sova så dundrar det så in i norden utanför :meh:) men då är jag ju inte ut och kollar honom direkt. Han är inte halt eller öm eller varm eller nånting alls, bara svullen...

Håller tummarna att svullnaden går ner. Så länge han inte inte är besvärad av den så är det ju mer av ett skönhetsfel.

*kl*

Adrielle är pigg som en sill, hon tjuter och småhoppar i skritten, rusar i traven men är helt tillfreds i galoppen och bara rullar på. Nästa helg ska jag rida ett pass för tränaren, blir spännande att höra vad han säger

Fibusen: Först och främst måste kotsenskidan läka ihop och man måste se till att det inte finns någon infektion kvar.Ligger det någon infektion kvar så är det inte så mycket att göra utan då måste hon tas bort. Hon har stått på massa mediciner nu och försvinner inte infektionen så kommer det inte försvinna senare heller..Så i 6 veckor ska hon stå på box och bandaget ska bytas var tredje dag tills det är helt läkt. Sen så får man ta itu med senan som kräver många månaders vila. Jag kommer höra med veterinären hur upplägget ser ut vid återbesöket om 6 veckor =)
Sen om hon sätts igång så kommer hon kollas upp riktigt innan med ultraljud. Men behöver hon 2 eller 3 års vila så får hon det. Skulle hon få en rörelse störning av det här så hon inte går att använda till ridning, men kan hålla som avelssto. Så får hon givetvis vara kvar som det! Bara hon inte har ont!

Kan tillägga att hon är haltfri i skritten, hon stödjer på hela skon och har inga problem att vända på stallgången. Vilket är väldigt positivt! =)

Jo jag funderade på om det kanske blivit som en bestående galla, och isf kommer den väl gå ner när jag rör på sig. På ultraljudet såg man ju att det inte var nåt som var skadat, bara svullen hud och vätska mellan ytter- och underhud. Det är ju ändå skönt att veta att alla senor var oskadda... Nu går de ju mest runt och latar sig hela dagarna och gör inte många knop alls. De busar som satan på kvällarna (när en annan försöker sova så dundrar det så in i norden utanför :meh:) men då är jag ju inte ut och kollar honom direkt. Han är inte halt eller öm eller varm eller nånting alls, bara svullen...

Jag hade en 3 åring som hade mjuka gallor bak, var hur fräsch som helst. Men jag underhöll henne med lindor och liniment ( alt. bot-paddar ) Och då gick dom ner.
Nixis mamma hade dock en ganska stor hård galla. Hon hade inga problem med den heller, men hon gick som avelssto . Så hon tränades inte. Den blev inte mindre utav att man lindade.

Mård och Järv är igång, aktiveras ca 3 ggr i veckan, mestadels med körning men någongång då och då med tömkörning, långa tyglar eller annat arbete vid hand. Brukar försöka jobba så i tre veckor, sedan är de helt lediga 1 vecka eller 2 och sen aktivering 3 veckor igen.
Kör på så fram till oktober-november ngn gång sen blir det helvila fram till februari-mars ngn gång, när jag ändå har fullt upp med lammningar och annat!

Min reds in under tre veckor i slutet av juli/början av augusti. Sen har han vilat i 2 veckor och igår började jag med honom igen. Kommer aktivera 3 gånger i veckan varierat, mest ridning i skogen och tömkörning. Kommer hålla igång så länge vädret tillåter för att sen vila hela vintern. Han skos på tisdag o sen är det bara att hålla tummarna att skorna får bli på... ;)

Min har aldrig heller löshoppat, bestämde mig redan från början att hon inte skulle gå treårstest så jag tyckte löshoppning var lite överkurs då.

Men kanske inte fel att börja introducera bommar och hinder så smått, men min får vänta.

Kl:
Fick min "härliga!"räkning från atg-kliniken idag ;)
Slutsumma blev 36 548kr folksam står för 27 951kr och jag fick betala 8597kr Helt okej måste jag säga då jag räknat med över 10.000! Skönt att det var direktreglering ;)

Kan det inte vara en senskada lr dyligt då?
För en sådan skada försvinner oftast aldrig utan är alltid tjockare än dom friska.

Bestående galla har jag aldrig hört om, men vem vet?
Jag har tagit hem en bok från jobbet om just "Hästen" och där står det om beteenden, utfodring, fysiologi och anatomi så nu jädrans ska jag läsa på ;)

Ibland tycker jag det är bra att man jobbar på ett boklager :p

Kanske dags att kolla för röntgen så att ni verkligen vet vad ni har och göra med?
Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar