10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Nixi har nu vaknat upp ur narkosen, och dom har spolat rent den infekterade leden och dom såg att en av böjsenorna är till 2/3 av. Ingen positiv diagnos men vi får ta en dag i taget och hoppas att dom får bukt på infektionen i första hand. Eftersom att senan nästan är av så vill dom helst gipsa men med tanke på att hon har en infektion så kan dom inte göra det då det måste spolas och hållas rent. Jag hoppas att hon håller som avelsto i framtiden, hon kommer nog inte bli ridhäst då det är väldigt stor risk för ärrbildning i leden. :(

Kram

Vi får hoppas att hon har bra läkkött, hon är ju fortfarande ung och det borde vara till hennes fördel!

Jag hoppas också på att hon någon gång i framtiden kan bli en ridhäst, jag har ju som sagt aldrig suttit på en sån ridbar och rolig häst. Om hon behöver vila flera år så får hon det. Skulle hon fungera som avelssto så är det kanon, huvudsaken är att hon inte har ont. Jag hoppas att fölet i magen klarar sig med narkoser och starka mediciner. Skulle det göra det så är det ett litet mirakel i sig.
182221_10151465630173460_1427770998_n.jpg
Snart ska jag åka och hälsa på fin tjejen inne på kliniken :)

Fy vad trist. Tänk så snabbt allt kan ändras.

"Kl"
Angående äggen... Vet inte om det kan funka men frisören i mig tänkte " luskam" direkt.....

Där sa du något! Pållarna har även fått i sina långa manar och jag vill helst inte rycka manen enbart pga äggen, men det ska jag testa.

Fendi har på bara några dagar lärt sig att det är riktigt mysigt när någon plockar hennes ben på ägg, haha knäppa häst :D Fast jag tycker då inte det är det minsta mysigt, men hon besvarar putsningen genom att lite diskret dra i linningen på ridbyxorna eller rufsa om mig i håret.

Usch,låter så äckligt med dom där äggen! :yuck:

Jag har tack och lov aldrig varit drabbad,eller ens sett det irl...

I dag var equiterapeuten ut och klämde och kände,misstänkte att det ev var något i halsen/nacken,men där var han fin,liiiiiiite lite spänd,men knappt märkbart,men jag kunde ju massera lite där medans jag endå ska massera bakdelen.

Han hade nämligen en liten låsning i sitt bäcken,så hon bökade och drog och slet,sen i med nålar,sen var hon nöjd. Fick en lista på stretching/massage vi ska göra ca 2 ggr/veckan,och hon visade exakt hur. Hon tyckte inte att hon behövde komma tillbaka,utan hon vart nöjd med detta + att jag fortsätter lite här hemma. Vila i morgon,sen bara rida på som vanligt.

Däremot så sa hon att han hade lite lite för rörliga leder... Vet inte riktigt vad det innebär,mer än att det inte är nå pluspoäng direkt.. Googlat lite,men hittar inte så mycket på just häst,om hur man ska förebygga skador osv,så fick lov att starta en tråd här så får vi se om jag blir nå smartare, annars så kändes han som sagt jättefin. :)

Känns skönt att ha han ordentligt genomknådad! ;):D

Äckligt ja, det är bara förnamnet :yuck: och själva flugan ser ut som en övergödd full spyfluga som fått lite vising på styrningen, flyger med gumpen uppåt och försöker pricka in ägg :rage: Men jag har fått död på några stycken i alla fall och just nu är det regnväder så hästarna får vara ifred.

Skönt att hästen är genomgången och bra att få lite tips på det du kan göra själv.

Jag har aldrig haft nån egen häst med ägg, men två som hyrdes in till ridskolan från Gävle-trakten hade fulla benen. Minns bara att det var gulprickigt, var så länge sen. Sen flyttade Balder hit och var synbart full i mask. Han avmaskades och fick ur sig ungefär lika mycket styngflugelarver som träck... :yuck: Så sjukt äckligt!

När avmaskades Balder? jag har fått lära mig att det är i oktober-november man ska ta styngflugan? avmaskar varje höst men i år har de fått ett uppsving verkar det som.

Han avmaskades när han flyttat hit, i december. Inte optimalt, men det var inget snack om att det behövdes. Jag ska ta prov på dom i september så får vi se. Antagligen har han väl kvar men inte samma mängd. Syrrans ponny som flyttade hit för nån vecka sen tyckte jag nästan var lite tunn, och när jag stod och borstade henne en dag såg jag en mask som hängde ut där bak... :crazy: Så hon fick avmaskningsmedel nu så skippar vi prov på henne sen utan tar det i vår istället. :)

Ok, jag tycker jag är jättenoga med att leta döda maskar i träcken efter avmaskning för att liksom se om det kommer ut något, men det är flera år sedan jag hade en häst där man verkligen såg någon mask. Det var då en unghäst 2 åring som hade spolmask.

Hur är det med styngflugan kan man se dess larver på träckprov egentligen?

Vet ej. Jag hade aldrig sett nån mask innan Balder kom. Det var så sjukt äckligt att mocka åt honom sen jag hade avmaskat! Röda äckliga larver i varenda hög... BLÄ!

Tack så mycket, vi hoppas på att han kommer att bli en trevlig ridhäst även fastän han inte är så arabtypisk :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar