10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Vad roligt att han skall köras in!

Novali, min treåring har inte heller gjort ett jota sedan i maj. I våras reds hon i alla gångarter, red ut ett par små rundor i sällskap och sen dess har hon vilat och kommer göra 3 månader till.

Nu går ju både hon och jag i väntans tider så vi är väl inte representativa för tråden kanske, men några fler dräktiga ston finns det i alla fall :)

kl

Verkar vara många olika bud här men jag brukar sadeltämja dom som 2,5 åringar såsom Fibusen tydligen gjort men därefter vilar dom till februari, sätts igång för 3-års test o direkt efter testet så är det sommarbete hela sommaren för att sen sättas igång i september. Ridas till november o sen vintervila.

Det jag ser i denna tråden är ju att många gör olika men om man inte följer säsongerna så går man faktiskt lite emot naturen. Dvs bäbisar växer på vår/sommar om man då ändrar så man låter de vila hela vintern fram till maj o sen börjar rida då börjar man ju mitt i värsta tillväxtperioden. Planering är ju A o O med en unghäst.

Sen behöver unghästar gå på bra bete, bli runda o fina för att kunna bygga muskler just såsom Hippocampus var inne på. Även det blir de ju lite berövade på om man ändrar på säsongerna. Ser ju att flera av era hästar inte är så runda som de kanske borde vara nu under sommaren. En del kan säkert bero på torkan som varit men även på tillväxt o träning under sommaren.

Flyingemodellen är utmärkt att följa! Det finns ju en anledning till att de utarbetat just den planen för unghästar. Vill man rida o inte utbilda i första hand kanske en äldre häst är ett bättre val för det tar ju en helt oändlig tid innan man kommer till ridning på de små bäbbarna!:)

Ja, det är jättebra träning för dom att köras med. Vi påbörjade ju inkörningen redan i höstas och han har harvat paddocken, inga problem där inte. Tyvärr pajade vagnen just när vi skulle börja med den så han fick 1 månads vila istället och sedan började jag rida in honom.
Sambon går ju bruks-kuskutbildningen på Strömsholm just nu och det passar så bra in i planeringen så han får följa med då. :)

Min plan var precis så, vi satt in i höstas, fyra sittningar och avslappnad skritt sen var det dags för vintervila. Började förbereda för 3årstest med löshoppning men efter 3e gången fick han en jättehovböld som satte stopp för all träning hela våren. Därför bestämde vi oss för att låta honom vara helt och rida in nu istället. Kan tillägga att min häst går på stort kuperat bete med flera kompisar i olika åldrar och det kommer han att göra tills åtminstone 1 okt, längre om vädret tillåter. Hade allt blivit som planerat i våras hade jag mkt hellre velat ha semester nu, men ibland (allt som oftast med hästar tycker jag...) blir det inte som planerat.

Hade jag ridit in i våras hade jag däremot helt klart vilat min häst åtminstone tills september. Håller med om att är det själva ridningen man vill ha så är det inte unghäst man ska ha...

Precis så tänkte jag också göra. Red in i höstas utan problem, sen vila. Några uteritter i december och sen vila. Sen skulle vi igång i februari men då gjorde han illa sig och fick vila helt tills mitten av april. Då blev det lite lätt skrittmotion april och maj, sen den lilla träningshelgen precis innan betet. Går allt som jag vill nu så håller vi igång från september fram till december, sen drar jag skorna igen och han får gå på vintervila fram till februari eller liknande. Sen blir det ju som sagt sällan som man planerar, men det är så jag tänkt iaf. :) Hittills har han ju mest bara vilat, aldrig riktigt tränat nåt regelbundet känns det som... Så det blir kul att tuffa igång nu efter sommaren. :)

De jag vet om min prins är att han är Inriden i höstas och fick hel vila i vår ett antal v. Har bara haft han sen juni:) nu går han på kraftigt bete men jag rider han i skritt 3 gånger i v i skogen ca en halvtimme gången och har ridigt på. Banan en gång i 10 min.. Annars löslongerar jag han ibland, (då helt fri från utrustning) Utan mer på lek och lydnad träning + lära in mina kommandon

Han blir lätt uttråkad om jag inte gör nått

Han ska sen få vila helt över vinten med fri tillgång på engilage på sin lösdrift nov-tom januari bara lite lek och kel:D

Han har ända sedan föl växt väldigt jämt tycker jag är bra....

Förstår inte dom som tävlar sina 3 åringar 1m dock :mad:

Carlito 1 dag gammal :)
1014393_10151536887356295_351660458_n.jpg

Det är inga som tävlar sina 3 åringar 1m klasser,av den enkla anledningen att dom inte får starta den klassen,måste vara 4år.

Precis som dobbis säger så är det inte tillåtet att tävla hoppning med en 3-åring.

Nu vill jag inte att du missförstår mig och blir ledsen i det jag tänker skriva men ditt sätt att uttrycka dig låter väldigt underligt i mina öron. Du skriver att din 3-åring "vill bli aktiverad" och det har jag väldigt svårt att tro. Kanske du missförstår din hästs kontaktsökande? Dvs den kommer lätt fram till dig i hagen men för den skull om den får välja så stannar den nog hellre i hagen än aktiveras av dig. Lägg upp en ordentlig plan för utbildning av din häst. När du rider så rider du ordentligt i alla gångarter max 30 min och när hästen vilar så vilar den på riktigt o du håller enbart koll på att den mår bra.

Sen skriver du att den ska få gå på lösdrift o ha det bra, kanon! Men VAD är lek o kel?? Det låter ju som du skaffat en hundvalp! Om hästen har vila så är det vila den ska ha, dvs den går på sin lösdrift o du tittar till den varje dag så den inte har några skador.

Säkert är det så att du bara har ett annat sätt att uttrycka dig än jag är van vid bland hästmänniskor men jag har även sett många yngre som gulligullar o skämmer bort sina unga hästar så de sen blir helt ohanterbara och dom kan då inte förstå varför deras gullplutt beter sig så dumt.... En häst är en häst, ett stort farligt djur som kan förorsaka enorma skador på människan om den inte är hanterad på rätt sätt.

Nixi satt jag in i höstas/vinter och är sammanlagt riden max 15 gånger, väldigt korta turen och bara fokus på framåtbjudning och rakriktning. Efter 3 års har hon blivit betäckt och nu går hon på bete och hon kommer göra det så länge hon behåller hullet. Sen blir det hem till lösdriften med dom andra. Ev kommer jag rida henne några gånger under augusti om jag bestämmer mig för att visa rikssto. Annars får hon vila fram till vintern =) Hon kommer ändå vila större delen av nästa år när hon går med föl =)

Jag är väldigt skeptisk till att rida unghästarna för mycket så dom ledsnar.
Köpte en häst som jag fick veta senare hade gått 4 dagar i veckan som 3 åring och 6 dagar i veckan som 4 åring!
Han ledsnade totalt och blev livsfarlig att rida, ägarna blev så rädd för han att dom inte vågade rida utan han tömkördes över bommar 6 dar i veckan för att han "behövde " tänka. På det så tryckte dom i han godis HELA tiden för att han skulle stå still mm
Den hästen var så stressad i sig själv och fick ingen ro. Och det ända som hjälpte var en lång vila i 5 månader innan jag red han och då red jag bara ut på han. Men han tyckte aldrig ridningen blev kul, och han kommer förmodligen aldrig att tycka det och kommer aldrig mer bli en ridhäst.
Nu håller han på att bli inkörd i 2 spann och det verkar han tycka är jättekul.
Väldigt synd att förstöra en otroligt lovande häst bara för att man "vill rida".
Det är inte så konstigt att dom flesta hästar dör innan dom fyllt 7 år. =(

Hur är det med pay and jump? Jag vet en person, ingen nybörjare precis utan en välrenommernad uppfödare, som i våras, när jag höll på med löshoppning osv inför 3 års testet, tog ut sin 3åring på 2 st pay and jumper, första gången i trav runt hela banan, andra gången i galopp. Jag frågade sedan om de skulle visa denna på 3 års testet men "Nej, den är inte redo".

Det jag ser i denna tråden är ju att många gör olika men om man inte följer säsongerna så går man faktiskt lite emot naturen. Dvs bäbisar växer på vår/sommar om man då ändrar så man låter de vila hela vintern fram till maj o sen börjar rida då börjar man ju mitt i värsta tillväxtperioden. Planering är ju A o O med en unghäst.

Tala om det här för min tös. Hon har företrädelsevis växt vintertid.
Jag har inte följt det man borde angående inridning helt enkelt för att det inte funnits något chans. Jag vägrar rida in en häst med väldigt sneda hovar (uppskurna hålväggar) då det kommer ge snedbelastningar i lederna. När vi fick ordning på den delen så var det för halt och det gick fortfarande inte att spika på ett par skor på donnan. Min tös har ridits under våren och försommaren försiktigt 1-2 ggr/vecka i snitt kanske 15 minuter/gång. Första veckan i juli fick hon gå hårdare då vi var på ridläger. Nu går hon bara och skrotar och ska få göra det ett tag till.

Liten A är redan lika bred i ryggen som mor sin. Jag har ridit i den allround sadel jag köpte som första sadel till Novan men det fungerar inte längre. I går slängde jag på Novans westernsadel och den var endast aningens för bred. När det kommer under en pad är den troligen helt perfekt. Bomvidden på den sadeln är X-full quarter. Vad i hela fridens dar ska jag använda när hon breddat färdigt? Den dagen den sorgen. Först och främst måste jag ju provrida den här sadeln och se att den ligger bra även vid arbete och inte bara på gången.

Ridlägret var väldigt nyttigt för henne. Hon bodde på gården vi var och hon mognade väldigt mycket under veckan. Ridningen gick även den framåt på ett sätt jag inte förväntat mig. Det var en helt annan häst som kom hem än den jag körde dit. Ja det var samma mysiga häst men en mognare häst med mer impulskontroll och en ökad inre trygghet. Nu får hon förtsätta jobba på att vara vuxen eftersom hon fick en lillebror den 5/7. Den lille skrutten har redan börjat terrorisera henne så snart kommer hon ha fullt upp med att vara barnvakt.

Senast ändrad:

KL

Någon här som kanske vet. Om jag skulle betäcka mitt arabsto med en welsh. Vad blir avkomman för något då? Var kommer den gå att registrera? Blir det en arabian partbred eller blir det en welshpartbred eller blir den något helt annat?

(obs, detta är helt hypotetiskt i nuläget, min lilla fröken ska få visa lite prestationer innan det blir aktuellt)

Hur är det med pay and jump? Jag vet en person, ingen nybörjare precis utan en välrenommernad uppfödare, som i våras, när jag höll på med löshoppning osv inför 3 års testet, tog ut sin 3åring på 2 st pay and jumper, första gången i trav runt hela banan, andra gången i galopp. Jag frågade sedan om de skulle visa denna på 3 års testet men "Nej, den är inte redo".

Haha! Så har jag tom gjort fast med ledare första gången (hästen var aldrig varken hoppad eller löshoppad)
Avatar hästen var med på flera pay and jump eller som det heter här uppe,blåbärs hoppning,men man hoppar ju inte,det är mer rida över bommar och en bra träning inför senare tävlingar och för er som nu förfasar er så är det ingen större skillnad på att åka på sånt här eller träna bommar i grupp i ridhuset.

Så här står det på ridsportens hemsida:
Tävling eller träning?
Vad är en tävling? Enligt TR så är en tävling ett arrangemang där premier och/eller priser och/eller prisrosetter delas ut till tävlande och/eller vars huvudskaliga syfte är konkurrensbedömning.
Hur skall man då tolka detta?

Pay and Jump mm
Det finns olika former av träningar med tävlingskaraktär runt om i landet. Pay and Jump, Pay and ride, utbildningshoppning eller träningshoppning mm är en träningsform och inga resultatlistor skall upprättas och inga priser delas ut.

Kan man då låta alla felfria få köpa sig en rosett?
Rosetter får inte delas ut till felfria ekipage. Arrangören kan sälja rosetter men får aldrig rangordna ekipagen efter prestation.
Prestationen vid ett träningstillfälle kan inte generera någon typ av premie eller pris.

En vanlig missuppfattning är att den olycksfallsförsäkring som ingår i ryttaren tävlingslicens gäller vid utbildningshoppningar, så är inte fallet. Försäkringen som ingår i tävlingslicensen gäller vid tävling och resa till och från tävling och inget annat.

Så, om jag förstår det rätt så får även 3-åringar "startar" på Pay'N'Jumps och utbildnings-/träningshoppningar. Många klubbar delar dock ut rosett till felfri ekipage där också.
/Nessaja

Ja herregud det finns nog dårar till allt!;) Men att starta en 3-åring med allt vad det innebär av stress på en framhoppning oavsett typ av tävling är ju just det som förbundet försökt hindra. Att man då sätter sig över de reglerna bara för att det heter Pay and Jump o inte lokal tävling visar ju bara intelligensen på ägaren.

Enligt mig ska en 3-åring inte vara med på någon som helst organiserad träning, sorry dobbis men så tycker jag. De behöver inte alls utsättas för det utan det räcker gott o väl med generalrep inför 3-års test o då är det löshoppning vi talar om.

Shaggy: Det finns alltid undantag från regeln. I ditt fall var ju din häst skadad o då kan man inte följa "Flyingemodellen" men man kan fortfarande följa den rent tidsmässigt, dvs hur långa intervaller hästen rids o när den ska vila osv.

Bidrar med ett par bilder på min fjant från idag. :) Det har varit galet härligt sommarväder här nu några dagar, så nu svettas pojkarna bara av att gå i hagen... Kaptenen fick följa med in och putsa lite på fötterna igen idag. Duktig kille skötte sig utmärkt! Han fick prova farbror nordis gamla huva i X-full vilken satt rätt okej. Bättre än ingenting, flugorna är förjävliga nu! På vägen ut hittade vi en läskig tvättställning, fast den var inte farligare än att när kompisen gnäggade så var det viktigare. ;)

IMG_20130726_102113_zps67e2622e.jpg

En bild från efter att kompisen också fått komma in på ompyssling. Han fick dessutom en kalldusch på väg tillbaka till hagen, därav så blöt. ;)

IMG_20130726_103812_zps0b6c15c6.jpg

Kaptenen skulle antaligen dö på fläcken om jag provade duscha honom bara i grimskaft ute på gården. :p Men idag fick jag faktiskt spraya honom med flugmedel utan att han dog! Lyfte ett framben och sprayade i skapet, inga problem alls.

Då måste folk skrivit fel på sina häst annonser för när jag har kollat häst i våras spå har jag sätt annonser född 2010 och hopp tävlar men men. Jag kan ha missuppfattat annonser då eller beror de på när de föddes de året:cautious:

Jag missförstå inget alla sköter sina hästar på sitt sätt bara hästen mår bra.. Och håller många år

Jaså hästar vill bara gå i hagen HM har ridit Många hästar som tycker det är jätte roligt att bli ridna eller har jag missförstått... Märker att han vill hålla på för han blir så tjurig och rastlös annars. ja sånt märker man lika så om de är uttråkade eller trötta man får ju läsa av hästen.. Med lek och kell menar jag inget kattunge farsoner utan jag vill ta in han varanan dag iaf och borsta och pyssla vänja han vid saker lyfta hovar direkt och stå stil mm mm gossar gör man ju med så klart.. Lek har du aldrig lekt med din hästO_o en del hästar tycker det är jätte skoj. men det var inte så jag menade direkt utan typ horsmanship vänja den vid olika föremål och följa mig, longering.. att jag är ledaren mm

Så de jag menade med lek och kel är HM ska jag hitta rätt ord uppfostran eller behärska sig.. NE fy nu låter de som jag har en bråkig unge i tråtsåldet:wtf: men hoppas du förstår vad jag menar

Du kan va lugn han ska få vara unghäst spå länge han kan;)

Kvällsmys i stallet igår

Vilken skillnad på häst jag har fått hem! Det var precis detta han behövde. Nu är han redan mycket mer harmonisk och avslappnad.

Rigel har boxvila i 10 dagar nu. 10 min promenad 2 ggr dagligen och hippotrim morgon/kväll. Han har utsikt till kompisens hage hela dagarna som sover inne med honom på kvällarna för sällskaps skull. Han sköter sig verkligen över förväntan! När det är promenaddax så följer han mig med spetsade öron och avslappnat huvud. Kan säga att det är en jäkla skilland sedan innan. Skönt att kunna njuta av att umgås med sin häst igen! Även om jag fortfarande kör på hjälm, säkerhetsväst och kedjegrimskaft för att vara på den säkra sidan.

*kl*

Jag har på sistone funderat väldigt mkt över över unghästutbildning, längd på ridpass, olika längd på vilor etc. Vad är egentligen det bästa sättet att bygga kondition och styrka? Och vad vill jag uppnå och när?
För mig blir det lite skarpt läge då jag har en ny tränare (som jag tycker är helt fantastisk!) som har ett annorlunda förhållningssätt än jag själv har haft. Jag har också försökt kolla på hur eliten agerar, hur lägger de upp träningen för sina unghästar?
Det är rätt jobbigt att börja fundera över ens egna val som jag tidigare tyckt var helt självklara (och helt rätt val), jag tror jag får återkomma när jag funderat klart!;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar