10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Naturligtvis betalar jag ju till pappa. Men räknade ut att jag betalar 60 öre/kg. :o

Verkligen! ! Guld värda. Mqn glömmer det lätt bara ;) Bra att bli påmind ibland.

Oj jisses vad billigt! Jag betalar 2kr/kg för mitt torrhö som jag har nu. Det är en kompis som gör det. Nu har jag fått ett lass i utbyte mot lite annat, guld värt med tjänster och gentjänster. :) Annars betalar jag 300kr/hösilagebal som väger kanske 250-300 kg/st. Detta är det finaste både torrhö och hösilage jag nånsin sett! Grymt nöjd! Har funderat på att köpa hem lite torrhö även för vintern så jag kan ge av det inne under natten. Då får dom bara nåt kg för mer äter dom inte när det är fri tillgång ute. Så isf tänkte jag räkna kanske 5kg/dag, dvs 150 kg/månad, dvs ca 1350 kg på hela vintern. Men vi får se. Det är ju klart enklare att hantera småbalar till kvällsmaten...

Kl
Kaptenen nyfiken på vad husse gör. :p

IMG_20130801_121038_zps687dd389.jpg

Söt! :)

Angående hö så är jag glad att det ingår i stallhyran och att det håller helt okej kvallitet, hittills iaf! Hoppas det är bra i år med!
Det var nog det drygaste med att ha hästarna på hemmaplan att leta och köpa in hö! Men så har jag ganska så höga krav på hygien och näringsinnehåll och bönderna kunde inte förstå att det skulle vara så viktigt med analys... :meh:

Nu är jag bra sugen på att ta hem "bäbisen"! Jag har inte ridit en gång (på nån häst!) sedan ridprovet på 3års, abstinens! Men 1 månad till får hon vara kvar på betet, sen så! :)

Försökte klippa ihop en film från löshoppningen, hela filmen är så stor att min dator inte kan hantera den riktigt... så jag fick klippa den lite i blindo för att korta ner den drastiskt och spara ner den i sämre kvalitet för att kunna hantera den överhuvudtaget.. skitdator :mad:
Men jag lyckades få med alla sprången i alla fall (tror jag)!

http://youtu.be/tlTZIaK9EwY

Fibusen:
Att han är dålig i magen är inte så konstigt om han får flera olika foderbyten på kort tid. Sen så är det mer syra i rent ensilage för nötdjur. Vårt ensilage är lite torrare ( hö ensilage ).
Måste vara väldigt jobbigt där grovfodret inte ingår i stallhyra. Ganska snål stallägare ;)
Alla våra hästar har fri tillgång dygnet runt så dom skulle nog se ut som skelett om dom fick 8kg per dag. Och vad mycket extra jobb det blir med all vägning och indelning av mat.
Unghästarna behöver ju dessutom dubbelt så mycket mat. Jag tror det är bättre att sätta ett fast pris på stallhyran och låta alla hästarna ha samma grovfoder året runt så att det inte blir foderbyten hit och dit.

Vår bonde har fått in väldigt mycket foder i år! Han kunde ta in innan midsommar och jag tror det lutar åt en sväng till.

Men nu måste du ha missuppfattat mig totalt! Han är INTE dålig i magen nu,utan det vart han Oktober förra året när första frosten kom,i samma veva började mitt hö ta slut från året innan så då introducerade vi hösilaget sakta men säkert. Stallkompisen fodrade fortfarande med samma som dom gjort sen dom kom från beteshagarna 1 September. (2 åt det och 2 åt mitt foder) Sen var det både avmaskning,hetsätning av saltsten m.m,och i slutet av November brakade magen ihop totalt,och samtidigt då så hade stallkompisarna fått hem en bal som deras hästar inte åt av,och Orvar hann äta kanske 50 kg av det. Jag hade då även börjat ge enbart hösilage så jag trodde att det kunde bero på det. När jag inte fick tag på hö någonstanns så valde jag att prova ett annat hösilage och det funkade och han vart bra i magen direkt,tills vi satte in en saltsten,då brakade magen igen.

Och stallägaren är väll inte snål för att inte hö/hösilage ingår? O_o Vi har ju möjlighet att köpa av henne om vi vill,och det är väll bra om man har möjlighet att själv välja sitt foder! 2 i stallet har dessutom gratis hö från sin pappas jordbruk (dom som går i "min" hage,så att få dom att KÖPA annat hö är ju befängt. Om jag får tag på hö/hösilage så blir det ju inga foderbyten,visst,dom äter 2 olika sortes hö/hösilage,men det äter dom ju hela året då så det blir ju inga byten! Här är det mer regel än undantag att grovfodret INTE ingår!

Och Orvar äter INTE bara 8/kg om dagen,utan det är vad han får i boxen på natten. Sen äter han 4 + 4 i hagen,alltså 16 kg om dagen.

Och det är INTE ensilage jag gett,som du ser så står det HÖsilage. Bara för att jag handlade av en bonde som håller på med kor så betyder det inte att det är ensilage. Det var väldigt torrt det vi köpte,inte lika torrt som hö,men så pass torrt att det inte frös.

Senast ändrad:

Kan det inte vara därför han hela tiden är tunn också? Det tar ju tre veckor innan en häst kan ta upp allt i "nytt" hö/hösilage, och har ni bytt så ofta har han ju inte hunnit ta upp något alls. Plus då att magen har ballat ur.

Åter igen,det sista bytet gjorde jag i December,så förstår inte varför ni säger att jag bytt ofta? Och innan dess gick jag från enbart hö till att introducera hösilage under en lång period (början på Oktober till slutet av November). Jag trodde såklart att det var hösilaget i fråga magen brakade i hop av då vi i samma veva hade gått över helt på enbart hösilage. Nu i efterhand så var det väldigt många andra faktorer så jag vet nte länge om jag tror det berodde på hösilaget ens.

Om jag tror att min häst blir dålig pga grovfodret så är det väll klart man byter,vilket jag gjorde,men det är det bytet vi haft,sen har jag haft samma hela tiden.

Jag skulle få fortsätta köpa från det senaste stället,men pga torkan (inte en endaste droppe regn i hela Juli) så fick dom inte in så pass mycket så han tror att han kan sälja,då han har egna djur,därav jag måste prova från någon annan igen till hösten,om det hade funnits över till mig så hade jag gladeligen fortsatt att köpa av honom,men nu går ju inte det.

Senast ändrad:

Jag skulle få betala 3,50:-/kg om jag köper av stallägaren,då är det hö.

Senast ändrad:

Nopp,så det hade blivit typ 1700:- i bara hökostader... Min plånbok vill inte det nu vi är föräldrarlediga. Gubben jobbar dessutom bara 3 dagar/veckan just för att vi ska kunna vara hemma mycket med sonen bägge två. Så jag måste tyvär hitta nån annan lösning på höfrågan,iaf tills jag börjar jobba igen i Febriaru/Mars.

Frågade stallkompisen om det nu när jag fick reda på att "min" bonde inte kommer kunna sälja till mig, men deras pappa har enbart gjort så att dom klarar sig,plus nån få extra bal,sen har han bara rent kofoder (ensilage). Om jag hade fått reda på detta tidigare så kanske det hade kunnat gå att ordna med dom på något sätt,men nu är det lite för sent.

*kl*

Då var årets utställning avklarad och det gick väl sådär...

Järv gick 3:a av 6 i ringen med raden 87887=38p
Kritik "Långlinjerad, lågställd av god rastyp. Välvinklad bog o djup, stark överlinje, ngt kort kors. Rel. korrekt m mkt bra ledgångar. Avspänd skritt. Lätt trav med ngt svagt påskjut."

Mård gick 5:a av 6 med raden 87877=37p
Fick kritiken "Rastypisk. Vackert huvud, lång hals, djup, rastypiskt kors, matt rygg. Välbenad, korrekt. Energisk skritt med ngt stumt kotarbete bak. Lätt trav med ngt svagt påskjut."

Aida: vad fin polle hoppade fint med.. Blir de dressyr eller hopp av henne vad har du för planer?

Här omkring i höstas kostade hö 2,50kr kg men fick ju tag på billigare.. Han jag ska köpa höengilage av har jag tagit hand om en foder häst i de stallet för några år sen och då så jag att om det blir tomt vill jag ha egen häst där (stall för 2med lösdrift) och nu har jag fått erbjudandet att komma dit med min häst för han saknar mig och tycker det är roligt om det är hästar i stallet.. Då skulle jag få betala håll i er 200:- i månaden inkl fri tillgång på höselage:D

Men blir inte att jag flyttar han då jag trivs så bra där jag är nu även om det är dyrare.. De finns ridbana med hinder park och ridavstånd till min tränare som jag kommer sakna sen måste jag ju skaffa sällskap i det andra stallet

Haha,rena rånet ju! ;)

Jag trivs också så himla bra,trots att jag har en bit att åka,och det finns många stall närmare så skulle jag inte klara av att flytta. Står över 20 hästar på gården,och alla vi människor kommer så himla bra överens,vi träffas även utanför stallet flera gånger,och man vet ju hur mkt tjaffs det kan vara i ett stall... :crazy: Så jag vågar inte riskera att flytta till något annat! :D

Tack! Haha, jadu planer.. hon gör det inte lätt för mig ;)
Min tanke när jag planerade henne var att hon skulle bli en fin och trevlig dressyrhäst som också kunde hoppa lite. Men hon vill visst hellre hoppa än att sprattla fint med benen ;)

Jag funderar på att betäcka henne nästa år om jag har möjlighet rent praktiskt i stallet (inackorderad). Har storslagna planer i huvudet nu med lämpliga hingstar! :D Blir det inte betäckning så kommer hon mest troligt att matchas mot 4-årschampionatet i hoppning, jag har redan utsett en pilot till det uppdraget isf. eftersom jag själv inte är någon hoppryttare mer än på ren amatörnivå ala 50 cm typ ;)

Detta med höpriser varierar verkligen i år måste jag säga.

Nu har vi beställt in hö till alla i stallet ca 1.5ton/person och vi är 7 hästar i stallet.
Då kör även högubben ut åt oss och vi betalar ca 2.5kr/kg inkl utkörning då.

Tror det är helt ok pris :)
Men jag vet ej om det är analyserat eller ej..

Fångade henne på bild igår, hon spände upp magen lite och såg helt plötsligt inte alls så tjock ut längre. Riktigt fin i hullet nu!

1098341_10151658765298113_793049853_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar