10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

1,5 ton,hur länge räcker det åt dig?

Jag har pratat med bonde nr 1 nu,och jag var så välkommen att köpa av honom,så kommer prova en bal så får vi se hur Orvars mage fixar det. Han sa att det var superfint och så gott som hö. Dock så har jag hört att om det är så torrt så kan hygienen vara sämmre? Aja,ska iaf prova,om det funkar så skickar jag in analys på det så får vi se hur allt ser ut.

Mina äter mellan 14 och 16 kg hö per dag vinterhalvåret. Per häst då. Så för mig skulle inte 1.5 om räcka länge :)

Högubben levererar flera ggr till oss under vinteråret och han får plats med MAX 1.5ton per person på flaket vid varje utkörning så nej det kommer inte räcka så länge men ett tag iaf :)

Skönt nog är mitt lättfödd, vet inte hur mycket det kommer gå åt eftersom jag gett fri tillgång på hösilage under en väldigt lång tid.
Så vi får se helt enkelt :)

Men gissar på ca 10-12kg/dag beroende på hur höet är i kvalite, sen får man se om man lär ge något extra. Hoppas verkligen det är analys, tror det var denna som hade analys.

Kl
Nu har jag bokat hö! 1,5 ton torrhö att ge inne på natten. Då kommer ponnyn äta 2 kg och grabbarna 1 var. Räknade på 5kg/dag i nio månader vilket blev 1350 också rundade jag av uppåt. Jättefint hö är det så det blir kanon! Lättare än att hålla på och hämta ute i storbalen i hagen.

Sen har jag bokat 40 st hösilagebalar som är fyrkantiga, ca 300 kg/st. Räknar med att det går en i veckan ungefär. Då äter ponnyn 8kg/dag av det, dvs ungefär sju balar hela vintern, och resten delar grabbarna på på fri tillgång.

Känns som en bra plan! :) Skönt att ha det bokat och klart! Jag får köpa 45 stora som jag vill istället för torrhö, vilket blir billigare, men det känns ändå bättre så här. :)

Ja,den var skitstor! Som sagt så gick det ca 1,5 bal i månaden och han åt 16/kg dag,så ca 350 kg då. Bonde nr två hade mycket mindre balar,där gick det närmare två i månaden.

Vi får balen inlastad med traktor i bilen (typ flyttbuss) av bonden,sen behöver vi bara rulla av den hemma vid stallet (nedförsbacke) sen så lägger stallägaren upp den på loftet med sin traktor så då ska vi bara rulla in den i vårat fack,en meter max.

+Sassiball: De skötte sig jättebra, som alltid ;)
Resultatet var väl hyfsat, men trodde faktiskt de skulle få bättre på gångarterna. Mård hade frånbörjanen 8:a på skritten men fick den sänkt till en 7:a...

Var ute och red igår andra gången själv på carlito, red en runda vi ridit några gånger innan och då ska man passera grann stallet som har kor och får.. Han tycker inte om kor men dom har inte synts till när vi ridit där för så han visste inte de fanns där... När vi började närma oss stallgården blev han givetvis skit rädd för korna som helt plötsligt stod där :p
Korna blev ännu mer rädda stå dom såg vi inte mer..

Vi gick skrittade vidare in mellan gården för att komma till( skogenGården ligger vid en sjö)skogen

Då hörde han vatten fallet vid deras damm dom har och det var så otäckt sen började hundarna skälla från hund gården och springa runt(är hundvan) och fåren stod och bräkte sen hörde och såg han massa motorbåtar på sjön så han visste inte vad han skulle kolla på han bara ville vända hemåt han småstegrade sig och försökte vända om började backa i 200 rakt bakåt. Men efter ca 5 min kom vi förbi och allt var lungt och han fick massa beröm

Har ridigt genom gården föra gången jag red själv utan några problem så det kanske var korna som trigade igång han

Fibusen: Jag ber om ursäkt att jag missuppfattade hur det låg till med grovfodet.

Kl. Står i valet och kvalet om jag ska visa på rikssto eller inte :/ Ska jag visa är det en månad kvar till visnings tillfället och då borde jag börja rida igång Nixi och löshoppa några gånger. Som jag fattar det så visar man inte för hand utan löshoppning och sen uppsuttet i alla gångarter. Så då funderar jag på att åka själv utan att hyra ett proffs som visar.. Vore kul att se vilka poäng hon får när ridningen räknas med =)

Skulle väl vara skoj att visa! Hon ser ju jättefin ut under ryttare :)
Men hade inte du betäckt henne? I så fall så är det ju smittrisken att ta hänsyn till med och även vilka dygn hon är på i dräktigheten.

Som jag förstår det så är det bara muntliga och skriftliga omdömen som delas ut, inga poäng.

Aida: Ja dräktigheten spelar också stor roll, om man ska åka eller inte. Hon kommer då vara på dygn 108.
Ang.smittrisken så är inte Nixi isolerad från dom andra hästarna i stallet som tävlas, så det är lika stor risk att hon smittas hemma.

Jag tycker absolut du ska åka ,hon är ju skit snygg! :d
Och hon behöver ju inte lukta dom andra hästarna som är där i ansiktet.

I dag låg vi och studerade molnen jag och korven rygg mot rygg,och diskuterade livet! ;):love:

1098235_10200804567170723_1085552330_n.jpg

Stallägarna har grävt lite inne i hagen så dom njuter verkligen att ligga där i skuggan i jorden,är nog ganska svalt och skönt,sen får vi hoppas att det inte blir så mycket regn,tror inte han blir så fin då! ;) Lortpellen!

Men SKOJA???:o Menar du att du ligger på ryggen på din häst när den ligger ned i hagen? Det var friskt vågat.:)

Jag brukar sitta över ryggen (som man sitter när man rider) och klia honon över hela halsen och rumpan,vilket han tycker är UUUUURmysigt,sen i bland lägger jag mig,och i dag var det ju sånt himla mysigt väder,inte jättehett (som det varit hela sommaren) och lite moln på himlen,så vi låg och njöt ett tag! :) Jag har ju benen halt som halvt i marken på ena sidan när jag ligger så kommer ju snabbt av OM han skulle resa sig,fast oftast så krävs det MYCKET övertalning för han att kliva upp överhuvudtaget när jag anser att vi myst färdigt. :p

Vi har "alltid" myst så,han brukar t.o.m somna efter ett tag! :

548422_3299369437293_2146957160_n.jpg

Här sover han på min fot:

405071_3299392277864_351915983_n.jpg

557816_3299358077009_1312151289_n.jpg

*kl*

Idag la jag upp några travbommar och tömkörde över. Sedan släppte jag Adrielle lös och hon travade över dem själv och vi avslutade med ett kryss som hon galopperade över. Jag blev glatt överraskad över att hon var så "sugen", hon är ju aldrig löshoppad och hon hade ju alla möjligheter att "smita undan". Däremot tycker jag nog att hon verkar hoppa hellre än bra:D

Hon rör sig för övrigt rätt kasst för tillfället, jag antar (och hoppas) att hon är inne i en växtperiod.

Jag brukar sitta över ryggen (som man sitter när man rider) och klia honon över hela halsen och rumpan,vilket han tycker är UUUUURmysigt,sen i bland lägger jag mig,och i dag var det ju sånt himla mysigt väder,inte jättehett (som det varit hela sommaren) och lite moln på himlen,så vi låg och njöt ett tag! :) Jag har ju benen halt som halvt i marken på ena sidan när jag ligger så kommer ju snabbt av OM han skulle resa sig,fast oftast så krävs det MYCKET övertalning för han att kliva upp överhuvudtaget när jag anser att vi myst färdigt. :p

Vi har "alltid" myst så,han brukar t.o.m somna efter ett tag! :

548422_3299369437293_2146957160_n.jpg

Här sover han på min fot:

405071_3299392277864_351915983_n.jpg

557816_3299358077009_1312151289_n.jpg

Men gud vad mysigt blir lite avis.. Min ligger sällan ner men min föra låg mer än han stod nästan och enarmade som en gris typ så han kunde man mysa med

En liten bild på min förra
405796_10150547970564771_15211514_n.jpg

Fibusen: va mysigt! Nixi och mina andra hästar ligger också och grissover när man sitter med dom ;)

Kl: Blir inget Riks för mig. Nixi har dragit på en en ful skada i karleden, så nu är hon hemma på box. :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar