10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Vårtorna försvann kring nyår, då hade den stackars hästen haft dem i sex månader.

Det blev film, men tyvärr kunde hon inte visa upp sig så bra som hon kan för att underlaget var tungt. Maria håller på att redigera filmen men det tar säkert ett par dagar för hon jobbar.

Åhh vilka underbara nyheter!!!! :bump::banana::bump::banana:

Då passade det ju bra att hon var dräktig nu då när hon enda bara ska vila! :D

ja det är bara att hoppas att hon kan/får behålla fölet i magen =) Det är tur att hon bara gått 70 dagar då hinner kanske böjsenan läka ihop och bli ganska stark tills att hon är högdräktig och tung. Men jag håller tummarna att jag får 2 friska hästar! Så som det var tänkt från början ;)

Håller tummarna för det! :)

Är tanken att du ska behålla fölet till dig själv också? :)

I dag hade jag och Orvar premiärtur utan hästsällskap (Gubben var med på hundpromenad) direkt från gårdsplanen! :D Gick väll..... Sådär!

Gick kanonbra från gården,första "problemet" vi råkade på var en stor torr fläck under ett träd! O_o Hade nämligen spöregnat innan så allt var dyngsurt,men under en stor lönn så var asfalten torr,så den höll han på att glo ögonen ur sig på,backade och visste inte riktigt hur han skulle lösa det. Han började även backa ner i diket vilket jag verkligen inte ville då det är tvärbrant och flera meter djupt,så pulsen steg lite på mig med då kände jag! :o Tillslut gick han dock fram.

Sen när vi kom i backen i byn,då hade nån satt på sånna här klarblåa "fågelnät" över alla (typ) 111 vinbärsbuskar som står där,så då glodde han med huvudet högt,men stannade inte utan traskade på.

Väll uppe på åkrarna så fick han lov att stanna och kissa,medans han stog där i godan ro så upptäckte vi att nån släppt ut alla sina (kanske 30?) får kanske 50 meter nedanför oss,så dom började springa runt där,Orvar stog ju och kissade så han kom liksom inte undan direkt,utan glodde ögonen ur sig,så spänd så han skakade nästan och när han var klar så körde han upp huvudet och sprättade i väg några steg och småtrippade i väg i nån halvtrav,men han lyssnade på mig superbra så han lugnade ner sig snabbt,sen gick resten av vägen hem hur bra som helst! Var väll ute en kvart-20 min kanske? Enbart skritt.

Klart godkänt,men när vi är ute med sällskap så är det oftast han som är den modigaste av hästarna,så väldig skillnad nu när han var ensam,verkligen som natt och dag. Men det blir ju bättre och bättre det också! :p

Jag var också ute själv med Adrielle idag. Vi har väl ca 2 km blandat asfalt och grusväg och väldigt många hus innan vi kommer ut till skogen. Det gick faktiskt hur bra som helst, lite spänd i traven inne i skogen men hon kändes både trygg och säker. De sköt på skjutbanan längre bort så jag vände innan och förberedde mig för att hon kanske skulle bli "taktig" men hon var hur cool som helst. Det här + plockningen av 4 l gula kantareller och 1 l trattisar gav mig verkligen energi och glädje idag, så himla roligt att inte vara bunden av att skaffa hästsällskap när man vill rida ut!:)

Visst är det härligt med coola unghästar =)Det är lite speciellt att vara ute på dom själv faktiskt :)

Kl. Nixis veterinär ringde igår och allting ser fortsatt bra ut. Preliminärt hemgång på fredag! =) Imorgon eller på torsdag får hon en järnsko med "klack" som hon har för att avlasta senan. Ska in och hälsa på henne idag, jobbade dygn igår till idag så jag han inte hälsa på.

Här hemma har hon fått en stor box ( en av fölboxarna ) med utsikt åt alla håll så förhoppningsvis tycker hon inte det är alltför tråkigt.

Nu har Nixi stått 7 dagar på kliniken och ser ut att trivas ganska bra där. Hon har som sagt gått ner en del i vikt men fortfarande feberfri och hon är super snäll enligt personalen/ veterinärerna. Idag har hon fått sin "klacksko" och det hade gått bra. Var till henne för en stund sen och hon fäller som en galning så jag stod och kliade på henne en bra stund, hon drar mulen efter boxväggen därav mitt flin ;)
1150299_10151628232568460_1942626099_n.jpg

Vågade fråga hur mycket räkningen ligger på och just nu är det 28.000kr ( tur att jag har försäkring )

Nej, det var inte taggtråd, veterinären är ganska säker på att det var en vass sten faktiskt. När jag gick och kollade efter vad hon kunde gjort sig illa på slängde jag ut några vassa stenar. Så det kan det mycket väl ha varit.

Ja,tacka gud för försäkringar! :D Fast lär väll tyvär dra iväg lite endå för dig,för du har väll en viss procent rörligt som alla andra + självrisken + lite mediciner? :meh:

Allt går bra med fölis iaf fortfarande? Tror inte jag fick svar tidigare,så frågar igen ifall du missat :) : Ska du behålla fölet till dig själv?

Ja,tacka gud för försäkringar! :D Fast lär väll tyvär dra iväg lite endå för dig,för du har väll en viss procent rörligt som alla andra + självrisken + lite mediciner? :meh:

Allt går bra med fölis iaf fortfarande? Tror inte jag fick svar tidigare,så frågar igen ifall du missat :) : Ska du behålla fölet till dig själv?
Än är fölet kvar =)
Ja det drar iväg endå, men som sagt är jag tacksam för A1 veterinärvårds försäkringen nu ;) Tänkte ändra till en A2 i våras men nu är jag tacksam att jag behöll den här.

Ja jag kommer nog behålla fölet! =) Måste dock sälja någon av mina 2-åringar nästa år då det kostar lite med 7 hästar, och jag måste ha tid för alla =) 5-6 stycken är lagom ;)

Tur du behöll försäkringen som den var om det nu skulle bli bestående men.

Jag har också funderat över det här med försäkringar, det är ju ganska mycket pengar man lägger per år när man har några hästar... men visst när det väl händer något så är det ju skönt att ha den.

Fendi gör ingenting mer än äter gräs o äter gräs o äter gräs. Hon är i bra hull, lite överhull och meningen är att de ska gå ute dygnet runt hela september med. Sen får jag se hur jag gör i oktober, har nog tänkt ha dem ute då också eftersom de har en ligghall i vinterhagen så de kan gå in där vid dåligt väder.

Sen installning i början av november.

Det var då verkligen tur!

Jag har själv setat bara för nån dag sen och funderat på försäkringar, Han är ju veterinärvårdsförsäkrad för 100.000:-,plus lite rehab,medicin,resor osv. Sen har han livförsäkring på 20.000:- och det är den jag funderat lite på hur man ska göra med... Om det är lönt att ens ha den kvar? Och om man ska ha den kvar kanske man ska höja den lite nu när han är inriden och allt? Men då blir det väll snordyrt?

Om olyckan skulle vara framme och han blir utdömd och ska tas bort,hur funkar det med livförsäkringen då? Får man ut hela summan,eller en viss del av den? Vid triangelmärkning är det väll bara det som överstiger 10.000:-? Är en hel djungel detta...

Livförsäkringen är svindyr faktiskt, är typ omöjligt för mig som har många hästar att ha hästarna försäkrade till försäljningsvärdet. Tror inte många har det faktiskt.. Nixi är försäkrad A1 Liv 25.000 vilket känns bra nu när jag inte vet hur det går.
Men som sagt detta är första gången jag utnyttjar en försäkring :p

Förut när jag alltid haft minst två dyringar försäkrade för massa pengar har jag inte kunnat höja nånting, men Balder kostar ju ingenting på den fronten så jag har funderat på att höja Kaptenens nu inför att han kommer jobba mer. Idag är han livförsäkrad för 35', och veterinär för 60 + en massa tillägg för typ allt som finns, plus och extra och allt vad det nu heter. Det täcker ju djurambulans, mediciner och sånt också.

När hans mamma triangelmärktes (-07) fick vi ut allt över 5000, och när lillebror somnade in fick jag ut hela beloppet på livförsäkringen. Agria har alltid varit bra att ha å göra med. :) Dock vet jag inte om jag höjer livförsäkringen, kanske bara veterinärbeloppet.

Kl
Kaptenen är såååå less på att ha semester. Varje gång jag kommer förbi så kommer han och vill vara med. :p Ska väl börja jaga hovis nu om man ska hinna få hit honom innan september... ;)

Jag har ju Folksam och dom har ju ändrat namn till "hästförsäkring stor" och då ingår detta:

Försäkringen ger ersättning för undersökning, behandling och vård utförd av veterinär vid olycksfall eller sjukdom. Du väljer ett försäkringsbelopp på 25 000, 50 000 eller 100 000 kronor och det beloppet kvarstår ända till hästen dör.

Rehab Extra
Om du har fått ersättning från din veterinärvårdsförsäkring, kan du få ytterligare 1 000 kronor per självriskperiod för sjukbeslag, alternativ behandling, laserbehandling av sårskada (om veterinären remitterat det), medicin och veterinärens resekostnader.

Du kan också få upp till 5 500 kronor per försäkringsår för djurambulans och upp till 5 500 kronor för nödslakt eller destruktion.

Buköppning
Om du fått maxersättning från din veterinärvårdsförsäkring, kan du få ytterligare upp till 50 000 kronor per försäkringsår för undersökning, behandling och vård utförd av veterinär vid buköppning.

+

Livförsäkring A1
Vår mest omfattande livförsäkring för hästar. Försäkringsbeloppet betalas ut om din häst dör, kommer bort eller blir stulen, blir så sjuk att den förlorar sin användbarhet eller om en veterinärmedicinsk expertis avgör att den måste avlivas. Det gäller även om den skadas av ett olycksfall och förlorar sin användbarhet varaktigt eller om en veterinärmedicinsk expertis avgör att den måste avlivas, trots att den har fått adekvat vård.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar