10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Ha haha jag tycker du är rolig o att du tar mina svar på rätt sätt!:) Jag är inte så orolig över din häst utan mer ditt sätt att uttrycka dig, vi kanske kan ta en liten genomgång på det istället??;) (skojar bara förstås.)

sar: Bara ATT du funderar över hur man ska gå tillväga är ju jättebra tycker jag. Men man ska fundera klart innan man börjar, dvs när de är i 2,5 års åldern (om de är friska o krya förstås) så man har sin utbildningsplan klar sen för det första året o inte ändrar hit o dit för att ngn annan gör på annat sätt. Följer man sin egen plan o planen följer unghästens tillväxt på ett bra sätt då har man fattat galoppen!:)

sar: Bara ATT du funderar över hur man ska gå tillväga är ju jättebra tycker jag. Men man ska fundera klart innan man börjar, dvs när de är i 2,5 års åldern (om de är friska o krya förstås) så man har sin utbildningsplan klar sen för det första året o inte ändrar hit o dit för att ngn annan gör på annat sätt. Följer man sin egen plan o planen följer unghästens tillväxt på ett bra sätt då har man fattat galoppen!:)

Jag håller nog inte riktigt med dig där.
Jag har utbildat så pass många unghästar med bra resultat att jag vet att "min" väg fungerar bra och är bra och skonsam för hästen. Men jag tror att det finns en fara i att vara alltför självsäker och låst i sitt eget tyckande. Finns det en annan väg som ger ännu bättre resultat så är jag absolut inte främmande för att prova (så länge som jag inte anser att den skadar hästen på något sätt).
Det spännande med unghästar är ju att den ursprungliga planen eller tanken rätt sällan följs helt, det kan komma skador i vägen, kanske det finns ngt underliggande problem som gör att man måste lägga ner en massa tid på "återställning" och det gör att man inte hinner med annat, hästen växer på helt fel tidpunkter etc.
Att fundera över sitt upplägg och sedan agera på vad man kommer fram till är väl det som leder till utveckling tänker jag, både för häst och människa.

KL

En liten film på Kaptenen och Balder från ikväll, herregud vad dom busade! När jag väl hämtade kameran hade dom redan farit runt som galningar i flera minuter. :p Det var väl en delad lycka över att dels ha fått gå över till stora sommarhagen igen, och dels att det äntligen var lite svalare väder.

Bus bus bus!

:D

Jag har ju en ponny som ska visas på treårstest i September och hon rids in nu. Hon har inte gjort ett dugg mellan Januari och nu. I Augusti till Januari så var hon "hemma" för att lära sig basics, dvs normal daglig hantering och löshoppning varannan vecka.

Med ett halvblod hade jag gjort annorlunda eftersom deras test ligger på våren

Det lät lite för ambitiöst med rida in.

Hon sitts in. dvs hon kommer att kunna ha en ryttare på ryggen och förhoppningsvis vara styrbar i alla gångarter. Än så länge så har ryttaren bara suttit på henne i skritt. Visserligen så visas inte ponnyer ridna på testet, men det är ändå dags att göra det nu. Om inte annat så för att det är nu på sommarlovet som de duktiga tjejerna som hjälper mig har tid.

Ha haha jag tycker du är rolig o att du tar mina svar på rätt sätt!:) Jag är inte så orolig över din häst utan mer ditt sätt att uttrycka dig, vi kanske kan ta en liten genomgång på det istället??;) (skojar bara förstås.)

Japp man måste inte ta allt på fel sätt som många gör blir så tråkig stämning då:wtf:

Vet att jag kan uttrycks mig fel ibland och prata inte om alla stavfel O_o :p

#kl#
Nu behöver jag lite hjälp från er som har erfarenhet av inridning;)
Köpte mig en 3åring som bara är longerad och tömkörd med sadel tidigare. Inte sutten på pga medhjälparbrist. Han är mkt hanterad och jättetrygg med all hantering.
Har funderat på att skicka iväg honom på inridning då jag inte riditi in en häst på..tja..så där 25år:p
Har nu börjat longera och hantera yangstern och kommit så långt som att jag har blivit uppslängd och hängt på honom utan problem. Funderar nu om jag ska våga fortsätta vidare själv ändå när det funkar så bra.
Hur har ni gått vidare under inridningen, hängt fler ggr eller suttit upp? Är det bättre att "jobba" med grabben några dagar i rad så att insittningen likasom blir avklarad och gör en paus sedan eller ska man göra proceduren mera lång dragen?
Planen, om jag gör det själv, är att han ska vara riden i alla gångarter sedan en längre vila.

Har varit ute på promenader med grabben, både med och utan sällskap för att "bygga band" tidigare. Han verkar tycka att det är spännande.

Ni som lämnat bort för inridning, hur har ni hittat rätt ställe som man vet gör det bra?

Vet inte riktigt vad det är du inte håller med om? Det jag skrev var att man ska hålla sig till sin egen plan under förutsättning att hästen var frisk o kry o inte hålla på att vela hit o dit för att nån annan tycker si eller så.

Tycker du alltså att man ska hålla på o ändra upplägget för en unghäst, nu pratar vi ju inridning/ridning första året?

Tycker ju att du verkar vara på rätt väg själv o har hästen precis bytt miljö nyligen så kanske det inte är optimalt att skicka iväg igen? Men känner du dig osäker så ska du såklart inte rida på hästen.

Vem man väljer beror ju på olika saker, t ex rekommendationer, pris, hur länge de vill ha honom osv. Jag hade valt någon som nån i min bekantskap rekommenderat och använt sig av själv.

Jag hade som du lite funderingar på att skicka iväg min, mest för att jag nu har en son och vi precis köpt en ny gård samt att jag har skadat ryggen allvarligt tidigare och en gång till så går jag inte igen... MEN Lincoln är så otroligt cool och jag har ju själv fött upp honom och känner honom ju utan och innan så nu kommer jag att göra det själv iaf. (Kan tillägga att jag ridit in och utbildat massor med unghästar både i Sverige och i Tyskland)

Jag jobbar varannan dag, longering, tömkörning eller uppsuttet. Har det blivit något problem, typ att hästen blir spänd eller stressad så tar jag igenom det några dagar på rad, lugnt och sansat, upprepa tills det är avslappnat och helt ok för hästen. Har det tagit 3 dagar så blir det sen vila lika många dagar efteråt. Känns hästen ok med ett nytt moment så går jag på nästa moment ganska direkt, inte för mkt tragglande, det tröttnar dom bara på. Jobbar i ca 3 månader och sen en längre vila 2-3 månader.

Så här gör jag och det har alltid funkat för oss. :)

kl..

Ojoj så ni skriver och bjuder på fina bilder i denna tråd =D
Alltid lika kul att titta in här, dock har det inte blivit så mycket på sista tiden för det gör lite ont i hjärtat då, tänker så mycket på min lilla prinsessa som är väldigt saknad!

Miraz mår i övrigt toppen och frodas hos fodervärden, känns skönt det. Dock taskigt att JAG inte hälsat på mer än 1 gång sen hon flytta dit. Men ska åka dit något mer längre fram och hälsa på henne också tänkte jag.

För övrigt så var det ett bra val att skicka iväg henne iaf, att ha gått ner i tjänst märks tydligt nu trots att det inte skulle märkas något enligt lönepersonen.
Men det blev lite strul i början och sen kom semestern så jag har inte haft någon vidare ekonomi alls nu och jag vet inte hur jag ska komma ifatt med allt som det ser ut nu :(

Så det känns väldigt bra att jag "bara" har en just för tillfället!

Fibusen:
Vart har du köpt dom vita skydden? Vill ha sådana där som går runt kotan också men har bara hittat röda och blå hittills.

Maja:
Som alltid, fina killar och ett riktigt BRA beslut att behålla fina killen!
Håller även tummen för att fölisen blir ett sto, nu ska du ha lite tur tycker jag!
Följer dig även i den tråden ;)

Vet inte riktigt vad det är du inte håller med om? Det jag skrev var att man ska hålla sig till sin egen plan under förutsättning att hästen var frisk o kry o inte hålla på att vela hit o dit för att nån annan tycker si eller så.

Tycker du alltså att man ska hålla på o ändra upplägget för en unghäst, nu pratar vi ju inridning/ridning första året?

Kanske jag missförstod dig? Vad jag menar är att jag tror att det kan vara bra att vara lite mer öppen även för andra sätt än ens egna. Även om ens upplägg fungerat på tidigare hästar är det kanske inte helt optimalt för ens nuvarande häst. Eller så kan hästens personlighet och färdighet göra att en annan plan kan vara bättre för att främja just den hästen.
Jag tycker det är en självklarhet att ändra upplägg efter hur hästen fungerar. Är den trygg redan efter första gångerna man hänger på den så är det läge att ta nästa steg även om man hade som plan att den skulle hängas på ett visst antal ggr. Är hästen otrygg måste man kanske hänga ett stort antal ggr innan det är dags för nästa steg. Som exempel bara. Hästen kanske inte alls är redo för Flyinges utbildningsskala eller så är den mer än redo och då vet jag inte om superlånga vilor är det rätta.
Som sagt, jag själv funderar och utvärderar väldigt mycket nu på vad jag verkligen tror på och inte, vad man kan säga är allmänt för alla hästar och vad som är helt individanpassat.

Jag tycker inte heller att en 3-åring ska ut och tävla ens på pay'n'jumps eller dylikt men 1-2 träningar innan vintervilan tycker iaf jag är ok.
Min lille kommer ju att köras in till hösten och är då borta 2-2½ månad, när han kommer hem får han 1 månad vila för att smälta detta och sedan kommer jag rida 2-3 veckor med iaf en "hoppträning" (kommer isf var med på framhoppningen och lite på slutet) innan han får 2 veckor vila igen pga Tysklandsresa över jul och nyår.
/Nessaja

Maja_Kandi: Dom ser ut att ha hur kul som helst! Du kommer aldrig kunna separera dom! ;) Och jäklar vilken fart det är i nordisen! =D

Kl: Nixi har växt på längden! Eller hon har nog växt lite på höjden också men jag reagerade mest att hon har fått längre rygg.. Vem vet jag kanske har fött upp en tax innan det är klart :p

Haha, tax eller inte så är hon väldigt fin! ;) Och ja, grabbarna är som ler och långhalm. :p

KL
Idag kom syrrans ponny hit. Först reagerade inte grabbarna, de tittade upp när transporten kom rullandes och sen betade de vidare. Så insåg dem att det faktiskt var en HÄST som klev ur den och då kom dom såklart farandes. ;) Väldigt nyfikna killar lämnar inte tråden utan följer hennes minsta steg. hon är totalt ointresserad. :p

IMG_20130728_180556_zpse82b0088.jpg

På min förra häst växte plötsligt ländområdet så han såg plötsligt ut att ha ett mycket kort kors. Men det rättade till sig sedan och det gör det säkert på Nixi också!

kl..

Alltid lika kul att titta in här, dock har det inte blivit så mycket på sista tiden för det gör lite ont i hjärtat då, tänker så mycket på min lilla prinsessa som är väldigt saknad!

Miraz mår i övrigt toppen och frodas hos fodervärden, känns skönt det. Dock taskigt att JAG inte hälsat på mer än 1 gång sen hon flytta dit. Men ska åka dit något mer längre fram och hälsa på henne också tänkte jag.

För övrigt så var det ett bra val att skicka iväg henne iaf, att ha gått ner i tjänst märks tydligt nu trots att det inte skulle märkas något enligt lönepersonen.
Men det blev lite strul i början och sen kom semestern så jag har inte haft någon vidare ekonomi alls nu och jag vet inte hur jag ska komma ifatt med allt som det ser ut nu :(

Fibusen:
Vart har du köpt dom vita skydden? Vill ha sådana där som går runt kotan också men har bara hittat röda och blå hittills.

Maja:
Håller även tummen för att fölisen blir ett sto, nu ska du ha lite tur tycker jag!

Skydden värkar vara nått liknande doma... http://westernhorsemen.dk/horse-boots-protection-101/pc-ventech-elite-sports-medicine-boot-4-pack-1316.html

Jag har dom är super bra tycker jag finns i olycka färger

kl..

Fibusen:

Maja:

Har skickat PM! :D

Tack för tummarna, det hoppas jag också! ;)

KL
Syrrans ponny kom alltså hit i söndags kväll, igår morse stod pojkarna under dungen på morgonen och när de så småningom började leta sig ut på lägdan insåg de att det stod NÅNTING i skogshagen! Kaptenen trodde på fullaste allvar att det var en sabeltandad tiger - minst! Han sprang runt med svansen i vädret, blåste och trumpetade och gömde sig bakom Balder. Det tog säkert en kvart för honom att fatta att det var en HÄST som stod där... Smarta djur. ;)

Idag har fina killen fått massage! En jätteduktig tjej som masserar, kör med laser och även har sadelutprovning kom hit och gick igenom honom. Han skötte sig jättebra! Han var förvånansvärt mjuk och fin hela han! Jag var lite rädd att han skulle ha nån spänning i ryggen sen hans vurpor i våras, men ingenting. :) Det enda hon hittade var att han var lite spänd i höger bog och på vänster sida på en punkt i nacken, så där ska jag massera lite med arnika framöver. Han fick beröm för att han var så trevlig och hon tyckte som sagt att han var väldigt mjuk och fin. :)

IMG_20130730_123451_zpsef9be367.jpg

Hon kikade dessutom lite snabbt på mina sadlar och kom fram till att den jag använt hittills är för smal och kommer hämma honom fram, så det blir till att sälja den. Däremot min jättegamla jättebilliga märkeslösa syntetsadel som bara samlat damm i flera år, den låg helt okej! Haha, jag som inte ens provat den på honom... Den är inte alls lika bekväm, men den duger helt klart tills jag hittat en bättre. ;) Så nu ska jag köra igång honom som planerat i september och sen åka till henne i oktober/november för både sadelutprovning och en till massage. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar