10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Jag har också Folksam till Balder. Vi har allt annat där så det blev så. Men nu har det strulat som fasen med en annan försäkring så nu är jag väldigt på gränsen att byta helt. Och då blir det Agria till Balder också. :) Vi får se!

Tänk så olika det kan vara! Jag har haft massa krångel med Agria! Och efter Orvars kolik i vintras så är jag då ÄNNU mer nöjd med Folksam,fick in pengarna innan ens räkningen kommit! :D

Från det ena till det andra,nu är det bara två veckor kvar tills det är dags för installning,så ska ta mig tid att skura ur boxen här nån dag. Drar alltid på det tills det börjar bli panik,tänk vad skönt om man gjorde det direkt vid betessläpp! :p

Nu fick vi plötsligt 2 boxplatser lediga också så får se vad det kommer in för folk,alltid lika spännande! ;)

Jag hade agria på min före hans liv belopp var på 30 000 när han blev utdömd så veten att om jag triangel märker han får jag ut en vid % av dom 30 000 ( så kallade användbarhet ) men han var så dålig så de blev avlivning :( och jag fick då ut hela liv på 30 000.

Carlito har svelanda därför att han hade de när jag köpte honom. Vet 100 000 liv 50 000

De som är bra är tex är att dom har mest behandlings dagar 150 dagar agria nästa högst med 125 bagar

Dåligt är att man måste betala för att betala.. Alltså 6% månad 5% kvartal 4% halvår och 0% helår av premien och vem vill punga ut nästan 10 000 papp om året direkt

kl.

Jag tycker det är lite hemskt just för tillfället att läsa i denna tråd :( Jag har kommit in i en svacka just nu och saknar min lilla bäbis så enormt mycket.

Idag tex så fick jag ta en äldre mindre sadel hem från stallet, den har hängt massa år så tänkte denna kanske kan passa lillbäsen så nu är den här hemma, rejält nysmörd och allt.

Men hästen då? *snyft* Saknar henne massvis..
Ska försöka åka ut och hälsa på henne snart, ev prova sadeln då med ;)

Sist jag hörde av dem så mådde hon så bra så, vet ej om dom börjat stalla in eller om dom kanske gör det nu under september eller till och med oktober. Men jag hoppas på en update om det åtminstone.

Jag har varit så dålig på att ringa/smsa och kolla läget sen jag var där så jag skäms. Men det har varit en del så därför har det inte riktigt blivit av.

Kan det vara så att de lägger på en procent på premien om man väljer andra betalningsintervaller än helår? Lägger man hela premien direkt har ju bolaget ränta på hela beloppet hela året.

Jag övertog Adrielles Agriaförsäkring samt en liten livförsäkring från ett sockenbolag. Tyvärr var hon försent införsäkrad som föl vilket gör att jag inte har Agria extra. Jag har henne försäkrad för 30.000 i A1 samt vetrinärvård +. Nästa år kommer jag att höja henne 5.000 samt lägga till en försäkring som gör att hon kan behandlas för ex.vis ledinflammation för 30.000 istället för max 18 (eller var det 17?!).
Jag känner nog att jag inte sitter fast i Agria eftersom hon inte är införsäkrad som föl så hittar jag något bättre byter jag. Men nu finns det väl inget bolag som har enbart självrisk? Jag gillar verkligen inte den där procentsatsen de lägger på....

Nu är hon hemma igen! Tyvärr hade hon lite feber i morse, så dom provade plocka bort järnskon och sätta dit den igen. Febern gick ner med smärtstillande. Blir hon inflammerad igen i kotsenskidan finns det inget man kan göra, så nu är det bara att hålla tummar och tår att det läker ihop som det ska! :/

img_1402_520e0a87e087c357ca5384f8.jpg

mg_1433_520e0adae087c356d236514e.jpg

mg_1436_520e0af2e087c3575461bfcd.jpg

mg_1447_520e0b26ddf2b37f74e8143b.jpg

Men åh, jag ska verkligen hålla tummarna! Vilket rent stall ni har förresten, ser ju nästan nymålat ut!

*kl*
Jag gjorde ett litet hökap igår. Vi skulle hämta 60 balar för att ha innan det blir kallt nog att ha hösilage. Jag var erbjuden knippat hö för 2.50 kilot men nu fick jag tag på ett annat parti fint, knippat hö för 15 kr balen och medelvikten på balarna var 18 kg så jag betalade 83 öre kilot!!!

Sar: Det är helt nymålat =P Var blå färg innan sommaren så det är lite ovant.
Vi spolar ur stallet med högtryck varje år och målar. Men i år blev allt målat i ny färg till och med taket. Så nu känns det extra fräscht och trevligt.
Bra för Nixi att det inte stått några hästar i stallet nu när hon är infektionskänslig.

Senast ändrad:

Kan det vara så att de lägger på en procent på premien om man väljer andra betalningsintervaller än helår? Lägger man hela premien direkt har ju bolaget ränta på hela beloppet hela året.

Jag övertog Adrielles Agriaförsäkring samt en liten livförsäkring från ett sockenbolag. Tyvärr var hon försent införsäkrad som föl vilket gör att jag inte har Agria extra. Jag har henne försäkrad för 30.000 i A1 samt vetrinärvård +. Nästa år kommer jag att höja henne 5.000 samt lägga till en försäkring som gör att hon kan behandlas för ex.vis ledinflammation för 30.000 istället för max 18 (eller var det 17?!).
Jag känner nog att jag inte sitter fast i Agria eftersom hon inte är införsäkrad som föl så hittar jag något bättre byter jag. Men nu finns det väl inget bolag som har enbart självrisk? Jag gillar verkligen inte den där procentsatsen de lägger på....

Precis så menar jag..tur någon kan förstå mina inlägg för det kan knappt jag:p

KL

För att inte klydda ner tråden med mer om försäkringar...

Idag så galopperade min lilla under ryttare för första gången och det var enklare att styra henne i galopp än i trav och i trav är det enklare än i galopp, snacka om att framåtbjudning är a och o.

Uppdatering!
Prick och jag på åkern, går trevligt i traven nu med lite mer framåtbjudning. Galoppen väntar vi lite till med.

c9214404100c683449b24c007a92c17b.jpg

341d28faa16ac0426c622ea1763660a1.jpg

Adrielle var väldigt på idag, så på att jag valde att longera ett slag före jag satt upp vilket jag annars inte brukar behöva. Men idag visade hon för första gången sin fantastiska trav!!! Jag har ju haft lite svårt för att förstå varför min tränare tycker att hon har så bra trav då jag själv tyckt att skritten varit fantastisk, galoppen bra men traven rätt måttlig. Men idag så satt banne mig bakbenen under öronen i traven!!!
Fina galoppfattningar men svårt att följa spåret i " fel varv" då hon gärna vill bryta inåt både i galopp och trav, blir att träna vidare...

Zkold: Ser riktigt trevlig ut! =)

Kl: Nixi mår fortfarande bra, uttråkad i boxen bara. Leker med vattnet som vanligt.
Idag hade det dock kunnat sluta med en avlivad häst. Har ett hönät i boxen så hon inte ska dra ut all mat i hela boxen. Har satt det så högt upp boxgallret som möjligt. Alltså ovanför krubban.
Tro på fan att att hon lyckas klättra upp och fastna med frambenet och fastna och slita ner hela gallret :/ INGA skador som tur var och hon fick inte panik eller något utan hon stod bara still i boxen.
Inge mer hönät för Nixi...

Tips på saker man kan ha i boxen som hon kan leka med? Hon har "borstar" i snören som hon kan dra i.

Nämen, en sån buse, tur att inget allvarligt hände :eek:

Grenar kanske man kan slänga in? Fast då skulle hon kunna få en pinne i ögat ;) Det finns väl någon form av bollar som man kan lägga godis i? fast var man köper det vet jag inte.

Har dr testat Fendi idag på dygn 89, fortfarande dräktig :love:

Lastat henne själv hela sommaren och åkt iväg, någon gång krånglade hon lite, men lade linan runt baken på henne och drog lite nätt i den och så har hon gått in. Så även om hon inte är så mycket riden så är hon i allafall lasttränad som treåring.

Kul att hon fortfarande är dräktig!

Jag ska kolla Nixi med blodprov på 90 dagar..
Hon kommer göra mig gråhårig innan jag fyllt 26 ;)
Jag fattar inte hur hon inte kunde göra illa sig faktiskt, men tacksam är jag att hon inte gjorde det! Får väl linda in hästen i bubbelplast..
Jag har faktiskt haft en sån boll man lägger godis i men jag hittar den inte.Tror det var på någon hundaffär jag hittade den :P Har aldrig varit med om en häst som pysslar så mycket i boxen som hon..
Och då ska hon stå inne på box minst 6 veckor till..
Sen får hon gå ut i liten,liten hage..Jag längtar tills dess kan jag säga..

Men shit! Vilken jäkla tur att hon var så klok att hon stod still! :eek:

Tips är att sätta fast grenar i boxen så att hon kan stå och slita i löven och knapra bark. När vår ponny stod inne på box hur länge som helst så sågade vi ner asp och lindade fast i boxväggen, funkade superbra som sysselsättning!

Sassiball: Vad kul att hon fortfarande är dräktig! Skönt att hon är så lättlastad, bara jag får igen min bil från verkstan nån #%!&/ gång (nu har den stått där i 11 veckor och dom har inte ens RÖRT den :rage:) så ska jag börja åka iväg med Kaptenen också, bara för tränings skull. Ponnyn lastar man enkelt själv så tänkte börja med att åka med dom tillsammans så har han tryggt sällskap.

KL
Här händer ingenting med Kaptenen. Han rullar sig, blir borstad och rullar sig igen. Fötterna ser faktiskt mot förmodan fortfarande bra ut, men jag ska se till att få honom skodd innan han ska börja jobba igen. Han har vuxit i sig bra i sommar och jag tycker faktiskt att han börjar bli riktigt snygg. :) Ska bli kul att börja med honom i september!

Känns grymt att behöva ha dom i box så länge men det måste man ju tyvärr ibland för deras bästa.

Jag löshoppade carlito igår och vilken hopphäst jag skaffat :) var väldigt mulet så bilderna blev sådär..löshoppad upp till 1 m

1185932_10151799003289771_876263808_n.jpg

1186020_10151799003574771_1622622737_n.jpg

1003905_10151799003894771_1333150120_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar