10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Jag tänkte försöka lastträna snart jag med,sist tog det ju säkert 30 min att lasta Orvar... :cautious:

Men nu var väll balder lite rund om magen va? :p Är han 11 :a föresten?

Så ser mina också ut, får ha täcken nu. Och det ska bli ännu varmare nästa vecka, ush vad jobbigt. Både idag och igår har de fått vara inne några timmar och vila från alla flygfän, det är hemskt att se hur plågade de blir av bromsarna.

Nämän säger du det!? :D Jag sa det till betesägaren, "Jisses, du skämmer bort dom för mycket, han är ju klotrund!" Han svarade: "Neeeeej då, han är ju perfekt! Så fiiiin häst det där är, huuua!" :p

Ja, Balder är 11a. :) Han ska på premiering den 17 augusti, ska nog ta och promenera lite innan dess tror jag. :angel:

Kaptenen tycker jag dock är i riktigt bra hull. :)

Ja det är svårt att säljs sina hästar kaptenen är fin med kul du ska behålla han ska du skaffa ett nytt sto ?

Dom ska vara lite små runda på bete men inte som tunnor kanske.. Min börjar få lite bets mage äntligen med:D

NÄ lilla 11an har lite väl mycket mage. :p Men å andra sidan var han alldeles för tunn innan sommaren så nu kan man väl börja sträva efter mellanläget. ;)

Ja Kaptenen är jättefin, jag ska bara börja ta honom till mig lite mer också, släppa till-salu-tänket. :) Nej jag kommer inte skaffa en till häst. Det räcker att ha tre. Jag har Kaptenen, 11an och om ett par veckor kommer min systers ponny hit. Det är ett kanonfint ponnysto som jag i framtiden kommer få avla på. Jag får helt enkelt vänta till dess. :) Sen har jag bokat ett föl som förhoppningsvis kommer i maj nästa år. Håller tummarna för att det blir ett sto, men med min vanliga tur får jag väl fjärde hingsten i rad. ;)

Ja,kaptenen ser verkligen helt perfekt ut i hullet! Hur är han annars,faller han ur lätt?

Korven och hans hagkompis har ju fått gå på typ skogsbete hela sommaren så har inte hänt så mycket med hullet,givetvis så har han gått upp liiiite lite,men inte alls så mycket jag hade hoppats på.. Fast sist jag red så fick jag ta ett hål mindre på gjorden,så nått har då hänt. Nu ska dock stallägaren låta dom gå på en liten åker dom tagit hö på,så då blir det ju lite kraftigare gräs eftersom den är sådd för 3-4 år sen. Det ska få växa sig lite högre bara,sen så.

Förhoppningsvis så ska väll fångrisken inte vara så stor nu,han har ju aldrig haft den minsta tendensen till fång heller,bara jag som är så sjukt rädd för det...

Hö ratar han så han verkar inte vara särskillt hungrig iaf,även fast jag tycker att nuvarande hagen är "uppäten" för länge sen... :p

Nu hänger jag inte med dig riktigt? :o

Du tänker inte skaffa en till häst,för det räcker med tre,men du har bokat ett föl? :D (Och vad är det för något? :D )

Kan du inte prova att longera och leda runt honom med dressyrsadeln först? vänja in honom lite sakta, du behöver inte hoppa upp direkt?

Detta gör jag alltid,lägger minst 10-15 min varje gång innan jag hoppar upp... Problemet när han exploderade så väldigt med tömkörningsgjorden var att han small direkt jag spände den på första hålet,och jag hann definitivt inte undan... Så OM han reagerade på att det var kort gjord,och han gör det igen så smäller det direkt när jag spänt sadelgjorden,även om den bara precis ligger an... Det som är så jäkla otäckt! Och det kommer jag ju inte undan eftersom jag lär stå brevid han när jag spänner... :meh::nailbiting:

Funderar på att ställa han på gången,stänga alla dörrar,sen öppna boxdörren så jag kan stå där inne och spänna när han står på gången,så jag faktist kan flytta undan OM det händer något...

Senast ändrad:

Haha ja jag ser att det ser dumt ut! :p Men om vi säger såhär då: Jag kommer inte köpa nåt sto eftersom jag har min hästframtid säkrad. ;) Jag har bara tre boxar så i vinter är det svårt att trycka in en till. Men vi bygger lösdrift som ska vara klar nästa höst. :)

Kaptenen har alltid haft bra hull, helt lagom! Ja han var tunn som ettåring förstås. ;) Men annars har det varit bra! Vi får väl se hur det håller i sig nu när han ska börja jobba lite mer. Hans storebror har tydligen behövt hur mycket mat som helst, men jag hoppas mitt hö har samma kanonvärden i år som förut. Fri tillgång på det har hittills hållit alla mina i riktigt fint hull. :)

Och ang dressyrsadeln, det låter som en bra plan att stå på sidan! Men var för guds skull inte själv där! Det behöver ju inte hända något, men alltid säkerheten först!

Hörrni, jag börjar fundera på om jag är för mesig med Tore... Han åkte ju på inridning i mitten på juni. Innan det har han i te gjort något alls. Inte löshoppat inte longerat ingenting. Precis en månad var han borta. Nu vilar han och tanken var att ha skulle det tills slutet av september. Alltså i två och en halv månad. Är det för länge kanske. Han kommer ju förmodligen få vila helt i december för då har vi alltid kaos på jobbet. Sen ska han iväg och hoppas in i höst någon gång. Kanske i ett par veckor. Borde jag börja tidigare med honom så jag hinner lägga in en vila till och en arbetsperiod till innan december?

La* jag hade nog inte klarat vänta så länge med att inte rida han.. Man kan ju ta de lite lungt ju... Min är ju igång nu fast jag skyndar långsamt sen ska han få en längre vila i höst hade en längre vila i våras med..

Lösdrift gillar jag de har min pålle och har även haft på mina föra .... så han går ju ute året om men självklart har han en box oxo om vädret strular för mycket:p

Jag skulle iaf ha velat rida han kanske en månad direkt efter inridningen så man lär känna varandra lite,och det är ju alltid lättare när dom är igång. Ut och "lek" i skogen bara så han tycker det är roligt,att harva runt på ridbanan varje pass antar jag att du inte tänker göra iallafall! ;)

Om han kom hem i mitten på Juli så skulle jag rida till mitten av Augusti,sen vila tills mitten/slutet av Oktober,sen rida November,sen vila igen.

Min vart ju inriden sent förra året under ca 1-2 månader,och han fick vila 2-3 månader sen efter,sen efter det har hans vilor legat på ca en månad bara. Dock har jag aldrig krävt något riktigt när jag ridit utan vi har bara latjat på,nu den senaste månaden är först jag börjat "kräva" lite. Planerar att låta han vila September,sen rida Oktober/November,sen vila i December. Nästa rejäla långvila kommer han nog få först på bete nästa år Sen beror det ju på hur allt annat ser ut. Med en liten bebis hemma så får man försöka ta det när det passar bäst. Sen beror det på underlaget också eftersom vi bara har skog att tillgå i princip,om hösten blir jätteregning så kanske det blir en längre vila ä en månad,en och en halv tidigare endå,då vi inte vill trampa sönder skogsstigarna totalt.

Senast ändrad:

Tror du inte det är risk att han ledsnar då? Han har ju gått rätt hårt den här månaden. Jag tror hon gjort något nästan varje dag med honom.

Haha, nä vi tänker inte bo på ridbanan. Själv har jag ingen och pappas har tjänat som utfodringsplats till hans hästar i vintras= massor av hösilage kvar på mqrken :mad::banghead:

Min vart ju tränad/riden 5 dagar i veckan under en månads tid,sen hängde tjejen som hjälpte mig (jag var höggravid) på stallkompisarna ut i skogen 2-3 dagar i veckan i ca 3 veckor innan han fick sin vila,och då krävde hon igentligen ingenting,utan åkte häst bara,och min älskar att få komma ut i skogen. Jag tror inte dom tröttnar,så länge man inte sitter och rider runt runt på en bana eller kräver en himla massa från början,eller rider flera månader innan man låter dom få vila lite,både deras kropp och hjärna ska ju hinna med! :) Hon red honom sista gången 25 December,då var vi in på bb och fick sonen så det datumet glömmer jag inte! :p Sen började jag skritta lite på han nån enstaka gång i Februari och sen stog han i princip enda tills slutet på April. Jag räknade ut jag ridit honom 27 ggr sen jag började i Februari (jag skriver ju upp alla pass). Han åkte ju även iväg under hela Maj för att komma igång lite,för det var så svårt för mig att ta mig i kragen och sätta igång honom,och jag behövde en liten paus så jag skulle hinna landa ordentligt med bebis här hemma,sen fick han vila Juni ute på bete. Jobbar han 4 dagar i veckan nu och planerar som sagt att göra det Augusti ut. Det går jättebra,och han är väldigt villig och lycklig att komma från hagen och ut i skogen dom dagarna! :D

Många har väll dessutom hästarna på inridning i 2-3 månader? En jag var i kontakt med när jag kollade inridare tog inte ens emot om hästen bara skulle vara iväg en månad,utan minst 2 månader hade han som krav.

Ut och lek lite i skogen ni en månad till med gott samvete så ni lär känna varandra lite! :D

Glömde visst säga vad det var för föl jag bokat, det är en bruksnordis. :)

KL
Idag fick Kaptenen följa med in i stallet för lite ompyssling! Jisses anåda vad han är fettig i pälsen! :wtf: :p Snacka om att vattnet bara rinner av! Effektivt skydd mot regn, så det får väl vara accepterat tills vidare då. ;) Redde ut man och svans ordentligt och såg över hovarna lite noggrannare. Än så länge håller de fortfarande ihop mycket bättre än väntat! Men hittade en början till hålvägg på en bakfot, ska se om jag lyckas få tag på hovis så jag kan fråga om den. Hovis har semester såklart...

Jag är så glad att hans svans börjat växa! Han har haft (och har visserligen fortfarande) så skruttig svans. Ser ut som på en ettåring! Tvååriga nordisen skulle kunna dela med sig med en tiondel så hade det varit mer lagom. :p

Han skötte sig alldeles strålande inne i stallet, inte ett snedsteg! Trippade snällt i snöre men höll sig på gräset, annars gjorde det ont i tassarna. Sen när jag tog in kompisen för samma ompyssling blev det dock ett jäkla liv och spring. Han for runt som en idiot i hagen i flera minuter innan han nöjde sig med att bara skrika. Svettig på hela kroppen när Balder kom ut igen. :grin:

Jättemycket flugor överallt, hästarna var så irriterade så det är svårt att få bra bilder, men såhär såg han ut efter både ompyssling och motion! Tänkte sätta på alienhuvan men den var visst trasig...

IMG_20130722_164103_zpsf74445e7.jpg

Idag provade jag tömköra Adrielle lite så här första gången efter vilan. Jättefin i höger varv men jag tycker att hon ser oren ut i vänster. AAARRRGGHHHHH, jag vet allvarligt talat inte vad jag har gjort för att förtjäna detta?! :arghh:Hon var helt haltfri före vilan och har alltså bara gått på bete med koll och visitering varje dag.
Nu fick hon ju en spark i hagen på låret för ca 1,5 månader sedan. Hon har inte varit halt av den men hon har ett hårt område i låret som man kan känna så kanske det är det som spökar. Blir att åka till vet nästa vecka om det inte har gett sig....
Detta är dock ingenting mot vad som hände hennes ena hagkamrat idag, han sprang över en skottkärra och rev upp sitt ena bakben så till den milda grad att han transporteras till Sundsvall inatt för att kunna sys sövd. Jag håller tummarna att allt går bra, det var hur mkt blod som helst.:cry:

Fy fan vilken flashback jag fick nu... Håller alla tummar för att kompisen klarar sig. :(

Ang hältan, hoppas det bara är nåt tillfälligt.

Kl
Apropå kylskåp så har jag bokat massör till Kaptenen nästa tisdag. En tjej som är duktig sadelutprovare som vi varit till med ponnyn som även är massör och behandlar med laser kommer hit. Vill gå igenom honom inför höstens mer krävande aktivering. Hon hinner ju komma tillbaka nån gång till innan september om det visar sig vara nåt som måste åtgärdas. Hade egentligen tänkt mig en equiterapeut eller kiropraktor, men vi var så himla nöjda efter sadelutprovningen så jag ger detta en chans först. Hittar hon nånting värre kan jag ju ta kontakt med nån mer efteråt. Ska åka till henne för sadelkoll till våren också, innan dess ser jag ingen riktig mening till det.

Tjatigt. Ni har inte haft problem med insekter så de har sprungit mycket?

mina sprang stressat omkring i hagen idag när jag körde hem från jobbet vid 11.30. Tog då in dem och svalkade av dem med svamp och vatten och gav dem hö och vatten. De var helt slutkörda, hoppas ingen har blivit halt av det men det är ju en sådan sak som skulle kunna hända. Släppte ut dem nu kl 22 igen. Imorgon tar jag in dem redan kvart i sju innan jobbet så jag vet att de är "säkra".

Läskigt med hagkamraten, hoppas det går bra.

KL

NU har vi äntligen provat dressyrsadeln,gick jättebra att spänna gjorden,dock så reagerade han liiiite lite när jag satt upp,han spände sig och höjde upp huvudet så jag hann tänka att nu kommer det barka ur,men han gjorde inget mer än så tack och lov! Jag som alltid älskat dressyrsadlar har nog ridit för mycket i hoppsadel nu,för jag tyckte att jag hade INGET stöd alls ju! :p

Tur han inte exploderade,då hade jag nog fått tuggat grus! ;)

Kommer nog fortsätta rida i min hoppsadel endå,sen får jag köpa någon variant av knäskydd åt mig i stället,sen får vi prova dressyrsadeln lite längre fram när jag återfått balansen helt och hållet! :D

946275_10200734614341946_1303046833_n.jpg

999974_10200734615741981_1848569482_n.jpg

993337_10200734616061989_265254365_n.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar