10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

KL

Här vill jag också vara med. Har en 10a, arabsto, i stort sett ohanterad sedan tidigare. Har nu bott hos mig i drygt två veckor. Så som vi har kommit är det att träna på att lyfta hovar, att bli ledd utan att springa över den som leder, att stanna på kommando och att gå framåt på kommando. Hon börjar få in det.

Tanken med henne är att hon ska bli inriden så småning om, räknar med att det kommer ta en del tid och att hon ska användas som hobbyhäst, tävla lite dressyr och prova på lite distansritt.

Nä, insekter har vi inte alls haft problem med i år men de gör ju sina repor ändå.... Hagkompisen fick åka transport på natten men Sundsvall kunde inte ta emot dem, i Hudiksvall gick det dock bra. Vad jag förstår såg röntgen bra ut men det såg sämre ut inne på operationen än vad de hade trott så han blir kvar. Håller tummarna att det går bra för den lille, det är ju helt otroligt så fort en olycka kan hända!

Carlito har samma träns som korven ser det ut som. Är det Ullared? Han har 3 träns med olika bett är lat smidigare byta hela tränset.:p

Men fy för skador hoppas allt blir bra.. Min har en konstig knöl på halsen hård innanför hud och päls typ känns som brosk knöl.. Ska se vad veten säger när hon kommer ut och vaccinerar.

Red i byn idag lite miljö träning gick super förutom monstret som låg i brunnen och morrade :D bilar var inget alls.. Han har börjat vänja sig vid sprayflaskan mer nu med

Välkommen jen84 :)

Vet faktist inte,köpte det begagnat för en liten slant! :D Tycker bara det är synd att pannbandet är kantat i lack,medans nosgrimman inte har något lack alls... :cautious: Dom kunde ju ha lackat den lite också tycker jag! :D

I morgon ska vi rida lektion för första gången,tillsammans med stallägarens dotter som också ridit in sin i år,alltså så kommer det vara två unghästar,även fast hennes är ett år äldre,men han är ponny och vart tagen lite senare! Ska bli jättekul,även fast det kommer bara vara enkla simpla grejer,men jag jag hoppas att man iaf får lite tips och råd på vad man ska tänka på. Jag har ju bara luffsat i skogen på mina hästar sen -98, (bortsett från en halv termin på ridskola 2011) så jag själv har ju blivit ganska rejält bekväm,tänker inte så mycket på min kropp,hur jag faktist sitter och hur jag ger hjälperna,så det kommer nog vara skitbra för oss (MIG!!!) att få en liten enkel genomgång! :D

Jag är peppad till tusen! Sen blir det uteritt på Lördag igen,sen är denna veckan gjord! :p

Vad roligt med en till i tråden, Jen84! Du får lägga ut en bild på damen ;)
Usch då, hoppas det blir bra Sar!
Åg vad sugen jag blir på att rida igen när jag läser alla era inlägg och hör hur bra det går! :D
Vadtycker ni om att rida med dressyrsadel på unghästar? Det är ju så mycket skönare med en dressyrsadel...! :angel: Men har bara fått kritik när jag sagt så :confused:
Tanken är väl att jag ska börja sätta igång honom nästa helg, han har grovnat under sommaren men det händer inget på höjden...:p
img_20130723_182800_51efd100ddf2b305cc7f7850.jpg

Senast ändrad:

Vet inte riktigt hur jag ska göra med foder när han sätts igång dock!? Han var tunn innan han släpptes på betet så har stödfodrat med både lusern och olja, som han tagit sig riktigt bra på och hade tänkte fortsätta med det när han är igång också. Men vet inte hur bra näring det är i gräset nu när det är så torrt och är rädd att han får för lite protein för att bygga muskler när han rids?? Tänkte om jag skulle ge lite krafft 125 eller sojamjöl men är ju så svårt när man inte har några värden att gå på!

Hur skulle ni ha gjort eller gör? ;)

Som sagt så har jag alltid föredragit dressyrsadel,men när jag började sadelträna så hade jag bara hopp,och sen har jag fortsatt med den,men nu när jag red i dressyrsadeln igår så kände jag mig halvnaken! :o Kändes som om jag inte skulle ha något stöd alls om han skulle busa till det,så nu kör jag på hoppsadeln innan vi exprimenterar med dressyrsadeln igen! :D

Alla unghästar som jag har ridit in har jag ridit in med en gammal dressyrsadel (Wintec sport ) Sen när dom är sadelvana så får dom ha hoppsadeln. Jag är hoppryttare så jag trivs bäst i hoppsadeln :) Men just vid inridningen har jag känt mig säkrare i dressyrsadeln =)

kl

Har läst lite i eran tråd nu, har ju ett föl o tänkte kolla lite hur ni ligger till med era 3-åringar!:)

Det som gör mig lite fundersam är, varför rider ni på dom nu mitt i betet? De flesta här har ju haft igång sina hästar i vår o dom borde ju vara lediga från dagis nu o gå på bete o bli feta så de kan bygga muskler sen i vinter?

Välkommen till tråden! :) Presentation kräver bild. ;)

Novali: Jag är lite frågande till det också. Unghästar är bebisar och ska enligt mig ha ordentligt sommarlov PLUS mer korta vilor under vintern. Men alla gör som dom vill! :)

KL
Idag fick Kaptenen vara ensam i hagen typ tio minuter igen. Först skrek han "k-a-t-a-s-t-r-o-f!!! :arghh:" och sprang runt men sen lugnade han sig faktiskt väldigt snabbt. Gnäggade bara fyra gånger tror jag och jag hörde inget mer spring. :) Sen när kompisen skulle tillbaka in i hagen stod Kaptenen i vägen så jag skulle mota bort honom. Mitt i det fick kompisen jordens stöt och slängde sig bakåt och kom lös och stack iväg i full kareta. Kaptenen såg ut ungefär såhär: O_o Han hann typ lyfta svansen och balanstrava lite, sen var det lugnt igen. :p

Maja_Kandi: Haha men vad skönt att ddet ordnande upp sig iallafall! Kaptenen är så fin!

Jag har låtit min vila helt i tre månader, men nu tycker jag det räcker. Vill ju komma igång och rida jag med hehe :D Jag hoppas han har smält allt nytt från våren och är redo för nya utmaningar ;)
Hade tänkt rida i tre månader nu med någon veckas vila här och där, innan han får jullov i 1 1/2-2 månader. Jag tycker mitt upplägg låter bra men vi får se vad som händer på vägen :)

Min vart inriden i Oktober pga att han var så jäkla tuff i bland,så jag vart tipsad av flera i tråden + andra att rida in han lite tidigare. Sen MASSA vila på det. I Maj var i princip första gången han reds regelbundet igen,alltså några dagar i veckan med ryttare,sen bara bete hela Juni. Nu ska han ridas Juli + Augusti,sen får han vila igen-

Mao så rids min nu pga att han redan fått en massa vila,det är ju absolut inte så att jag har struntat i vilan bara för att jag rider nu,utan jag har bara satt vilan på andra månader än en del andra i tråden.

Nästa sommar däremot funderar jag på att boka ett stooooort bete som ligger en rätt så bra bit härifrån,var ju meningen att Molin´s häst skulle dit så jag hade hoppats på en utvärdering,men nu vart det ju ändrade planer för henne.

Det har gått jättebra för oss,och jag är nöjd över att jag tog åt mig tipsen att rida in han lite tidigare,för det har inte varit några större protester alls. Han är nöjd och glad,och kommer farandes direkt när jag kommer och ska hämta han i hagen. För mig hade det liksom kvittat då jag endå inte kunde rida han själv förrens i våras pga graviditet,men jag vart som sagt tipsad från flera håll att ta han lite tidigare pga hans "hårda skalle".

Senast ändrad:

Jag tycker också det är lite konstigt att man vill rida och hålla på. Då får man ju ta och köpa sig en äldre häst.
Jag tittar ganska mycket på Flyingemodellen och hör mig för från erfarna. Målet var rida i alla gångarter i båda varven på ridbana samt lite uteritter vid 3 års testet. Detta (+ att vi travade en gång över bommar) gjordes på 15 gånger totalt från och med mars, alltså gång 1 satt jag upp osv. Sen ute med hästen på bete, totalt bete med koll såklart några gånger om dagen.
En månad till på bete, sen ska tjockisen sätta igång. Lite orolig över att hon är för tjock men hellre det så att hon kan bygga muskler av det sen än att hon är för tunn.

Vad roligt med en till i tråden, Jen84! Du får lägga ut en bild på damen ;)
Usch då, hoppas det blir bra Sar!
Åg vad sugen jag blir på att rida igen när jag läser alla era inlägg och hör hur bra det går! :D
Vadtycker ni om att rida med dressyrsadel på unghästar? Det är ju så mycket skönare med en dressyrsadel...! :angel: Men har bara fått kritik när jag sagt så :confused:
Tanken är väl att jag ska börja sätta igång honom nästa helg, han har grovnat under sommaren men det händer inget på höjden...:p
img_20130723_182800_51efd100ddf2b305cc7f7850.jpg

Så fin :love:

KL

Bilder kommer... Nu är i alla fall kameran på laddning, så förhoppningsvis blir det lite bilder när jag ska till stallet ikväll.

Igår fick hon prova på lite löshoppning (eller i hennes fall, bommar på marken). Hon löste uppgiften på ett bra sätt tycker jag. Förstod nästan vad vi menade och skuttade fint över bommarna.

Sen har hon även fått prova att ha träns med bett på sig... Hon har ponny på träns och samma storlek på bett som stallets shettis...

När det gäller bett på unghäst, vad brukar ni använda? Jag funderar på ett smalt tredelat tränsbett, med rörliga ringar. Jag tyker bra om de tredelade, är mindre imponerad av tvådelade och vill gärna att det är ett smalt bett då hon inte har jättemycket plats i munnen. spelar materialet någon större roll? Är det dumt att ha ett bett i sötmalm som första bett eller gör det ingen större skillnad...?

kl

heeeej :D

Nu känns det som jag kan vara med här igen på "riktigt"

Har inte varit inne på Buke så mycket men ska försöka hänga med i svängarna ändå, ser att vissa av er har kommit en bra bit på vägen med inridningen redan, så himla roligt! :)

Min Rigel är hemma sedan Maj och trivs jättebra! Han har blivit hingstig och kaxig så efter att han smet från sommarbetet beslutade jag mig för att kastrera honom asap. Sagt och gjort står han nu på Helsingborgs djursjukhus och kastreringen gick jättebra :) Han har varit klapphingst men nu hade visst båda bollarna varit på plats ändå :up:

Ska hämta hem honom efter jobb ikväll. Sen får jag se vad veterinären ordinerar.

Han är annars väldigt sammabetsvillig och vi klickar väldigt bra tillsammans.
Ska bli så himla roligt att börja rida in honom snart :bump:

Senast ändrad:

Jag tycker också det är lite konstigt att man vill rida och hålla på. Då får man ju ta och köpa sig en äldre häst.
Jag tittar ganska mycket på Flyingemodellen och hör mig för från erfarna. Målet var rida i alla gångarter i båda varven på ridbana samt lite uteritter vid 3 års testet. Detta (+ att vi travade en gång över bommar) gjordes på 15 gånger totalt från och med mars, alltså gång 1 satt jag upp osv. Sen ute med hästen på bete, totalt bete med koll såklart några gånger om dagen.
En månad till på bete, sen ska tjockisen sätta igång. Lite orolig över att hon är för tjock men hellre det så att hon kan bygga muskler av det sen än att hon är för tunn.

Jag håller med dig, Flyingemodellen försöker jag också gå efter även om vi ligger lite efter i utbildningsskalan dock men men det tar man väl igen sen:) Jag är rädd att jag ger klumpen för mycket vila...:angel::p

Åh tack Ia*! Ja nu börjar det hända saker :D

Bellabus: Jag har inte heller skrivit så mycket men läst istället:) härligt att du slapp göra klapphingstoperation, jag var orolig att jag skulle behöva göra det:crazy: Lycka till med inridningen, ska bli kul att höra hur det går!!

Har inte skrivit något sen maj men det beror på att min lille har vila sen slutet på maj. Han kommer få vila till slutet av augusti och sedan ska han följa med min sambo till Strömsholm där han ska köras in (både enbet och par).
Har redan en preliminär-planering för honom till okt 2014. :P
Hoppas verkligen att allt går som det ska.
Här ett litet kort på min grabb-http://dayviews.com/nessaja83/515414561/

Skriver under på det. Kaptenen är tiden typ 15 gånger i alla gångarter ute i naturen med sällskap. Aldrig riden på bana men blev ju tömkörd två pass i paddock 31/5 och 1/6. I höst ska jag sätta upp staket så jag har en inhägnad att jobba i. Var så mycket lättare att gå på honom i töm när det fanns ramar! Men det kommer ändå vara mestadels ut i skogen. Han har haft helvila sen den 3/6 och kommer ha lov till september. Sen beror det på när jag får på honom skor, innan dess är det svårt att sätta igång. Ska försöka åka med honom ofta i höst så det kanske får bli bättre snurr på lastningen. Vore skönt att ha den biten "klar" innan vintern är här med bitande -20 igen... Kommer dels åka till min veterinär så får hon tömma honom igen, och dels till ridhus så att han får löshoppa. Också ska vi åka iväg och rida med en kompis också, hon har så perfekta ridvägar.

Hihi, jag är värsta pepp! :D

Bellabus: Skönt att ha honom hemma och att kastreringen är avklarad. :)

Nessaja: Kul med inkörning! :)

För min del så har inte min 3åring gjort nånting alls i vår och eftersom jag börjar jobba i mitten av augusti så rider jag in honom innan. Det blir alltså lite mer intensivt nu en månad för att sen hålla igång ca 3 gånger i veckan under hösten fram till november ungefär, för att sen vila tills nästa år ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar