10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Åh nej :(
Håller tummen allt jag kan! Har precis förlorat min ena häst efter en olycklig spark i hagen. Hoppas allt jag kan att nixi har mer tur..

Men nääääeeeej.... :( Tänkte på senorna när jag såg bilden,men så svårt att avgöra hur djupt det var... Jäkla skit,det kan man då verkligen säga!

Jättetrist,men jag håller tummen att det inte är så illa när ni kollat igenom det ordentligt på kliniken i morgon! Vilken tid har ni? Så jag vet när jag ska klämma tummen extra hårt!

Men nääääe! Fy vad hemskt! Hoppas hoppas hoppas att det inte är så allvarligt! :( Skickar massa styrkekramar och håller tummarna allt jag kan!

Här är min lilla ponnyflicka under ryttare för första gången utan ledare:

http://www.youtube.com/watch?v=LuTI_phBrXE

Och en bild (visserligen med sadel men ändå)
933933_10151642744648323_1309755421_n.jpg

Det ser tyvär inte ett dugg bra ut för lilla nixi, imorgon blir det klinik och operation så att dom kan kolla att senorna är hela.:( har jag tur klarar sig fölet och nixi, men jag skulle vara berädd på att hon inte blir ridbar... är det nu man säger jäkla skit! :(

Men nej, det är ju höjden av otur! Jag tyckte inte att det såg så djupt ut på bilden (mer att det satt väldigt olyckligt) men det är antagligen djupare än vad som syns.
Fick nyss ett samtal från ägaren till hästen som jag utbildar och kursar med och han var svullen utsida kota och ordentligt halt. Håller tummarna för både honom och Nixi!

Åh vad tjatigt :( Håller tummarna att det ser så bra ut det kan imorgon!

Har skrapat ägg idag igen, kunde ju inte låta hästen stå med det äckliga på benen. Men gick bättre idag, kliade bringan samtidigt som jag plockade ägg.

Tack alla som håller tummarna! Jag hoppas att det "bara" är en rejäl infektion eller att det sitter något smuts där som går att skölja bort. Men veterinären lät inte ett dugg positiv:(
Aida: gud va trist med din häst,! Jag fick själv ta bort en otroligt fin 7 åring i höstas, så nu tycker jag att jag har haft nog med trasiga hästar...
Sar: jag håller tummarna att båda hästarna får bra prognos.

Jag har hittat det hon troligtvis skurit sig på. En riktigt gammal smal eltråd hade dykt upp på en av stigarna dom går på mest. Hittade En chips påse med bästföre datum 1991...

Tack alla som håller tummarna! Jag hoppas att det "bara" är en rejäl infektion eller att det sitter något smuts där som går att skölja bort. Men veterinären lät inte ett dugg positiv:(
Aida: gud va trist med din häst,! Jag fick själv ta bort en otroligt fin 7 åring i höstas, så nu tycker jag att jag har haft nog med trasiga hästar...
Sar: jag håller tummarna att båda hästarna får bra prognos.

Jag har hittat det hon troligtvis skurit sig på. En riktigt gammal smal eltråd hade dykt upp på en av stigarna dom går på mest. Hittade En chips påse med bästföre datum 1991...

Tycker synd om dig hoppas att de går bra på kliniken håller tummar och tår:(

Jo mot stygnfluggans ägg hur tar ni bort dom på smidigaste sätt..?dom är ju hopplösa att få bort ibland.. Min vet berättade att man kunna ta av hästens saliv och ta bort dom med för att dom har ett änmne i saliv en som gör att äggen ska lossna.. Jag har ej testat detta än då jag fick höra det nyligen men ska testa så fort han får ägg ( har inte sätt det på han än)

Men de låter ju rätt logiskt då hästen får. Sig ägg

Nu är Nixi installerad på atg-kliniken. Eventuellt kan hon få komma hem på fredag och sen tillbaka på måndag. Väntar på att dom ska ringa nu efter operationen så får jag veta hur läget är.
Första läget är att rädda både föl och sto. Tur att hon gått förbi dom mest kritiska dagarna och ändå inte så långt in i dräktigheten.

Åh jag HOPPAS att allt går vägen! Som sagt tur att hon ändå tog sig direkt och har gått lite längre. Ändå kämpigt med sövning och operation... Håller tummarna för positiva besked!!!

KL
Snabb uppdatering om Kaptenen. Han växer och blir snyggare och vuxnare för varje dag tycker jag, så svårt att fånga hans utstrålning på bild - han vill ju bara sitta i knä... Igår kväll kom hovis och verkade honom och då fick han beröm både för uppförande och för mycket förbättrad hovkvalitet! Kommentaren "Du han är ju inte direkt ful den där, jäklar så snygg han blivit!" gjorde min dag. :D

Mobilbild (Det ligger en massa bråte i gången där borta, jag vet, men det blev över sen vi snickrade på stallet och har inte fått nåt nytt hem än, plus att sambon tyckte att vår gamla tvättmaskin stod alldeles ypperligt där borta, den ska tydligen bli stall-tvättmaskin. Hmpf :meh:)
IMG_20130807_001418_zpse34f138f.jpg

Hovis kom jättesent och var inte klar förrän typ halv ett, så pålle fick öva på att gå i mörker - läskigt sa han men följde snällt med. :)

Tänkt på er hela dagen! Hoppas på en positiv uppdatering sen!

Har dom sagt något hur dom tycker det ser ut?

Nu får det vara nog på allvarligt skadade/borttagna 10: or! För visst är det ett par som fått vandra vidare här i tråden? :(

Senast ändrad:

Oj,halv ett?! Vilka tider arbetar din hovis på? :D

(Ps,har du öppnat nån bal än? :D Är sååååå nyfiken!!! Har aldrig ens varit i närheten av hässjat hö nån gång....)

Haha hon kör buss också, så hon slutade i stan (3 mil) 22.15 och svängde in hos mig på vägen hem. ;) Så det tog sin lilla tid med en skoning och två verkningar. :p

Haha nej jag har inte det, är galet sugen på att göra det. :angel: Sa till min sambo att det vore så kul att skicka in på analys, men han muttrade i bortkastade pengar så det var visst inte så välkommet. :p Det är helt seriöst det absolut bästa höet jag nånsin sett! Är så sjukt glad att jag fick ta det! :D Jag hade heller aldrig varit i närheten av hässjor alls så det här gav blodad tand, gissa vad jag och Balder kommer syssla med i framtiden. ;)

Om du inte öppnar nu så MÅSTE du komma ihåg att ta en bild sen när det är dags att börja fodra med det! :)

Ser ju så tråkigt ut jämt det översta lagret på hässjorna som man rider förbi häromkring,men jag har som sagt aldrig sett hur det ser ut där under,men det låter ju helt underbart! :D Dom som hässjar här använder det till sina får.

Ja det yttersta är så gult och fult och tråkigt, men där under finns skatten! Du får gå och lyfta på översta lagren och ta dig en titt där under. ;) Det som är så fantastiskt med just det här höet är att det aldrig passerat under en maskin! Det är slaget med häst, ihopdraget med häst, hässjat för hand, avplockat för hand och sen inskickat i balpress direkt. Inga maskiner som förstört det alls! Gissar att det kanske gått sönder lite i pressen, men om jag jämför med hur många processer som hoppas över så är det ju ungefär så skonsamt man kan ha det! :D

Och jadu, jag ska dokumentera nooooga! ;) :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar